تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805469338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داعش؛ زاييده دشمني غرب با خاورميانه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۱ تير ۱۳۹۳ (۲۳:۱۴ب.ظ)
داعش؛ زاييده دشمني غرب با خاورميانه گروه بين الملل خبرگزاري موج
بسياري از کارشناسان مسائل خاورميانه بر اين باورند که درباره رويدادهاي جاري و خونين داعش در عراق، مي توان دلايل محکمي دال بر هدايت آن از خارج از مرزهاي عراق و تلاش براي تغيير جغرافيايي منطقه يا همان خاورميانه جديد ارائه داد. خاورميانه اي که قرار است کشورهاي آن سنگ بناي يک جنگ پر کشتار و ويرانگر مذهبي در منطقه باشند.
بي جهت نيست که از هم اکنون زمزمه استقرار ناتو در کشورهاي نفت خيز خليج فارس به بهانه جلوگيري از عمليات داعش و يا داعش هاي مشابه در اين کشورها آغاز شده است. داعش همچون القاعده بازوي امپرياليستي بوده كه هزينه آن را عربستان و قطر متقبل شدند تا از تبعات بهار عربي مصون بمانند. هدف از گسترش مدل هاي القاعده اي نظير النصره، جيش العدل و داعش جز خدمت به تجزيه كردن كشورهاي ضد اسرائيلي و ضد امپرياليستي خاورميانه است.
با نگاهي به تاريخچه ظهور و پيدايش داعش به اين نتيجه مي رسيم که دخالت ورزي آمريکا در پيدايش القاعده و حمايت از گروهک تروريستي داعش اقدامي در راستاي زمينه سازي «تحقق اسرائيل بزرگ» است. بنابراين براي تحقق نقشه راه اسرائيل بزرگ، رشد افراط گرايي قومي، مذهبي و منطقه اي از ملزومات به حساب مب آيد.
گروه داعش در نزديکي مرز عربستان سعودي، در صحراي استان الانبار عراق که مرز وسيعي با عربستان دارد شروع به شکل گيري نمود. بدليل شرايط صحرايي و دور افتاده استان الانبار، اين منطقه کم جمعيت، تقريبا خالي از سکنه و بدور از کنترل کامل نظامي هست.
اين گروه در اوايل سال‌هاي جنگ عراق تاسيس شد. در سال 2004 متعهد به وفاداري و حمايت از القاعده شده و به عنوان القاعده عراق مشهور شد. در 15 اکتبر 2006 اين گروه، به يک سازمان فراگير براي گروه‌هاي شورشي عراق تحت عنوان حکومت اسلامي عراق تبديل شد..
تحليلگران گروه داعش را بازوي اصلي القاعده در منطقه مي‌دانند، اما به دليل اختلافات، جنايات و وحشي گري هاي علني آن، القاعده به طور رسمي ادعاي داعش را مبني بر وابستگي به آن در سال هاي بعد رد کرد. گروه داعش از حمايت عربستان و قطر و يکسري کشورهاي خليج فارس و غربي که منافع مشترکي دارند برخوردار است. گروه داعش با استفاده از مرزمشترک با عربستان و سوريه و دريافت تسليحات و کمک هاي نظامي ازطريق اين مرزها فعاليت هاي خود را در اين چند سال در سوريه با تمام قوا پيش برده است.
تشکيل دولت اسلامي عراق در 15 اکتبر 2006 در پي نشست چندين گروه مسلح اعلام شد که در چارچوب معاهده موسوم به"حلف المطيبين"، ابوعمر البغدادي را به عنوان سرکرده اين گروه جديد انتخاب کردند. اين گروه از زمان تشکيل حملات تروريستي بسياري را در عراق برعهده گرفت.
گروه داعش به رهبري ابوبکر البغدادي عليه دولت‌هاي عراق و سوريه و گروه‌هاي مخالف دولت سوريه وارد جنگ شده‌است. اين گروه پس از گذشت چند سال از تاسيس اش با پيشروي هاي خود بخش هايي از سوريه و عراق را به تصرف در آورده است.
پس از آغاز بحران سوريه و درگيري گروه هاي تروريستي و مسلح مختلف با ارتش سوريه، گروه هاي تروريستي نيز در بين خود دچار اختلافات متعددي شدند وبه چند گروه با عناوين گروه ارتش ازاد و ... تقسيم شدند..که علاوه بر جنگ با ارتش سوريه باهمديگر نيز به جنگ و نبرد مي پردازند.
در اواخر سال 2011، گروه موسوم به جبهه النصره به سرکردگي ابومحمد الجولاني اعلام موجوديت کرد و طولي نکشيد که توانمندي اين گروه تروريستي با توجه به حمايت هاي گسترده برخي کشورهاي منطقه اي به طور چشم گيري افزايش يافت تا در طي چند ماه به يکي از مهم ترين و قدرتمندترين گروه هاي مسلح در سوريه تبديل شود.
در روز نهم آوريل 2013 ميلادي، يک پيام صوتي از طريق شبکه شيوخ الاسلام منتسب به ابوبکر البغدادي پخش شد که در آن اعلام مي کند که جبهه النصره امتداد دولت اسلامي عراق است و در اين نوار، تشکيل "گروه دولت اسلامي عراق و شام "(داعش) را با ادغام جبهه النصره و دولت اسلامي عراق اعلام کرد.
همانطور که گفته شد، کارشناسان بر اين بارند که آمريکايي‌ها در اين زمينه نقش دارند زيرا اهدافي از جمله تضعيف جهان اسلام از طريق گسترش جنگ‌هاي مذهبي را دنبال مي کنند و با توجه به ايجاد بيداري اسلامي و برگشتن حاکمان جور بعضي کشورها مانند تونس به دنبال ايجاد موازنه قوا هستند.
تقويت رژيم صهيونيستي، تضعيف محور مقاومت عليه رژيم صهيونيستي با ايجاد اختلاف بين مسلمانان که حمله‌ي رژيم صهيونيستي به غزه در بحبوحه شرايط عراق يکي از نمونه هاي آن است، نمايش يک چهره زشت و خشن از اسلام است. گسترش معنادار اسلام در جهان آمريکا و اسرائيل را بر آن داشت تا با تأمين هزينه و نيروي جنگ عليه جهان اسلام و به جان هم انداختن مسلمانان، اهداف خود را در منطقه ي خاورميانه پيش ببرند.
ادوارد اسنودن، سازمان اطلاعات مرکزي آمريکا و پيمانکار سابق آژانس امنيت ملي که پيشتر از بسياري از اقدامات جاسوسوي آمريکا و اسرائيل پرده برداري کرده است، اين بار هم حرف هاي جديدي براي گفتن داشت. وي صراحتاً اعلام کرد که آژانس امنيت ملي آمريکا با همکاري سازمان امنيت انگليس و موساد، زمينه به وجود آمدن گروه "داعش" را فراهم کرده است.
منابعي که اطلاعات اسنودن را منتشر کرده اند تأکيد مي کنند که سازمانهاي جاسوسي آمريکا، انگليس و رژيم صهيونيستي در ايجاد داعش همکاري کرده اند، و اين گروه تروريستي مي‌تواند عناصر افراطي را از گوشه و کنار دنيا جذب کند.
اسناد درز شده از آژانس امنيت ملي آمريکا نشان مي دهد که اين سازمان يک طرح قديمي انگليسي را که تحت عنوان "لانه زنبور" شناخته مي‌شود، براي حمايت از رژيم صهيونيستي در منطقه اجرا کرده است. هدف از اين طرح، ايجاد گروهي افراطي با شعارهاي اسلامي در منطقه است که تفکرات ديگران و وجود هرگونه رقيب را نمي پذيرد.
تحولات و اتفاقات سريع خاورميانه پس از وقوع حوادث تروريستي 11 سپتامبر عملاً منجر به حضور نظامي گسترده تر آمريکايي ها در منطقه شد که اين امر به بي ثباتي هر چه بيشتر اين منطقه و نيز بازتوليد اسلامگرايي راديکال به عنوان يک واکنش منطقه اي به اين نظامي گري انجاميد. اين امر در کشوري نظير عراق به اين نتيجه روشن منجر شد که برخي از کشورهاي منطقه از جمله عربستان، ترکيه، اردن به جانبداري و حمايت از گروه هايي نظير دولت اسلامي عراق و مخالفين نظام جديد در اين کشور شدند تا مانع از استقرار نظام جديد مبتني بر نوعي دموکراسي و تکثرگرايي مد نظر آمريکايي ها شوند.
موفقيت ارتش سوريه و تسلط کامل آن بر برخي شهرهايي که پيشتر توسط شورشيان و گروه‌هاي تکفيري اشغال شده بود موجب شد تا گروهک تروريستي داعش از ادامه پيش روي در خاک سوريه باز بماند و بهترين گزينه ي پيش رو ي خود را خروج از اين کشور و روي آوردن به همسايه شرقي سوريه يعني عراق ببيند. چرا که که ارتش سوريه يک سوم جنگ جهاني عليه اين کشور را با موفقيت و پيروزي به پايان برده است..
واقعيت اين است که امريکا، عربستان، قطر و ... در جبهه سوريه شکست خورده اند و به راحتي قادر به سرنگوني اسد و محور مقاومت نخواهند شد و فضاي عراق براي جبران شکستهاي متحدان منطقه اي امريکا مناسب است. به همين دليل عربستان با استفاده ازنفوذ خود در مناطق سني نشين و مرز خاکي با عراق مسؤوليت پشتيباني و سازماندهي عناصر داعشي و بعثي را برعهده گرفته است به طوري که منابع آگاه از انتقال هزار کاميون حامل اسلحه و مهمات از مرزهاي مشترک عربستان و عراق به خاک عراق تنها در پنج روز خبر مي‌دهند؛ افزون بر اين، اطلاعات منابع آگاه از سرازير شدن منابع مالي سعودي براي خريد فرماندهان نظامي عراق در هفته هاي اخير حکايت دارد.


سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن