محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853318749
حکایت تلخ بیاخلاقیهای سیاسی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
حکایت تلخ بیاخلاقیهای سیاسی وبلاگ > زیباکلام، صادق - نمیدانم رفتارهای غیراخلاقی سیاسی را از کی به ارث بردهایم؟ یقیناً اسلام از ما نخواسته که رقیب، مخالف و منتقد سیاسیمان را خُرد کنیم.
ادبیات دینی ما مملو از روایات و حکایاتی است که ائمه ما چگونه مخالفین خودشان را تحمل میکردهاند و حاضر نمیشدهاند که شخصیت آنها خُرد شود. اما بسیاری از کنشگران سیاسی ما مثل آب خوردن رقبای سیاسیشان را خرد کرده و از رویشان بدون هیچ دغدغه و تأملی عبور میکنند. در زندگینامه بسیاری از اولیاء و بزرگانمان آورده شده که آزارشان به یک موریانه هم نمیرسیده. یقیناً بسیاری از بزرگان دینی ما مخالف، رقیب و دشمن داشتهاند. حداقل از باب حسد ممکن بوده که برخی چشم دیدن آن بزرگواران را نداشته بوده باشند. اما کمتر در زندگینامه و تذکره آنها خواندهایم که مثلاً فلان مرجع تقلید، فلان عالم دینی در نجف یا قم یکی از کسانی که با ایشان مخالفت کردهاند را دشنام داده یا او را نفرین کرده باشند یا حتی بدتر از آن خوانده باشیم که به مریدان دستور داده باشند که فلانی را ادب کنید چون به من دشنام داده یا با من مخالفت کرده یا به من بیاحترامی کرده است؛ بلکه هرچه به ما گفته شده، عکس این رفتار بوده است. یعنی از مریدان، از مقلدان و از آدمهای کوچه و بازار خواستهاند که آنها را دعا کنند و نگران بودهاند که مبادا دل کسی را بشکنند یا یک وقت ظلمی به کسی کرده و حقی از دیگری را پایمال کرده باشند.
به دلیل این عقبه تاریخی است که من از بسیاری از رفتارهای سیاسی امروزی سر در نمیآورم. مثل آب خوردن به مخالف سیاسیمان هرچه به ذهنمان میرسد نسبت میدهیم و ذرهای احترام، تقوی، ادب، عرف، نزاکت و هیچچیز دیگری را در مورد مخالفین، رقبا و منتقدین خود رعایت نمیکنیم. ما شاقول هستیم و طراز، و همه باید خود را با ما تطبیق دهند و اگر کسی با ما مطابقت پیدا نکرد، از وابسته، مزدور و لیبرال گرفته به او نسبت میدهیم تا منافق، واداده، نفوذی و عامل بیگانه، تا غربزده، عافیتطلب، منحرف و ... . آیا بزرگان ما هم اینگونه رفتار میکردهاند؟ اساساً نفس اینکه ما فیلم فردی را بدون آنکه او خودش رضایت داشته باشد، پخش کنیم از نظر اخلاقی کاری درست است؟ آیا ما به فرزندانمان نمیآموزیم که سر کیف، جیب و وسایل شخصی دیگران حتی اعضاء خانواده خودشان هم نبایستی بروند؟ آیا به فرزندانمان یاد میدهیم که اگر مصالح ایجاد کرد سر کیف مادر و سر جیب پدر هم میتوانند بروند و عنداللزوم از سوراخ کلید و مخفیانه هم اشکالی ندارد و میتوانند از خواهر و برادرشان جاسوسی کنند؟ ما را چه میشود که بدیهیات ابتدایی و اولیه اخلاقی را که حسن و قبح آن حتی برای کودکان هم مشهود است رعایت نمیکنیم؟
آیا مصاحبه یا فیلم مصاحبه آقای محمدعلی ابطحی جزء وسایل شخصی یا خصوصی وی نباید محسوب شود؟ در هیچ جامعه متمدنی نه فیلم، نه مصاحبه، نه اعترافات، نه هیچ قول و فعل دیگری از متهم پذیرفته نمیشود مگر آنکه قاضی یقین داشته باشد که او آن مطالب را در یک شرایط آزاد، به اراده خودش و به دور از قرار گرفتن در معرض فشارهای روحی و روانی گفته یا نوشته است. مهم نیست که ابطحی آن مصاحبه و سخنان را در دادگاه اظهار داشته، یا در مصاحبه با 20:30 ابراز داشته، یا در حال تمرین برای نمایش در دادگاه داشته میگفته؛ تنها نکته اخلاقی مهم آنست که آیا ابطحی در یک شرایط و وضعیت آزاد بسر میبرده و به اراده خودش و بدون ترس و واهمه آن سخنان را گفته است؟ یا آنکه در یک شرایط روحی و روانی قرار گرفته بوده و احساس میکرده که گفتن آن حرفها را مقامات امنیتی از وی انتظار دارند؟
واقعیت تلخ آن است که این رفتارهای غیراخلاقی - اگر نگفته باشیم ضداخلاقی - نه به اسلام ربطی دارند و نه به هیچ مرام و آئینی غیر از اسلام. این رفتارها یادگارهای دوران سیاه اختناق استالین هستند که توسط حزب توده وارد عرصه سیاسی ایران گردید. رفتارهایی که در یک کلام هدف آنها خرد کردن شخصیت زندانی سیاسی است تا او هر چه را که مسئولین از وی میخواهند ابراز و اعتراف نماید. در دوران مخوف دیکتاتوری حزب کمونیست به رهبری استالین دهها هزار تن از نویسندگان، روشنفکران، فعالین سیاسی، اعضاء حزب کمونیست حتی افراد عادی به جرم یا اتهام و در بسیاری موارد صرفاً به ظن مخالفت یا انتقاد از سیاستهای استالین روانه بازداشتگاهها و اردوگاههای کار اجباری در سیبری شدند. یک از متداولترین روشهای مقامات امنیتی روسیه خرد کردن شخصیت بازداشتیها بود. آنان گروه گروه در نتیجه فشارها و شکنجههای روحی روانی در هم شکسته و نه تنها به اعمال و گناهان ضدانقلابی خود اعتراف میکردند بلکه از ملت بزرگ روسیه و زحمتکشان آن کشور بواسطه خیانتهایی که در حقشان کرده بودند طلب بخشش و در مواردی تقاضای اشد مجازات از دادگاههای خلقی برای "گناهان و خطاهایی که مرتکب شده بودند" میکردند.
بعنوان یک جریان سیاسی مسلح به یک جهانبینی مدرن، پیشرو و انقلابی، حزب توده 73 سال پیش ادبیات جدید، بالنده و انقلابی حزب کمونیست روسیه را وارد ایران نمود. جهانبینی انقلابی جدید به سرعت در میان اقشار و لایههای تحصیلکرده، نویسندگان، دانشجویان، فعالین جنبشهای کارگری، زنان، اکراد، فرهنگیان، حتی نظامیان جوان و اهل مطالعه و ارامنه برای خود جای باز کرد. ملهم از جهانبینی مارکسسیتی حاکم بر حزب کمونیست روسیه، حزب توده منشاء تولد جریان ضد غرب، ضد سرمایهداری و ضد امپریالیسم در ایران معاصر شد. حزب توده فقط ادبیات انقلابی ضد غربی را در ایران به راه نیانداخت بلکه شیوه جدیدی از رفتار سیاسی را هم در ایران پایهگذاری نمود. بعنوان یک جریان پیشرو، ترقیخواه، مدافع زحمتکشان، زنان، روستائیان، اقلیتها و ... حزب خود را مبارز، ترقیخواه و انقلابی میدانست و متقابلاً مخالفینش را مزدور امپریالیزم، حقوقبگیر انگلستان، غربزده، بورژوآ، لیبرال، سرمایهدار، اشرافزاده، فراماسون، صهیونیست و ... میدانست. حزب توده چون خود را مظهر و پیشاهنگ مبارزه با آمریکا و غرب و سرمایهداری ظالم و پلید حاکم بر دنیا میدانست لذا هرکه با آن حزب مخالف بود یا فراماسون بود یا ملاک یا اشراف یا حقوقبگیر سفارت انگلستان یا مأمور سازمان سیا.
حزب توده اساساً به جای پاسخ به منتقدین خود، همواره سعی میکرد تا ماهیت پَست، وابسته و مزدور آنها را برای ملت شریف و زحمتکش ایران افشا نماید. اصطلاح «افشاگری» با حزب توده در دهه 1320 بود که در ایران تولد یافت. جراید حزب توده همواره مملو بود از "افشاگری" علیه نیروها، عناصر و جریانات خود فروخته که یا وابسته به امپریالیسم آمریکا بودند یا مزدوری استعمار انگلستان را بر عهده داشتند. ادبیات حزب سرشار بود از واژگانهایی همچون مزدور، فریبخورده، وابسته، سرسپرده، آلت دست بیگانه، مهره استعمار و ... که تودهایها همچون نقل و نبات بر سر مخالفین میریختند. حزب توده همانطور که گفتیم خود را موظف و مکلف به پاسخ به منتقدین و مخالفین نمیدانست. بلکه رهبران حزب همواره سعی میکردند تا در عوض ماهیت مخالفین، رقبا و منتقدین را برای مردم روشن سازد.
میراث حزب توده به گروههای رادیکال مارکسیست دیگر و از آنها هم به سازمان مجاهدین خلق رسید. مجاهدین خلق نیز به جای پاسخ، به جای دلیل و به جای استدلال نسبت به آنچه که مخالفین و منتقدین آنها میگفتند، همچون حزب توده و مارکسیستها سعی میکردند تا ماهیت «ارتجاعی»، «وابسته»، «سازشکار» و «غیر انقلابی» مخالفین را برای مردم شریف و انقلابی ایران «افشا» کنند. به نظر میرسد که آن میراث تاریخی از مجاهدین به گروههای انقلابی و رادیکال اسلامگرا رسیده باشد. آنها هم به همین ترتیب در صدد افشاگری و نشان دادن ماهیت «منافق»، «دورو»، «وابسته» و ... مخالفین و منتقدین خود به مردم هستند. این هم حکایتی است که در جامعهای که مهد اسلامخواهی و حرکت در خط انبیاء و ائمه است منش سیاسیاش در برخورد با مخالفین و منتقدینش ریشه در منش بر جای مانده از استالین و مارکسیستها داشته باشد.
اگر با این دید به موضوع فیلم آقای محمدعلی ابطحی نگاه کنیم، دیگر چندان مهم نیست که آیا او داشته در آن فیلم برای ظاهر شدن در مقابل دوربین صداوسیما و برای دادگاه انقلاب تمرین میکرده یا آنکه خیر، آن فیلم حقیقی بوده و اساساً ربطی به دادگاه و صداوسیما پیدا نمیکند. اینها همه به قول مرحوم شهید شیخ فضلالله نوری میشوند صغرویات. مسأله اساسی آن است که همانطور که در قانون اساسی کشور ما هم تصریح شده، هر اقرار و اعترافی که از روی فشار، تهدید، ارعاب وعده و عید و غیره از متهم گرفته شده باشد فاقد هرگونه آثار و تبعات کیفری میباشد. آنچه میماند، تأسف و تأثر خوردن به حال خودمان است و اینکه قدرت واقعاً دارد ما را به کجا میکشاند؟
ایسنا
سه شنبه 31 تیر 1393 - 21:46:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]
صفحات پیشنهادی
حکایت تلخ صادق زیباکلام از بیاخلاقیهای سیاسی
حکایت تلخ صادق زیباکلام از بیاخلاقیهای سیاسی واقعیت تلخ آن است که این رفتارهای غیراخلاقی - اگر نگفته باشیم ضداخلاقی - نه به اسلام ربطی دارند و نه به هیچ مرام و آئینی غیر از اسلام این رفتارها یادگارهای دوران سیاه اختناق استالین هستند که توسط حزب توده وارد عرصه سیاسی ایران گردیوداع تلخ برزیل از جام بیستم / هلند سوم شد
جام 2014 وداع تلخ برزیل از جام بیستم هلند سوم شد تهران – ایرنا – تیم ملی فوتبال برزیل بامداد روز یکشنبه با شکست سنگین مقابل هلند وداع تلخی از بیستمین دوره رقابت های جام جهانی داشت به گزارش ایرنا در این دیدار که در ورزشگاه ناسیونال برزیلیا برزیل برگزار شد بازیکنان تیم میزباپایان تلخ برزیل با شکست مقابل هلند/لالههای نارنجی بر سکوی سومی
رده بندی جام جهانی 2014 پایان تلخ برزیل با شکست مقابل هلند لالههای نارنجی بر سکوی سومی تیم ملی هلند با شکست سنگین برزیل در دیدار رده بندی به عنوان سومی بیستمین دوره جام جهانی 2014 رسید به گزارش جام جم ورزشی هلند و برزیل در دیدار ردهبندی جام جهانی در ورزشگاه ناسیونال شهرمنتجب نیا: مردم فریب شگرد سیاسی دلواپسان را نمی خورند
منتجب نیا مردم فریب شگرد سیاسی دلواپسان را نمی خورند تهران – ایرنا - عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز موضوع دلواپسی برخی را شگرد سیاسی خواند و اظهار داشت مردم دست این افراد را خوانده اند و افکار عمومی فریب این کارها را نمی خورد رسول منتجب نیا شامگاه شنبه در حاشیه مراسم گراماشعاری که در محضر رهبر انقلاب قرائت شد/3 شعری که خاطر امرای عرب را تلخ کرد
اشعاری که در محضر رهبر انقلاب قرائت شد 3شعری که خاطر امرای عرب را تلخ کردقناعت فردی است که در دهه هشتاد میلادی هنگام سفرش در هیات کمیته صلح شوروی به یکی از کشورهای خلیج فارس در پاسخ به درخواست یکی از امرای عرب برای قرائت شعر آنی شعری سرود که ردیف آن خلیج فارس بود و در آن مجلس قتراژدی تلخ برزیل در دیدار رده بندی به روایت آمار
تراژدی تلخ برزیل در دیدار رده بندی به روایت آمار در شب پیروزی شاگردان لوئیز فنخال برابر مردان اسکولاری در دیدار ردهبندی جام جهانی آمار بازی از برتری سلسائو در خلق موقعیت خطرناک و حفظ توپ حکایت داشت به این مطلب امتیاز دهید به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز در دیدار ردهبندیحکایت راه آفتاب در رازی برگزار میشود
با محوریت قدس و فلسطین حکایت راه آفتاب در رازی برگزار میشود نشست حکایت راه آفتاب با حضور سید کمال موسوی یکشنبه22 تیرماه ساعت 16 در فرهنگ سرای رازی برگزار میشود به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای رازی با توجه به نیاز جامعه و نسل جوان بهمیلیمنفرد: هیچ انتصابی سیاسی نیست/ عدهای سلایق ۸سال گذشته را میپسندند و نمیخواهد فضا تغییر کند
میلیمنفرد هیچ انتصابی سیاسی نیست عدهای سلایق ۸سال گذشته را میپسندند و نمیخواهد فضا تغییر کند جامعه > آموزش - معاون آموزشی وزیر علوم می گوید که انتصاب ها در وزارت علوم و همچنین انتخاب روسای دانشگاه ها سیاسی نیست وزارت علوم یکی از پرچالش ترین وزارت خانه های دکنش گري بين المللي فرانسه؛ جنگ سياسي يا صلح اقتصادي
۲۱ تير ۱۳۹۳ ۲۳ ۴۵ب ظ کنش گري بين المللي فرانسه جنگ سياسي يا صلح اقتصادي گروه بين الملل خبرگزاري موج به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج در حوزه روابط بين الملل هم اکنون شاهد عزم جدي قدرت هاي بزرگ جهاني در ايجاد فضايي در جهت حفظ منافع و مناطق تحت نفوذ خود در آينده است قدرروایت موسوی لاری از دیدارهای رئیس جمهور با فعالان سیاسی: امیدوارم به نهادهای مدنی نگاه مثبت شود
روایت موسوی لاری از دیدارهای رئیس جمهور با فعالان سیاسی امیدوارم به نهادهای مدنی نگاه مثبت شود یک عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز در مورد تأثیر دیدارهای رئیسجمهور با فعالان سیاسی اصولگرا و اصلاحطلب گفت قاعدتاً این دیدارها در فضای سیاسی کشور بیتأثیر نیست به گزارش نامه نیوز حوداع تلخ کودک فلسطینی با مادرش
وداع تلخ کودک فلسطینی با مادرش در سه سال گذشته بر اثر عملیات سنگین رژیم صهیونیستی به باریکه غزه و محاصره این منطقه از هوا دریا و زمین بیش از پنجاه هزار کودک فلسطینی پدر و مادر خود را از دست دادهاند شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۲۳ ۲۶تفاهم نیروهای سیاسی عراق؛ راه حل پیروزی بر تروریسم
نایب رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس تفاهم نیروهای سیاسی عراق راه حل پیروزی بر تروریسم اردبیل - ایرنا - نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی راه حل پیروزی بر معضل گروه تروریستی- سلفی داعش را تفاهم نیروهای سیاسی عراقی عنوان کرد منصور حقیقت پور روز شنبه در گفتبا حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس فرماندار جدید جهرم معرفی شد
با حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار فارسفرماندار جدید جهرم معرفی شدبا حضور معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس حجتالله رضایی به عنوان فرماندار جدید جهرم معرفی و از فرماندار پیشین این شهرستان تقدیر شد به گزارش خبرگزاری فارس از جهرم معاون سیاسی امنیتی استاندار فارس عصر امروز در آسقف قرارداد پرسپولیسی ها از زبان سیاسی
سقف قرارداد پرسپولیسی ها از زبان سیاسی وی در پاسخ به این سوال که سقف پرداختی این باشگاه به بازیکنان برای فصل جدید چقدر است عنوان کرد سقف رقمی که ما در اختیار رحیمی گذاشتیم ۹۵۰ میلیون تومان است و تا امروز هم به هیچ بازیکنی بیشتر از ۹۵۰ میلیون پرداخت نکردهایم بیست چهارده حمیدبا حضور برخی سیاسیون اصلاحطلب پنجمین کنگره جمعیت مستقل ایران اسلامی برگزار شد
با حضور برخی سیاسیون اصلاحطلبپنجمین کنگره جمعیت مستقل ایران اسلامی برگزار شدپنجمین کنگره جمعیت مستقل ایران اسلامی با حضور برخی سیاسیون اصلاحطلب برگزار شد به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس پنجمین کنگره جمعیت مستقل ایران اسلامی با حضور برخی سیاسیون اصلاح طلب عصر امروز شظریفیان: گفتوگو میان جناحهای سیاسی موجب کاهش سوءتفاهمها میشود
یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۶ یک عضو انجمن اسلامی مدرسین دانشگاهها با بیان اینکه بخشی از آسیبهای جامعه ما آسیبهای ساختاری و تاریخی هستند اظهار کرد دیدار رئیسجمهور با فعالان سیاسی میتواند مقدمهای برای پرهیز از فرافکنی و اتهامزنی درباره مشکلات میشود غلامرضا ظریفیان در گاعتراف تلخ، اما شیرین یک مقام ارشد در وزارت نیرو!
اعتراف تلخ اما شیرین یک مقام ارشد در وزارت نیرو محمد درویش کد خبر ۴۱۵۷۰۸ تاریخ انتشار ۲۱ تير ۱۳۹۳ - ۲۲ ۳۱ - 12 July 2014 علیرضا دائمی پس از اعتراف تاریخیاش در آبانماه 1391 اخیراً یک اعتراف دیگر هم کرد تا نام او در کنار چیتچیان در تاریخ مدیریت آب کشور ماندگار شود چرا که-
گوناگون
پربازدیدترینها