تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 27 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811463998




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پرده با بخشنامه ويژه كشيده شد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: پرده با بخشنامه ويژه كشيده شد
ابوي مي‌گويد: مي‌بيني اين بخشنامه vip را بالاخره صادر كردند؟ از فردا مشكل بيكاري حل مي‌شود و من و تو از اين ستون مي‌رويم سر كار و زندگي خودمان و ديگر مي‌توانيم براي اولين بار از تخصصمان استفاده بكنيم. مخصوصاً كه رئيس‌جمهور هم گفته بود متخصصان و تحصيلكرده‌ها به دولت كمك كنند. بالاخره ما هم مي‌توانيم براي مملكت مفيد واقع شويم. قدرمان را دانستند. خدا را شكر. راست گفته بودي كه از اين ستون به همين ستون فرج است!
مي‌‌گويم: بخشنامه هم مگر vip دارد؟ جلوي هواپيما را يك پرده مي‌كشند مي‌شود فرست كلاس، بعد كه روي صندلي‌ات نشستي، مي‌گويند داغ مي‌خواهي يا سرد؟ انتخاب كه كردي، يك دستمال مرطوب بهت مي‌دهند و تازه مي‌فهمي كه vip شده‌اي! به جاي دادن نوشابه از بطري خانواده هم بهت نوشابه ميني مي‌دهند. بعد حالت كه جا آمد، پرده را باز مي‌كنند و مي‌بيني كه بهشت تمام شده و مسافر عادي شده‌اي! اما در بخشنامه اين پرده كشي‌ها را نداريم.
مي‌گويد: منظورم همان ويژه خودمان است. تا حالا ساندويچ ويژه تنوري به گوشت نخورده است؟يا بخش ويژه معتادان؟ برنامه ويژه كودكان! توالت ويژه آقايان؟ يا...
مي‌‌گويم: آهان. چرا! خب حالا چي هست اين بخشنامه ويژه كه ذوق مرگ شده‌ايد. لابد گفته‌اند ادارات استخدام كنند. اقوام و خويشانشان ديگر تمام شده‌اند و در اولويت نيستند؟ ربيعي بالاخره كار كرد و كار توليد كرد؟ حالا «ويژه» صفت كه نيست، يك وقت ما را با آدم‌هاي ويژه در خيابان اشتباه بگيرند؟ زود شفاف‌سازي كنيد تا كاري دست خود نداده‌ايم! البته ما كه از خودمان مطمئنيم ولي شايد آنها كاري دستمان بدهند!
مي‌گويد: معاون اول رئيس‌جمهور در بخشنامه ويژه‌اي، ممنوعيت اشتغال اتباع بيگانه را ابلاغ كرده و به وزارت كار مأموريت داده تا اسامي دستگاه‌هايي را كه در اين باره همكاري نمي‌كنند، اعلام كند.
مي‌‌گويم: بله. در دولت سابق آمارهاي متفاوتي از وضعيت اشتغال اتباع بيگانه در بازار كار ايران تا 3 ميليون نفر ارائه مي‌شد و حتي محمدرضا رحيمي معاون اول دولت محمود احمدي نژاد ادعا كرده بود با ساماندهي اشتغال اتباع بيگانه مي‌توان به مسئله بيكاري در ايران خاتمه داد. اما آنها موضوع را ويژه نكردند، اينها كرده‌اند! با يك لفظ ويژه تقلبشان از روي رحيمي را لاپوشاني كردند. اينها ديگر چقدر كار بلدند.‌اي احسنت!
مي‌گويد: همين است ديگر. سس و حرارتش كه زياد باشد، مي‌شود ويژه. فقط قيمتش يكريزه متورم مي‌شود. عوضش هنوز نخورده، بويش ديوانه‌ات مي‌كند...
مي‌‌گويم: اينجا را با ساندويچي اشتباه نگيريد پدر من! جنس نيازهاي شغلي كارجويان فعلي با نوع مشاغلي كه قريب به اتفاق اتباع بيگانه در ايران اشغال كرده‌اند، متفاوت است. اتباع بيگانه حاضر در ايران كه اغلب از كشور افغانستان و بدون مجوز كار و اقامت در ايران حضور دارند، بيشتر در مشاغل ساده و كارگري فعاليت دارند، اما مسئله امروز بازار كار ايران بيكاري چند ميليون نفر فارغ التحصيل دانشگاهي است كه بزنم به تخته دارند زيادتر هم مي‌شوند. تازه طبق مقررات بين‌المللي دولت ايران مكلف است براي اتباع بيگانه در چارچوب قوانين رواديد كار صادر كند و الا كمك‌هاي بين‌المللي...
مي‌گويد: قبول دارم. اتباع بيگانه حاضر در ايران شرايط دشواري براي اشتغال ندارند، ارزان هستند، بهره‌وري بالاتري دارند، بيمه نمي‌شوند، حقوقشان پايين است و قدرت مطالبه حق و حقوق را از كارفرمايان ندارند؛ اما چاره چيست؟ فردا مي‌بيني كه سرقفلي ستون را به نام يكي ديگر زدند. آن وقت چه؟ مي‌‌گويم: حالا با اين بخشنامه ويژه شما مي‌خواهيد با سابقه تدريس و تحصيل و نويسندگي و. . . برويد جاي كارگرهاي افغاني را بگيريد؟ شما نه، هر فرد ديگري؟ آدم را دلواپس مي‌كنيد. همه اين ادعاها و خوشبختي‌ها روي ابرهاست. به باد نرويد يكوقت!
مي‌گويد: چه عيب دارد. گل بي‌عيب خداست. حالا اينها دارند زورشان را مي‌زنند بيا و ما روسياهشان نكنيم. لااقل دو ريال كاسب مي‌شويم. با آجر پرت كردن زندگي‌مان را سر مي‌كنيم، با قلم زدن كه نتوانستيم!
مي‌‌گويم: اينكه ديگر بخشنامه ويژه نمي‌خواهد. به هر كار‌فرمايي بگوييم، حقوقي كه به افغاني‌ها مي‌داده، به ما بدهد، بيمه نكند، مزايا ندهد و ما هم سكوت مي‌كنيم، به ما كار مي‌دهد و از افغاني‌ها افغاني‌تر مي‌شويم.
مي‌گويد: خب پس چرا اينطوري مي‌كنند اينها و با آب و تاب مي‌گويند كه معاون اول رئيس‌جمهور الزام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شركت‌هاي دولتي و استانداري‌ها در به‌كارگيري‌ نيروي كار ايراني را بخشنامه كرده است.
مي‌‌گويم: كارفرماها مي‌ترسند ماها لايي بكشيم. اگر به جاي شناسنامه ايراني، دولت، شناسنامه افغاني به ما بدهد، كارفرماها ما را روي سرشان مي‌گذارند و آمار كارآفريني ربيعي هم مي‌زند بالا. اصلاً خودمان به او مدال مي‌دهيم.
مي‌گويد: پس به جاي بخشنامه ويژه امتياز ويژه مي‌خواهي؟
مي‌‌گويم: مگر ما از بعضي‌ها كه تابعيت دوگانه دارند كمتريم! دولت لطف كند و ما را از امتيازات افاغنه بهره‌مند كند، ممنون مي‌شويم.
مي‌گويد: بگذار پرده را بكشيم ببينيم چه مي‌شود...



نویسنده : اولاد آدم 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن