واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۲
نخستین نشست تخصصی «مکتبخانه طنز» با حضور شاعران، نویسندگان و مخاطبان طنز در حوزه هنری تهران برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رضا ساکی، دبیر نشست، ضمن خوشآمدگویی به حاضران شعر طنزی از استاد فقید ابوالقاسم حالت خواند و به بیتی از آن اشاره کرد و گفت: شاید همه هنر طنزنویسی و کاری که طنزنویس باید انجام بدهد در این بیت استاد حالت آمده باشد که: پارگی را به صراحت نتوان فاش نمود/ به کنایت سخن از طرز رفو باید گفت. این طنزپرداز در ادامه اظهار کرد: در مکتبخانه قرار نیست کسی درس بدهد. اینجا جایی برای نقد است و قرار است دانستهها و تجربیاتمان را به اشتراک بگذاریم. در هر جلسه علاوه بر سخنرانی طنزنویسان و دعوت از نویسندگان برجسته، از حضور طنزنویسان جوان بهره خواهیم برد. امید مهدینژاد به عنوان اولین مهمان این نشست نمونههایی از نثرها و شعرهایش خواند و بعد از هر اثر روش طنزپردازی او مورد بررسی قرار میگرفت. این طنزپرداز که قالبهای زیادی چون قالب آگهی و خبر را دستمایه طنز قرار داده گفت: من با قالبهای رایج ژورنالیستی همچون فال، تحلیل خبر، مصاحبه، خلاصه فیلم، تعبیر خواب و عقاید عامه شوخی کردهام. مهدینژاد در ادامه اظهار کرد: طنزنویس باید به بار معنایی کلمات و رابطه متنی و بینمتنی آنها در جمله و عبارت دقت کند و کلمات را بجا استفاده کند. او گفت که تجربه سرودن شعر کلاسیک و خواندن شعر به او کمک کرده است که واژهها را بهتر بشناسد و شان کلمات و ارتباط آن را با هم پیدا کند و آن را در جای درست به کار ببرد. در ادامه نشست نسیم نژادجعفری که تازه پا به عرصه طنزنویسی گذاشته است دومین شعر طنزی را که سروده بود خواند و ناصر فیض، حامد اسحاقی، امید مهدینژاد و حسامالدین مقامیکیا اثر او را نقد کردند. حسامالدین مقامیکیا دیگر مهمان این نشست بود. او درباره طراحی ستون ثابت برای طنزنویسی در مطبوعات سخن گفت، چند ستون خوب مطبوعاتی را مثال زد و روشهایی را برای رسیدن به ایده در این زمینه توضیح داد. او افزود: طراحی ستون ثابت با ویژگیهای ثابت و خاص، هم باعث میشود مخاطب احساس کند به او احترام گذاشته شده و هم باعث ماندگاری مطالب شما در ذهن مخاطب میشود. از طرفی طراحی مختصات ثابت برای یک ستون، امکان استفاده از تکنیکهای خلق شوخی را افزایش میدهد؛ از تکیهکلام گرفته تا ارجاع و تضاد. او همچنین درباره روش طراحی ستونهای ثابت گفت: میشود از مکان یعنی محل رویداد حادثه برای طراحی ستون استفاده کرد، مثلا یک «آرایشگاه» که خانم پریسا شمس ستونی به همین نام و در همین فضا نوشتهاند. میشود از شخصیت برای طراحی ستون استفاده کرد مثل «کودک فهیم» که امیرمهدی ژوله مینوشت یا میتوان از حکایتهای مشهور یا قدیمی استفاده کرد که بخشی از تعریف «پارودی» را شامل میشود. حتی از گرافیک هم برای طراحی ستون ثابت میتوان کمک گرفت. مقامیکیا با اشاره به این که شیرین نوشتن و یا فانتزی نوشتن لزوما طنز ایجاد نمیکند گفت: البته فعلا در بیشتر مواقع وقتی صحبت از «طنز نوشتن» میشود، «شوخطبعانه نوشتن» مد نظر گوینده است. او همچنین به «قالبهای نوشتاری» مثل تست چهارجوابی یا لغتنامه و «زبان و لحن» به عنوان دیگر گزینههایی که میتوانند در ایده دادن برای ستون ثابت کمککننده باشند اشاره کرد. سپس زهرا فرنیا و مریم ترکاشوند آثار خود را برای حاضران خواندند و کارشان نقد شد. مهدی فرجاللهی و فرامرز ریحانصفت از دیگر طنزپردازان حاضر در این نشست بودند. سلسله نشستهای مکتبخانه طنز به همت دفتر طنز حوزه هنری برگزار میشود. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]