تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804297160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داستان کش دار تخلفات دولت احمدی نژاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob بررسی روزنامه های ایران/ سه شنبه 31 تیر 1393 داستان کش دار تخلفات دولت احمدی نژاد تهران-ایرنا- ارجاع پرونده ی تخلفات دولت «محمود احمدی نژاد» از طرف کمیسیون اصل 90 مجلس به قوه ی قضاییه و درخواست برای بررسی خارج از نوبت آن، خبری است که تنور امروز روزنامه های ایران را داغ کرد.


این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز سه شنبه 31 تیر 1393 خورشیدی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

*** یک دولت و صدها تخلف
«پرونده تخلفات دولت احمدی نژاد به دستگاه قضایی ارجاع شد» عنوان گزارش روزنامه ی «جمهوری اسلامی» بود که در آن به نقل از «مصطفی افضلی فرد» سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس آمده است: پرونده های تخلفات اقتصادی دولت قبل در که کمیسیون اصل نود به نتیجه رسیده و تخلفات آن احراز شده است، بر اساس ذیل ماده 5 قانون وظایف و اختیارات رئیس قوة قضائیه به این قوه ارجاع شده است.
روزنامه ی «اعتماد» هم با عنوان قرار دادن «تخلفات بررسی نشده احمدی نژاد» به سراغ این خبر رفت و در گزارش خود نوشت: یک سال از کوچ محمود احمدی نژاد از پاستور به نارمک می گذرد. یک سالی که هر روزش با یک خبر جدید از تخلفات دولت او همراه بوده است اما خبری از پیگیری این تخلفات نبوده است. تنها یک دادگاه بی سرانجام در پاییز سال گذشته که با عدم حضور او در دادگاه به فراموشی سپرده شد واکنشی به تخلفات دولت های نهم و دهم بوده است.
به نوشته ی اعتماد، بحث تنها تخلفات اقتصادی دولت سابق نیست. مصوبات غیرکارشناسی، بدهی های کلان به سیستم بانکی و زیر پاگذاشتن های بی شمار قانون نیز بخش دیگری از این تخلفات است. درخواست «بررسی خارج از نوبت پرونده تخلفات» این بار در مورد تخلفات رییس جمهور سابق و اطرافیانش صورت گرفته است. رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که می گوید پرونده این تخلفات اقتصادی به قوه قضاییه رفته است در عین حال از این قوه درخواست بررسی خارج از نوبت کرده است تا مبادا تصور شود که این پرونده مسکوت مانده است.
این روزنامه در ادامه نوشت: آن سوی گود و علاوه بر تخلفات اقتصادی احمدی نژاد، شکایت ها نیز بی شمار هستند. شکایت مجلس از دولت و شکایت های ریز و درشت نمایندگان مجلس از برخی از اعضای دولت. شکایت هایی که برخی از آنها در قوه قضاییه و برخی دیگر در کمیسیون اصل نود مجلس خاک می خورند. همین چند روز پیش بود که حجت الاسلام ناطق نوری به حیف و میل بیت المال در دولت سابق و عدم بررسی آن هشدار داده بود. هشداری که بدون شک ناشی از تخلفاتی فراتر از آن چیزی است که در رسانه ها منتشر شده است. با این اوصاف هنوز مبهم است که بالاخره تراژدی تخلفات بررسی نشده محمود احمدی نژاد سرانجامی خواهد داشت یا خیر؟
روزنامه ی «شرق» نیز گزارشی را در این ارتباط با عنوان «رسیدگی خارج از نوبت به تخلفات دولت احمدی نژاد» منتشر کرد. به نوشته ی این روزنامه ماه ها برگزاری دادگاه احمدی نژاد روی خط خبرها ماند تا اینکه بالاخره موعد دادگاه فرارسید و او به دادگاه نیامد. پیگیری مسوولان هم نتیجه نداد و تکلیف یکی، دو پرونده شکایت از محمود احمدی نژاد و کابینه اش راه به جایی نبرد. اما حالا سخنگوی رییس کمیسیون اصل 90 از فرستادن اسناد در اختیار کمیسیون اصل 90 به قوه قضاییه خبر داده و اینکه مسکوت گذاشتن شکایت از احمدی نژاد، خلاف قانون است: «پرونده های تخلفات اقتصادی دولت قبل که در کمیسیون اصل 90 به نتیجه رسیده و تخلفات آن احراز شده به قوه قضاییه ارجاع شده و طبق قانون، قوه قضاییه باید پرونده تخلفات دولت را خارج از نوبت رسیدگی کند.»بیشتر شکایت های مطرح شده علیه دولت احمدی نژاد در کمیسیون اصل 90 به ماجرای حیف ومیل بیت المال در سفر به نیویورک و همراهی برخی اعضای خانواده مسوولان بازمی گردد. البته کمیسیون اصل 90 در پایان کار دولت احمدی نژاد به ماجرای سفر هیات دولت به مسکو و برخی تخلف های صورت گرفته وارد شده بود و البته همواره تنها به این پاسخ که هنوز مستندات کافی به دست نیامده اکتفا کرد.

*** افزایش انتقادها به تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها
موضوع تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران طی روزهای اخیر یکی از خبرسازترین موضوع ها در عرصه ی رسانه ها بوده است. جدا کردن اتاق های زنان از مردان در شهرداری، انتقادهای بسیاری را در پی داشته است و بسیاری آن را اقدامی اشتباه و دارای پیادمدهای منفی می دانند.
ستون «یادداشت 2» روزنامه ی «ایران» به «نگاهی دوباره به تفکیک جنسیتی» به قلم «فریده غیرت» فعال حقوق زنان اختصاص یافت. غیرت در این یادداشت، با طرح این پرسش که نتیجه ی عملی تفکیک جنسیتی اعمال شده در سال های اخیر چه شد؟ به سراغ آثار منفی این گونه تصمیم ها در جامعه رفت و نوشت: تجربه ثابت کرده که این محدودیت ها همواره محدودیت های زنان را در دسترسی به حقوق اجتماعی به همراه داشته است. افرادی که از این طرح دفاع می کنند، قطعا بر مبنای یک انگیزه به دنبال اجرای طرح هستند و آن «اصلاح جامعه» است اما به باور قاطیه محققان، با این روش جامعه اصلاح نخواهد شد، بلکه بالعکس اثرات منفی در پی خواهد داشت.
وی در ادامه ی یادداشت خود، به دامن گیر شدن تمام ارکان جامعه به پیامد این محدودیت ها اشاره کرد و نوشت: تفکرات بسته و محدودیت ساز، مردان جامعه را هم درباره نقش اجتماعی زنان دچار منفی نگری می کند و جامعه با تنش دو جنس رو به رو می شود. قبول کنیم که دوران برتری طبقاتی و تفکیک جنسیتی سپری شده است. دوره ای که عده ای با سلب امتیاز از گروهی و دادن امتیاز به گروه دیگر، مردان و زنان را در مقابل یکدیگر قرار می دادند.
«فخرالسادات محتشمی پور» فعال حقوق زنان نیز در یادداشتی در روزنامه ی «آرمان» با عنوان «تفکیک جنسیتی و نتیجه ی معکوس»، با انتقاد به تعمیم و گسترش بحث تفکیک جنسیتی از دانشگاه ها به سایر محیط های عمومی نوشت: از نظر من تصمیمات اینچنینی شایسته جامعه ما نیست چرا که، این تصمیم به این معنی است که یک فرد عاقل و بالغ که در جامعه مشغول فعالیت است و بخشی از مسئولیت های اجتماعی را بر دوش دارد، نمی تواند مناسبات و تعاملات خودش با جنس مخالف را تنظیم کند و نیاز به یک اهرم بازدارنده دارد.معتقدم طبعات این تصمیمات در جامعه بیشتر از مزایای آن خواهد بود.عصر حاضر، عصر ارتباطات است و هرچه می گذرد آگاهی مردم افزایش پیدا می کند بنابراین، با توجه به توسعه ارتباطات نمی توان تعاملات را محدود کرد و این موضوع هم مسیر طبیعی تعاملات اجتماعی است و هر تصمیمی که بخواهد تعاملات انسانی را محدود کند نتیجه ای معکوس خواهد داشت.

*** غزه زیر آوار قساوت
در پی حمله های وحشیانه ی رژیم صهیونیستی به باریکه ی غزه طی 15 روز اخیر، شمار شهدای فلسطینی به 520 تن افزایش یافت؛ انتشار گزارش ها و تصاویر هولناک از کودکان بی پناه غزه در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت.
«دنیا می گرید؛ سازمان ملل می خندد!» عنوان گزارش روزنامه ی «رسالت» از این جنایات هولناک بود که نوشت: کشتار بیرحمانه فلسطینیان توسط رژیم اشغالگر قدس در سایه سکوت و همراهی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد و همراهانش همچنان ادامه دارد. شمار شهدا و زخمی های غزه به پنج هزار نفر رسیده و اوضاع در آن منطقه همچنان فاجعه بار است.
روزنامه ی «اطلاعات» هم از «اعتراض دنیا به جنایات صهیونیست ها» خبر داد و در گزارش خود نوشت: حملات بی امان نظامی صهیونیست ها به نوار غزه که باعث به خاک و خون کشیدن صدها انسان بی گناه و بی دفاع شده است، باعث شد مردم بسیاری از کشورها با برپایی تظاهرات به دفاع از فلسطینیان و اعتراض علیه اسرائیلی ها بپردازند.هزاران تن از مردم اتریش، هلند، سوئد، انگلیس، آلمان و فرانسه با برگزاری تظاهرات خواهان توقف خشونت های رژیم صهیونیستی در نوار غزه شدند.
روزنامه ی «ابتکار» هم «هشدار صلیب سرخ درباره اوضاع مردم غزه» را عنوان گزارش خود قرار داد و نوشت: سخنگوی رسانه های صلیب سرخ اعلام کرد نابسامان بودن اوضاع امنیتی چالش بزرگی را در مقابل هیات های کمک رسان برای ارسال کمک ها به نوار غزه به وجود می آورد و تعداد کسانی که نیازمند کمک هستند رو به افزایش است.
سرمقاله ی روزنامه ی ابتکار هم «آنچه این نامردمان با جان انسان می کنند» نوشته ی «سیدعلی محقق» بود که در آن با اشاره به کشته شدن کودکان بی دفاع در اثر حمله های موشکی اسراییل به خاک غزه آمده است: اسرائیلی ها همه ساله در موسم تهاجم وحشیانه به خانمان مردم بی گناه غزه با استنادی بی سرو ته به ماده 51 منشور سازمان ملل عبارت نخ نماشده «دفاع مشروع» در مقابل راکت پراکنی فلسطینی ها را بهانه قرار می دهند. واقعیت این است که هدف واقعی اسرائیلی ها از تهاجم های فصلی به غزه و گاهی کرانه باختری بیش از هر چیز انتقام جویی کینه ورزانه، نسل کشی و کوچ نسلی هدفمند و تدریجی اعراب مسلمان از فلسطین و سرزمین های اشغالی است و راکت اندازی و حتی ماجرای قتل سه نوجوان اسرائیلی بهانه است نه بیشتر.
ستون «حرف اول» روزنامه ی «شرق» هم به «جانیِ آرام» به قلم «سیدعلاءالدین وحید غروی» مدرس دانشکده ی روابط بین الملل وزارت خارجه اختصاص داشت.
غروی در این یادداشت، به حمایت های آمریکا و سران اروپایی از رژیم صهیونیستی و اعمال نشدن قطعنامه های بین المللی علیه این رژیم به دلیل این حمایت ها اشاره کرد و نوشت: تاکنون 292 قطعنامه از سوی مجمع عمومی ملل متحد درخصوص اسراییل تصویب شده که در 131 قطعنامه رژیم صهیونیستی محکوم شده است. شورای حقوق بشر ملل متحد هم که در سال 2006 تاسیس شد تا سال 2013، 45 قطعنامه در محکومیت اسراییل صادر کرده است. این یک طنز تلخ تاریخ معاصر است که رژیم اشغالگر اسراییل با این پرونده درخشان! هنوز نفس می کشد و مقامات این رژیم مانند روسای دیگر کشور ها مورد استقبال سران آمریکا و کشور های اروپایی قرار می گیرند و هیچ دادگاهی نتوانسته حکم جلب و دستگیری این آدم کش ها را صادر کند.

*** مهر تایید بر پایبندی ایران به توافق «ژنو»
آژانس بین المللی انرژی اتمی، در تازه ترین گزارش خود، پایبندی ایران به تعهدات توافقنامه ی «ژنو» را تایید کرد؛ موضوعی که در روزنامه های امروز بازتاب گسترده یی داشت و بن مایه ی تحلیل ها و یادداشت های بسیاری بود.
روزنامه ی اعتماد به سراغ این خبر رفت و در گزارشی با عنوان «مهر تایید آژانس بر پایبندی ایران به توافق ژنو» نوشت: نخستین توشه راه چهار ماهه یی که ایران و 1+5 باید طی کنند را آژانس بین المللی انرژی اتمی فراهم کرد؛ گزارشی که از پایبندی ایران به توافق ژنو حکایت دارد. این تقریبا مثبت ترین گزارش آژانس از فعالیت های ایران در 10 ماه گذشته بوده است.
به نوشته ی اعتماد، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود از برنامه اتمی کشورمان، تایید کرده که این کشور در عمل به توافقنامه ژنو، ذخایر گاز اورانیوم با غنای بالای خود را رقیق یا به اکسید تبدیل کرده است. گزارش تازه آژانس همچنین حکایت از آن دارد که ایران فرایند تبدیل بخشی از اورانیوم 5/3 درصد غنی شده خود به اکسید را نیز آغاز کرده است.
«ضرورت پیگیری مذاکرات هسته ای» نوشته ی «امیر مدنی» پژوهشگر خاورمیانه، عنوان یکی از یادداشت های روزنامه شرق بود که به پیامدهای بین المللی ادامه ی مذاکرات یا لغو آن اشاره کرد و نوشت: اهمیت ادامه گفت وگوها برای دستیابی به توافقی جامع دامنه ا ی بسیار وسیع تر از مساله هسته ای دارد. بهبود روابط ایران و آمریکا می تواند گذشته از کنترل تندروها، به رفتار های ماجراجویانه برخی کشور های منطقه در حمایت ارگانیک از تروریسم تکفیری و گسترش نظامیگری پایان دهد و به یافتن راهی برای پایان دادن به تراژدی فلسطینیان یاری رساند. در همین راستا و در سایه همکاری ایران و آمریکا بسیاری از مشکلات منطقه مانند بحران های جاری در سوریه، عراق، افغانستان، بحرینِ و بیش از همه تروریسم سلفی/ جهادی/ تکفیری که صلح و مدنیت بشری را تهدید می کند، می تواند تضعیف شده به سوی نابودی سوق داده شوند. یافتن راه حل برای این چالش های بزرگ، گذشته از امکان ایجاد امنیت فراگیر باعث کاهش کلی هزینه ها و نزول بهای فرآورده های نفتی و گازی خواهد شد و اقتصاد جهانی می تواند شاهد رشد دوباره باشد. در نقطه مقابل، ناکامی در دستیابی به توافق جامع، باعث افزایش تنش های چندجانبه شده و می تواند برای کل جهان دارای عواقب وخیم غیرقابل پیش بینی باشد.
روزنامه ی «دنیای اقتصاد» هم در گزارشی با عنوان «سه چالش اصلی در مذاکرات هسته ای»، با اشاره به این موضوع که آژانس پایبندی ایران به توافق ژنو را تایید کرد و تعلیق شماری از تحریم های ایران توسط اتحادیه اروپا، به گفت و گو با «علی اکبر ولایتی» رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام پرداخت.
ولایتی در این گفت و گو، با بیان این که عملکرد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به سرپرستی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه مورد تایید است، پافشاری ایران بر 190 هزار سو توان غنی سازی، تاسیسات فردو و به کارگیری آب سنگین اراک را سه چالش اصلی در مزاکرات عنوان کرد.
از نگاه ولایتی، یکی دیگراز مشکلات پیش روی این مذاکرات، وجود تشتت و تفرق در میان 6 قدرت جهانی مذاکره کننده با ایران است که به همین دلیل ایران با یک مخاطب منسجم و مخاطبی که دارای رای واحد باشد، طرف نیست.
یکی از یادداشت های روزنامه ی آرمان هم «مذاکرات روی میز است» به قلم «سید داوود آقایی» استاد حقوق دانشگاه تهران بود که در بخشی از آن آمده است: از آنجا که مذاکرات در یک بازه زمانی 4 ماهه قرار است ادامه پیدا کند توافقاتی جدید میان ایران و 1+5 انجام گرفته و طرفین متعهد شدند که همچون 6 ماه گذشته به توافقات صورت گرفته پایبند باشند. به طور مثال یکی از تعهداتی 1+5 پرداخت 2میلیارد و 800 میلیون دلار از طلب های ایران به حساب بانک مرکزی کشورمان است. ضمن اینکه ایران متعهد شده مانند 6 ماه گذشته به تعهدات هسته ای خود پایبند باشد. بنابراین تعهدات و تعلیق ها همچنان برای دو طرف پایدار است و به یک معنا می توان گفت امروز هم مذاکرات روی میز قرار دارد و هیچ چیز متوقف نشده است.
یادداشت دیگر روزنامه ی آرمان، «جویندگان صلح برنده مذاکرات» نوشته ی «یوسف مولایی» استاد حقوق بین الملل بود که با ارزنده شمردن عملکرد مذاکره کنندگان هیات ایرانی در مذاکره با گروه 1+5 نوشت: واقعیت این است که ادامه مذاکرات به نفع تداوم صلح و امنیت در جهان و به خصوص در منطقه خاورمیانه است چرا که در حال حاضر پتانسیل افزایش تنش و اقدامات غیرقابل پیش بینی در منطقه وجود دارد و انتخاب روند مذاکره از افزایش این تنش ها ممانعت خواهد کرد. در واقع برنده اصلی این مذاکرات کسانی هستند که به دنبال بازگشت صلح و آرامش و امنیت در منطقه اند.
*گروه پژوهش های خبری
پژوهشم**9294**2054

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





31/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن