محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1828636054
فلسفه تاریخ و قرآن از نگاه شهید مطهری
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
فلسفه تاریخ و قرآن از نگاه شهید مطهری استاد شهید مطهری معتقد است درسآموختن از تاریخ و رخدادهای تاریخی، منوط به کشف ضوابط و قوانین کلی حاکم بر این رخدادهاست. در نتیجه، مورخ و محقق تاریخ تا زمانی که از این ضوابط و قوانین کلی آگاهی نداشته باشد، نمیتواند حوادث را بخوبی تحلیل کند.
اگر تاریخ فقط وقایع جزئی باشد و نشود از تاریخ اصول کلی استخراج کرد، اصلا نمی شود درسی از تاریخ آموخت. اما اگر تاریخ قابل تعمیم بود و اصول کلی داشته باشد، می توان از آن درس آموخت و به تعبیر قرآن تاریخ می تواند عبرت و درس آموز باشد. 1 بیان فوق نشان می دهد قرآن کریم، تاریخی را به رسمیت می شناسد که در آن عبرت و آموزشی قرار داشته باشد و به نیکی روشن می کند در تحقیقات تاریخی، مورخ و محقق بایستی به دنبال نکات عبرت آموز باشند. در قرآن آیات بسیاری است که به مطالعه اقوام گذشته دعوت کرده و آن را مانند یک منبع برای کسب علم معرفی می کند. از نظر قرآن، تاریخ بشر و تحولات آن بر طبق یک سلسله سنت ها و نوامیس صورت می گیرد. عزت ها، ذلت ها، موفقیت ها، شکست ها، خوشبختی ها و بدبختی های تاریخی حساب هایی دقیق و منظم دارند و با شناخت آن حساب ها و قانون ها می توان تاریخ حاضر را تحت فرمان درآورد و به سود سعادت خود مردم حاضر از آن بهره گیری کرد. 2 مورخ باید در بیان پدیده ها توجه داشته باشد که طبق چه ضابطه ای و به چه علت در یک جامعه رخدادهای تلخی حادث می شود؟ و چرا در یک جامعه پیشرفت صورت می گیرد؟ مورخ با تعمق در حادثه و بررسی علل، عوامل و مقتضیات یک حادثه و تطبیق آن با حوادث دیگر می تواند این ضوابط را شناسایی و به جامعه عرضه کند تا مورد استفاده ملت و حکمرانان آن جامعه قرار بگیرد. قرآن، تاریخ را به عنوان یک منبع شناخت عرضه می دارد. تاریخ یعنی جامعه انسانی در حال حرکت و جریان. می خواهیم بدانیم قانون تاریخ چه قانونی است. فرق فلسفه تاریخ با جامعه شناسی این است که جامعه شناسی قانون موجود جامعه و فلسفه تاریخ، قانون تحولات جامعه را بیان می کند. اینجاست که عامل زمان به کار می آید. لازم است مورخ در حین بررسی و تحلیل یک حادثه به بعد فلسفی آن (فلسفه تاریخ) و مسیر کلی تحولات آن جامعه نیز توجه داشته باشد. به نظر می رسد یکی از اشتباهات بزرگ در تحلیل تاریخ معاصر ایران، نادیده گرفتن سنت فلسفی تاریخ ایران است. بدیهی است تحلیل تحولات تاریخ معاصر ایران بدون توجه به این موضوع راه به جایی نخواهد برد. بنابراین مورخ قبل از عرضه هرگونه تحلیل از یک حادثه باید سیر فلسفی آن را نیز مد نظر قرار دهد. بعلاوه عامل زمان نیز در تحولات تاریخی اثر گذار است و نمی توان مقتضی یک حادثه را بی اعتنا به زمان این مقتضی تحلیل کرد. برای روشن تر شدن دیدگاه قرآن نسبت به تاریخ لازم است این موارد ذکر شود: از انحای تفکراتی که در خود قرآن مجید به آنها توجه شده، تفکر در تاریخ است؛ تفکر در سرنوشت اقوام و ملل گذشته که در قرآن به آن توجه شده است. قرآن، قصص و حکایات و چیزهایی که ما اسمش را تاریخ می گذاریم به طور اشاره ذکر می کند، ولی قسمت هایی را که مایه های آموزش در آن زیاد است، بیشتر یادآوری می کند و مخصوصا این مطلب را توجه می دهد که ما قصه و حکایت را ذکر نمی کنیم فقط برای این که وقتی گذرانده باشید: فاقصص القصص لعلهم یتفکرون. این هم نوعی تفکر است که بازهم از نظر اسلام عبادت است. 3 این که قرآن، تاریخ را منبع معرفت و موضوع تفکر و مایه تذکر و آیینه عبرت می داند شکی در آن نیست.4 قرآن به زندگی اقوام و جامعه ها توجه می کند و برای جامعه شخصیت قائل می شود. قرآن می گوید: تلک امه قد خلت لها ما کسبت ولکم ما کسبتم همچنین: ولکل امه اجل فاذا اجلهم لا یستاخرون ساعه ولا یستقدمون. این آیات نشان می دهد قرآن شخصیت جامعه را به رسمیت می شناسد و برای بروز حوادث در آن جوامع ضوابطی قائل است. قرآن رخداد تحولات را در زندگی بشری، بدون ضابطه و قاعده ای مشخص نفی می کند و تاکید بر وجود یک ضابطه و یک قانون مشخص در تحولات جوامع دارد. ولن تجد لسنه الله تبدیلا ولن تجد لسنه الله تحویلا.5 قرآن می گوید دیدتان را وسیع کنید، در شناخت جامعه این قدر به ظاهر حکم نکنید. اگر تاریخ صد سال پیش را خواستید، بررسی کنید نروید سراغ ناصرالدین شاه با آن عشق بازی ها و عیاشی ها و ظلم ها بگویید یک قرن قبل اوضاع آن چطور بوده است. این را شما سمبل شناخت همه مردم نگیرید. ناصرالدین شاه را شما آیینه تمام نمای مردم ندانید. اگر این طور باشد، فتوای میرزای شیرازی در تحریم تنباکو و آثار عظیم آن را چگونه توجیه می کنید.؟ 6 قرآن به طور صریح و قاطع، تاریخ را برای مطالعه عرضه می دارد. پس تاریخ خودش یک منبع برای شناخت است. در این زمینه ما در قرآن آیاتی داریم مانند: قل سیروا فی الارض...و افلم یسیروا فی الارض... یعنی بروید آثار تاریخی را مطالعه کنید و بعد ببینید زندگی و جامعه بشر چه تحولاتی پیدا کرده است. باز علی(ع) در وصیتی که در نهج البلاغه به امام حسن می کند، جمله بزرگی دارد که به انسان ایمان بیشتری می دهد: پسرم احوال امم و ملل و تواریخ را به دقت مطالعه کن و از آنها درس بیاموز اگر چه من عمری محدود دارم وبا امت های گذشته نبوده ام که از نزدیک وضع و حال آنها را مطالعه کرده باشم، اما در آثارشان سیر و در اخبارشان فکر کردم تا آنجا که مانند یکی از آنها شدم. آنچنان شده ام که گویی باهمه آن جوامع از نزدیک زندگی کرده ام و بعد می گوید نه بالاتر از این، چون اگر کسی در جامعه با مردمی زندگی کند فقط از احوال همان مردم آگاه می شود. ولی من مثل آدمی هستم که از اول دنیا تا آخر دنیا با همه جامعه ها بوده و با همه آنها زندگی کرده است. پس تاریخ را مطالعه کن، در اخبار ملت ها و در تحولاتی که برای جامعه ها پیش آمده فکر کن. مانند چشمی باش که از اول تا آخر دنیا را مطالعه و مشاهده کرده است. این است که از نظر قرآن و روایات، خود تاریخ منبعی برای شناخت است. 7 قرآن کتاب تاریخ نیست، ولی موضوعاتی را ذکر کرده است به مناسبت این که عبرتی و درسی را می خواسته بیان کند. 8 توجه خاص قرآن به تاریخ و دفاع از تاریخ، اهمیت پرداختن به این موضوع را روشن می کند. اما باید توجه داشت اولا تاریخ مورد نظر قرآن، تاریخی است که معطوف به شناخت است و طبعا هرگونه اشتباه در تدوین چنین تاریخی موجب بروز شناختی غیر علمی و غلط خواهد شد. بهترین مثال در این باره، پادشاهانی هستند که به جهت کثرت خشونت و قتل عام و... به قهرمان های تاریخی تبدیل شده اند و حال آن که ارتکاب به این جنایات هرگز باعث قهرمانی نیست. از نظر قرآن این گونه شخصیت ها که در تاریخ نمود دارند، کف های روی آب هستند. آنها را معیار قضاوت قرار ندهید. اگر همه مردم شرارت نادر شاه را داشتند آن جامعه متلاشی می شد. قرآن می گوید اگر همه مردم این قدر شریر و ظالم و فاسد و دروغگو بودند، آن جامعه را هلاک می کردیم. چنین جامعه ای محال است وجود داشته باشد. اصلا قابل دوام نیست و فوراً هلاک می شود. قرآن می گوید قبل از شما اقوامی بودند که وقتی اکثریت مردم آن قوم بد شدند، ریشه های آنها را کندیم. پس اگر جامعه دوام دارد، بدانید اکثریت مردم فاسد نیستند، بلکه اقلیتی فاسدند که آنها هم کف روی آب هستند. باطل به صورت موقت، به صورت یک جولان و به یک صورت یک نمود است و زود هم از بین می رود. للحق دوله وللباطل جوله، للباطل جوله ثم یضحمل. 9 از اینجا روشن می شود یکی از رسالت های مورخ، روشن کردن دوام نداشتن باطل در تحولات بشری و در جوامع است. چنانچه تحقیقات تاریخی دقیقی انجام شود و چگونگی نابودی باطل در اوضاعی که هرگز کسی فکر آن را نمی کرد یا چگونگی بروز حق در اوضاع مشابه تبیین شود، می تواند در انتخاب راه صحیح برای جوامع راهگشا باشد و بیش از پیش روشن شود که پیروزی نهایی در تاریخ همواره با حق بوده است. از نظر قرآن صلاح در تاریخ نقش دارد. تقوا و اخلاص در تاریخ نقش دارد، بلکه نقش نهایی و پیروزی نهایی همیشه از آن حق است و این تصریح قرآن مجید است: کتب الله لاغلبن انا ورسلی. یعنی پیروزی نهایی از آن من یعنی قانون من ـ خدا که نمی آید وارد میدان شود ـ و پیامبران من است. وانّ جندنا لهم الغالبون باز معنایش همین است.10 پرویز فارسیجانی / پژوهشگر و مدرس دانشگاه پا نوشت ها: 1 ـ فلسفه تاریخ، ج 4. 2 ـ مرتضی مطهری، انسان و ایمان، تهران صدرا، ص73. 3 ـ مرتضی مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، تهران، صدرا، ص 380. 4 ـ قیام و انقلاب مهدی، همان، ص 11. 5 ـ همان، صص11و12. 6 ـ مرتضی مطهری، حق و باطل، تهران، صدرا، ج 1، ص 61. 7 ـ مساله شناخت، همان، ص 181. 8 ـ مرتضی مطهری، خاتمیت، تهران، صدرا، ص 181. 9 ـ حق و باطل، همان، ج 1، ص 62. 10 ـ مساله شناخت، هما ن، ص 80.
سه شنبه 31 تیر 1393 2:45 بازدید:1
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]
صفحات پیشنهادی
تقابل شهید مطهری و اصلاح طلبان در نگاه به حجاب
تقابل شهید مطهری و اصلاح طلبان در نگاه به حجاب جریان سیاسی اصلاحات که در تمامی حوزهها از جمله فرهنگ خود را وامدار مبانی فکری لیبرالیسم میداند در خصوص موضوع جایگاه زنان در اجتماع نوع پوشش و حجاب اسلامی حرفهایی دارد که بهتر است از زبان کارشناسی شناختهشده چون استاد شهید مطهمسخ در نگاه قرآن دوستان/نقالی علی نامه
فیسبوک تویتر Google Cloob مسخ در نگاه قرآن دوستان نقالی علی نامه کرج- ایرنا- معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به اجرای برنامه های هنری در حاشیه برگزاری نمایشگاه قرآن این استان گفت اجرای نمایش مذهبی مسخ از جمله این برنامه ها است ابراهیم شرونمایی از 40 اثر خطی تاریخی و قرآنی
سهشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۹ ۵۹ از 40 اثر خطی تاریخی قرآنی فرهنگی و علمی با حضور سفرا مسوولان و مقامات لشکری و کشوری رونمایی شد به گزارش ایسنا محمدصادق محفوظی - رییس مرکز دایرةالمعارف انسانشناسی و موزهی آثار خطی - بهعنوان میزبان این مراسم با بیان اینکه هر سال تعدادی از آثرونمايي از 40 اثر خطي و تاريخي قرآني فرهنگي و علمي
۱۷ تير ۱۳۹۳ ۱۷ ۱۸ب ظ رونمايي از 40 اثر خطي و تاريخي قرآني فرهنگي و علمي با حضور سفرا مسئولان و مقامات لشکري و کشوري از 40 اثر خطي تاريخي قرآني فرهنگي و علمي در هتل استقلال تهران رونمايي شد به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج محمد صادق محفوظي رييس مرکز دايره المعارف انسان شناسي و مشهیدان نیز انسانهای زمینی با تعلقات مادی بودند/ نگاه منفی به جنگ در رمان زندگی شهیدان باکری
فرهنگ و ادب ادیبات ایران نقد سرزمین آبی من -1 شهیدان نیز انسانهای زمینی با تعلقات مادی بودند نگاه منفی به جنگ در رمان زندگی شهیدان باکری محمد حنیف در نشست نقد و بررسی رمان سرزمین آبی من گفت نتیجهای که محمودزاده نویسنده این رمان میخواهد در کتاب بگیرد این است که شهیدافیلم/ معنای واقعی إحیا کردن از نگاه شهید مطهری
فیلم معنای واقعی إحیا کردن از نگاه شهید مطهری لینک ۱۳۹۳ ۴ ۲۵در دیدار با خانواده شهید محمودیان صورت گرفت تلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط «محسن موسوی بلده»+دانلود
در دیدار با خانواده شهید محمودیان صورت گرفتتلاوت آیاتی از قرآن کریم توسط محسن موسوی بلده دانلوداستاد محسن موسویبلده در دیدار اخیر جامعه قرآنی با خانواده شهید محمودیان به تلاوت آیاتی از کلامالله مجید پرداخت به گزارش خبرنگار فعالیتهای قرآنی خبرگزاری فارس استاد محسن موسویبلده«شکوه یک زندگی» نگاه شعاری به همسران شهید ندارد
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۰۲ شعله شریعتی که نویسندگی سریال دهه فجر شبکه دو را برعهده دارد با اعلام اینکه نگارش شکوه یک زندگی به تازگی آغاز شده خاطرنشان کرد این مجموعه با پرداختن به زندگی همسر یک شهید قرار نیست نگاه کلیشهای و شعاری به این موضوع داشته باشد این نویسنده در گفمحفل انس با قرآن با حضور نیروهای بسیج کارگری شهید برونسی برگزارشد
محفل انس با قرآن با حضور نیروهای بسیج کارگری شهید برونسی برگزارشد شهر ری- ایرنا - فرمانده حوزه مقاومت بسیج کارگری شهید برونسی گفت به مناسبت ایام مبارک ماه رمضان محفل انس با قرآن با حضور نیروها و فرماندهان پایگاههای این حوزه برگزار شد سرهنگ پاسدار ابوالفضل رضایی روز شنبه در گفرونمایی از چهل اثر خطی و تاریخی قرآنی فرهنگی و علمی
رونمایی از چهل اثر خطی و تاریخی قرآنی فرهنگی و علمی از چهل اثر خطی تاریخی قرآنی فرهنگی و علمی با حضور سفرا مسئولان و مقامات لشکری و کشوری در هتل استقلال تهران رونمایی شد به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران دکتر محمد صادق محفوظی رییس مرکز دایره المعارف انسان شناسی و موزه آگزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید محمودیان تاجی از نور بر سر پدر و مادر قاریان قرآن/ وصیتنامها
گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهید محمودیانتاجی از نور بر سر پدر و مادر قاریان قرآن وصیتنامهای که هیچگاه دیده نشدقاری قرآن بود و دیگران را هم به خواندن قرآن تشویق میکرد در جبهه دیدهبانی میکرد از شاهدان ترور مقام معظم رهبری به دست منافقین کوردل بود و در نهایرونمایی از چهل اثر خطی، تاریخی، قرآنی، فرهنگی و علمی
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی رونمایی از چهل اثر خطی تاریخی قرآنی فرهنگی و علمی چهل اثر خطی تاریخی قرآنی فرهنگی و علمی با حضور سفرا مسئولان و مقامات لشکری و کشوری در هتل استقلال تهران رونمایی شد به گزارش خبرگزاری مهر رئیس مرکز دایره المعارف انسان شناسی و موزه آثارفلسفه قرآن بر سر گرفتن در کنکور قدر
فلسفه قرآن بر سر گرفتن در کنکور قدر شب قدر همچون کنکور ورود به دانشگاه است که اگر آن را از دست بدهیم می رود تا سال بعد و هیچ زمانی برای جبران نیست این شب منحصر است و اگر از دست رفت جبران آن تا سال آینده ممکن نیست عقیق همه ما می دانیم شب قدر به تصریح قرآن برتر از هزار ماه و زمامین تاریخ مقابل دوربین «گاهی به پشت سر نگاه کن»
سهشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۳۷ تهیهکننده سریال گاهی به پشت سرنگاه کن درباره روند تولید این مجموعه به کارگردانی مازیار میری اعلام کرد تا به حال کار با بازیگران غیراصلی ضبط شده است و از سوم الی چهارم مرداد قرار است بازیگران اصلی مثل امین تاریخ و هدایت هاشمی مقابل دوربین بروند رضگزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهیدان اعلمی وداع با فرزند به یاد وداع امام حسین(ع) با علیاکبر/ بر
گزارش فارس از دیدار جامعه قرآنی با خانواده شهیدان اعلمیوداع با فرزند به یاد وداع امام حسین ع با علیاکبر برای دوستانم گریه کنیدهر دو بیتاب جبهه بودند از پدر خواستند برای شهادتشان دعا کند قاری و عامل به قرآن بودند پیش از اعزام پدر به یاد وداع امام حسین ع با علی اکبر آنها رنگاهی به تاریخچه غزه تا به امروز/ نام تاریخی غزه، «خوشبخت» بود
نگاهی به تاریخچه غزه تا به امروز نام تاریخی غزه خوشبخت بودغزّه که تاریخی چهارهزار ساله دارد همچنین از مراکز تجارت و تبادل کالا میان شرق و غرب بود و به شهر خوشبخت هم شهرت داشت به گزارش خبرنگار تاریخ خبرگزاری فارس ارتش ایران در سر راه خود به مصر برای تصرف این کشور و تکمیل جامنشست«نگاهی به فعالیتها و پژوهشهای قرآنی معاصر مالزی» برگزار شد
چهارشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۹ دومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی مهمانان خارجی بیست و دومین نمایشگاه بینالمللی قرآن کریم با عنوان نگاهی به فعالیتها و پژوهشهای قرآنی معاصر مالزی در سالن کنفرانس باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایس-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها