واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی عکاسان ایرانی و جنگهای خاورمیانه-5
اعزام عکاسان به مناطق بحرانی و جنگزده متولی ندارد/ سکوت تصویری ایران
رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از جای خالی عکاسان ایرانی در اتفاقات و بحرانهای منطقه میگوید و اینکه هیچ ساختار و مکانیزم مشخصی برای ساماندهی عکاسان کشورمان برای حضور در کشورهای درگیر جنگ وجود ندارد و معاونت مطبوعاتی ارشاد باید در این زمینه ورود پیدا کند.
سیدعباس میرهاشمی رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره موانع اعزام عکاسان علاقه مند برای ثبت تصاویر جنگهای منطقه که این روزها در غزه و عراق رنگ خون گرفته است، گفت: مشکل اساسی در عکاسی از بحرانها و جنگهای منطقه به نبود ساختار و سازمان درست در عکاسی کشورمان بازمیگردد.
او با اشاره به مسئولیت معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا یادآور شد: این موضوعی است که شاید باید معاونت مطبوعاتی نسبت به آن نگاهی داشته باشد و برای آن راهکار ارائه کند.
میرهاشمی یکی دیگر از مشکلات عکاسی مستند در جنگ های منطقه خاورمیانه را نبود آژانس های مستقل عکاسی دانست و گفت: در واحدهای عکس خبرگزاریها و آژانس های عکاسی شاهد کمبود و یا نبود توانمندی لازم در حوزه عکاسی مستند از جنگ ها و بحران های خاورمیانه هستیم.
او تعداد عکاسان علاقهمند به عکاسی از بحران های منطقه را بسیار زیاد عنوان کرد و افزود: عکاسان علاقهمند به عکاسی مستند از بحرانهای منطقه همیشه از ارتباطات غیر آژانسی استفاده می کنند و براساس علاقه شخصی خودشان و با به خطر انداختن زندگیشان برای عکاسی در این مناطق اقدام می کنند.
این عکاس دوران جنگ تحمیلی درباره میزان حمایت انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از این عکاسان علاقه مند توضیح داد: در بحران سوریه تعدادی از عکاسان با پشتیبانی انجمن در مناطق درگیر جنگ حضور یافتند اما وقتی ساختار درست نباشد حتی اگر عکاسی هم بشود اما نه عکسها به موقع ارائه میشود و نه به درستی مورد استفاده قرار میگیرند.
او با اشاره به مراکزی که با عنوان آژانس عکس فعالیت دارند، تأکید کرد: اسم آژانس عکس را زیاد میشنویم اما هیچ کدام رفتار درست و حرفه ای ندارند و اگر آژانس عکس به درستی تعریف شود و بر اساس وظایف خود عمل کند، به شکلهای مختلف میتوان از آن در عکاسی بحران نیز بهره برد.
میرهاشمی با بیان این که از عکس های مستند جنگ در زمان بروز این حوادث به صورت خبری و پس از آن به صورت مستند می توان استفاده کرد، ادامه داد: در این زمینه به صورت جسته و گریخته فعالیت شده است اما هنوز نتوانسته ابعاد واقعه را به خوبی به تصویر بکشد چون این تصاویر به درستی منتشر نشده است.
او همچنین یکی از دلایل تمایل عکاسان ایرانی را به فعالیت برای آژانس های عکس خارجی چنین عنوان کرد: عکاسان ایرانی توانمندی های خوبی دارند اما زمینه ای برای بروز توانمندی خود ندارند و به همین دلیل برای فعالیت در آژانس های عکس خارجی تمایل نشان می دهند.
رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به فعالیت هایی که این انجمن در این راستا انجام داده است، یادآور شد: ما در انجمن هنوز نتوانسته ایم آژانس عکس را به مجموعه خود اضافه کنیم و راهکار قانونی آن هنوز ایجاد نشده است به همین دلیل با سختی و نگرانی هایی که وجود دارد، وارد این حوزه شده ایم. به طور مثال در جنگ سوریه از کانال انجمن چند نفر برای عکاسی اعزام شدند. این اعزام از سر علاقهمندی خود عکاسان بود و یک رفتار سازمانی نبود. ولی هدف ما ثبت تصاویر ماندگار و انجام رفتار سازمانی درست است چراکه معتقدیم با برانگیخته کردن احساسات، انجام کارهای آنی و سریع و بدون برنامه نمی توان انتظار کارهای اثرگذار در این زمینه داشت.
او برای حل مشکلات اعزام عکاسان علاقه مند به مناطق جنگی و بحرانی پیشنهاد کرد که معاونت مطبوعاتی به این موضوع توجه نشان دهد و از آژانس های عکس نیز در راستای تشکیل آنها حمایت لازم صورت گیرد تا بتوانند در آینده با کسب درآمد و فروش عکس ها روی پای خودشان بایستند.
این عکاس پیشکسوت همچنین با انتقاد از استفاده رایگان رسانه ها از عکس های عکاسان گفت: ما نیاز به اصلاح رفتارمان در حوزه خبر و رسانه هم داریم تا با خریدن عکس امکان درآمدزایی برای عکاسان و آژانس های عکاسی ایجاد کنیم. ایجاد سازمان مستقل عکس که از محل فروش آثارش به صورت خودگردان اداره شود، کار پیجیده ای است و در این راستا هم باید ساختار تولید درست شود و هم این توانمندان در حوزه عکاسی به صورت جدی مورد حمایت مادی و معنوی قرار گیرند.
او در ادامه تأکید کرد که از انجمن هایی چون انجمن عکاسان بحران نمی توان انتظار داشت که در زمان بحران و جنگ تولید داشته باشند چراکه با ساختار چنین انجمن هایی نمی توان در زمان نیاز وارد حوزه خبری و مستند شد.
رئیس انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس یکی از علاقه مندی های این انجمن را حمایت از عکاسان برای ثبت بحران های منطقه عنوان کرد و گفت: این امور به سختی، کندی و همراه با نگرانی های بسیار در انجمن صورت می گیرد چون کسانی که اعزام می شوند باید شرایطشان مهیا باشد، آثارشان به سرعت قابل دریافت، فروش و انتشار باشد اما این ساختار وجود ندارد.
وی درباره نوع فعالیت آژانس های عکس خارجی در موارد بحرانی توضیح داد: خبرگزاری ها و آژانس های عکس خارجی چنین مواردی را خودشان به صورت سازمانی دنبال می کنند و خبرنگار و عکاس اعزام می کنند که طبق کنوانسیون های بین المللی از مصونیت برخوردارند.
این عکاس دوران انقلاب و دفاع مقدس در خاتمه با بیان این که ایران و منطقه خاورمیانه همیشه کانون خبر استU تأکید کرد: ما همیشه از نگاه دیگران و دیگر آژانس های خبری دنیا به این رویدادهای خاورمیانه نگاه کرده ایم در حالی که باید ثبت این اتفاقات را به عکاسان ایرانی سپرد و با ایجاد امنیت برای آنها، شاهد اطلاع رسانی درست و صادقانه آنها از بحران های منطقه باشیم.
۱۳۹۳/۴/۳۰ - ۱۱:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]