تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798502411




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حکایت غصه دار تغییر کاربری اراضی؛ زخم های که التیامی برای آن نیست


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob حکایت غصه دار تغییر کاربری اراضی؛ زخم های که التیامی برای آن نیست رشت - ایرنا - تارهایی که توسط عده ای سودجو و زمین خوار طی سال ها بر زمین های گیلان تنیده شده، امروز رشدی فراگیر و فزاینده یافته و با شتاب بیشتری در اراضی گیلان درحال گسترش است. این موضوع، زنگ خطری است تا به گوش باشیم که برای این زخم ها، التیامی نخواهد بود.


در هر کجای ایران که ساکن باشی؛ از دورترین اقصی نقاط جنوب، شرق و غرب آن گرفته تا نزدیک ترین مناطق به شمال ایران، اولین تصویری که با شنیدن نام شمال بر ذهنت نقش می بندد؛ رنگ سبز طبیعت، جنگل، آبی دریا و هوای پاک و سرشار از اکسیژن است.
کسی را نمی توان سراغ گرفت که گام در این طبیعت نهاده باشد و دگربار هوای دلتنگی برای سپری کردن لحظات و ساعاتی در جای جای آن به سرش نزند.
طبیعت بکر و سرسبز ، عطر بوی ریاحین و گل های خوشبو، نم نم باران، مناظر سحرانگیز و خیره کننده از جاذبه های طبیعت همراه با صداهای آرامش بخش آواز پرندگان و صدای جیرجیرک ها، صدای جریان آب های روان در دل جنگل ها و نوای روح بخش زندگی، چشم انداز دریا با لغزش امواج بر روی هم و صدای کوبیده شدن موج به ساحل و انعکاس رنگ آسمان از سطح آن، باغات چای ، مزارع برنج و تلفیقی از سبزهای کمرنگ و پررنگ با کشاورزانی سخت کوش در هوای آفتابی و شرجی نیمه تابستان و عطر پیچیده شده از برنج شالیزارها در جاده های شهری و روستایی.
همه و همه این شاهکار خلقت، یکجا در آلبومی از طبیعت در این نقطه زمین در معرض دید همگان قرار گرفته تا برای مردمانش و گردشگران طراوت و روحی تازه بدمد و انرژی مضاعفی باشد برای فعالیت و تلاش.
اما آنچه که امروز دیدگان گردشگران را در بدو ورود به دیار گیل زنان و گیل مردان خستگی ناپذیر معطوف می کند، دیگر مشاهده کار کردن کشاورزان با کلاه های حصیری در آفتاب داغ و عطر پیچیده از شالیزارهای برنج شمال در جاده ها نیست؛ بلکه رشد فزاینده ای از ویلاها در اشکال و اندازه های مختلف با سقف های شیروانی رنگی در مناطق شالیزاری و جنگل هاست که آه حسرت گردشگران را از آنچه در خیال خود نقش کرده بودند تا واقعیت، و آن همه زیبایی تخریب شده در تپه ای از ویرانگری های دست بشر بر می انگیزاند.
گردشگرانی که هر فرصتی را غنیمت شمرده و دوری و دشواری راه بر خود هموار ساخته و با برنامه ریزی، بار سفر بسته اند تا ساعات و روزهایی را تنها با حظ استفاده از این مواهب بگذرانند، به جای چشم انداز شالیزارها و باغات، مناظری از ویلاهای کوچک و بزرگ نصیبشان می شود که نه زیبایی دارند و نه عطری تا نفس را تازه کنند.
عجیب می ماند که چرا انسان هرچه زیباست، تنها برای خود و همان دم خود می خواهد؛ سودهای کلان و یا بی خردی کدامیک؟
گاه با زباله هایش زمینه نابودی طبیعت و گاه با ساخت و سازهای بی رویه اش، منظره ها را از بین می برد و با این همه جفا در حق طبیعت و مدفون کردن این زیبایی ها، همچنان انتظار دارد که هر زمان اراده کند و بر هر کجای این خطه قدم نهد، همه سرسبزی و عطر ریاحین باشد؛ غافل از اینکه این موجود ویرانگر پیشتر همه چیز را فدای لحظات آنی و خودخواهی هایش ساخته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رییس جمهوری و اعضای هیأت دولت که در ماه رمضان امسال انجام شد؛ به اهمیت بخش کشاورزی اشاره کردند و با اظهار نگرانی از تبدیل و تغییر کاربری زمین های کشاورزی گفتند: نابودی زمین های کشاورزی یک خسارت غیرقابل جبران است و باید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت از محیط زیست بطور جدی با این پدیده برخورد کنند.
پیش از این نیز استاندار گیلان برای نظارت بیشتر بر جلوگیری از تغییرات کاربری اراضی کشاورزی استان در نامه ای به فرمانداران و شهرداران ابلاغ کرد که ضمن نظارت دقیق از تغییرات کاربری زمین های کشاورزی جلوگیری و با متخلفان برابر قانون برخورد کنند.
ˈمحمدعلی نجفیˈ در این نامه با تاکید بر اینکه گیلان پایگاه تولید مرغوب ترین محصولات کشور است، افزود: به دلیل سودجویی افراد متخلف در خرید اراضی کشاورزی و ساخت و سازهای غیرمجاز ، تغییر کاربری ها آفت اصلی این زمین هاست.
وی اظهار کرد: صدور هرگونه مجوز با پروانه ساخت و تامین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق ، گاز و تلفن از سوی دستگاه های ذیربط در اراضی زراعی و باغ ها که به صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شده اند، ممنوع است.
استاندار گیلان در این ابلاغیه با اشاره به مقررات ماده 3 قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها خاطرنشان کرده است: به همین منظور لازم است برای رعایت قوانین موجود و جلوگیری از تغییر کاربری های غیرمجاز، نظارت کامل در این راستا انجام و با متخلفان برابر ضوابط قانونی برخورد انجام شود.
وی تصریح کرد: براساس اصلاحیه ماده 3 قاون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها مصوب سال 1385 مجلس شورای اسلامی؛ متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی به قلع و قمع بنا، پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی و باغ ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.
یک کشاورز گیلانی در رابطه با علت تغییرات کاربری زمین های کشاورزی به خبرنگار ایرنا گفت: بسیاری از کشاورزان در سال های اخیر به علت مقرون به صرفه نبودن کشاورزی و مشکلات معیشتی، علاقمند به فروش زمین هایشان شده اند و برخی دلالان و افراد سودجو نیز از این فرصت استفاده کرده و زمین های کشاورزی را با قیمت ارزان تر و برای تغییر کاربری از آنها خریداری می کنند.
ˈصادق رستمیˈ افزود: تغییرات زمین های کشاورزی به ساخت ویلا در چند سال اخیر به طوری مشهود بوده که در برخی نقاط احساس نمی کنی در منطقه روستایی و در مهد طبیعت زندگی می کنی.
یک دانش آموخته رشته مهندسی کشاورزی که هم اینک در اراضی به ارث مانده از پدرش کشاورزی می کند نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هرچند ممکن است موضوع تغییرات کاربری زمین های کشاورزی ظاهراً یک موضوع محلی و منطقه ای به نظر برسد اما این مسئله، موضوعی ملی است.
ˈخدانظر رضازادهˈ ادامه داد: برای تداوم و صیانت از این زیبایی و سرسبزی که منحصر به منطقه شمال است و گردشگران را به خود جذب می کند، همه ایرانیان باید تعصب داشته باشند.
فرماندار رشت نیز در این ارتباط در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به وجود حدود 70 هزار هکتار معادل یک چهارم اراضی کشاورزی استان در این شهرستان گفت: رشت با 70 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 10 هزار هکتار باغ، یکی از شهرستان های مستعد کشاورزی گیلان است.
ˈسید عیسی مهدویˈ با اشاره به تغییرات کاربری اراضی کشاورزی در این شهرستان افزود: برخی از تغییرات کاربری اراضی همچون تغییر کاربری به استخرماهی یا صنایع مرتبط با کشاورزی مثل کارخانه برنجکوبی در قانون پیش بینی شده اما برخی تغییرات مانند ساخت ویلاها در اراضی کشاورزی به صورت غیرمجاز انجام می شود.
وی اضافه کرد: ساخت و سازها و زمین های مسکونی به اندازه کافی در طرح های هادی روستایی پیش بینی شده و لزومی ندارد که ما زمین های کشاورزی را به این امر اختصاص دهیم.
فرماندار رشت ادامه داد: تغییرات کاربری اراضی کشاورزی در این شهرستان وجود دارد اما به آن اندازه محسوس نبوده که بر فعالیت های کشاورزی ما تاثیر گذاشته باشد.
وی تصریح کرد: با این همه؛ بمنظور جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، نظارت های لازم وجود دارد و برخوردهای قانونی با متخلفان انجام می شود.
مهدوی ارزان تر بودن زمین های کشاورزی نسبت به زمین های دیگر و سوء استفاده از مشکلات معیشتی کشاورزان توسط زمین خواران را از جمله دلایل گرایش به خرید زمین های کشاورزی و تغییر کاربری آنها عنوان کرد.
وی اظهار کرد: تغییرات کاربری اراضی کشاورزی، سیستم طبیعت را بر هم می زند و اولین تاثیرگذاری آن نیز بر محیط زیست است.
مهدوی تصریح کرد: علاوه بر آن، این تغییرات یکپارچگی اراضی، مراتع و جنگل های ما را نیز برهم می زند و زیبایی و جاذبه های طبیعی و گردشگری را نابود می کند.
وی مراجع صدور پروانه ، بازرسی و قوه قضاییه را از نهادهای نظارتی و قانونی برای جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی ذکر کرد.
فرماندار رشت در عین حال با تاکید بر ضرورت توسعه صنایع مرتبط با کشاورزی در استان خاطرنشان کرد: توسعه صنایع مرتبط با کشاورزی نه تنها به صنعت کشاورزی آسیب نمی رساند بلکه موجب رونق کار کشاورزی، مکانیزاسیون و همچنین تجاری شدن کشاورزی می شود.
وی با اشاره به انجام مطالعات اقلیمی، زیست محیطی و سیستمی برای ایجاد برخی صنایع در استان گفت: باید نواحی صنعتی را در رابطه با صنایع تبدیلی کشاورزی گسترش دهیم.
مهدوی محور توسعه را در گیلان بر اساس سه محور گردشگری ، کشاورزی و صنعت خواند و گقت: برای توسعه پایدار در استان باید تعادل و هماهنگی بین گسترش این صنایع وجود داشته باشد و همه آنها در کنار هم رشد یابند تا دیگر ظرفیت های توسعه استان آسیب نبیند.
وی با اشاره به این که شهرک صنعتی رشت یکی از پنج شهرک صنعتی بزرگ کشور است، اظهار کرد: هم اکنون فقط از یک دوم ظرفیت شهرک های صنعتی رشت استفاده می شود و هنوز زمین های بسیاری در شهرک صنعتی رشت قابل واگذاری است.
مهدوی رفع مشکل اشتغال را در گرو رشد صنایع عنوان و اضافه کرد: باید صنایع را با رعایت مسائل زیست محیطی گسترش دهیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با هرگونه تغییرات کاربری غیرمجاز به شدت و با قاطعیت برخورد می کنیم.
ˈعلی اکبر منصوریˈ افزود: کارشناسان اداره جهاد کشاورزی به صورت دوره ای به مناطق روستایی اعزام شده و قانونی و یا غیرمجازبودن ساخت و سازها را مورد بررسی قرار می دهند و چنانچه تغییر کاربری ها غیرمجاز باشد، متخلفان به مراجع قضایی معرفی می شوند.
وی تصریح کرد: از سال 1385 که قانون حفظ کاربری تصویب شده، تمامی مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان موظف هستند که در چارچوب قانون، با متخلفان برخورد کنند.
منصوری اظهار کرد: البته در این مدت امکان دارد که تغییر کاربری هایی به صورت پنهانی انجام شده باشد اما در صورت محرز شدن موضوع در هر زمانی با آنها برخورد می کنیم.
وی گشت زنی های مختلف و قرارداد با شرکت ها به عنوان دیده بان جهاد کشاورزی را از جمله نظارت های این اداره برای جلوگیری از تغییر کاربری زمین های کشاورزی عنوان کرد.
تغییر کاربری زمین های کشاورزی به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب «خسارتی غیرقابل جبران» است چراکه تغییر کاربری این اراضی و سربرآوردن بناهایی نامأنوس با طبیعت منطقه، موضوعی نیست که بتوان با گذشت سال ها، آن را احیاء کرد ضمن آنکه استمرار این پدیده مذموم، در گذر زمان، اقتصاد این مناطق بویژه استان های شمالی که بر محور کشاورزی و همین جاذبه های گردشگری است، را آسیب پذیر می کند.
بر همین اساس، تمامی هم وطنان هم اهالی بومی و هم دیگر شهروندان باید نسبت به این مسئله، احساس مسوولیت کنند و همه جای ایران عزیز را سرای خویش بدانند و نسبت به پاسداری از هویت آن کوشا باشند.ک/4
7296 / 695

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





30/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن