محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830817244
ذات انسان الهی است
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: استاد فلسفه:
ذات انسان الهی است
غلامرضا اعوانی فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی،تاثیر به سزایی در شکل گیری و پویایی روند فلسفه جویی، و نیز تسریع در فرایند رشد و گسترش فلسفه ٔایرانی در دوران اخیر داشته است.
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ "غلامرضا اعوانی" (زاده ۵ اسفند ۱۳۲۱ درسمنان) فیلسوف ایرانی و استاد سابق گروه فلسفه دانشگاه شهید بهشتی است. او چهره ماندگار سال ۸۲، عضو پیوسته فرهنگستان علوم، رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران و رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه است.
وی تاثیر به سزایی در شکل گیری و پویایی روند فلسفه جویی، و نیز تسریع در فرایند رشد و گسترش فلسفه ایرانی در دوران اخیر داشته است. اعوانی تا اوایل مرداد سال نود رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران بود، پس از او عبدالحسین خسرو پناه به این موسسه رفت.
او همچنین عضو هیئت رئیسه فدراسیون بین المللی انجمنهای فلسفه جهان و نیز نخستین رئیس انجمن بین المللی فلسفه اسلامی است.
دکتر اعوانی یکی از نظریه پردازان قبل و بعد از انقلاب است که در کنار دکتر بهشتی و دکتر حبیبی، از پایهگذاران اندیشه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده است و در سال های اول انقلاب و بعد از آن در اکثر مباحث به دفاع از اندیشه خود پرداخته است.
داستان این من چیست؟ از یک سو می گویند این من در این هستی خیلی نا چیز است و از یک سوی دیگر می گویند همه هستی در همین من است.
ما کلمه من را روزی هزاران بار تکرار می کنیم، ولی بر حسب عادت و خیلی نادر هستند کسانی که از خودشان بپرسند من کیستم و یا من چیستم و از کجایم به کچا می روم. فلاسفه شرقی و حکمای ما بیشتر از فلاسفه غربی به این مسئله پرداخته اند.مثلا اگر شما به هند توجه کنید، آنجا منِ مطلق است.
در عرفان ما مسئله من بسیار توجه شده است. در حکمت الهی ما مسئله من بسیار توجه شده است. خدا بسیار می گوید من و یکی از تعبیرات شهادت اول ما که لا الله الی الله است، لا الله انا است. یعنی خدا می گوید منی جز من نیست. یعنی من مطلق من هستم.
اگر شما تاریخ فلسفه غرب قدیم را نگاه کنید، خدا به عنوان من کمتر مطرح می شود و بیشتر به عنوان جوهر، جوهر مطلق و وجود مطلق مطرح می شود، ولی همان وجود مطلق، من مطلق هم است؛ این دو با هم پیوستگی دارد و اینکه پیوستگی آنها چیست، مسئله بسیار بسیار مهمی است در تمام تاریخ فلسفه است که الان شاید جای آن مناسب نباشد که به شرح آن بپردازم.
وجود با شعور و آگاهی یک چیز است؛ مثل دو طرف یک سکه است؛ یک طرفش وجود است و یک طرفش نیز شعور است و راس آن شعور و آگاهی من است. اگر شما دقت کنید، هر جمله ای که بیان کنید و هر فعلی که انجام دهید – مثلا بگویید رفتم، گفتم، نوشتم- آن میم در آن مستتر است. حتی وقتی دکار می گوید می اندیشم باز آن میم من در آن مستتر است، بنابراین مبدا تمام افعال ماست. اما اینکه واقعا اعتقا دارند من مطلق در خداوند است و من های دیگر من نسبی است، یعنی ظهور آن من الهی در من ماست و من ما من مطلق نیست و اگر اینگونه فکر کنیم من فرعونی می شود و این مبدا ثنای عرفانی است که می گویند چون منی غیر از او نیست و او گفته است لا الله الا انا، نمی توان دو تا من داشته باشیم و یکی باید نیم من باشد.
بعضی اعتقاد دارند این من در همه چیز است، مثلا یک کبوتری را ببینید که دارد پرواز می کند؛ این یک منی از خودش دارد و یک آگاهی دارد.
تو خود حجاب خودی حافظ ، از میان برخیز. این من که منیت می شود، تبدیل به حجاب می شود و گاهی اوقات باعث می شود که به شناخت از خود و در پیرو آن به شناخت از حضرت حق نرسیم. چطور می شود که این من باعث حجاب می شود.
این سوال سوال اساسی است که من کیستم؟ شعار سقراط دو کلمه بیشتر نبود؛ ای انسان خودت را بشناس. بعضی گمان می کنند که وجود آنها من است و حتی عده ای وجود من مطلق و منی غیر از خودشان را انکار می کنند، یعنی وجود خدا را انکار می کنند، یعنی آنچنان دچار حجاب شده اند که من خود را من مطلق می دانند.
فرعون می گفت، انا!. یعنی منِ خدا را نمی دید و می گفت انا ربکم العلا.چرا؟ برای اینکه نفس انسان یک جوهره الهی دارد و اصلا الهی است.چرا؟ در قرآن می فرماید، من از روح خودم به انسان دمیدم، پس یک جوهر الهی دارد. ولی انسان به دلیل حجابی که فرمودید غفلت می کند از اصل وجود. تمام برنامه حکمت های الهی و همه ادیان دردرجه اول این است که انسان را متوجه من الهی خود بکند و او را هدایت کنند که این من او مظهری از من او است.
ایمانی هم که می آوریم در واقع یک آگاهی حضوری و یک آگاهی مطلق به خداوند است و شما مثلا در یک عبادتی که حضور الهی باشد، انسان من خودش را درک نمی کند و من او در من الهی جذب شده است. پس اثبات هر غیری و نفی مطلق شرک است. اثبات من درمقابل من الهی شرک خفی است، یعنی شما چیزی را به معنای واقعی به خودت نسبت داده ای که به معنای حقیقی از آن خداست.
در یک معنایی شاید خلیفه هم همینطور است. خلیفه یعنی جانشین کسی که اصل مال او است و به هر تقدیر استخلافن مال ما است. در توحید صفاتی، توحید افعالی و ذاتی این یک نکته دقیق است و این توحید تحققی است و نه تصوری و انسان باید مراتبی را در مسیر رسیدن به توحید طی کند تا همه چیز را از حق ببیند.
گاهی اوقات علم من که باید من را عالم کند به بهترین دیدن من، خودش حجاب ندیدن من می شود. گاهی اوقات توانمدی و ثروت و سواد من که می تواند کمک حال من باشد و پتانسیل آن را دارد که حجاب شود و چگونگی این ماجرا به چه شکل است؟
حدیثی است که می فرماید بین بنده و خداوند هفتاد هزار هنور نور و ظلمت است. حجاب های بعضی نورانی هستند و بعضی دیگر ظلمانی. ظلمانی مثل دیوار که نمی توان پشت دیوار را دید. اینها حجاب های مادی است مثل حرص و طمع. یک حجابی هم نورانی است، مثلا شما اگر به خورشید نگاه کنید دیگر نمی توانید ببینید. خود نور حجاب می شود که علم هم می تواند حجاب باشد. بعضی جچاب ها باید باشد یعنی نباید رفع شود تا مادامی که دنیا است این حجاب ها باید باشد و لازمه این ساختار است. اما بعضی حجاب ها جهل است. دین و حکمت جهل را نمی پذیرد، اینها باید برداشته شود مثل شرک.
علم فی نفسه نور است ولی ممکن است که انسان به علومی بپردازد که از حیث دنیا خوب باشد ولی برد این عبوم فقط دنیا است و برای کار دنیا خوب است اما علم به اینها تمام نمی شود؛ علوم اخروی و علوم الهی که رونق این علوم بعد از مرگ است، مثلا اسرار ولایت و اسرار معرفت. اسرار ولایت در این عالم است ولی آدمی ممکن است ولی باشد و حکیم باشد و خیلی هم غریب باشد در این دنیا ولی وقتی به آن دنیا رسید تازه آنجا ولایت الهی است.
خیلی می گوییم که لا الله الی الله اما واقعا این الله نیست که ما اعتقاد داریم، بلکه الله ها زیادی هستند که ما در زندگی به آن تمسک می جوییم و تعدادش هم خیلی زیاد است، گویا دشوار می کند کار ما را در زندگی اجاری روزمره به این تعبیر خالص که اخلاص می خواهد، یکتایی می خواهد. چنین نیست؟
بله کاملا صحیح است. قرآن در آخر سوره یوسف در دو آیه می گوید، اکثر ایمان نمی آورند مگر اینکه مشرک هستند، ولی به خاطر اینکه مومن هستند خدا می آمرزد، نه به اعتبار شرکشان بلکه آنها مومن هستند ولی در ایمان آنها شرک وجود دارد و حتی در چند آیه قبل تر آن می گوید که اینها اکثر کافر هستند! در اسلام می گوید کسی که بگوید لا الله الی الله مسلمان می شود، برخلاف اینهایی که همه را کافر می دانند، اما قول صرف انسان را به درجه توحید نمی رساند، زیرا توحید درجاتی دارد.
با من شروع شد و با من هم تمامش کنید. من چطور می توانم به رضامندی از زندگی برسم؟ در اتصال به چی؟چون رضامندی با پیشرفت و درآمد و اینها فرق می کند.
انسان چون الهی است، روح او الهی است و صفات او الهی است. حیات دارد، قدرت دارد و ... . تمام صفات خداوند را دارد ولی یک فرقی بین ما و خداوند است و این فاصله لابد حفظ شود و ما باید بگوییم ما بنده ایم و او خداوند است. به قول ابن سینا، خدا واجب است و همه عالم ممکن است. ما فقیریم و خدا غنی است. خدا نامتناهی است و یک وجه انسان هم نامتناهی است –این را یواشکی بگوییم- همه موجدات و فرشتگان خداوند را با اسمی از صفات خداوند تسبیح می کنند ولی آنکه با اسم الله است انسان است؛ عبدالله. این بزرگتری مقامی است که به یک موجودی می رسد و این هم فراموش نکنیم که هیچ چیز انسان را راضی نمی کند جز حق و اینکه شما ذکر خداوند را می گویید، دل انسان آرام میشود.
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]
صفحات پیشنهادی
شب های قدر زمانی برای منزلت انسانی و نزول رحمت الهی است
فیسبوک تویتر Google Cloob معاون حوزه علمیه مازندران شب های قدر زمانی برای منزلت انسانی و نزول رحمت الهی است ساری - ایرنا - معاون تهذیب حوزه علمیه مازندران در سخنانی با اشاره به منزلت لیالی قدر گفت شب های قدر در واقع شب های منزلت انسانی و نزول رحمت الهی است به گزارش خبرنگار اتنها با غفران الهی انسان از پلیدیهای گناه پاک میشود
دعای سیزدهم ماه رمضان تنها با غفران الهی انسان از پلیدیهای گناه پاک میشود در دعای روز سیزدهم ماه رمضان می خوانیم اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ علی کائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِ للتّقی وصُحْبةِ الأبْرارِ بِعَوْنِکَ یا قُرّةَ عیْنِ المَساکین خدایاشب قدر، شب مغفرت الهی و اوج بندگی انسان است
استانها شمال گیلان آیت الله قربانی شب قدر شب مغفرت الهی و اوج بندگی انسان است رشت – خبرگزاری مهر امام جمعه رشت گفت شب قدر شب رحمت حق و مغفرت الهی و اوج بندگی انسان است به گزارش خبرنگار مهر آیت الله زین العابدین قربانی در خطبه های این هفته نماز جمعه رشت افزود شب قدر تجحرکت انسان در مسیر قرب الهی، از خودشناسی آغاز میشود
شنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۷ ۵۵ یک مدرس حوزه علمیه گفت یکی از گامهای نخستین در راه اصلاح نفس و تهذیب اخلاق و پرورش ملکات والای انسانی خودشناسی است حجتالاسلام علیاصغر مصطفوی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه زنجان اظهار کرد انسان از طریق خودشناسی به کرانگاه به انسان باید نگاه الهی باشد
استانها غرب زنجان احمدی نگاه به انسان باید نگاه الهی باشد زنجان - خبرگزاری مهر مدیر کل دفتر هماهنگی امور استانهای وزارت ارشاد اسلامی گفت نگاه به انسان باید نگاه الهی باشد و باید نقاط مثبت انسان ها را مورد توجه قرار داد به گزارش خبرنگار مهر محمد مهدی احمدی شامگاه سهحجتالاسلام مروی: ترس از مقام الهی برای انسان فضیلت است
حجتالاسلام مروی ترس از مقام الهی برای انسان فضیلت استمعاون ارتباطات حوزوی دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه علی ع هنگام مناجات با خدا حالت خوف و ترس داشت گفت ترس از مقام الهی برای انسان فضیلت است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حجتالاسلام احمد مروی شامگاه جمعه در مراسم شبدیدار فرماندار با قائم مقام ستاد دیه استان تهران کمک به همنوع وظیفه ذاتی هر انسانی است
دیدار فرماندار با قائم مقام ستاد دیه استان تهرانکمک به همنوع وظیفه ذاتی هر انسانی استفرماندار شهرستان پیشوا گفت کمک به همنوع و شخص آسیب دیده وظیفه ذاتی هر انسانی است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان پیشوا عباس ملکوتیخواه فرمهمت و توفیق الهی سبب رستگاری انسان میشود
آیتالله مظاهری همت و توفیق الهی سبب رستگاری انسان میشود خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه علمیه اصفهان گفت از قرآن کریم استفاده میشود که توفیق و همت هر دو با هم کار میکند اگر ما همت کنیم توفیق از خداوند است همت کردن انسان هم نیاز به توفیق از جانب خداوند است به گزارش خبرنگار خبرگامام جمعه آذرشهر: همه انبیاء و اولیاء الهی انسان را به اقامه نماز دعوت کرده اند
فیسبوک تویتر Google Cloob امام جمعه آذرشهر همه انبیاء و اولیاء الهی انسان را به اقامه نماز دعوت کرده اند تبریز- ایرنا- امام جمعه آذرشهر گفت سفارش به اقامه نماز جزء اصلی رسالت همه انبیاء الهی و توصیه ائمه معصومین ع بوده است حجت الاسلام محمد پورنور روز سه شنبه در کارگاه آموزشنصرت الهی در صورت عمل به احکام شامل حال انسان میشود
کارشناس و مبلغ حوزوی نصرت الهی در صورت عمل به احکام شامل حال انسان میشود خبرگزاری رسا ـ کارشناس و مبلغ حوزوی گفت انسانی که خود بهره از نصرت الهی برده باشد و خودش را یاری کرده باشد میتواند دیگران را یاری کند خداوند نیاز به یاری انسان ندارد اما اگر با عمل به دستورات الهی خانسان چه هنگام به درجه رضایت الهی می رسد/ رَّضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ
دین و اندیشه دعای روز بیست و دوم ماه رمضان انسان چه هنگام به درجه رضایت الهی می رسد رَّضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه در دعای روز بیست و دوم ماه رمضان می خوانیم اللهمّ افْتَحْ لی فیهِ أبوابَ فَضْلَكَ وأنـْزِل علیّ فیهِ بَرَكاتِكَ وَتنها با غفران الهي انسان از پليديهاي گناه پاک مي شود/ همنشین انسان متقی کیست
دین و اندیشه دعای سیزدهم ماه رمضان تنها با غفران الهي انسان از پليديهاي گناه پاک مي شود همنشین انسان متقی کیست خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه در دعای روز سیزدهم ماه رمضان می خوانیم اللهمّ طَهّرنی فیهِ من الدَنَسِ والأقْذارِ وصَبّرنی فیهِ على كائِناتِ الأقْدارِ ووَفّقْنی فیهِآیت الله مظاهری: امتحانات الهی انسان را به کمال میرساند
آیت الله مظاهری امتحانات الهی انسان را به کمال میرساندآیت الله مظاهری ضمن ابراز تأسف از روزهخواری گفت کسانی که در امتحانات الهی مردود میشوند به حال خود واگذاشته میشوند و نهایتا دچار تباهی خواهند شد به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان آیتالله حسین مظاهری از مراجع تقلید ظهر امروزه حقیقی انسان را به اوج تقوای الهی می رساند
امام جمعه زنجان روزه حقیقی انسان را به اوج تقوای الهی می رساند زنجان - ایرنا - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان گفت روزه حقیقی آن روزه ای است که انسان را از پلشتی ها دور ساخته و به اوج تقوای الهی رهنمون سازد آیت الله علی خاتمی روز دوشنبه با بیان این مطلب به خبرنگارآزمایشهای الهی فرصت ارتقای درجه برای انسان است
جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۳۹ یک مبلغ حوزه علمیه قم گفت آزمایشهای الهی فرصت ارتقای درجه برای انسان است به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام سیدهادی عظیمی در همایش آفتها و آسیبهای سعادت در خانواده افزود اطاعت امر پدر برای فرزند واجب است و فردی کهرضاي الهي جامعترين نعمتهاي خداوند است/ بهترين حالات بنده سجده در مقابل ذات اقدس الهي است
دین و اندیشه دعای روز نهم ماه رمضان رضاي الهي جامعترين نعمتهاي خداوند است بهترين حالات بنده سجده در مقابل ذات اقدس الهي است خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه در دعای روز نهم ماه رمضان می خوانیم اللهمّ اجْعَلْ لی فیهِ نصیباً من رَحْمَتِكَ الواسِعَةِ واهْدِنی فیهِ لِبراهِینِكَ الاعتقاد به قضا و قدر الهی، و عدم منافات آن با اختیار انسان
اعتقاد به قضا و قدر الهی و عدم منافات آن با اختیار انسان از قضایى به قضاى دیگر و از سرنوشتى به سرنوشت دیگر فرار مى کنم و هر دو تقدیر خداوند است به این مطلب امتیاز دهید سرویس دینی جام نیوز سوال مقصود از قضا و قدر چیست اگر مقصود این است که آفریدگار سرنوشت هر فرد-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها