تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820438990




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اهداف هند از ارتقا توان نظامي خود در قرن بيست و يك


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ تير ۱۳۹۳ (۰:۰ق.ظ)
اهداف هند از ارتقا توان نظامي خود در قرن بيست و يك گروه اقتصاد سياسي
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، هند پس از چين دومين كشور بزرگ قاره آسيا است كه در سال هاي اخير براي تبديل شدن به قدرت اول جنوب آسيا تلاش كرده است در تمامي ابعاد، سرمايه گذاري هاي هنگفتي كند. در اين راستا دهلي نو به بخش نظامي توجه ويژه اي دارد. زيرا در صورت تحقق اهدافش در اين حوزه علاوه بر افزايش توان نظامي، صنايع دفاعي داخلي نيز تقويت مي شوند و قدرت صدور سلاح هند نيز ارتقا مي يابد. دهلي نو در يك دهه اخير بر ميزان بودجه نظامي خود افزوده است. در سال جاري نيز دولتمردان اين كشور بر آن بودند تا بيست درصد بر رقم سال گذشته بيفزايند، اما؛ مسائل اقتصادي ديگر اجازه چنين مانوري را به آن ها نداد. در نهايت پارلمان هند با افزايش 12 درصدي موافقت كرد. بر اين اساس بودجه نظامي هند در سال آتي ميلادي 38.35 ميليارد دلار خواهد بود كه بخش اعظم آن مربوط به تهيه و خريد تجهيزات نظامي است.
هند به واسطه ارتباطات نزديك سال هاي جنگ سرد با شوروي، بيشترين خريدهاي نظامي خود را از اين كشور مي كرد. چنانكه بيش از 60 درصد مراودات نظامي دهلي نو كماكان با مسكو است. اما در چند ساله اخير مقامات هندي تصميم گرفتند از ميزان اتكا خود به سلاح هاي روسي بكاهند و غرب را در بخش نظامي-دفاعي جايگزين روسيه كنند. بر اين اساس سالانه بر ميزان خريدهاي هند از غرب به خصوص ايالات متحده و اسرائيل افزوده مي شود. همكاري دهلي نو و تل آويو در بخش سيستم دفاعي موشك هاي بالستيك يكي از موارد است.
برنامه هند براي توسعه و نوسازي ارتش صرفا به خريد از ساير كشورها منتهي نمي شود. اگرچه همچنان براي دستيابي به اين هدف دست به عقد قراردادهاي سنگيني مانند پيمان خريد جنگنده هاي رافائل از فرانسه به ارزش 12 ميليارد دلار و همكاري با روسيه در توليد سريع ترين موشك كروز دنيا زده است. اما رهبران اين كشور به خوبي مي دانند كه براي كاهش وابستگي نظامي بايد به تقويت صنايع داخلي روي آورد. بر اين اساس بود كه تجهيز نيروي دريايي هند به 16 زيردريايي به ارزش 2.25 ميليارد دلار، جايگزيني زره پوش هاي روسي ارتش با خودروهاي توليد داخل و جذب سرمايگذار خارجي در اين بعد در دستور كار هند تنها در چند ماه اخير قرار گرفت.
تقويت صنايع داخلي توان اين كشور را در صادرات سلاح و تجهيزات نظامي نيز افزايش مي دهد. هند بزرگترين وارد كننده سلاح در جهان است. امكان تأمين بخشي از نيازهاي نظامي از داخل باعث مي شود حجم زيادي از ارز در كشور باقي بماند. ضمن آنكه از بيكاري رو به ازدياد اين كشور نيز بكاهد. هند از ابتداي دهه دوم قرن بيست و يك، هر سال بر ميزان بيكاري جمعيتش افزوده مي شود. طبق آمار اين رقم در سال 2011، 3.5 درصد بوده و امسال به عدد 3.8 درصد رسيده است. با اين اوصاف، سياست دولت هند در مورد برپايي مناقصه توليد تجهيزات نظامي در چند سال اخير و تلاش براي افزايش حذب سرمايه گذار خارجي به نوعي با هدف كاهش بيكاري نيز مرتبط است. دهلي نو در سياست جديد خود بر آن است تا با در اختيار قرار دادن اكثريت سهام به خارجي ها، آنها را تشويق به سرمايگذاري در داخل كشور كند. هم اكنون سطح سرمايه خارجي در هند 26 درصد است كه رقم قابل توجهي محسوب نمي گردد.
اما مسأله حائز اهميت در استراتژي هند، موضوع چرايي گسترش روز افزون و به نوعي تصاعدي توان نظامي خود در سال هاي اخير است. به نظر مي رسد يكي از مهمترين دلايل اين مسأله رقابت مسبوق به سابقه اين كشور با رقيب ديرينه خود، چين و همسايه شرقي اش، پاكستان باشد. به زعم گروهي از تحليلگران قرن جديد، قرن چين است. به نظر مي رسد پس از چندين قرن كه قدرت اول جهان را اروپا و سپس آمريكا مشخص مي كرد، مجددا اين چين است كه از قاره كهن به عنوان ابرقدرت جديد سر بر خواهد آورد. اين مسأله اگرچه بيش از همه براي ايالات متحده نگران كننده است، اما؛ هند را نيز تحت تأثير قرار مي دهد. دو كشور چين و هند داراي اختلافات ارضي هستند. اين اختلاف آنقدر اهميت دارد كه رهبران دو كشور را در سال 1962 در مقابل هم قرارداد و جنگ مرزي اي به وقوع پيوست. علاوه بر تعارضات سرحدي، هند تلاش دارد تا از طريق نظامي گري مانع برقراري پيوند چين و پاكستان با يكديگر و در نهايت تهييج اسلام آباد در مورد منطقه مورد مناقشه كشمير شود. هند به خوبي مي داند كه نمي تواند توان چين را در محيط بين الملل بيابد، اما؛ درصدد است از ميزان قدرت نمايي اين كشور در جنوب آسيا بكاهد.
همچين رقابت دهلي نو با اسلام آباد از زمان استقلال پاكستان از هند ادامه دارد. مناسبات اختلاف آميز اين دو دربرگيرنده چهار محور اختلافات مذهبي، منطقه كشمير، بحران موشكي و هسته اي و در نهايت تروريسم مي شود. بر اين اساس رهبران هند بر اين باورند كه قرن بيست و يك نيز اگرچه نه به اندازه قرن بيست، اما؛ همچنان به تئوري رئاليسم متكي است. بر اين مبنا قدرت نظامي مي تواند مانع ماجراجويي هاي حكومت نظاميان پاكستان شود.
دولت جديد هند، مودي، نيز بر اساس همچنين واقعيت هايي بر تقويت ميليتاريسم تأكيد دارد. با اين تفاوت خود پول خريدهاي نظامي در داخل هزينه شود. اين مسأله توان نقش آفريني هند را نيز افزايش مي دهد. چنانكه در آخرين اقدام دهلي نو، اين كشور به افغانستان قول داده است تا كابل را به سلاح سنگين مانند هواپيما، تانك و توپخانه دوربرد مجهز كند. اين تصميمات جز با توسعه صنايع داخلي امكان پذير نخواهد بود.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن