تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833039031




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا مقدرات انسان‌ها در شب قدر بر امام زمان(عج) عرضه می‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
چرا مقدرات انسان‌ها در شب قدر بر امام زمان(عج) عرضه می‌شود
امام انسان کاملی است که تمام کمالات انسانی در او به فعلیت رسیده و خداوند او را به عنوان الگویی برای بشریت قرار داده است، حال خداوند سبحان چنین شخصی را واسطه فیض خود و سایر انسان‌ها قرار داده است.

خبرگزاری فارس: چرا مقدرات انسان‌ها در شب قدر بر امام زمان(عج) عرضه می‌شود



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس،‌ با توجه به اینکه گفته می‌شود در شب قدر تقدیرات انسان‌ها از طرف خداوند متعال توسط فرشتگان بر امام زمان(عج) نازل می‌شود و امام آن‌ها را امضاء و تأیید می‌کند، آیا این حرف شرک نیست که خداوند متعال برای اجرای تقدیرات بندگان خود -نعوذ بالله- از امام زمان(عج) اجازه بگیرد؟ مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم در پاسخ به این سؤال می‌گوید: تقدیر جمیع مقدرات بندگان در شب قدر و عرضه آن به امام زمان(عج) نمی‌تواند شرک باشد، چرا که شرک به معنای این است که انسان در اعتقاد و باور خود، به دو یا چند خدا معتقد باشد و یا این که کسی یا چیزی را در کارها شریک خداوند متعال بداند؛ یعنی مثلاً معتقد باشد فلان کس و یا فلان شی مستقلاً و حتی بدون اذن خدا و در عرض خداوند متعال می‌تواند اعمال قدرت کند و عملی را انجام دهد. اگر کسی چنین اعتقادی داشته باشد طبق دستورات الهی او «مشرک» محسوب می‌شود و از دایره اسلام خارج است. حال با توجه به این مطلب اگر انسان معتقد باشد، شخصی یا مخلوقی از مخلوقات الهی بر اثر بندگی و اطاعت فرمان الهی و پاکی روح، این لیاقت را پیدا کند که خداوند او را متصدی بعضی از کارهای خود کند و آن کارها را ولو اداره عالم را به واسطه او و از طریق او انجام دهد؛ در حالی که می‌داند، آن شخص مخلوق خداست از خود چیزی ندارد، تمام وجودش، کمالاتش، هستیش از خداست و بدون اذن او و مستقلاً نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد و هرگز موجودی در عرض خدا نیست، آیا این اعتقاد و باور شرک است؟ این مطلب درست مثل این است که بگوییم اگر کسی معتقد باشد خداوند به وسیله جبرئیل امین، وحی را فرو می‌فرستد مشرک است، یعنی خداوند نمی‌تواند بدون جبرئیل بر پیامبران خود وحی کند و به جبرئیل نیاز دارد! خیر، خود خداوند متعال جبرئیل را خلق کرده و او را مأمور رسالت و رساندن وحی به انبیاء کرده است و جبرئیل مستقلاً و بدون اذن الهی می‌تواند کاری کند. و یا مثل اینکه بگوییم چون خداوند به واسطه ابر و سرما باران فرو می‌فرستد، پس خداوند به ابر و سرما و.. نیاز دارد و بدون آن‌ها نمی‌تواند باران نازل کند، خیر این باور درست نیست، بلکه باید گفت همه عالم جنود و لشکریان الهی و مخلوقات اویند و گاهی خداوند به واسطه مخلوق خود کاری در عالم را انجام می‌دهد. به نظر می‌رسد این اعتقاد که انسانی را خداوند (به علت‌های مختلفی که وجود دارد) متصدی امر دنیا کند و تقدیرات و کارهای دنیا را از طریق او و به واسطه او تدبیر کند و انجام دهد، هرگز شرک نباشد، چرا که آن انسان نیز مخلوق اوست و بدون اذن الهی و مستقلاً نمی‌تواند اعمال قدرت کند. در مورد سؤال نیز باید گفت: معصومین(ع) دارای مقامی خاص و جایگاهی بی نظیر در نزد خداوند سبحان هستند و می‌دانیم که این جایگاه را نیز خداوند متعال به آن‌ها داده است. البته بیشتر این مقامات مبتنی بر نقل و روایات خود معصومین(ع) و آیات قرآن و تفسیر آن‌ها است و چون می‌دانیم آن‌ها معصومند و هیچ گناهی مرتکب نمی‌شود و حتی خطا و اشتباهی ندارند، ما نیز به آنها معتقد می‌شویم.(1) به طور مثال امام صادق(ع) فرمودند: «اگر زمین (یک لحظه) بی امام شود، فرو رود (اهل خود را در خود کشد و هلاک سازد»(2) هم چنین در زیارت جامعه کبیره که از امام هادی(ع) نقل شده، می‌خوانیم: «خداوند به شما آغاز کرد و به شما پایان دهد، به وسیله شما باران فرو فرستاد و به وسیله شما آسمان نگهداری شود که بر زمین بیفتد، البته به اذن او، و به وسیله شما ببرد اندوه را و بگشاید سختی ها را و...».(3) با توجه به این روایات و روایات مشابه آن می‌توان گفت امام آن انسان کامل است که تمام کمالات انسانی در او به فعلیت رسیده و خداوند حکیم او را به عنوان الگویی برای بشریت و سایر انسان‌ها قرار داده است، هم چنین امام وظیفه دارد از دین خدا محافظت کند و از انحرافات و کجروی‌ها جلوگیری کند. حال خداوند سبحان چنین شخصی را واسطه فیض خود و سایر انسان‌ها قرار داده است، یعنی دیگر انسان‌ها چون از کمالات کمتری برخوردارند نیاز دارند که شخصی که دارای کمالات انسانی بیشتری است بلکه تمام کمالات انسانی، میان آن‌ها و خداوند واسطه فیض و عنایت الهی باشد، شاید بتوان گفت به علت ضعف وجودی که دارند، تحمل فیض مستقیم الهی را ندارند و لازم است انسان کامل‌تری واسطه قرار گیرد یا دست کم خداوند چنین مقدّر فرموده است: یعنی به اصطلاح فلاسفه: مشکل از قابلیت قابل است، نه فاعلیت فاعل یعنی خداوند قادر و متعال به امام زمان(عج) احتیاج ندارد و او بی‌نیاز مطلق است، امّا نظام احسن و تکاملی عالم و انسان‌ها نیازمند وجود اوست و اگر امام در دنیا نباشد این نظام به هم می‌خورد. در نتیجه: امام انسان کامل است که واسطه فیض بین سایر بندگان و خداوند سبحان است و هر آنچه خداوند برای انسان‌ها مقدر کرد و صلاح دیده است از طریق امام معصوم برای آن‌ها فرو می‌فرستد و چون امام خود نیز مخلوق اوست و اراده‌ای جز اراده الهی ندارد و فقر محض است، پس این اعتقاد شرک نیست. *پی‌نوشت‌ها: ۱. برای مطالعه بیشتر و اطلاع از آ‌‌ن‌ها می‌توانید به کتاب اصول کافی، ج2، کتاب الحجه، و تفسیر تسنیم، آیت الله جوادی آملی، ج6، ذیل آیه 124 سوره بقره، و تفسیر المیزان، ج7، ص306 رجوع کنید. ۲. کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ترجمه آیت‌الله کمره‌ای، انتشارات اسوه، 1375ش، ج2، ص55. ۳. مفاتیح الجنان، زیارت جامعه کبیره.   انتهای پیام/ک

93/04/29 - 12:52





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن