واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۰
یک عضو مجمع روحانیون مبارز گفت: در جامعهای که حکومت مشروعیت ندارد، مردمش اخلاقمدار نخواهند بود. این رعایت نشدن اخلاق از سمت حکومت و مردم موجب میشود تا جامعه به سرعت مسیر فروپاشی را طی کند. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، حجتالاسلام والمسلمین محمد مقدم شب گذشته در مراسم عزاداری هیأت فاطمةالزهرا(س) به تبیین رابطه اخلاق و سیاست پرداخت و افزود: مهمترین چیزی که در فرهنگ دینی و عرف ما وجود دارد و در آموزههای دینی به آن تأکید شده، رعایت مجموعه اصول اخلاقی است. دین خدا میگوید که برای رساندن انسان به اخلاق کریمه تلاش میکند و رسول اکرم(ص) گفتهاند که "من مبعوث شدن تا پایههای اخلاق کریمه را استوار سازم." وی با اشاره به رابطه اخلاق با حکومت اسلامی اظهار کرد: وقتی از اخلاق سخن میگوییم، مشخص است که به رفتار انسان در زندگیاش کار داریم. یک انسان مسلمان، یک انسان اخلاقمدار است اما تا میگوییم اخلاق و سیاست، فوراً به نظرمان میآید که پیوندی میان آن دو وجود ندارد و حتی گاه فکر میکنیم که در تقابل با یکدیگر نیز هستند زیرا سیاست را منفعتطلب و اخلاق را جمعگرا و جمعطلب میدانیم. این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در ادامه با اشاره به اینکه "چند نظریه در باب اخلاق وجود دارد"، تصریح کرد: یکی از آنها نظریه مشهور فیلسوف غربی، ماکیاولی است. او در نوشتههای خود میگوید حاکم موفق کسی است که راه سیاست و حکومتش را از اخلاق جدا کند و حتی از راه قانون و زور انسانها را وادار به اطاعت از خود کند. مقدم ادامه داد: ظاهراً قبل از اینکه ماکیاولی این نظر را داشته باشد، معاویه درسهای او را اجرا میکرده است. حضرت علی (ع) با معاویهای روبرو بود که روش سیاستمداریاش مانند عقاید ماکیاولی بود. تمام برنامههای او بر اساس بیاخلاقی و تجاوز به حقوق مردم پایه گذاشته شده بود. البته که هیچ سیاستمداری نمیگوید که من اخلاق را رعایت نمیکنم زیرا اگر مردم بدانند که در جامعهشان اخلاق وجود ندارد نمیتوانند به حاکمان اعتماد کنند. این فعال سیاسی اصلاحطلب همچنین با تأکید بر ضرورت اخلاقمداری در جامعه، اظهار کرد: وجود اخلاق و اخلاقمداری در تمام جوامع الزامی است. هیچ حاکمی نمیگوید که من میخواهم پدرسوخته باشم زیرا به قول سعدی اگر حاکم یک سیب بچیند، فردا رعیتش درخت را از ریشه میکند. این عضو مجمع روحانیون مبارز اضافه کرد: یک نگاه دیگر قائل به اخلاق نیز وجود دارد. ما بر این باوریم که اخلاق یکی از اصول حکمت عملی است. حکمت عملی سه دسته دارد؛ اخلاق، تدبیر منزل و سیاست اجتماعی. از این روست که اخلاق همان بایدها و نبایدهایی است که حکمت عملی به آن میپردازد. وی به اخلاق در تفکرات کمونیسم و مارکسیسم نیز اشاره کرد و گفت: اندیشههای مارکسیستی و کمونیستی، اقتصاد را زیربنای همهچیز میدانستند و اگر جایی سخن از اخلاق به میان میآمد میگفتند اول بگو اخلاقِ کدام طبقه مد نظر است تا ما آن را بررسی کنیم. جورج اورول در یکی از کتابهای خود واقعیت این اندیشه را بیان میکند. او به این مسأله اشاره میکند که همهچیز، حزب است و اخلاق باید بر اساس تفکر حزبی شکل بگیرد. وی با بیان اینکه "عدهای اخلاق حکومت را از اخلاق مردم جدا میکنند"، به تشریح این عقیده پرداخت و یادآور شد: عدهای میگویند که دروغ گفتن و صداقت نداشتن از سوی مردم بد است اما اگر حکومت در برابر رقبا و دشمنان صادق باشد یا دروغهای دیپلماتیک نگوید، آن حکومت و مردم به مشکل برمیخورند؛ پس آنها پذیرفتهاند که اخلاقمداری برای حکومت و مردم متفاوت است. حجتالاسلام والمسلمین مقدم ادامه داد: در نگاه اسلامی، برخلاف نظریههای پیشین، اخلاق یک چیز است و اخلاق فردی، جمعی، خانوادگی و سیاسی یکسان است. هر سیاستمدار و حکومتی هم مشروعیتش بستگی به اخلاقمداریاش دارد. مگر نه اینکه حکومت را خادمان مردم در دست میگیرند؟ پس رسالتشان نیز رعایت حقوق مردم است و حقوق مردم نیز بر پایه اخلاق تعیین میشود. وی در ادامه با اشاره به حکومتداری حضرت علی(ع) گفت: قدرت برای حضرت علی (ع)، قدرت است، نه زور. زمانی که دشمنان به سربازان وی ناسزا میگفتند، ایشان جلوی سربازان خود را برای انجام عمل مشابه گرفتند. افتخار ما این است که حکومتمان شبیه حکومت ایشان باشد تا بتوانیم فریاد بزنیم که حقوق بشر جهانیان دروغ است بلکه حکومت علی(ع) است که تنها اخلاقمدار بوده و حقوق بشر برایش مهم است. این عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در پایان اظهار کرد: اخلاق در فرهنگ اسلامی ما مطلق و اصل است. آنچه انسان را انسان میکند، تعهد وی به جامعه و اخلاق است و به میزانی که انسان در جامعه پایبند به اخلاق باشد میتواند ادعا کند که مسلمان است. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]