تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که برای جلب رضایت و خوشنودی مردم ، موجب خشم و غضب خداوند شود، خداوند او را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799039071




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/30 «سمرقند»؛ شهری که «تاریخ زنده‌اش» می‌نامند+تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به جاذبه‌های گردشگری آسیای مرکزی/30
«سمرقند»؛ شهری که «تاریخ زنده‌اش» می‌نامند+تصاویر
سمرقند از بزرگترین شهرهاى ماوراءالنهر یکی از کانون‌های دانش و ادب ایران پس از اسلام بوده و از ارکان اصلی هنر و معماری منطقه به شمار می‌رود.

خبرگزاری فارس: «سمرقند»؛ شهری که «تاریخ زنده‌اش» می‌نامند+تصاویر



به گزارش خبرنگار دفتر منطقه‌ای فارس در دوشنبه، سمرقند از بزرگترین شهرهاى ماوراءالنهر و یکی از کانون‌های دانش و ادب ایران پس از اسلام بوده و از کانون‌های اصلی هنر و معماری منطقه به شمار می‌رود. این شهر با جمعیتی بالغ بر نیم میلیون نفر دومین شهر بزرگ ازبکستان به شمار می‌رود. سمرقند از شناخته‌شده‌ترین شهرهای آسیای مرکزی بوده و با پایتخت ازبکستان شهر تاشکند 300 کیلومتر فاصله دارد. در سال 2001، یونسکو این شهر باستانی را در فهرست میراث فرهنگی جهان قرار داد.

همچنین برخی از شرکت‌های معتبر گردشگری جهان، سمرقند را در فهرست 50 شهر مهم دنیا معرفی کرده و بازدید از آن را توصیه می‌کنند. بیشتر ساکنان این شهر فارسی‌زبان هستند و به فارسی تاجیکی صحبت می‌کنند. نام سمرقند عربی‌ شده واژه پهلوی «سمرکند» است و معنى ترکیبى آن سنگ‌دژ می‌باشد. ریشه جزء اول «سمر» از پارسی باستانی «اسمرا» به معنی سنگ یا صخره و جزء دوم «کند» از پارسی باستانی «کنتا»، سغدی «کنت» به معنی دژ یا شهر است. سمرقند با قرار داشتن در مرکز جاده ابریشم، در قدیم پیونددهنده چین به اروپا و دارای اهمیتی چشمگیر بوده است. در دوره هخامنشیان جزئی از سرزمین سغد باستان بوده و در سال 330 ق.م. به تصرف اسکندر مقدونی درآمد و بعد جزء دولت یونانی باختری شد.

در سده ششم و هفتم ترک‌ها و سپس چینی‌هارآن را تصرف کردند و پس از آن در سال 705 م. به تصرف اعراب درآمد و تا سده نهم در تصرف خلفای اموی و عباسی بود. سمرقند از بزرگترین شهرهاى ماوراءالنهر و یکی از کانون‌های دانش و ادب ایران پس از اسلام بوده و از کانون‌های اصلی هنر و معماری منطقه به شمار می‌رود. براساس یک روایت تاریخی، شهر سمرقند را افراسیاب، پادشاه اساطیری توران بنا کرده به نحوی که هنوز، بقایای آن شهر قدیمی در محل تپه افراسیاب مشهود است.

بنا بر قولی دیگر، اسکندر مقدونی در چهار قرن قبل از میلاد، آن را بنا کرد. این شهر همواره مورد تاخت‌وتاز غارتگران بوده است. سمرقند در عصر سامانیان بعد از بخارا، آبادترین شهر و مرکز ادب و فرهنگ بوده که با حمله سپاه مغول در سال 617 هجری قمری، به طور کلی ویران گردید. در این حمله تنها 30 هزار تن از جمعیت 500 هزار نفری شهر زنده ماندند و پس از آن، ارتباط این شهر با ایران به کلی قطع شد. در قرن چهاردهم، هم‌زمان با پادشاهی تیمور، شهر سمرقند به عنوان پایتخت سیاسی وی حیاتی دوباره گرفت. تیمور در قلمرو وسیعی از هند تا ماوراء‌النهر، چند دهه فرمانروایی کرد و سمرقند، سمبل امپراطوری وی بود.

در این دوران، معماری جدید و بناهای عظیمی در این شهر و در رقابت با سایر پایتخت‌های آسیایی بنا شد که خود به نوع سبکی در معماری آسیای میانه تبدیل گردید. در سال 909 هجری قمری، ازبک‌های شیبانی، سمرقند را به تصرف خود درآوردند که پس از آن مغلوب نادرشاه افشار شدند. سرانجام در سال 1285 هجری قمری، شهر به تصرف ارتش روسیه در آمد. با وجود همه این فراز و فرودها، هنوز بقایای زیادی از فرهنگ و تمدن ایرانی را می‌توان در این شهر یافت. سمرقند دارای مکان‌های دیدنی فراوانی است که تعدادی از مشهورترین آن‌ها نظیر مجموعه ریگستان، مدرسه شیردار، مدرسه طلاکاری، مجموعه شاه زنده و... در زیر معرفی می‌شوند. آنچه در پی می‌بینید تصاویری از این شهر تاریخی زیبا است.



















انتهای پیام/.

93/04/29 - 08:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن