واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
دور شدن اهالی هنر از آرمان های علوی دهه 60
ابراهیم حسن بیگی با بیان اینکه نهج البلاغه در دهه ۶۰ منشور نویسندگان انقلاب بود، گفت: اما امروز در دهه ۹۰ علی (ع) در آثار نویسندگان بسیار مظلوم تر از دهه ۶۰ است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، ابراهیم حسنبیگی گفت: امروز در آثار نویسندگان دهه 90 حضرت علی (ع) بسیار مظلومتر از دهه های گذشته است. در دهه 60 ما نویسندگان نمیتوانستیم بدون دعای کمیل شب جمعه را بگذرانیم، اما امروز توجه به اندیشه علی (ع) تنها محدود به مناسبتهای مذهبی شده است. وی ادامه داد: نویسندگان نهجالبلاغه را منشور انقلاب میدانستند و همیشه فرازهایی از آن را در گعدههای خود میخواندند اما در نسل امروز چنین چیزی وجود ندارد. حسن بیگی با اشاره به رمان قدیس و چگونگی نوشتن آن گفت: انگیزه نوشتن این رمان به سالهای قبل باز میگردد، به خصوص دهه 60 ما جوانان انقلابی بودیم که تازه نوشتن را شروع کرده بودیم و دوست داشتیم در مورد مسائل دینی از جمله قصههای قرآن کار کنیم، این تمرکز روی موضوعات و مفاهیم دینی در دهه 60 وجود داشت، در عین حال که نویسندگان درگیر مسائل جنگ و دفاع مقدس نیز قرار داشتند. وی ادامه داد: نهج البلاغه و علی (ع) برای من ویژگی خاصی داشت، من همیشه تلاش داشتم، اگر قرآن را میخوانم، برای تکمیل آن باید نهجالبلاغه را هم بخوانم، معتقد هستم، اگر ما بخواهیم قرآن را در زندگی خود عملیاتی کنیم، نیازمند مطالعه نهجالبلاغه علی (ع) هم هستیم، با نهج البلاغه خوب میتوان علی (ع) را هم شناخت. حسن بیگی تصریح کرد: بنابراین این دغدغه شناخت علی (ع) تفکر و اندیشه اش برای من وجود داشت، دوست داشتم این اندیشه و تفکر در آثارم انعکاس پیدا کند، اما به صورت خاص، بعد از نوشتن رمان «محمد» بود که من تصمیم گرفتم به نوعی به علی (ع) نیز بپردازم، به شخصیت علی (ع) نه به تاریخچه زندگانی، بلکه به اندیشه و تفکر او. به همین دلیل دلیل شخصیت اصلی رمانم را یک کشیش مسیحی ساکن مسکو انتخاب کردم تا از طریق او به شناخت علی(ع) بپردازم. این نویسنده با اشاره به جهان شمولی اندیشه حضرت علی (ع) گفت: من در اثر خود به این موضوع نیز اشاره کردهام، همان جایی که جورج جرداق با یک کشیش درباره علی (ع) صحبت میکند و میگوید: علی (ع) در دین نمیگنجد، متعلق به همه انسانیت است. وی ادامه داد: جورج جرداق بیانیه حقوق بشر را که با الهام از انقلاب فرانسه نوشته شده است، با سخنان امام علی (ع) مقایسه میکنند و شباهتهای زیادی میبیند که در 1400 سال پیش که وحشیگری همه دنیا و اروپا را گرفته بود، شخصی با افکاری این چنین زندگی کرده است. لذا همه اینها نشان میدهد که به نوعی علی متعلق به یک دین یا مذهب شیعه نیست و به کل اسلام و ادیان الهی تعلق دارد. حسنبیگی در پاسخ به این پرسش که چرا نویسندگان ادبیات داستانی در سالهای اخیر در حوزه ادبیات علوی کار چندان شاخصی نداشتهاند و در این حوزه تنها یک یا دو رمان دینی با موضوع علی (ع) نگاشته شده است، گفت: شبیه این سوال را پسر کشیش از پدرش میپرسد، که اگر علی (ع) این است، پس چرا کشورهای اسلامی عقب مانده هستند و جزو کشورهای جهان سوم محسوب میشوند، کشیش سرش را تکان میدهد و میگوید، علی مثل گنجی میماند که در دست مسلمانان است، اما آنها نتوانستند این گنج پنهان را بیرون بیاورند. وی افزود: به اعتقاد من مشکل اصلی نپرداختن به حضرت علی (ع) در قالب رمان، عدم ارتباط و عدم شناخت از علی (ع) است، همان طور که گفتم با وجود اینکه ما خود را شیعه علی (ع) میدانیم، اما علی (ع) در دهه 90 بسیار مظلومتر از دهه 80، 70 و 60 است. نویسنده رمان «محمد» با اشاره به اینکه شناخت علی (ع) و ترویج این شناخت از زبان هنر امروز ضرورت بیشتری پیدا کرده است، گفت: امروز بحث شیعه هراسی رو به تبلیغات است و این یک نگرانی است، که عدهای تلاش میکنند، در اسلام جنگ مذهبی راه بیاندازند، این بسیار خطرناک است، صداهای بلندتری از صدای سیاست و دولت ها لازم است و این همان صدای ادبیات و هنر است. وی گفت: در این میانه اما بازدهی کار هنرمندان ما چیزی نبوده است، هنرمندان باید تلاش کنند، توطئههای خارجی را بشناسانند و جلوی درگیریهای فرقهای را بگیرند، اکنون نیز زمینههای لازم برای تولید آثار دینی و مذهبی فراهم است، اما اینکه کار کم میشود یا نمیشود، به دغدغههای نویسنده مرتبط است، اینگونه نیست که وقتی یک کار مذهبی تألیف میشود، ناشران تمایلی به انتشار آن نداشته باشند یا مخاطب استقبال نکند و به فروش نرود، بلکه بالعکس برخی کتابهای مذهبی فروش قابل توجهی داشتهاند. حسنبیگی با انتقاد از عدم توجه به تبلیغ و توزیع مناسب کتابهای مذهبی در داخل کشور و خارج از آن گفت: رمان خوب و موفق وقتی در حوزه دینی نوشته میشود، تنها یک بخش از مسیر پیش رفته است، بخش مهم دیگر توزیع و تبلیغ مناسب برای آن به جهت دسترسی مخاطب است. این نیز متأسفانه به ساختار فرهنگی و تشکیلات فرهنگی کشور باز میگردد که به دلیل نبود جایگاهی برای توزیع و ترجمه کتاب در ایران، ما نتوانستهایم در این حوزه جهانی وارد شویم. وی ادامه داد: تعداد نویسندگانی که دغدغه مذهبی در آثارشان داشته باشند، اندک است، اما برای همین تعداد اندک نیز شرایط به گونهای نیست که دائما بخواهند به سراغ اینگونه آثار بروند، این توقع وجود دارد از نویسندهها که آثار مذهبی و دینی داشته باشند، از طرفی دیگر نیز نمیتوان انتظار داشت که نویسنده سالی یک رمان بنویسد، دغدغهها و معیشت نویسندگان چندان اجازه چنین کاری را نمیدهد، جایگاه نویسندگان نیز متزلزل است و همه اینها دست به دست هم داده تا تعدد آثار مذهبی اندک باشد. تسنیم 114
۲۸/۰۴/۱۳۹۳ - ۲۲:۱۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]