تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803636740




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان نگرانی ها را از حذف سیاسی برطرف کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob عضو ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله: طرح تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان نگرانی ها را از حذف سیاسی برطرف کرد کابل- ایرنا – عضو ارشد ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله نامزد ریاست جمهوی افغانستان در گفت وگو با ایرنا، طرح تشکیل دولت وحدت ملی را عامل مهمی برای کاهش نگرانی های هر دو تیم انتخاباتی افغانستان برای حذف از صحنه سیاسی، دانست.


ˈسردار محمد رحیمیˈ عضو ارشد ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا با بیان اینکه گفت و گو ها در باره طرح تشکیل و چارچوب حقوقی و سیاسی دولت وحدت ملی ادامه دارد، گفت: گفت وگوها بین عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی بصورت مستقیم آغاز شد ه است.
وی گفت: تاکنون جزئیات گفت وگوهای عبدالله و اشرف غنی منتشر نشده و باید انتظار کشید که در این گفت وگوها روی چه مسائلی توافق صورت خواهد گرفت.
رحیمی گفت: اینکه چارچوب دولت وحدت ملی چگونه است و جایگاه این دولت در قانوان اساسی افغانستان چه خواهد بود، نامزدان تا کدام حد در صورت پیروزی پس از باز شماری آرا متعهد به ادامه این طرح خواهند بود، در آینده روشن خواهد شد.
وی گفت: دو طرف باید از عقلانیت برای ساختن چارچوب دولت وحدت ملی در خصوص نقش متعادل در دولت آینده که می تواند موثر واقع شود، استفاده کنند.
رحیمی افزود: در کشورهایی که دموکراسی به حد پختگی خود رسیده، مرزهای دولت و حکومت بطور کامل از هم جدا می باشد و برای همگان روشن است که در چارچوب دولت برای همه اتباع سهم یکسان داده می شود اما در افغانستان با وضعیت کنونی که وجود دارد دولت و حکومت و همچنین نقش های آنان تعریف مشخص ندارد.
وی افرود: در افغانستان حکومت جای دولت را هم می گیرد و هر کسی که در حکومت نقش داشته باشد دولت را نیز زیر نظر دارد و تسلط خود را بر آن گسترش می بخشد، شهروندان را از حق خود در بخش های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی محروم می سازند.
این استاد دانشگاه کابل گفت: بنابر این در افغانستان چارچوب دولت وحدت ملی باید به شکلی گذاشته شود که دو طرف نقش موثر خود را در آن حس کنند و در غیر آن منازعات سیاسی بین طرف های سیاسی، احزاب و اقوام این کشور ادامه خواهد یافت.
به گفته وی دولت وحدت ملی باید چار چوب سیاسی را فراهم کند که همه گروه های دخیل و این معضلات را در خود جای دهد و دو تیم اصلی بگونه ای در این دولت نقش داشته باشند که احساس دوری از قدرت را احساس نکنند و عدالت نسبی بین طرفین حفظ شود.
وی تشکیل دولت وحدت ملی را با چارچوب همه گیر در مقایسه با به قدرت رسیدن یک حزب در دولتی مانند افغانستان موثرتر خواند و گفت: در افغانستان هنوز وحدت ملی شکل نگرفته و مسائل سیاسی و قومی به گونه است که به قدرت رسیدن یک حزب می تواند احزاب و اقوام دیگر را در حاشیه قرار دهد.
رحیمی از نقش دولت در رابطه با تقویت این اندیشه اظهار نگرانی کرد و گفت: دولت افغانستان تفکر و اندیشه جداگانه خود را داشت و زیاد از این طرح راضی به نظر نمی رسد و در روز های آینده روشن خواهد شد که دولت کنونی می خواهد سهم خود را در تقویت و تشکیل دولت وحدت ملی بالا ببرد یا نه بر عکس می خواهد این روند را به مشکل مواجه کند که این موضوع مورد نگرانی است.
وی افزود: دولت فعلی افغانستان خیلی مایل به انجام این گفت گوها نیست و می تواند در صورت عدم رضایت، این روند را به مشکل روبرو کند.
رحیمی گفت: دولت کنونی تلاش خواهد کرد که در دولت آینده افغانستان نیز نقش آفرین باشد و در صورت عدم موفقیت در راستای این خواسته مشکل بوجود خواهد آورد که به همین علت، دو نامزد باید گفت و گوها را طوری به پیش ببرند که دولت فعلی نتواند در آن زیاد مداخله کند.
وی گفت: اگر این گفت وگوها تا یکماه آینده به نتیجه برسد مشکلات افغانستان حل خواهد شد اما اگر این گفت و گوها با مشکل مواجه شود آغاز فاز جدیدی از مناقشات بروز خواهد کرد.
وی در رابطه با نقش کشورهای همسایه در حمایت از طرح تشکیل دولت وحدت ملی در افغانستان نیز گفت: آن کشورهای همسایه که به امنیت و پیشرفت افغانستان می اندیشند از طرح دولت وحدت ملی حمایت کرده و برای مهار کردن مناقشات تلاش خواهند کرد.
رحیمی نقش سازمان ملل متحد را در ساخت و به موفقیت رساندن این دولت مهم ارزیابی کرد گفت: سازمان ملل تلاش خواهد کرد تا چارچوب های قانونی و حقوقی این دولت را فراهم سازد و زمینه را برای پایداری دولت وحدت ملی مساعد کند.
وی تاکید کرد که سازمان ملل متحد نیز بر این باور است که باید از تشکیل دولت وحدت ملی حمایت صورت گیرد تا این دولت بتواند مناقشات را کنار گذاشته، برای آینده بهتر افغانستان کار کند.
وی ابراز خوشبینی کرد که با وضعیت پیش آمده و رویکرد دو تیم اشرف غنی احمد زی و عبدالله عبدالله، فرصت های خوبی وجود دارد و انتظار می رود با باز شماری صد درصدی آرا و تشکیل دولت وحدت ملی، مشکلات فراه راه افغانستان بر طرف شود.
طرح تشکیل دولت وحدت ملی پس از آن مطرح شد که عبدالله عبدالله به نتایج ابتدایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور که بر اساس آن اشرف غنی احمد زی پیشتاز اعلام شد، اعتراض کرد و این نتیجه را ناشی از تقلب گسترده دانست و تهدید کرد دولت موازی تشکیل خواهد داد.
در دور اول از سومین انتخابات ریاست جمهوری افغانستان عبدالله عبدالله 45 درصد و اشرف غنی احمد زی 31.36 درصد آرا را کسب کرده بودند.
در پی چندین روز مذاکرات فشرده بین ستادهای انتخاباتی دو نامزد با پا درمیانی دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان ˈیوناماˈ و ˈجان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا، اشرف غنی احمد زی و عبدالله عبدالله موافقت کردند برای شکستن بن بست انتخاباتی، صد درصد آرا بازشماری و بازرسی شود و دولت وحدت ملی تشکیل گردد.
محمد محقق معاون عبدالله عبدالله در اولین واکنش به چگونگی تشکیل دولت وحدت ملی اعلام کرده است که برنده انتخابات ریاست جمهوری پس از بازشماری و بازسازی صد درصد آرای به صندوق ریخته شده، رییس جمهور خواهد شد و در همین حال نامزد بازنده ریاست اجرایی دولت آینده را بر عهده خواهد گرفت.
در همین حال ˈحامد کرزیˈ رییس جمهور افغانستان درخواست دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان را برای تعویق یک ماهه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهور جدید که قرار بود 11 مرداد ماه برگزار شود، پذیرفت.
آساق م**ع.ن**1501
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





28/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن