محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844068731
توصیف دلپذیر آیت الله جوادی آملی در باب عظمت امیر المومنین(ع)؛ علم و حکمت، علی و اولاد علی (ع) هستند/ او بر فطرت توحید زاده شده است
واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز:
توصیف دلپذیر آیت الله جوادی آملی در باب عظمت امیر المومنین(ع)؛ علم و حکمت، علی و اولاد علی (ع) هستند/ او بر فطرت توحید زاده شده است
روشنی روز از قبال افراد روشن ضمیر است، طبیعت را آفتاب روشن مینماید، ولی جامعه بشری را اولیای الهی روشن میکنند، آنان روز را نور میدهند و شب را آباد و زنده میگردانند و زمان را فروغ میبخشند و زمین را برکت میدهند.
علامه جوادی آملی: برای کسانی که خود را "شیعه" حضرت امام علی (ع) میدانند، کسب شناخت و معرفت نسبت به شخصیت آن امام معصوم (ع) یک فریضه است و نباید در انجام آن غفلت روا دارند، که هر نوع قصور و مسامحه در این امر، زیانهایی چون از دست دادن فیض شناخت و آگاهی نسبت به کسی را به همراه دارد که حتی بیگانگان در مقام والای او به شگفتی افتادند و سر به خضوع فرود آوردند.
مگر نه این است که "شیعه" یعنی تابع و پیرو؟ و آیا جز این است که تبعیت و پیروی از حضرت مولی الموحدین (ع) در گرو معرفت نسبت به شخصیت اوست و تا این شناخت و بینش به دست نیاید، "پیروی" تحقق عینی نمییابد؟ بنابراین شخصیت شناسی امیرمومنان (ع) برای هر مدعی پیروی از آن پیشوای الهی، ضروری و حیاتی میباشد.
راستی چگونه میتوان در برگرفتن جرعههایی از اقیانوس بیکران شخصیت کسی که جامع صفات متضاد و خصال گوناگون است، تسامح ورزید و در عین حال نامش را بر زبان جاری کرد و خود را محب او نامید؟ برای انجام وظیفه امام شناسی، مستحکمترین و راهبردیترین شیوه، گوش جان سپردن به معارف و رهنمودهایی است که آن پیشوای بزرگ درباره خود بر زبان جاری ساخته است، اگر چه معتقدیم آنچه حضرت علی (ع) درباره خود فرموده، بسیار اندک است.
بدیهی است عالمان و اندیشمندان اسلامی که خود در مکتب حضرت امام علی (ع) سال های مدید درس و حکمت آموختهاند، در تبیین سخنان آن امام معصوم، دارای احاطه و نگرشهای ژرف و همه جانبه میباشند، و فقیه و اندیشمند معاصر حضرت آیت الله جوادی آملی از کسانی است که که دارای این مهارت خاص میباشد و ما را در این امر بینش و آگاهی میدهد.
شناخت مقام والای حضرت علی (ع) و شناساندن آن، جز برای امامان معصوم مقدور نیست. از این رو مناسب است برای شناخت آن حضرت به برخی از سخنان خود ایشان تمسک کنیم که نشان دهنده اعتلای مقام حکیمانه وی است.
1. در خطبه 192 از نهجالبلاغه هنگامی که ظهور اسلام را تشریح میکند و رسول اکرم (ص) را می ستاید، میفرماید:
رسول اکرم (ص) مرا در همان اوایل زندگی در دامن خویش میپروراند و هر روز بابی از علم و اخلاق به روی من میگشود و مرا به اقتدای آن فرا میخواند، "یرفع لی فی کل یوم من اخلاقه علما و یامرنی بالاقتداء به"، و هر سال که مجاور کوه حرا میشد و در جوار آن به عبادات میپرداخت، من او را میدیدم و جز من کسی وی را نمیدید، "و لقد کان یجاور فی کل سنه بحراء فاراه و لایراه غیری".
در خانهای که اسلام در آن ظهور کرده بود غیر از رسول اکرم (ص) و خدیجه (ع) کسی نبود و من سومین نفر آن دو بودم. نور وحی و رسالت را میدیدم و نسیم نبوت را استشمام میکردم، "ولم یجمع بیت واحد یومئذ فی الاسلام غیر رسول الله (ص) و خدیجه و انا ثالثهما. اری نور الوحی و الرساله و اشم ریح النبوه".
آن شامه غیبی که نسیم غیبی را استشمام میکند و در انبیا (ع) وجود داشت، در علی (ع) نیز بود. وقتی برادران یوسف از مصر حرکت کردند و پیراهن وی را به همراه خود آوردند، حضرت یعقوب در فاصله چندین فرسنگی (ع) با قاطعیت و تاکید فرمود: من نسیم و بوی یوسف را استشمام میکنم، "انی لاجد ریح یوسف لولا ان تفندون" (1)
شامهای که از غیب میبوید، شامهای ملکی و مادی نیست، چنان که نبوت نیز مربوط به عالم طبیعت و ملک نیست و تنها با حس بویایی ملکوتی میتوان نبوت را که امری غیبی است، تشخیص داد.
علی (ع) نیز می فرماید: من هنگام نزول وحی بر پیامبر، صدای ناله شیطان را میشنیدم. به رسول اکرم (ص) عرض کردم: این ناله و فریاد چیست؟ فرمود: این افسوس شیطان است که فهمید دیگر پرستش نمیشود، چون جایی که وحدت و نبوت و رسالت حکومت کند، آنجا شیطان عبادت نمیشود، "ولقد سمعت رنه الشیطان حین نزل الوحی علیه (ص) فقلت: یا رسولالله ما هذه الرنه؟ فقال: هذا الشیطان قد ایس من عبادته". آنگاه فرمود: ای علی هر چه را من میبینم تو نیز میبینی و هر چه را من میشنوم، تو نیز میشنوی، جز آن که تو پیامبر نیستی، لیکن وزیر من هستی و تو بر پایه خیر استواری: "انک تسمع ما اسمع و تری ما اری الا انک لست بنبی و لکنک لوزیر و انک علی خیر" (2)
2. حضرت علی (ع) در خطبه سوم که به خطبه "شقشقیه" معروف است، میفرماید: "ینحدر عنی السیل ولایرقی الی الطیر"، من آن کوه بلندم که سیل علوم از من سرازیر میگردد! چون هر کوهی سیلخیز نیست و سیل فقط از کوه بلند و مرتفع برمیخیزد و هیچ پروازکنندهای به مقام اوج گرفته من پر نمیکشد.
فکر اندیشمند عادی به مقام والای علی بن ابیطالب راه نمییابد و تحمل هضم و فراگیری علوم سیل گونه این حکیم الهی مقدور افراد عادی نیست، زیرا در برابر سیل نمیتوان ایستاد، بلکه باید از کنارههای آن به قدر توان بهره برد.
3. آن حضرت در خطبه 189 در بیان مقام علمی خود میفرماید: "ایهاالناس! سلونی قبل ان تفقدونی فلانا بطرف السماء اعلم منی بطرق الارض".
در این کلام آن حضرت برای خود دو نشئه قایل است، چنان که جهان نیز دو نشئه دارد، عالم ظاهر و عالم باطن، عالم غیب و عالم شهادت. ایشان میفرماید: جنبه غیبی من قویتر از جنبه شهادت من است! آگاهی من به علوم آسمانی بیش از آگاهی من به علوم زمینی است! زیرا غیب قویتر از شهادت است و با خبران از غیب عالم قویتر از مرتبطان به عالم شهادت هستند.
4. در خطبه 175 میفرماید: والله لو شئت ان اخبر کل رجل منکم بمخرجه و مولجه و جمیع شانه لفعلت! و لکن اخاف ان تکفروا فی برسول الله (ص) الا و انی مفضیه الی الخاصه ممن یومن ذلک منه.
سوگند به خدا، اگر بخواهم جریان زندگی شما، آغاز و انجام آن، و ورود و خروج شما را در کارها تشریح کنم، میتوانم، چون از گذشته و آینده شما - به اذن خدا - آگاهم، ولی خوف دارم که تاب نیاورید و بگویید: چگونه رسول خدا چنین نفرمود و علی (ع) میگوید، پس علی (ع) از رسول خدا (ص) بالاتر است و این مساله زمینه انحراف فکری شما را فراهم سازد. آگاه باشید که با موالیان مورد اطمینان بعضی از اسرار عالم را در میان میگذارم. این نمونهای از احاطه علمی علی (ع) به جهان غیب است و جهان غیب بر جهان شهادت احاطه دارد.
5. در خطبه 158 خود را سخنگوی وحی معرفی میکند و میفرماید: ذلک القرآن فاستنطقوه و لن ینطق و لکن اخبرکم عنه الا ان فیه علم ما یاتی و الحدیث عن الماضی و دواء دائکم و نظم ما بینکم.
قرآن سخن میگوید، شما از قرآن بپرسید، ولی هرگز حرف نمیزند، لیکن من سخنگوی قرآنم و شما را از محتوای آن آگاه میسازم. آگاه باشید که علم آینده، سخن از گذشته، داروی دردها و نظم امور زندگی شما در قرآن است.
6. در خطبه 109 میفرماید: ما درخت نبوتیم، درخت نبوت در خاندان ما ریشه دارد و فیض رسالت در این خانواده فرود میآید و فرشتههای خدای متعال با خاندان ما رفت و آمد دارند و قرارگاه علم ما هستیم و چشمهسار حکمتها ماییم، "نحن شجره النبوه و محط الرساله و مختلف الملائکه و معادن العلم و ینابیع الحکم".
کانون و کان علم و حکمت علی و اولاد علی (ع) هستند و همانگونه که قرآن کریم در تشریح حکمت گویا و رسا است، امیرمومنان (ع) نیز که شاگرد بارز این کتاب و قرآن ناطق است، بهترین بیانگر حکمت خواهد بود.
وصفی که خدا برای قرآن بیان فرمود، علی (ع) نمونه آن صفت را برای خود تشریح میکند، خدا در عظمت قرآن میفرماید: "لو انزلنا هذا القران علی جبل لرایته خاشعا متصدعا من خشیة الله"، آن قدر این قرآن وزین است که اگر آن را بر کوه نازل کنیم، کوه متلاشی میشود.
همان گونه که هضم مسایل سنگین برای همه میسر نیست و بسا افرادی را به صداع و سردرد مبتلا میکند، معارف بلند قرآن کوه را به صداع، تفرق و تلاشی مبتلا میکند، و این مثلی است که ممثل را روشن میسازد: "و تلک الامثال نضربها للناس" (3)
امرمومنان (ع) نیز پس از درگذشت سهل بن حنیف انصاری که از اصحاب دیرینه و شاگردان مکتب مولیالموحدین بود، فرمود: اگر کوه بخواهد محبتم را هضم کند، متلاشی میشود: "لو احبنی جبل لتهافت" (4) یعنی تحمل محبت، هضم ولایت و معرفت علی (ع) مقدور کوه نیست، همان گونه که هضم معانی بلند قرآن مقدورش نیست.
7. در کلمه قصار 184 میفرماید: "ما شککت فی الحق مذ اریته"، از آن لحظهای که حق را به من نمایاندند و حق مشهود من شد، در آن شک نکردم.
آری! علی (ع) که بر فطرت توحید زاده شده است، "فانی ولدت علی الفطره" از لحظهای که حق را به آن حضرت نشان دادند، در آن شک نکرد و تا آخر نیز بر آن استوار ماند.
8. امیرمومنان حضرت علی (ع) در یکی از نامههایی که برای معاویه مرقوم فرمودند، مقداری از فضایل اهل بیت را تشریح کرده، میفرماید: اگر خداوند در قرآن از خودستایی و بر شمردن فضایل خود نهی نفرموده بود، (فلا تزکوا انفسکم) (6) من گوشهای از فضایل خانوادگی خود را برمیشمردم، "و لولا مانهی الله عنه من تزکیة المرء نفسه، لذکر ذاکر فضائل جمه". این کار شمارش نعمتهای خدا در کمال خضوع و بندگی است. سپس میفرماید: "فانا صنائع ربنا ولناس بعد صنائع لنا" (7) ما ساخته شده و دست پرورده خدای خویش هستیم، ما ساخته ربوبیت حقیم و دیگران دست پرورده ما هستند. ما علوم الهی را از مکتب "الله" آموختیم و دیگران از ما فرا گرفتند. ما در کنار سفره وحی نشستهایم و سایرین در کنار سفره ارشاد ما. ما در آموختن علوم و معارف نیازی به غیر خدا نداریم، ولی دیگران نیازمند ما هستند که مجرای فیض خداوندیم.
این جمله بلند در یکی از توقیعات حضرت بقیة الله (ارواحنا فداه) نیز آمده است: "نحن صنائع ربنا و الناس بعد صنائعنا". (8)
شاگرد مستقیم خدای عزیز حکیم خود نیز حکیم است. رسول اکرم (ع) که قرآن حکیم را از نزد خدای حکیم آموخت، حکیم است و علی ابن ابی طالب (ع) نیز که طبق آیه مباهله (آل عمران، 61) به منزله جان رسول اکرم (ص) و مانند نفس مطهر او محسوب شده، از همین مکتب و علم لدنی برخوردار است، و چشمههای حکمت از جان او میجوشد.
اگر کسی چهل روز "خالصا لوجه الله" زندگی کند و تمام برنامه چهل روزش برای رضای خدا باشد. مضمون (قل ان صلاتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین" (9) در جانش تجلی کند، چشمههای حکمت از جانش میجوشد و بر زبانش جاری میشود، قال رسول الله (ص): "من اخلص لله اربعین یوما فجر الله ینابیع الحکمه من قلبه علی لسانه" (10)
علی (ع) که تمام عمر را "خالصا لوجه الله" زندگی کرد، در حکمت نظری به جایی رسید که فرمود: آن چه از هم اکنون تا قیامت رخ میدهد، از من نمیپرسید، جز آن که شما را آگاه میکنم، "لتسألوننی عن شیء فیما بینکم و بین الساعه... الا انباتکم". (11)
این تحدی غیر از جملهای است که فرمود: "ایها الناس سلونی قبل ان تفقدونی فلانا بطرق السماء اعلم منی بطرق الارض" (12) پیش از آن که مرا در بین خود نیابید، آن چه میخواهید بپرسید که من به راههای آسمان از راههای زمین آشناترم.
چنین انسانی که بر بام طبیعت مشرف است و به جهانی راه یافته که بر طبیعت مسلط است، در حکمت نظری و عملی حکیمی کامل، نامور و متاله خواهد بود.
9. در خطبه 192 نهج البلاغه میفرماید: من جزو گروهی هستم که در راه خدا از سرزنش ملامت کنندگان باز نمیایستند، سیمای آنان سیمای صدیقان است، یعنی کسانی که هم در مقام اعتقاد صادقند و هم در مقام اخلاق و عمل. صدق در این سه قسم برایشان ملکه و راسخ شده است، "و انی لمن قوم لا تأخذهم فی الله لومه لائم سیما هم سیما الصدیقین"، و گفتارشان گفتار افراد نیک است، "و کلامهم کلام الابرار". شب را زنده و آباد نگه میدارند، "عمار اللیل". شب آنان معمور است، نه بایر و مخروب، شب را به خواب نمیگذرانند تا مخروب و ویران باشد، آن کس که در خواب است، شب زنده و آباد ندارد:
گریه شام و سحر شکر که ضایع نگشت قطره باران ما گوهر یکدانه شد
زنده بودن شب و آباد کردن آن موجب روشن شدن روز و آبادی آن میشود، "و منار النهار".
روشنی روز از قبال افراد روشن ضمیر است، طبیعت را آفتاب روشن مینماید، ولی جامعه بشری را اولیای الهی روشن میکنند، آنان روز را نور میدهند و شب را آباد و زنده میگردانند و زمان را فروغ میبخشند و زمین را برکت میدهند.
به ریسمان قرآن چنگ میزنند، "متمسکون بحبل القرآن"، سنتهای خداوند و رسول را احیا میکنند و مقررات الهی را زنده نگه میدارند، "یحیون سنن الله و سنن رسوله"، اهل تکبر و برتری طلبی و تجاوزگری و فساد نیستند، "لا یستکبرون و لا یعلون و لا یفسدون".
آنگاه در پایان خطبه میفرماید: دلهای آنان در بهشت است و بدنهایشان در کار و کوشش، "قلوبهم فی الجنان و اجساد هم فی العمل" (13) جانشان در آن عالم است و جسمشان در این عالم، یعنی هم زمان با این که جسم آنها مشغول عمل است، جان آنان در بهشت متنعم است.
10. در خطبه 197 درباره این که پیرو راستین وحی بود و لحظهای از مسیر وحی فاصله نگرفت، میفرماید: "انی لم ارد علی الله ولا علی رسوله ساعه قط"، من لحظهای در برابر فرمان خداوند و رهبریهای رسول اکرم (ص) نایستاده و آن را رد نکردم، بلکه مطیع محض بودم.
در پایان همین خطبه میفرماید: "فوالذی لا اله الا هو انی لعلی جاده الحق و انهم لعلی مزله الباطل"، سوگند به خدا من در مسیر حق و در جاده حقیقت هستم و آنها که مخالفند در لغزشگاه باطل قرار دارند.
آن چه گذشت، نمونههایی کوتاه از معرفی حضرت علی بن ابی طالب (ع) از زبان خود آن حضرت (ع) بود، "آفتاب آمد دلیل آفتاب"، چون شخصیتی مانند ایشان را باید رسول اکرم (ص) و یا خود او معرفی کند، چنان که رسول اکرم (ص) خطاب به امیرمومنان (ع) میفرمایند: غیر از خدا و من، کسی تو را آن گونه که شایسته است، نشناخت، "ما عرفک حق معرفتک غیر الله و غیری" (14)
پاورقی
1. سوره یوسف، آیه 94
2. نهج البلاغه، خطبه 192
3. سوره حشر، آیه 11
4. نهج البلاغه، حکمت 111
5. همان مدرک، خطبه 57
6. سوره نجم، آیه 32، خودتان را پاک نشمارید.
7. نهجالبلاغه، نامه 28
8. بحارالانوار، ج 53، ص 178
9. سوره انعام، آیه 162
10. بحارالانوار، ج 67، ص 249
11. نهج البلاغه، خطبه 93
12. همان، خطبه 189
13. نهج البلاغه، خطبه 192
14. بحارالانوار، ج 39، ص 84
منبع: فردا
1393/4/28
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]
صفحات پیشنهادی
اهمیت شب قدر در کلام آیتالله جوادیآملی
اهمیت شب قدر در کلام آیتالله جوادیآملی آیتالله جوادیآملی در گفتاری با موضوع اهمیت شب قدر گفت در شب قدر اگر بار خودبینی را بر زمین بگذاریم پرواز آسان است به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری حوزه متن کامل سخنان این مرجع تقلید به شرح زیر است بسم الله الرحمن الرحیمدر شب قآیت الله جوادی آملی: خداوند راه ناز و نیاز را به ما آموخته است/ شباهت علامه طباطبایی و امام(ره)
آیت الله جوادی آملی خداوند راه ناز و نیاز را به ما آموخته است شباهت علامه طباطبایی و امام ره فرهنگ > کتاب - خدای سبحان هم راه ناز را و هم راه نیاز را به وسیله ائمه ع به ما آموخت ولی هر دو کار را میکند که گاهی به صورت ناز سخن میگوید و گاهی به صورت نیاز گاهیفتوای آیتالله جوادیآملی درباره روزهداری در کشورهای شمال اروپا
فتوای آیتالله جوادیآملی درباره روزهداری در کشورهای شمال اروپا آیتالله عبدالله جوادیآملی در پاسخ به استفتایی درباره روزه گرفتن در کشورهای شمال اروپا دیدگاه خود را مطرح کرد به گزارش نامه نیوز مسلمانان اروپا در ماه رمضان امسال بیشترین مدت را در میان دیگر مناطق جهان روزهگزارش مشروح فارس از مراسم رونمایی از کتاب «رسالة الولایة» لاریجانی: مطالعهکنندگان آثار آیتالله جوا
گزارش مشروح فارس از مراسم رونمایی از کتاب رسالة الولایةلاریجانی مطالعهکنندگان آثار آیتالله جوادی آملی فهم جدیدی از موضوعات دینی را درک میکنندرئیس مجلس شورای اسلامی گفت آثار منتشر شده آیتالله جوادی آملی شرایط جدیدی را برای کشور ما فراهم کرده است یعنی کسانی که آثار ایشان را متاکید آیت الله وحید خراسانی بر تکریم روز شهادت امیرالمومنین(ع)
فیسبوک تویتر Google Cloob تاکید آیت الله وحید خراسانی بر تکریم روز شهادت امیرالمومنین ع قم ـ ایرنا ـ آیت الله حسین وحید خراسانی از مراجع تقلید بر تکریم و عزاداری شایسته در روز شهادت امیرالمومنین ع تاکید کرد به گزارش مرکز خبر حوزه این مرجع تقلید در دیدار با جمعی از رؤسای هیاکتاب «بر بال اعتکاف» آیتالله العظمی جوادی آملی منتشر شد
کتاب بر بال اعتکاف آیتالله العظمی جوادی آملی منتشر شدکتاب بر بال اعتکاف آیتالله العظمی جوادی املی از سوی نشر اسراء منتشر و روانه بازار نشر شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب بر بال اعتکاف نوشته آیتالله جوادی آملی دارای 6 فصل نظیر کلیات جایگاه اعتکشرح دعای ابوحمزه توسط آیتالله قرهی/6 نصیحت بهلول به شخص فقیر/ اولین نعمتی که خدا به امیرالمؤمنین(ع) عطا کرد
شرح دعای ابوحمزه توسط آیتالله قرهی 6نصیحت بهلول به شخص فقیر اولین نعمتی که خدا به امیرالمؤمنین ع عطا کردپیغمبر اکرم ص از امیرالمؤمنین ع سؤال فرمودند علی جان بگو نخستین نعمتی که خداوند به تو مرحمت کرده و تو را به آن آزموده بَلَاکَ و آن را بهترین نعمت برای تو قرار داد و بهتجلیل آیتالله صافی گلپایگانی از فعالیت علمی «موسسه میراث مکتوب»
تجلیل آیتالله صافی گلپایگانی از فعالیت علمی موسسه میراث مکتوب آیتاللهالعظمی صافی گلپایگانی از فعالیت علمی مرکز پژوهشی میراث مکتوب و تولیدات این موسسه با ارسال نامهای تجلیل کرد به گزارش خبرگزاری فارس حضرت آیةالله صافیگلپایگانی با ارسال نامهای خطاب به اکبر ایرانی مدیوظیفه مسلمانان در روز شهادت امیرالمؤمنین(ع) از دیدگاه آیت الله وحید خراسانی
وظیفه مسلمانان در روز شهادت امیرالمؤمنین ع از دیدگاه آیت الله وحید خراسانی آیت الله وحید خراسانی در دیدار جمعی از رؤسای هیئات مذهبی استان خراسان رضوی پس از برشمردن اهمیت زیارت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام به بیان وظیفه مسلمانان در روز شهادت حضرت امیر المؤمنین علیه السلامدر دیدار با اعضای انجمن سینمای جوان مقاومت مطرح شد آیتالله علوی گرگانی: دغدغههای فرهنگی رهبری با ورود جوانان
در دیدار با اعضای انجمن سینمای جوان مقاومت مطرح شدآیتالله علوی گرگانی دغدغههای فرهنگی رهبری با ورود جوانان متعهد و نظارت علما برطرف میشودحضرت آیت الله علوی گرگانی در دیدار با اعضای انجمن سینمای جوان مقاومت بر نقش جهانی حماسه حسینی تاکید کردند و ورود جوانان متعهد به عرصه فرهنگطی یک نامه سرگشاده صورت گرفت هشدار آیتالله اراکی به علمای اسلام نسبت نسلکشی در غزه
طی یک نامه سرگشاده صورت گرفتهشدار آیتالله اراکی به علمای اسلام نسبت نسلکشی در غزهدبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نامهای خطاب به علما نخبگان سیاسی و فکری و رهبران مصلح در خصوص اوضاع کنونی جهان اسلام خواستار وحدت گسترده مسلمانان شد به گزارش خبرگزاری فارس دبیر کل مجمرمضان از دیدگاه آیت الله جوادی آملی/ انسان در ماه رمضان دعوت شد که فرشته بشود
دین و اندیشه قرآن و متون دینی رمضان از دیدگاه آیت الله جوادی آملی انسان در ماه رمضان دعوت شد که فرشته بشود خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه يکي از بهترين نعمتها نعمت آزادی است و ماه مبارک رمضان ماه آزادی است آنچه در ادامه می آید دیدگاهها و بیانات ایت الله جوادی آملی در خصآیتالله جوادی آملی: ترک خودبینی در شب قدر پرواز را آسان میکند
آیتالله جوادی آملی ترک خودبینی در شب قدر پرواز را آسان میکندمفسر قرآن کریم گفت اگر فرد در شب قدر بار خودبینی را به زمین بگذارد سبک میشود زمانی که سبک شد پروازش آسان است این پرکشیدن با سنگین بال و سنگین بار بودن ممکن نیست به گزارش خبرگزاری فارس از قم به نقل از دفتر آیتالبا سخنرانی آیتالله ممدوحی اجتماع 10 هزار نفری عزاداران امیرالمومنین (ع) در کرمانشاه برگزار میشود
با سخنرانی آیتالله ممدوحیاجتماع 10 هزار نفری عزاداران امیرالمومنین ع در کرمانشاه برگزار میشوددبیر اجرایی کانون مداحان و شعرای آیینی استان کرمانشاه گفت هشتمین اجتماع بزرگ عزاداران امیرالمومنین ع در شام شهادت مولای متقیان با سخنرانی آیتالله حسن ممدوحی عضو برجسته جامعه مدرسیرونمایی از کتاب تحریر رساله الولایه اثر آیتالله جوادی آملی با حضور لاریجانی
سهشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۴ شب گذشته از کتاب تحریر رساله الولایة علامه طباطبایی به تألیف آیتالله العظمی جوادی آملی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا شب گذشته با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صالحی اکتاب رساله الولایه اثر آیتالله جوادی آملی رونمایی شد
با حضور لاریجانی کتاب رساله الولایه اثر آیتالله جوادی آملی رونمایی شد خبرگزاری پانا شب گذشته از کتاب تحریر رساله الولایة علامه طباطبایی به تألیف آیتالله العظمی جوادی آملی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد ۱۳۹۳ سه شنبه ۲۴ تير ساعت 09 18 به گزارش خبرگزاری پانا شب گذشترونمایی از کتاب رساله الولایه اثر آیتالله جوادی آملی با حضور لاریجانی
سهشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۱۴ شب گذشته از کتاب تحریر رساله الولایة علامه طباطبایی به تألیف آیتالله العظمی جوادی آملی با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی رونمایی شد به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا شب گذشته با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی صالحی ا-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها