تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799166073




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرد وغبار پدیده ای که نفس کشیدن را برای مشهدی ها سخت کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob گرد وغبار پدیده ای که نفس کشیدن را برای مشهدی ها سخت کرده است مشهد - ایرنا - گرد وغبار پدیده ای که نفس کشیدن برای زائران و مجاوران حرم رضوی و دیگر شهرهای خراسان رضوی سخت کرده به طوریکه این پدیده نوظهور مردم این استان را متعجب ساخته است.


آسمان در مشهد به قرمزی می زند، ساعت هفت صبح است اما شعاعی از درخشش خورشید در آسمان نیست، هوا دگرگون شده و چشم چشم را نمی بیند، نه تنها آسمان گرفته، بلکه نمی شود بدرستی نفس کشید و هوا سنگین است.
گردو خاک در هوا حل شده و به درون ریه ها نفوذ می کند، خودروها در مسیر به کندی حرکت می کنند و همه انتظار دارند بارش باران و وزش نسیمی هوا را تغییر دهد اما هیچ خبری نیست و برای ساعت ها این شرایط ادامه می یابد.
مشهد الرضا (ع) با وجود آنکه قرن ها است در منطقه ای خشک و نیمه خشک واقع شده اما کمتر چنین روزهایی را به خود دیده و بندرت والدین ما شاهد چنین روزهایی درطول سال های گذشته بوده اند.
در حالی که طی همین دو ، سه سال برای چندمین بار با تشدید و ادامه خشکسالی ها در استان شاهد بروز این پدیده هستیم.
ضمن آنکه در سال های اخیر این پدیده به شکل دیگری در مناطق غرب کشور تا تهران خودنمایی کرده و زمانی حساسیت ها را برانگیخت که مشکل به تهران رسید.
اما بروز این واقعه در پایتخت معنوی ایران که علاوه بر بیش از سه میلیون جمعیت ثابت و نزدیک 30 میلیون زائر و مسافر در سال دارد کمتر مورد توجه قرار گرفته است به طوریکه پارسال از اعتبار 55 میلیارد تومانی ویژه کنترل ریزگردها با وجود پیگیری های فراوان مبلغی به این استان اختصاص نیافت.
کلانشهر مشهد به دلیل قرار گرفتن در منطقه خشک و کویری که در سالهای اخیر بارندگی ها و شرایط اقلیمی و دمای هوا شرایطی متفاوت یافته و اقدامات مقابله ای با توسعه بیابان ها هم چندان نمود نداشته دیر یا زود درگیر این وضعیت می شد.
در استان خراسان رضوی کانون های متعدد فرسایش بادی وجود دارد و علاوه بر کویرها و کانون های فرسایش بادی در کشورهای اطراف، در داخل استان هم زمینه آن وجود دارد و گستره آن روزبروز در حال توسعه است.
ضمن آنکه پیش از این نیز طوفان گرد و غبار و شن را در شهرستان های سرخس که متاثر از شنزار سیاه (کویر قره قوم ) در ترکمنستان است و نیز مناطق هم مرز با افغانستان است داشته و همچنان داریم.
در بسیاری از مواقع جاده ها و منازل مردم در این شهرهای تا سقف به زیر شن و ماسه می رفت که با برخی اقدامات کنترلی چون کاشت درختچه ها و مالت پاشی و مانند آن در سرخس از شدت آن طی سال های اخیر کاسته شد.
اما این روزها شاهد گسترش دامنه این طوفان ها و ورود گرد و خاک به آسمان مشهد الرضا(ع) و برخی دیگر از مناطق استان هستیم که تا کنون به ندرت از این پدیده متاثر می شدند.
امسال در مشهد حداقل سه بار این پدیده با شدت و ضعف های مختلف بروز یافت و همزمان شهرستان های تربت حیدریه ، فیض آباد ، بجستان و گناباد و تا سرخس، تربت جام و تایباد را در بر گرفت.

* 16 کانون بحرانی فرسایش بادی در دل خراسان رضوی

خراسان رضوی دارای کانون های بحرانی فرسایش بادی متعدد است که به اعتقاد کارشناسان کنترل و مدیریت آنها می تواند از تکرار این پدیده در سال های بعد که به طور طبیعی شدت می یابد ، جلوگیری نماید.
در آخرین مطالعه ای که در سال 1383 انجام و در سال 1389 بازنگری شد 16 کانون بحران فرسایش بادی در 13 شهرستان این استان شناسایی شد که امروز با ایجاد شهرستان های جدید دامنه بسیاری از این شهرستان های تازه تاسیس را نیز در بر می گیرد.
این کانون ها در شهرستان های سرخس ، نیشابور ، سبزوار ، تربت جام ، تایباد ، خواف و رشتخوار، مه ولات ، گناباد ، بجستان ، کاشمر ، خلیل آباد ، بردسکن است و اخیرا با تشدید و توسعه گستره این کانون های بحرانی ، مشهد و جغتای هم به این شهرها افزوده شده است.
امروز وسعت مناطق بیابانی استان حدود شش میلیون هکتار است که از این میزان 768 هزار هکتار آن کانون های بحرانی فرسایش بادی است.
کانون هایی که خود یک میلیون و 680 هزار هکتار از مناطق مختلف استان را متاثر می کند.
امروز فقط در اطراف شهر مشهد سه کانون قرار دارد که یک مورد آن در شمال شرق در سرخس، دیگری در نیشابور و منطقه دیزباد و کانون های درجه دو نیز وجود دارد که خشکی و خشکسالی های پیاپی می تواند شرایط آنها را تغییر دهد.
کارشناسان وضعیت بحرانی منابع آب و عدم وجود بارش های مناسب سالانه را عامل تشدید وضعیت این کانون های بحرانی و توسعه آن ها می دانند که بر وضعیت منابع آب های سطحی و ذخایر زیرزمینی تاثیر دارد.
ˈمحمدحسن آهارˈ رییس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی می گوید: عدم وجود بارندگی حتی به میزان میانگین 10 ساله اخیر باعث شده پوشش گیاهی ضعیفی در سطح استان داشته باشیم و پوشش های گذشته و سنواتی ما در این سالها آسیب جدی دیده و اینک همه چیز برای فرسایش بادی و توسعه آن فراهم است.
از دیگر سو با وجود گستره وسیع کانون های بحرانی استان طی سال های گذشته به دلیل محدودیت منابع اعتباری در زمینه مقابله با این پدیده و انجام طرح های بیابان زدایی کار چندان گسترده ای انجام نشده است.
حال آنکه بیابان اکو سیستمی است که اگر رها شود و بدان بی توجه باشیم همه چیز به سوی خرابی بیشتر و نابودی می رود در این شرایط ما هم به عنوان بهره برداران این طبیعت و اکو سیستم نه تنها برای آن موثر نبوده ایم که آثار تخریبی ما بر طبیعت باعث تشدید این فرسایش ها شده است.
آهار در این زمینه افزود: فرسایش بادی در شرایطی ایجاد می شود که عوامل اقلیمی، طبیعی و انسانی دست به دست هم داده و شرایط فرسایش را فراهم کرده باشند.
وی گفت: تشدید فرسایش با انجام عملیات فیزیکی غیر اصولی موجب فعال شدن زمینه این نوع فرسایش ها و تصاعد هندسی ذرات شن و ماسه شده و مجموعه این ذرات در برخورد با هم، حجم زیادی از رسوبات را از بستر زمین جدا کرده و به صورت ذرات ریز که در حد گرد وغبار هستند به هوا منتقل می کند.
به اعتقاد وی، همین امر موجب می شود این روزها نه تنها استان های مرزی، غرب و جنوب غربی کشور که تمام استان ها و مناطق بیابانی در اثر این پدیده دچار مشکل شوند.
وی ادامه داد: باید برای کنترل این کانون های بحرانی برنامه ریزی و بدین منظور باید ابتدا نخست منشا آن ها را مشخص و بعد راهکارهای کنترل آن را شناسایی و پیاده کرد.

* خراسان رضوی، منطقه ای بیابانی در محاصره شنزارها و مناطق کویری

به گفته وی، این استان در این زمینه ازچند عامل مختلف و متفاوت متاثر می شود.
وی توضیح داد: در منطقه سرخس دو جریان بادی در فصول مختلف سال داریم که در تابستان عموما ورزش باد از ترکمنستان به سوی ایران و در زمستان بالعکس از سرخس به ترکمنستان جریان دارد و دایم داد و ستد رسوبات بادی را در فصول مختلف سال داریم که قابل کنترل است.
وی گفت: باید در داخل کشور برای کانون ها، برنامه های کنترلی داشته باشیم ضمن آنکه در آن سوی مرز هم باید این اقدامات کنترلی انجام گیرد.
وی افزود: علاوه بر این در استان جریان باد 120 روزه سیستان را داریم که از سوی سیستان و بلوچستان می وزد و علاوه بر متاثر کردن شهرستان های خراسان جنوبی منطقه جنوب و شرق استان خراسان رضوی را نیز متاثر می کند.
رییس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی خراسان رضوی گفت: امسال این بادهای 120 روزه به علت نبود بارندگی در سال زراعی جاری، شدت و تاثیری بیش از سال های گذشته داشته است.
به اعتقاد وی، در این بین عمده ترین علت این شرایط، مهیا بودن کانون های بحرانی است.
کارشناسان امر سابقه ایجاد کانون های بحرانی فرسایش بادی را طولانی و مربوط به تاریخ زمین شناسی می دانند اما همواره در تناوب های مختلف بارشی و احیای طبیعت وضعیت بهبود یافته است.
زیرا طبیعت دایم می تواند خود و شرایط محیطی حاکم را ترمیم کند اما دست کاریهای انسان و اختلال هایی که در طبیعت ایجاد کرده، موجب افزایش دما ، تغییر شرایط اقلیمی و بارشی و مانند آن شده که کنترل طبیعت را از دست آن خارج کرده و امروز بیابان زایی استان را به شدت تهدید می کند.

*184 هزار هکتار عملیات بیابان زدایی در دو میلیون هکتار بیابان

در همه این سال ها آنچه در مقابله با بیابان زایی در قالب طرح های بیابان زدایی در استان عموما در این کانون های بحرانی انجام شده در حد 184 هزار و 200 هکتار است که عملا در مقابل وسعت بیابان ها و کانون های بحران بسیار اندک است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان رضوی علت را محدودیت منابع اعتباری می داند و می گوید : با این اعتبارات عملا کار خیلی قابل توجهی در این حوزه نمی توان انجام داد.
ˈحسن تقواییˈ افزود: تثبیت وضعیت کانون های بحران فرسایش بادی استان با وضعیت اعتباری موجود 198 سال زمان می برد در حالی که ظرفیت کارشناسی و توان استان بسیار بیش از این میزان است.
وی گفت: اگر بخواهیم میزان کار انجام شده در تثبیت و کنترل 184 هزار هکتار کانون های بحرانی را نسبت به کل حدود شش میلیون هکتار عرصه بیابانی استان بسنجیم در حد صفر است.
در مقایسه با یک میلیون و 600 هکتار هکتار عرصه های متاثر از کانون های فرسایش شن و ماسه یا وسعت 800 هزار هکتاری خود این کانون ها باز هم عملا کار ناچیزی انجام شده است و هر روز بر دامنه و گستره کانون ها افزوده می شود.
تقوایی افزود: برای کنترل کانون های بحرانی در استان سند اجرایی ویژه ای چند سال قبل تهیه و در استان مصوب و به مرکز نیز فرستاده شد اما تاکنون اعتباری بدین منظور در اختیار استان قرار نگرفته است.

*سند اجرایی کنترل کانون های بحرانی فرسایش بادی بدون اعتبار

دو، سه سال قبل بود وقتی که موضوع این سند در استانداری مطرح شد همه از آن استقبال کردند و مقرر شد، مسوولان مربوط از استانداری تا منابع طبیعی و جهاد کشاورزی پیگیر اجرا و اختصاص بودجه ویژه ای برای آن شوند.
با توجه به وضعیت بحرانی کانون های شن و ماسه استان و توسعه آنها، طی سال های 90 و 91 سند اجرایی کنترل 16 کانون بحرانی فرسایش بادی استان در راستای کنترل و کاهش گرد و غبار در خراسان رضوی تهیه و ارائه شد.
این سند مبنایی برای مدیریت و کنترل هر چه سریعتر این کانون ها است که اعتبار مورد نیاز و اولویت های آن هم در آن دیده و مشخص شده است.
در این سند کانون های بحرانی داخل استان در سه درجه خیلی حساس (اولویت نخست)، حساس و نسبتا حساس رده بندی شده اند.
این طرح پس از بررسی های متعدد در کارگروه اجرایی و اضطراری کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان مصوب و مقرر شد که اداره کل منابع طبیعی استان سند اجرایی آن راتهیه کند.
این سند با در نظر گرفتن اقدامات کنترلی و احیایی صورت گرفته و باقیمانده عرصه های بحرانی فرسایش بادی است که باید در مدت زمان معین تثبیت و احیا شوند.
با توجه به بررسی های انجام شده از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری در صورتی که وضعیت اعتبارات ابلاغی مشابه شرایط تخصیص سال های 91 و 92 ادامه یابد کنترل باقیمانده کانون های بحرانی حداقل 200 سال زمان می برد.
اما در این سند با توجه به اهمیت موضوع از نظر زیست محیطی و لزوم انجام اقدامات موثر برای کاهش آلودگی هوا و گرد و غبار استان برنامه ریزی و توزیع سطح عملیات به گونه ای پیش بینی شده که برابر این سند اجرایی کانون های مذکور در هشت سال کنترل و تثبیت می شوند البته با فرض شرایط محیطی ثابت و عدم توسعه این کانون ها.
اما امروز که حدود دو سال از آن می گذرد به این موضوع هیچ توجه نشده و اعتبار ویژه ای از سوی مسوولان کشوری در این زمینه تخصیص نیافته است.
مدیر کل منابع طبیعی استان افزود: حتی از اعتبارات کشوری سال گذشته برای کنترل و مقابله با ریزگردها نیز هیج مبلغی به استان اختصاص نیافته تا بتوان در جهت اجرایی کردن این سند بهره برد.
وی گفت: بعد از مطالعات طرح ملی شناسایی کانون ها بحرانی فرسایش بادی در سال 83 و بازنگری آن در سال 89 بسیاری از طرح های اجرایی در این حوزه تحت الشعاع این مطالعات قرار گرفت و مطالعات کانون های بحرانی آغاز شد.
وی اظهار کرد: امروز طرح های اجرایی بیابان زدایی برای یک میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی بیابانی استان تهیه شده و در اجرا هم 400 هزار هکتار جنگل دست کاشت بیابانی داریم که هر سال در کنار نهال کاری یک هزار هکتار از این اراضی نسبت به نگهداری آن اقدام می شود.
او گفت: در این میان با آماده بودن طرح های مطالعاتی اگر اعتبار مورد نیاز به استان تخصیص یابد می توان کانون های بحرانی را به خوبی مدیریت و از توسعه آن جلوگیری کرد.
کارشناس اداره بیابان زدایی منابع طبیعی استان هم می گوید: با توجه به این محدودیت ها از چند سال قبل اقداماتی هر چند محدود برای جلب مشارکت بخش خصوصی و بین المللی در این حوزه آغاز کرده ایم.
ˈعلی اصغر طالبان فردˈ افزود: پارسال در زمینه مشارکت مردمی کار به صورت جدی تر دنبال شد و در سال های گذشته هم 17 پروژه مردمی در گستره 11 هزار و 700 هکتار اراضی بیابانی انجام و احیا شد.
وی با تاکید بر ورود مردم در این زمینه به عنوان بهره برداران اصلی، گفت: راهکار دیگر ما استفاده از توان دستگاه های اجرایی اعم از واحدهای موثر و متاثر در این زمینه است.
وی اظهار کرد: عملکرد برخی دستگاه ها در طبیعت اثر منفی بر آن دارد که این ها در قالب جبران خسارت مشارکت می کنند و برخی هم از آثار نامطلوب این وضعیت متاثر می شوند که باز برای کاهش این خسارات باید وارد عمل شوند.
وی افزود: طی چند سال اخیر در این حوزه ورود یافته ایم که از شاخص ترین این اقدامات، کاری بود که با همکاری دستگاه ها و آستان قدس رضوی در تاغ کاری اراضی اطراف شهرستان سرخس و جاده های این مسیر انجام شد.
این کارشناس، طرح احیای بیابان جامع نگر با استفاده از اعتبارات بین المللی ترسیب کربن که اخیرا در بجستان شروع شده و استفاده اعتبارات کمیساریای سازمان ملل در امور پناهندگان را از دیگر اقدامات در این حوزه عنوان و ذکر کرد: طی سال های گذشته حضور مهاجران افغان و تخریب مراتع و کندن بوته ها در مناطق جنوبی استان بسیار قابل توجه و تشدید کننده این وضعیت بود.
کارشناس بیابان زدایی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: امروز با تشدید پدیده ریزگردها و تاثیر و دامنه گسترش آن در استان های مختلف و خراسان رضوی آنچه بیش از همه ضروری است آن است که مدیریت کنترل و پیشگیری را در کنار همه این اقدامات اجرایی انتخاب کرده و اولویت دهیم.
وی با بیان اینکه این پدیده موضوعی بین المللی، ملی و فرابخشی است و باید با این دیدگاه به آن پرداخت، گفت: اداره کل منابع طبیعی به تنهایی نه قادر و نه مدعی است که این سطح از وخامت موضوع را کنترل و پیشگیری کند.
وی تصریح کرد : باید نگاهی فرابخشی به پدیده ریزگردها و گردو خاک شود و سهم هر دستگاه در این زمینه مشخص شده و در یک مدیریت هماهنگ امکانات و اعتبارات بر مبنای یک سند جامع که هم اکنون آماده است منسجم شود.
او گفت: بی تردید هزینه این اقدامات و پیشگیری هر چند دیر هنگام در شرایط کنونی، باز هم کمتر از هزینه مدیریت بحران است که آسیب های زیست محیطی فراوان و صدمات گسترده ای دارد.
در واقع افق آینده پیش رو مطلوب نیست و می طلبد همه به صورت منسجم و در هم افزایی با هم نگاهی فرا ملی و فرا بخشی به این پدیده و کنترل و مدیریت آن داشته باشند و اجرایی شدن سند جامع کنترل و مدیریت کانون های بحرانی استان که در یک برنامه هشت ساله طراحی شده می تواند تا حد قابل توجهی این وضعیت را سامان دهد./4
2713/664/330
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





26/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن