تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):از شوخی (بی مورد) بپرهیز، زیرا که شوخی نور ایمان تو را می برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820639624




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرد و غبار نفس های مردم مرزنشین قصرشیرین را به شماره انداخت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

گرد و غبار نفس های مردم مرزنشین قصرشیرین را به شماره انداخت قصرشیرین - ایرنا - تابستان فرا رسید و پدیده گرد و غبار که چند سالی است گریبان مناطق مرزی کشورمان از جمله شهرستان مرزی و محروم قصرشیرین را گرفته و مشکلات زیادی برای اهالی ایجاد کرده اینک نفس های مرزنشیان را به شماره انداخته است.


صبح که از خواب بلند می شدم احساس کردم نفس کشیدن برایم سخت شده انگار حجم انبوهی خاک مجرای تنفسی ام را سد کرده بود، حدسم درست بود آنچنان خاکی آسمان شهر (قصرشیرین) را فرا گرفته که امکان دیدن اطراف خود را بخوبی ندارید.
کولر آبی با سر و صدای زیادی کار می کند تا شاید کمی از گرمای طاقت فرسای (30 درجه ساعت 7 صبح) را بکاهد ولی بجای سرمای مطبوع تنها بوی خاک نم کشیده و غباری هر چند کم از دریچه کانال بدرون خانه می آید و تو را مجبور می کند از خیر این وسیله سرمایشی بگذری و گرما را به استشمام خاک ترجیح دهی.
چند روزی است که ریزگردها راه آسمان شهرهای مرزی کشورمان را در پیش گرفته و بدلیل شرایط نامساعد جوی در کشورهای همسایه بخصوص عراق و کاهش نزولات آسمانی که موجب خشک شدن تالاب ها شده، از صحراها و سرزمین های خشک این کشور برخواسته و مهمان ناخوانده مردم کشورمان می شود.
از عصر دیروز (یکشنبه) شرایط هوای قصرشیرین از مرز هشدار و اضطرار و ناسالمی عبور کرده و به مرز خطر و تهدید سلامت مردم رسیده ولی مطابق گذشته محیط زیست در خوابی عمیق فرو رفته و دستگاه سنجش آلودگی هوا باز هم خراب است و امکان سنجش و پالایش دقیق میزان آلایندگی هوا مشخص نیست.
با کارشناس هواشناسی که تماس می گیریم اعلام می کند میزان گرد و غبار موجود در هوای قصرشیرین صبح امروز بسیار زیاد است بطوریکه دید افقی در این منطقه مرزی به کمتر از 500 متر رسیده است یعنی 9 هزار و 500 متر از میزان یک هوای پاک، سالم و استاندارد کمتر است.
این میزان آلودگی ضمن اینکه سلامت مردم را تهدید می کند بسیاری از مشکلات اجتماعی و اقتصادی دیگر را هم در پی دارد و بطور طبیعی در این شرایط باید دستگاه های اداری برای حفظ سلامت کارکنان تعطیل شوند اتفاقی که امروز در شهرهای مهران و دهلران استان همجوار ایلام بدلیل آلودگی هوا و رسیدن به شرایط اضطرار افتاد ولی گویا در قصرشیرین چون مدیران ارشدش در منطقه حضور ندارند، نمی افتد.
پدیده گرد وغبار که سلامت مردم را بشدت تهدید می کند در طول سال روزهای زیادی در هوای مناطق مرزی کشورمان حضور دارد در شهرستان مرزی قصرشیرین حتی در ایام سرد سال نیز این پدیده هر چند روز یک بار خودنمایی کرده و مشکلاتی را برای مردم بخصوص سالمندان، بیماران قلبی و تنفسی و کودکان بوجود می آورد.
مشکل آلودگی هوا در این شهرستان همچون دیگر مناطق مرزی کشورمان بسیار جدی است ولی در این منطقه مرزی محروم، پزشک متخخص در تنها بیمارستان شهر که مجهز به امکانات و تجهیزات یک مرکز درمانی خوب است، نیست تا در صورت بروز مشکلات تنفسی به درمان مردم بپردازد.
شهرستان قصرشیرین از کمبود امکانات سنجش آلودگی هوا هم رنج می برد، این دستگاه از محل اعتبارات مصوبات سفر استانی دولت دهم به استان کرمانشاه با یک میلیارد و 100 میلیون ریال خریداری و نصب شده ولی بنابر دلایلی همیشه خراب است و کارآیی لازم را تاکنون نداشته است.
مسوولان محیط زیست شهرستان معتقدند این دستگاه باید برای تعمیر به تهران ارسال شود ولی نمی دانیم چرا در این خصوص تعلل می کنند آیا سلامت مردم برای این دسته از مسوولان ارزش ندارد.
تابستان تازه آغاز شده و روزهای طولانی از این فصل را در پیش رو داریم در این ایام گرد وغبار ناشی از ورود ریزگردها از کشور همسایه همچنان تهدیدی بزرگ برای سلامت مردم کشورمان بویژه مرزنشینان است، عراق که مشکلات خاص خود را دارد و امکان پرداختن به موضوع ریزگردها در اولویت چندم مسوولان این کشور هم نیست بنابراین باید خودمان برای این میهمان ناخوانده فکری کنیم تا بیش از این برای سلامت مردم تهدید نباشد.
هر چند تا رسیدن این پدیده به مرکز و شهرهای بزرگ بویژه پایتخت، هیچ مسوولی آن را جدی نمی گیرد و به محض رسیدن به مرکز، تعطیلی راهکار مناسبی برای خروج از بن بست مشکلات گرد و غبار و آلایندگی هوا خواهد بود البته این راهکار تنها مسکنی برای رهایی موقت از وضعیت نامناسب است پس مسوولان محترم به فکر سلامتی مردم مرزنشین استان های مرزی کشور هم باشید. لطفا!!
گزارش از مجید سلیمانی

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن