تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804927803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از مرمت فرسایشی آثار تاریخی اصفهان میراث تاریخی اصفهان زیر تیغ جراحان ناشی/ کمبود بودجه نفس آثار تاریخی را به شماره انداخته


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از مرمت فرسایشی آثار تاریخی اصفهان
میراث تاریخی اصفهان زیر تیغ جراحان ناشی/ کمبود بودجه نفس آثار تاریخی را به شماره انداخته
در سال‌های اخیر نبض آثار تاریخی اصفهان در جریان مرمت‌های بی‌برنامه، غیر اصولی و فرسایشی و با کمبود بودجه به شماره افتاده و نزدیک به 500 هزار میلیارد تومان بودجه لازم دارد که نیازمند حمایت ویژه دولت یا مساعدت بخش خصوصی است.

خبرگزاری فارس: میراث تاریخی اصفهان زیر تیغ جراحان ناشی/ کمبود بودجه نفس آثار تاریخی را به شماره انداخته



به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تصاویر روشن و تاریک یکی‌یکی، مانند پرده سینما روشن و تاریک می‌شوند؛ چه زاینده‌رود پرآبی! چه درختان ستبری! چه عظمتی دارد این میدان نقش‌جهان و چه رنگ و لعابی دارند این گنبدها، خبری از داربست و مرمت در اطراف آثار تاریخی نیست و فوج فوج توریست‌ها در خیابان‌های چهارباغ و سپه می‌چرخند، قدبلند و سفید و مو بور، چاق و کوتاه و چشم‌بادامی، ترک و عرب و چینی، اروپایی و آمریکایی، هوا آن‌قدر صاف و تمیز است که این جهانگردان به‌جای 10 بار در دقیقه، یک‌بار نفس می‌کشند!

یک ژاپنی از کنارم می‌گذرد، سلامش می‌کنم و او با چسباندن دودست در روبه‌روی صورتش می‌گوید: «سایانورا»، ناگهان هوا را مه می‌گیرد، هیچ‌چیز پیدا نیست، همه‌جا تاریک می‌شود، من فرار می‌کنم، به رودخانه که می‌زنم آبی ندارد، سی‌وسه‌پل مثل افعی به خود می‌پیچد و در سوراخ مترو فرو می‌رود، پشت سرش خواجو، مارنان، پل شهرستان و حتی پل «جویی» مثل توله ماری به دنبالش می‌جهند و در حفره مترو گم می‌شوند، شهردار فریاد می‌کشد: مترو مقصر نیست! * من شیخ بهایی‌ام این طومار را به استاندارتان برسان از رودخانه گذشته و فرار می‌کنم، یعنی همه فرار می‌کنند و صورت‌ها را پوشاندند، آثار تاریخی غبارگرفته و سیاه مثل بیماری از درد به خود می‌پیچند، همه در زندانی از میله‌های داربست‌ها گرفتار شدند، پس توریست‌ها کجا رفتند؟ به دروازه شیراز که می‌رسم، زمین شکاف می‌خورد و کاخی عظیم و زیبا از خاک سر بیرون می‌کشد و سد راهم می‌شود، بر سردربش سکویی عظیم است که شیخی خوش‌سیما و موقر بر بلندایش نشسته و طوماری دردست، فریاد برمی‌آورد، من شیخ بهایی‌ام، این کاخ هزارجریب است، این را به استاندارتان برسان... با فریادش از خواب می‌پرم و چند بار صلوات فرستاده و شیطان را لعنت می‌کنم، عجب مصیبتی شده این خشک‌سالی و مشکلات میراث تاریخی اصفهان که در خواب هم‌ دست از سر ما بر‌ نمی‌دارد!

* با بودجه فعلی فقط سالی یک بنا را می‌شود مرمت کرد/ شهرداری وارد عمل شود به گزارش خبرنگار فارس از اصفهان، وجود بیش از 20 هزار اثر تاریخی و بیشترین آثار ثبت ملی و جهانی در اصفهان، این اَبرشهر تاریخ‌ساز را به پایتخت تمدن ایران مبدل کرده ولی این پایتخت سال‌هاست بدون هیچ بودجه اختصاصی برای نگهداری آبروی میراث ایران و تنها با همت مسئولان محلی و بودجه ناچیز سازمان میراث صورت خود را با سیلی سرخ نگاه داشته است. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، از بودجه‌ای روایت می‌کند که تنها با آن هرسال فقط یکی از ابنیه مهم اصفهان را می‌شود مرمت کرد و نباید از سازمان میراث انتظار معجزه‌ای در بازسازی و مرمت میراث اصفهان داشت. محسن مصلحی، از هزینه چندمیلیاردی مرمت بناهای در خطر اصفهان سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: درآمد فروش بلیت ابنیه تاریخی باید به خزانه واریز شود و ما تنها با بودجه‌های مصوب سازمان می‌توانیم عملیات مرمت بناها را ادامه دهیم که در این صورت انتظار نداشته باشید این کار زود انجام شود و قطعاً به‌سرعت نتیجه‌بخش نیست. وی خشک‌سالی و تغییرات اقلیمی و نیز بدی آب‌وهوا را مشکل بزرگی می‌داند که در اصفهان کمر ابنیه تاریخی را شکسته و با بارش باران‌های اسیدی و نیز نبود آب برای خیس شدن ملاط ساروج پایه پل‌ها و هم اختلاف دمای زیاد فصول سال، مشکلات میراث تاریخی اصفهان دوچندان شده است.  

وی معتقد است برای نجات ابنیه تاریخی باید همه دستگاه‌هایی که در فرهنگ و تمدن وظیفه و دغدغه دارند وارد شوند و مدیریت شهری هم می‌تواند یاریگر سازمان میراث فرهنگی در صیانت و حفظ و مرمت آثار تاریخی باشد. وی در پاسخ به این سؤال که چرا از اسپانسر های خصوصی و ظرفیت‌های مردمی برای این بخش و مرمت آثار به مشکل برخورده استفاده نمی‌کنید؟ پاسخ داد: هنوز مجوزی از مسئولین کشوری سازمان یا بخش‌نامه و برنامه‌ریزی خاص و اجرایی در این زمینه صادر نشده ولی با رعایت ضوابطی این راهکار نیز قابل‌تأمل و بررسی است. به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، البته شهرداری اصفهان با تأسیس سازمان «نوسازی و بهسازی» از سال 74 تاکنون چندین خانه تاریخی و هتل سنتی بازسازی و مرمت کرده و نقش پشتیبانی و همپوشانی امور را برای سازمان میراث بازی کرده است. شهردار اصفهان بر این باور است که بیش از صد خانه تاریخی و ابنیه میراثی توسط این سازمان مرمت و بهسازی شده و تاکنون بیش از 10 تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان امضاشده است. * برون‌سپاری مرمت میراث راهکاری مفید در بحران کمبود بودجه یک پژوهشگر میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان معتقد است: با این بودجه‌های ناچیز امکان حفظ و مرمت این آثار فاخر جهانی وجود ندارد و باید با اقداماتی ویژه و عملیاتی برای نجات این بناها دست‌به‌کار شد. محمود رضا شایسته در گفتگو با خبرنگار فارس، می‌گوید: استفاده از اسپانسرها و شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌های مردمی، یکی از راه‌های جبران کمبود بودجه سازمان میراث است. وی اضافه می‌کند: می‌شود با رعایت ضوابط و نظارت، مرمت این بناها را به مردم و شرکت‌های متعهد بخش خصوصی سپرد تا در سال‌های بعد با فروش بلیت و بهره‌برداری از درآمدهای این بناها بتوان این سرمایه‌گذاری‌ها را پاسخ داد. این اصفهان شناس خاطرنشان می‌کند: برون‌سپاری حفاظت و مرمت بناها و نیز استفاده بیشتر از پتانسیل سازمان‌های معماری خصوصی و سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری از راهکارهای خوب مطرح‌شده برای عبور از این بحران است.    

* لابی‌گری باندها در قبضه کردن مرمت میراث به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اصفهان، نام مرمت میراث فرهنگی که در اصفهان به گوش می‌رسد، ناخودآگاه یاد مرمت‌های غیراصولی و رنگ‌پاشی روی شعارهای پل خواجو و سی‌وسه‌ پل و چکش‌ها و پتک‌های برقی می‌افتیم که در مرمت مدرسه چهارباغ استفاده می‌شد و هم حرف‌ و حدیث‌هایی که برخی دانشجویان رشته مرمت مبنی بر لابی‌گری و وجود باندهای مافیایی در قبضه کردن قراردادهای مرمت سازمان میراث می‌زنند که از آن بگذریم بهتر است... مرمت و استحکام‌بخشی آجرکشی‌های پشت‌بام هشت‌بهشت، مرمت دو منار دردشت، مرمت خانه شیران، مرمت امامزاده درب امام، برخی از پروژه‌های مرمتی اخیر سازمان میراث بوده که البته در مقایسه به پروژه‌های مرمتی مثل مسجد امام یا عالی‌قاپو، مسجد چهارباغ، طرح‌های عظیمی نبودند و آنچه اهمیت دارد رسیدگی به بناهای مهم‌تر تمدنی و میراثی است که یا مرمتشان نیمه‌کاره رهاشده و یا به‌صورت فرسایشی درآمده است.  

* داربست‌هایی که به نماد کم‌کاری تبدیل شدند داربست‌هایی که چند سالی است بر گنبد مدرسه چهارباغ و ایوان عالی‌قاپو حصار شدند به نمادی از کم‌کاری سازمان‌های متولی و بی‌همتی مدیران مدعی میراث دوستی تبدیل شدند و باز خدا پدر شهرداری اصفهان را بیامرزد که در مدت کوتاهی بافت تاریخی سلجوقی در میدان عتیق را بازسازی کرد و با تمام انتقاداتی که برخی روا می‌دارند، لااقل چند برابر سازمان میراث در طول مدت کمی کار مرمت میراثی کرد ولی سازمان میراث هنوز در خَم یک کوچه محو تماشای ابهت فروریخته میراث اصفهان مانده و موفق به اتمام مرمت تزئینات سقف ایوان عالی‌قاپو نشده و تعویض کاشی‌های گنبد مسجد امام به شکست چندباره و خرابکاری‌های بیشتر منجر شده است. سازمان میراث در حالی از مرمت اضطراری مدرسه چهارباغ سخن می‌گوید که این مرمت اضطراری مدت‌ها به طول انجامید و دست‌آخر هم دوست داران میراث را کیفیت کارهای بعضاً غیراصولی مرمت گران راضی نکرد، همچنین نوروز امسال درحالی‌که مرمت میراثی که جهان برای دیدنش لحظه‌شماری می‌کند، بر زمین‌مانده، سازمان میراث بر اتمام مرمت چند طرح در شهرستان‌ها ازجمله؛ کاروانسرای بزرگ «مادر شاه» در شهر مورچه‌خورت، افتتاح دو مجموعه اقامتی تاریخی در کاشان، مرمت و احیای یک آسیاب آبی در شهرستان خوانسار و بازگشائی کاروان‌سرای «نیستانک» در شهرستان نائین تبلیغ می‌کند که باید پرسید، چند درصد بودجه و برنامه‌ریزی و همت مرمت این بناها از سازمان میراث بوده و آیا خود شهرستان‌ها نقشی در این کار نداشتند و یا این گزارش کار می‌تواند ضعف این سازمان در مرمت بناهای مشهور و پربازدید را بپوشاند؟ * بنایی که 20 ساله ساخته‌شده 50 ساله مرمت می‌کنند! باید افسوس خورد که بیان شود مرمت مسجد جامع اصفهان 50 سال طول خواهد کشید، یعنی اجداد ما این مسجد را با کمترین امکانات محدود سالیان دور در 10 یا نهایتاً 20 سال ساختند و ما امروز با فناوری و علم پیشرفته و امکانات فراوان 50 ساله آن را مرمت می‌کنیم؟! مسجد جامع و مسجد امام و چهل‌ستون، بازار اصفهان، کلیساها، خانه‌های جلفا و برخی میراث مهم دیگر در شهرستان‌ها هنوز در اولویت مرمت قرار دارند و این‌ها مشتی از خروار صدها ابنیه نیازمند بازسازی و مرمت استان اصفهان است، گاهی هم البته دستی برای بستن دهان منتقدان بر آن‌ها کشیده می‌شود و معلوم نیست این اولویت‌ها کی به انجام کامل برسد، حالا بگذریم از برخی سازه‌های داخلی و در و پنجره‌های خورده شده و پوسیده برخی اماکن و سقف‌های نم‌کشیده‌ای که اصلاً در لیست مرمت نیامدند. محسن مصلحی در سال 91 از نیاز به 400 هزار میلیارد تومان بودجه برای مرمت بناهای اصفهان سخن گفته بود و امسال با تورم موجود حتماً صحبت از دست‌کم، 500 هزار میلیارد تومان هزینه برای انجام این عملیات حیاتی برای نجات میراث اصفهان است.  

* مترو، جهان‌نما، مرمت‌های غیراصولی و تجمعات بلای جان میدان جهانی به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس، میدان نقش‌جهان به کامل شدن نیاز دارد و به اعتقاد کارشناسان مرمت طبقه دوم که باری بر دوش این اثر جهانی است سبب شده که سنگینی این طبقه بر دوش سازه پایین و حتی بخش‌هایی از بازار بیفتد که ممکن است خدای‌ناکرده با تخریبی بزرگ روبه‌رو شود. به گفته برخی کارشناسان، مسئولان سازمان میراث فرهنگی در مرمت طبقه دوم میدان نقش‌جهان از مصالح ناهمگون، احتمالاً از میلگرد، سیمان و ... استفاده کرده‌اند و به‌این‌ترتیب سقف بازار توان نگهداری این مصالح را ندارد و بیش‌ از اندازه سنگین شده است و چندی پیش هم بخش‌هایی از سقف آن ترک خورد که باز غیراصولی آجرها تعویض شد و بسیاری کارشناسان دلیل این ترک‌ها را وزن زیاد طبقه بالا می‌دانند. پیش‌تر عبور مترو و نیز ساخت برج جهان‌نما، این اثر جهانی ممتاز که در ردیف دو میدان بزرگ تاریخی جهان قرار دارد را در خطر حذف از آثار جهانی قرارداد و امروز هم این مرمت‌های غیراصولی و سنگینی بار طبقه دوم قوز بالای قوزی برای میدان نقش‌جهان شده است. عبور بالگردها در مراسم‌های مختلف و شکستن دیوار صوتی که ضرری جدی برای گنبدهاست و نیز برگزاری جشن‌ها و تجمعات در مسجد امام و این میدان نیز از مشکلاتی است که تاکنون خطرات و آسیب‌هایی را برای این میدان مهم تاریخی جهان به وجود آورده است، به‌طوری‌که ریسه بندی گلدسته‌های مسجد امام و شیخ لطف‌الله و اتصالی کردن برق در سال‌های گذشته بخشی از کاشی‌کاری‌ها را از بین برد و نیز برگزاری آتش‌بازی اعیاد از فراز پشت‌بام نقش‌جهان بخش‌هایی از این بنا را آسیب‌زده است و کسی هم پاسخگو نیست.  

* مسئولان کشوری صدای خرد شدن میراث اصفهان را نمی‌شنوند؟ به گزارش خبرگزاری فارس، میراث فرهنگی اصفهان تنها متعلق به این شهر یا کشور نیست بلکه در قلب جهانیان جا دارد و این‌طور بی‌مبالاتی و کم‌توجه‌ی مدیران ما عرصه قضاوت‌های نامناسب برای تمدن دوستی کشور شده است، جا دارد فریاد مظلومیت این بناها که سال‌ها آبروی کشور را حفظ کردند به گوش مسئولین رده‌بالای کشور برسد و برای نجات این بناها بودجه‌های ملی و ویژه اختصاص یابد. اگر دیر بجنبیم در سال‌های آتی با بحران و فاجعه‌ای غیرقابل‌جبران روبه‌رو می‌شویم و سال‌ها نسل‌های بعد ما را برای نابودی میراثشان نخواهند بخشید، غریب نیست اگر هر اصفهان دوستی صحنه‌های دل‌خراش نابودی و ویرانی این میراث را ببیند و به گریه بیفتد، حفظ این بناها برابر با حفظ امنیت و اقتدار کشور است و از مسئولین ارشد کشور انتظار می‌رود بیشتر از گذشته این مشکلات را درک کنند. """""""""""""""""""""""""" گزارش از مهدی رفائی """""""""""""""""""""""""" انتهای پیام/63036/صا40

93/04/21 - 11:14





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن