تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):عبادت کردن به زیادی روزه و نماز نیست، بلکه (حقیقت) عبادت، زیاد در کار ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819775342




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شب قدر، شب صیقل دادن روح و روان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob شب قدر، شب صیقل دادن روح و روان بروجرد - ایرنا - شب قدر به این جهت قدر نامیده شده که جمیع مقدرات بندگان در تمام سال در این شب تعیین می شود.


در شب قدر ، مقدرات یک سال انسان ها تعیین می گردد، و ارزاق و سرآمد عمرها و امور دیگر در آن لیله مبارکه، تفریق و تبیین می شود.
البته، این امر هیچگونه تضادی با آزادی اراده انسان و مسأله اختیار ندارد، چرا که تقدیر الهی به وسیله فرشتگان بر طبق شایستگی ها و لیاقت های افراد، و میزان ایمان، تقوا، پاکی نیت و اعمال آنها است، یعنی برای هر کس آن مقدر می کنند که لایق آن است و زمینه هایش از ناحیه خود او فراهم شده و این نه تنها منافاتی با اختیار ندارد، که تأکیدی بر آن است.
شب قدر، بزرگترین، شریف ترین، پرارج ترین و پررمز و رازترین شبها در گردونه زمان است که قلم ها در وصفش می شکنند و زبان ها در توصیفش قاصر و عقل و تدبیرها در فهم آن مبهوت و متحیر می مانند.
شبی که به فرموده امام صادق (ع) قلب ماه مبارک رمضان به شمار می آید، بهترین شب سال، شب قدر است که خداوند در قرآن کریم آن را شبی پربرکت دانسته و ارزش آن را برتر از هزار ماه بیان می کند.
شب قدر در طول سال بیش از یک شب نیست و آن شب نیز در ماه مبارک رمضان واقع شده است و این مساله، مورد قبول همه مسلمانان است که هیچ گونه شک و تردیدی در آن وجود ندارد؛ زیرا از سویی خداوند در قرآن می فرماید: ماه رمضان ماهی است که قرآن در آن نازل شده است.
و از سوی دیگر در آیه اول سوره قدر می خوانیم ما قرآن را در شب قدر فرو فرستادیم که از همراه کردن این دو آیه مبارکه به یکدیگر چنین نتیجه گیری می شود که شب قدر خارج از ماه مبارک رمضان نیست و حتما در این ماه قرار دارد.
بنابر روایات اسلامی خداوند اجابت را در میان دعاها پنهان کرده است تا مومنان به همه دعاها روی آورند همان گونه که وقت مرگ را پنهان کرده است تا مردم در همه حال پذیرای آن باشند.
وقت قیامت و ظهور امام زمان (عج) را نیز مخفی کرده تا اهل معصیت آنها را دستاویزی برای نیل به مقاصد شوم خود قرار ندهند و در مقابل مومنان در همه حال مراقبت بیشتری از خود نشان دهند.
بر همین مبنا شب قدر مخفی است و زمان دقیق آن مشخص نیست.
امام علی (ع) دلیل مخفی بودن شب قدر را در این می داند که مومنان شبهای بیشتری را قدر بدانند و به آرزوی درک فضیلت آن به کارهای نیک و عبادت بیشتری پرداخته و از معاصی و زشتی ها دوری گزینند و در پرستش خداوند تلاش بیشتری نمایند.
بنا بر روایات و ظاهر آیات سوره قدر، شب قدر منحصر به زمان رسول خدا(ص) نیست و فرشتگان در شب قدر مقدرات یک سال را نزد ولی مطلق زمان می آورند و بر او عرضه می کنند.
این واقعیت از روز نخستین خلقت بوده است و تا قیامت هم ادامه دارد.
از سویی نیز بنابر روایات زمین از نخستین روز خلقت تا آخر فنای دنیا بی حجت نخواهد بود چنان که امام علی(ع) فرمودند: شب قدر در هر سالی هست، در این شب امور همه سال و تقدیرها و سرنوشت ها فرو فرستاده می شود، پس از درگذشت پیامبر(ص) نیز این شب صاحبانی دارد.
حجت خدا در زمین در زمان حاضر وجود مقدس و مبارک حضرت مهدی است و اوست که حجت خدا و وصی اوصیا و خلیفه رسول خدا و معصوم از هر گناه و پلیدی است و لذا صاحب شب قدر است.
شب قدر، شب بیدار ماندن و بیدار کردن، آگاه شدن از مکتب و دسیسه های دشمن، تذکر دادن و یادآوری است.
آری لیلة القدر شبی است که بیداردلان شب زنده دار طاعتی افزون تر و نیایشی عاشقانه تر دارند.
شبی که انسان های مومن ، آن را با اعمالی چون یاد خدا، مناجات و دعا، تلاوت قرآن، نماز شب، گریستن بر خطاها، زنده نگه می دارند.
7190
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





26/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن