تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804762098




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مسوولان استان فارس ، تامین آب را نیاز اساسی برای توسعه این استان می دانند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob میز گرد خبری ایرنا / مسوولان استان فارس ، تامین آب را نیاز اساسی برای توسعه این استان می دانند شیراز - ایرنا - مسوولان استان فارس در میزگرد خبری ایرنا ، تامین آب اعم از کشاورزی ، صنعتی و آشامیدنی را پیش نیاز توسعه این استان دانستند و بر لزوم اعمال مدیریت بر منابع آبی موجود تاکید کردند.


در این میز گرد که با موضوع ˈخشکسالی ، تحلیل فرصت ها و بررسی تهدید هاˈ روز چهارشنبه با حضور معاون عمرانی استانداری فارس و جمعی از مدیران اجرایی در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی برگزار شد ، مدیران اجرایی و کارشناسان حوزه آب و فاضلاب و بخش کشاورزی استان فارس ، تجدید نظر در برنامه ریزی های توسعه،بازنگری در سیاستگذاری ها ، اتخاذ تدابیر راهبردی و فرهنگ سازی و جلب مشارکت مردم را ضروری دانستند.
تغییر بافت جمعیتی شهرها و روستاها ، افزایش مهاجرت به شیراز ، افزایش حاشیه نشینی در شیراز و سایر شهرها ، حرکت به سمت تولید محصولات کشاورزی تک محصولی ، کاهش خطر پذیری کشاورزان درتغییر الگوی کشت ، خشک شدن تالاب ها و دریاچه ها ، افزایش ریز گردها و تبدیل شدن تالاب ها به کانون تولید ریز گرد ، از جمله تاثیرات خشکسالی است که استان فارس سال هاست که با آن رو به است .
در این میان دستگاه های متولی و مسوول البته راهکارهایی برای کاهش اثرات خشکسالی ارائه کرده اند و کارشناسان گاه بر رعایت الگوی بهنیه مصرف آب و تغییردر الگوی های کاشت برخی محصولات کشاورزی تاکید کرده اند اما آیا این تاکیدات توانسته است استان فارس را از مسیری که در آن قرار گرفته برهاند ؟
آیا می توان همه اثرات خشکسالی را ناشی از مدیریت ناکارآمد مصرف یا مدیریت ناکارآمد تامین و تولید آب دانست و نقش کشاورزان و بهره برداران مجاز و غیر مجاز از آب های زیر زمینی را که بی رویه آب برداشت کردند و بی رویه محصول کاشتند ، نادیده گرفت؟
آیا می توان تامین آب برای روستاییان را در اولویت های دوم و سوم در نظر گرفت ؟ در شرایطی که آنها در لهیب آفتاب تابستان سوختند و کم آبی را تحمل کردند برای تولید محصولاتی مانند ذرت و گندم از ژرفای 500 متری زمین آب استحصال کرد؟
آیا می توان به همین جمله بسنده کنیم که کشاورزان به کشت گندم و ذرت در استان فارس عادت کرده اند و کاشت محصولاتی دیگر را نمی دانند ؟ آیا می توانیم باور کنیم که ذائقه مردم استان فارس به مصرف برنج محلی این استان شکل گرفته از این رو تولید برنج محلی استان فارس در هر شرایطی و با هر کمبود آبی باید انجام شود؟
اثرات زیستی محیطی خشکسالی نیز هر روز شدید تر و بیشتر می شود ، آیا رها سازی حقابه دریاچه ها و تالاب های فارس که مصوبه قانونی است انتظار زیادی از دستگاه های متولی است ؟ آیا می توان پذیرفت که این حقابه ها باید در سیلاب ها و زمانی که بستر رودخانه پر آب است رها سازی شود ؟ اگر این سیلاب ها هیچگاه در رودخانه ها جاری نشد آیا رها سازی حقابه ها نیز باید در بوته فراموشی قرار گیرد؟
آیا سرمایه گذاری قطره چکانی در فرایند و شبکه توزیع آب شهری در حدود 80 شهر استان فارس پذیرفتنی است ؟ آیا مدیران این بخش نباید در این زمینه تدبیری بیاندیشند و از هدر روی 30 درصد از آب قابل شرب که با هزاران زحمت و رنج و از فاصله صدها کیلومتری به شهرها رسیده است جلوگیری کنند؟
آیا گریستن و اشک ریختن در برخی از نشست ها و مراسم برای نشان دادن دلسوزی و برای همراهی کردن با مردم فارس کافی است ؟ آیا نباید به جای انجام بسیاری از برنامه هایی که فقط به صورت نمادین برگزار می شود سهم واقعی فارس از اعتبارات کشوری برای مقابله با خشکسالی را گرفت.
این پرسش ها و دهها پرسش دیگر که فرصتی برای طرح آن در میزگرد خبری ایرنا به دست نیامد زمینه ساز تحلیل فرصت ها و بررسی تهدید هایی است که ناشی از خشکسالی است و استان فارس را در پرتگاه بحران و چالش قرار داده است .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این میزگرد با بیان این که تداوم خشکسالی فارس را به شرایطی سخت و شکننده در تامین منابع آب رسانده و این وضعیت حاد تر از سایر استان ها است بیان داشت : چاره جز این نیست که در برنامه ریزی های مدیریت مصرف و مدیریت تامین آب تجدید نظر کنیم و تداوم راهکارهای کنونی و پیشین شرایط را برای استان فارس وخیم تر و دشوار تر می کند.
خلیل رضاییان ، به شرایط تداوم خشکسالی دراستان فارس اشاره کرد و افزود : همه کشورها در شرایط خشکسالی بر روی استفاده از 60 درصد منابع آب برنامه ریزی می کنند در حالی که این نسبت در کشور ما 80 درصد است و برنامه ریزی بر روی 80 درصد از منابع آب در شرایط حاد خشکسالی ، زنگ خطری برای اقتصاد و معیشت مردم است .
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس با اشاره به این که استفاده از منابع آب زیر زمینی در برخی مناطق به آب های فسیلی رسیده است گفت : این آبها از ژرفای 500 متری زمین بیرون کشیده می شود و صرف تولید محصولاتی می گردد که متاسفانه ارزش افزوده چندانی در اقتصاد ما ندارد.
وی بیان کرد :این درست است که اقتصاد استان فارس متکی به حوزه کشاورزی است و ما نمی توانیم مردم را از تولیدات کشاورزی محروم کنیم ، اما لازم است با برنامه ریزی و ایجاد مشاغل صنعتی مرتبط و ایجاد صنایعی که بتواند معیشت روستاییان و کشاورزان را تامین کند فشار را از روی استفاده بی رویه از منابع آب برداریم.
رضاییان گفت: کشاورز با زمین اندک و سرمایه اندکی که دراختیار دارد هم نمی تواند معجزه کند ، نباید از کشاورزان انتظار داشته باشیم که خودخواسته بتوانند برنامه ریزی و روش های تولید محصولات را اصلاح کنند بلکه باید در این زمینه با ترویج و حمایت هایی که صورت می گیرد به نقطه تولید مطلوب کشاورزی با مصرف بهنیه آب نزدیک شویم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس هم با اشاره به توافق صورت گرفته با سازمان جهاد کشاورزی این استان در زمینه میزان برداشت از منابع آبی گفت: کشاورزان حوزه سد درودزن دو برابر میزان مجاز، از منابع آبی برداشت کردند.
حمید رضا دهقانی افزود: طبق توافق صورت گرفته با جهاد کشاورزی استان فارس، قرار بود که 40 هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیرکشت رود اما در عمل، کشاورزان منطقه 72 هزار هکتار را برای زراعت بهره برداری کردند.
وی با اشاره به نشست ها و هماهنگی های انجام شده گفت: این گونه نیست که دستگاه های متولی امور آب در استان جزیره ای عمل کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با بیان این که استان فارس در منطقه نیمه خشک کشور قرار دارد، اظهار کرد: در کشورهای مختلف برای مصرف 30 تا 60 درصد منابع آبی برنامه ریزی می شود در حالی که ما حدود 80 درصد منابع آبی را به کار بسته ایم.
دهقانی گفت: این مشکل تنها مختص استان فارس نیست بلکه هم استان های پربارش و هم استان های کم بارش در چند دهه اخیر به آن مبتلا بوده اند.
وی از آب به عنوان رکن اصلی پیشرفت کشورها نام برد و ادامه داد: اگر بخواهیم مشکل کمبود منابع آب در کشور را مدیریت کنیم باید با نگاه همه جانبه به این موضوع بنگریم و از همه ابعاد اعم از زیست محیطی، قضایی و ... به این مقوله بپردازیم .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس هم در این نشست گفت: مصرف آب آشامیدنی در فارس در سه ماه نخست امسال درمقایسه با مدت مشابه سال قبل بیانگر هفت درصد افزایش است.
محمد علی قلندری، بدون اشاره به میزان این مصرف افزود: انتظار می رفت با توجه به وضعیت کمبود آب ، شاهد کاهش مصرف آب و صرفه جویی بیشتر مردم باشیم.
وی، میانگین بارندگی در سال زارعی جاری را بیش از 244 میلی متر بیان کرد و گفت:این میزان بارندگی درمقایسه با سال گذشته 11 و نیم درصد و نسبت به میانگین بلند مدت بیش از 18 درصد کاهش داشته است.
قلندری گفت:میزان مصرف هر نفر بر اساس الگوی هیات وزیران و سازمان بهداشت جهانی برای یک خانوارچهار نفره در ماه 18 متر مکعب و یا سرانه 150 لیتر در شبانه روز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس ادامه داد: این رقم در شرایط خشکسالی به 105 لیتر و در شرایط بحرانی هم به 75 تا 50 لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر کاهش می یابد.
قلندری اضافه کرد: این در حالی است که سرانه مصرف خانگی در استان فارس هم اینک 198 لیتر یعنی یک و نیم برابر شرایط عادی، حدود دو برابر شرایط خشکسالی و حدود چهار برابر شرایط بحران است.
مدیرعامل آبفا فارس گفت: سرانه کلی مصرف آب دراین استان در تمام بخش ها اعم از خانگی، تجاری و غیره 291 لیتر است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس هم در این میز گرد برخی چالش های تامین آب را تبیین کرد و گفت: در شبکه های آبرسانی روستایی این استان به علت فرسودگی بیش از 50 درصد هدر رفت آب داریم.
علی بوستانی با اشاره به اینکه سهم آب شیرین در جهان و ایران اندک است افزود: از کل منابع آب دنیا دو و هشت دهم درصد را آب شیرین و 97دهم درصد را آب شور دریا و دریاچه ها به خود اختصاص داده است.
وی گفت: هم اینک چهار هزار و 220 روستا در استان فارس با جمعیتی بیش از یک میلیون نفر به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از خدمات آبرسانی شرکت آب و فاضلاب روستایی این استان بهره مند هستند.
بوستانی گفت:در حال حاضر یکهزار و 800 مرکز تامین آب در مناطق روستایی وجود دارد که عمق آنها در حال افزایش است.
مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی فارس هم در این میز گرد گفت: مدیریت منابع آب و هم افزایی بین سازمان های دست اندرکار و رسیدن به راهکارهای اصولی در برون رفت از عوارض خشکسالی و مقابله با آن اثرگذار است.
حمید زارع قنات نویی ، افزود: استان فارس 11 درصد محصولات کشاورزی کشور را تولید می کند و این مهم 24 درصد اشتغال کشاورزی در کشور را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: در صورتی که اعتبارات مناسبی برای اجرای شیوه های نوین آبیاری در اختیار جهاد کشاورزی قرار گیرد به یقین می توان ادعا کرد در فرصت زمانی کوتاهی به صرفه جویی منطقی در آب کشاورزی دست خواهیم یافت.
مدیران شرکت کننده در میز گرد خبری ایرنا، راهکارهایی برای کاهش اثرات خشکسالی در استان فارس نیز ارائه دادند ، راهکارهایی که هر چند خوب و مطلوب است اما ضمانت اجرایی می خواهد، راهکارهایی که البته برخی از آن بارها و بارها از سوی مسوولان و کارشناسان مورد تاکید قرار گرفته است.
موضوع اصلی و اساسی این است که وضعیت این استان اکنون از مرحله ارائه راهکار و رهنمود فراتر رفته و زنگ خطر سال ها قبل در استان فارس به صدا در آمده است ، تامین آب آشامیدنی هر روز دشوارتر می شود و هر روز منابع تامین آب از شهرها و روستاها فاصله بیشتری می گیرد و با توجه به این شرایط زمان آن فرا رسیده که وارد گام اجرایی راهکارها شویم.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس در این زمینه با اشاره به مشکلات تامین آب آشامیدنی در شهرها و روستاها بیان کرد : متاسفانه در این زمینه هم فرهنگ سازی مناسب صورت نگرفته است .
رضاییان اظهار کرد: در بسیاری از مناطق آب از فاصله 200 یا 300 کیلومتری منتقل می شود اما 30 درصد این آب در شبکه های شهری و بیش از 50 درصد آن در شبکه های روستایی به هدر می رود.
وی ادامه داد : آب بهای موجود نیز نتوانسته مکانیسمی برا ی کنترل مصرف بهینه آب باشد در حالی که مکانیسم قیمت باید به گونه ای باشد که کسی که از آب به عنوان جارو و برای شستن خودرو و مسائل غیر آشامیدن استفاده نکند.
رضاییان ، نظام تخصیص آب را راهکاری برای ایجاد هم افزایی بیشتر بین دستگاه های اجرایی متولی تولید و مصرف آب دانست و گفت : اگر مفاد این نظام تخصیص به خوبی اجرا شود، اولویت های مصرف آب در بخش آشامیدنی، صنعت ، کشاورزی ، محیط زیست و سایر بخش ها مشخص می شود ، دراین صورت است که هر دستگاه متناسب با اولویت های نظام تخصیص باید مدعی باشد که از چه میزان آب بهره مند است .
وی گفت : عمل نکردن به اولویت های نظام تخصیص آب می تواند همین مشکل را به وجود بیاورد که مثلا خشک شدن بختگان را به گردن فلان شرکت یا سازمان بیاندازیم یا فکر کنیم که اختصاص مقدار اندکی حقابه می تواند معضل بختگان را حل کند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس همچنین به سد سازی ها در استان فارس اشاره کرد و با بیان اینکه همه تقصیر خشک شدن تالابها و دریاچه ها را نباید به گردن سدسازی بیاندازیم ادامه داد : ممکن است سد سازی هم در این زمینه سهمی داشته باشد اما باید این سهم را منصفانه در کنار مولفه های دخیل دیگر دید و تفسیر کرد ضمن اینکه در سد سازی ها باید سهم آب دریاچه ها و تالابها دیده شود ، بیشتر از حجم تنظیمی آب یک سد نباید در آن سد نگهداشت شود و آن آب در بستر رودخانه و برای احیای تالابها رها سازی شود.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان فارس نیز با ارائه راهکارهایی برای کاهش اثرات خشکسالی با اشاره به انعقاد سه تفاهم نامه با دستگاه های مختلف برای نهادینه کردن اصولی مصرف آب گفت: نخستین تفاهم نامه با شورای سیاست گذاری ائمه جمعه فارس منعقد شد تا با استفاده از جایگاه نماز جمعه، بر صرفه جویی در مصرف آب از سوی شهروندان تاکید شود.
قلندری اضافه کرد: یک تفاهم نامه دیگر نیز با آموزش و پرورش منعقد خواهد شد تا از این طریق بتوانیم مصرف آب در مدارس را که بخش قابل توجهی از مصرف را به خود اختصاص می دهد ، نهادینه کنیم.
وی گفت:همچنین انعقاد یک تفاهم نامه را با سپاه و بسیج در دستور کار داریم تا بتوانیم از ظرفیت این نهادها نیز به خوبی استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس نیز راهکارهایی در این زمینه ارائه داد و با بیان این که کشورهای مختلف در حوزه مصرف آب نسخه متناسب با وضعیت خود را طراحی و اجرا می کنند، گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی استان، هرچند کاشت گندم منطقی به نظر می رسد اما کاشت برنج که 20 هزار مترمکعب در هر هکتار به آب نیاز دارد، منطقی نیست.
وی بیان کرد: اساسا در دنیا مناطقی به کشت برنج می پردازند که بارندگی بیش از دو هزار میلی متر در سال و یا زمین های باتلاقی دارند.
این مقام مسوول گفت: دنیا به این واقعیت پی برده است که واردات برنج به معنای واردات میلیاردها مترمکعب آب است همچنان که کشورهای حوزه خلیج فارس با هزینه حداقلی محصولات صیفی مانند هندوانه را از کشور ما خریداری و در واقع آب را وارد کشور خود می کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس ، تغییر رویه جاری در زمینه کشت برنج را نیازمند توجه به مقوله اقتصاد کشاورزی و زندگی کشاورزان دانست و گفت: در استان فارس هرجا که فرصت پیش آمده برنج کشت می کنند و دلشان هم نمی سوزد که با این کار 10 سال دیگر خود و فرزندانش در شرایط ناگواری به لحاظ منابع آبی خواههد بود .
وی ادامه داد: این افراد از آنجا که درآمد برنج بیشتر از سایر محصولات است کشت این محصول را در دستور کار خود می گذارند.
دهقانی ، رعایت الگوی کشت را زمینه ساز رونق مستمر اقتصاد کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه دانست و گفت: به عنوان نمونه، کاشت زعفران در مناطقی از کوار فارس با حداقل منابع آبی به ایجاد بیشترین ارزش افزوده منجر شده است.
وی ، بهره گیری بیش از پیش از ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد تصفیه خانه ها با هدف بازگشت آب به چرخه کشاورزی را خواستار شد.
این مقام مسوول هدف از تشکیل کارگروه اجرایی ماده 11 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی در هفته گذشته در شیراز را به منظور سامان بخشیدن به وضعیت بهره برداری از منابع آبی استان دانست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس همچنین بیان کرد: مروری بر وضعیت دریاجه هایی مانند کافتر، ارژن و پریشان که بهره برداری از منابع آبی در بالادست و پایین دست آنها به شکل قابل توجهی وجود ندارد و در عین حال این دریاچه ها خشک شده اند نشان می دهد که برداشت های بی رویه آب برای کشاورزی تنها دلیل وضعیت کنونی نیست.
وی اظهار کرد: عواملی مانند پایین رفتن سطح سفره های آب زیرزمینی و گرم شدن دو درجه ای دمای کشور در خشک شدن دریاچه ها موثر بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس دربخش دیگری از سخنان خود به موضوع ساخت سد تنگ سرخ پرداخت و گفت: حجم آبی که می تواند پشت این سد در شرایط احداث ذخیره شود یک پنجاهم (دو درصد) آب سد درودزن است.
وی ادامه داد: طراحی این سد به ظرفیت 20 میلیون متر مکعب و ظرفیت تنظیمی 13 میلیون مترمکعب است و در زمینه بهره برداری از منابع آبی آن، اگر ملاک سند اعلامی وزارت نیرو است، پنج میلیون مترمکعب حقابه باغ های قصردشت می شود و کشاورزان این باغ ها هم اکنون هم این میزان آب را برداشت می کنند.
دهقانی گفت: بنابراین هشت میلیون مترمکعب برای تامین حقابه دریاچه مهارلو باقی می ماند و کسی این مجوز را ندارد که حتی یک لیتر از سهم این دریاچه به محل دیگری اختصاص دهد.
وی با اشاره به پرداختن برخی رسانه های استان فارس به موضوع سد تنگ سرخ گفت: ای کاش این رسانه ها در زمینه مسایئلی همچون ورود آب های سطحی استان به استان های دیگر نیز حساسیت نشان می دادند و این که از این منابع آبی که از فارس خارج می شود می توان برای توسعه این استان بهره گرفت.
زارع قنات نویی نیز با ارائه راهکارهایی برای کاهش اثرات خشکسالی ، بیان داشت: در صورتی که اعتبارات مناسبی برای اجرای شیوه های نوین آبیاری در اختیار جهاد کشاورزی قرار گیرد به یقین می توان ادعا کرد در فرصت زمانی کوتاهی به صرفه جویی منطقی در آب کشاورزی دست خواهیم یافت.
وی بیان داشت: در مطالعه ای گذرا در کشورهمسایه ، پاکستان که امروز برنج آن در سفره هر ایرانی دیده می شود ، می توان دریافت که در این کشور با مدیریت منابع آب و تسطیح لیزری اراضی به این مهم دست یافته اند.
زارع قنات نویی گفت: تسطح لیزری اراضی و بهره گیری از شیوه های نوین آبیاری موجب کاهش مصرف 40 درصدی آب در مزارع خواهد شد و این مهم در گرو تخصیص منابع اعتباری است.
وی بیان داشت: جهاد کشاورزی فارس ، رعایت الگوی کشت در هر منطقه را به عنوان اولویت مد نظر دارد تا بر این اساس میزان آب مصرفی هر مزرعه را مشخص کند.
بوستانی ، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان فارس نیز با ارائه راهکارهایی برای کاهش اثرات خشکسالی گفت : در حوزه آب آب آشامیدنی روستایی تعداد چهار هزارو 220 روستا با جمعیتی بیش از یک میلیون به طور مستقیم یا غیر مستقیم در مدار خدمت آبرسانی استان فارس است و یکهزار و 800 مرکز تامین آب در مناطق روستایی وجود دارد که عمق آنها در حال افزایش می باشد.
این مقام مسوول با اشاره به اینکه در استان فارس مهمترین چالش بحث قیمت تمام شده است ادامه داد:در این استان قیمت تمام شده یک مترمربع آب به طور متوسط 900 تومان می باشد که تا مرز دو هزار تومان هم به دست مشتریان می رسد ولی قیمت فروش و در کقیقت عرضه آن 105 تومان است.
بوستانی با اشاره به اینکه در استان فارس 667 روستا با جمعیتی 61 هزارو 550 نفر خانواده را با تانکر آبرسانی می کنیم اضافه کرد:دو هزار و 850 هکتار فضای سبز و درختانی در منازل مشترکین با آب آشامیدنی آبیاری می شود که هر 10 هکتار را یک حلقه چاه که جمعا 285 حلقه را به این موضوع اختصاص داده است. ک/4
گزارش از : نیکنام خشنودی ، زهرا فاضل زاده ، سارنگ عبدالهی ، سید احمد نجفی ، درنا امیران
677/ 680/ 2026 / 7374 / 667 /679
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





25/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن