تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799036672




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش از راه دور، روشی نوین در نظام تعلیم و تربیت


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob ایرنا میزبان میزگرد شکل گیری آموزش از راه دور آموزش از راه دور، روشی نوین در نظام تعلیم و تربیت تهران - ایرنا - آموزش از راه دور به عنوان یکی از روش های آموزشی چند سالی است که به نظام تعلیم و تربیت کشور ما نیز راه یافته تا بازماندگان از تحصیل را تحت پوشش قرار دهد.


این مهم خبرنگار حوزه آموزش گروه فرهنگی ایرنا را برآن داشت تا با برگزاری نشست تخصصی با حضور ˈگودرز شاهمرادیˈ مدیر کل مدارس آموزش از راه دور وزارت آموزش و پرورش و ˈعلی پورسلیمانˈ کارشناس مسایل آموزش و پرورش در ایرنا به بررسی فلسفه تاسیس این مدارس، نقاط قوت، چالش ها و راهکارهای کیفیت بخشی بپردازد.
مشروح این نشست تخصصی از نظرتان می گذرد

س : جناب آقای شاهمرادی فلسفه آموزش از راه دور از چه زمانی شکل گرفت؟
- آموزش از راه دور آموزشی غیرحضوری و نیمه حضوری براساس برنامه های مصوب وزارت آموزش و پرورش برای آموزش تمام یا بخشی از موضوعات درسی دوره متوسطه اول (راهنمایی سابق) و متوسطه دوم با تاکید بر فراگیری دروس از طریق دیداری، شنیداری و کاهش حضور در کلاس درس تعریف می شود این تعریف مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در ششم آذرماه سال 75 مصوب شده است.
آموزش از راه دور در ایران دارای پیشینه ای است در سال 1356 آموزش از راه دور در نظام آموزش عالی و دانشگاه ابوریحان فعالیت خود را آغاز کرد تا اینکه در سال 1365 دانشگاه پیام نور به وجود آمد ، مساله آموزش از راه دور مورد توجه مسوولان آموزش و پرورش قرار گرفت و حرکت اولیه آن در سال 1375 آغاز شد ، در این رابطه شورای عالی انقلاب فرهنگی موسسه ای را به ثبت رساند که این موسسه تولیت آموزش از راه دور را در آموزش و پرورش به عهده گرفت.
زمینه اجرایی این مصوبه به سال 1383 می رسد، در این سال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تکمیل شد و عملا از مهر 1383 اولین مراکز آموزش از راه دور که 120 مرکز بود در کشور فعالیت خود را آغاز کرد.
در آموزش از راه دور که امروزه به آن ˈآموزش دورˈ می گویند بُعد مسافت معنا ندارد در بیش از 60 کشور جهان از این سیستم بهره گرفته می شود. در برخی کشورها به عنوان یک نظام آموزشی در کنار آموزش رسمی دیده می شود و در برخی کشورها به شکل یک روش آموزشی است در ایران نیز به عنوان یک روش آموزشی در کنار روش حضوری دیده می شود.
اساسا رسالت آموزش از راه دور به عنوان یک نظام مکمل است به عنوان یک فرصت دوم آموزشی برای بازماندگان از تحصیل. طبق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بازماندگان از تحصیل به دو گروه تعریف می شوند یک سری دانش آموزان لازم التعلیمی که شرایط آموزش حضوری را دارند اما امکان و شرایط دسترسی به آموزش حضوری را ندارند مثل دانش آموزان در روستاهایی که بعد مسافت زیاد است و دوره متوسطه اول و دوم را در آن مناطق نداریم.
محدوده فعالیت آموزش از راه دور در شرایط فعلی دوره متوسطه اول و دوم است و شامل دوره ابتدایی نمی شود . گروه اول دانش آموزان لازم التعلیم هستند دانش آموزانی که امکان دسترسی به شرایط آموزشی را ندارند که دسته بندی می شوند و گروه دوم دانش آموزانی که فرصت اول را از دست می دهند به این افراد بزرگسال می گوییم به این معنا که شرایط سنی روزانه را بنا به هر دلیل از دست داده اند و اکنون قصد دارند از این ظرفیت استفاده کنند. آموزش از راه دور وظیفه دارد این گروه از دانش آموزان را پوشش دهد.
با مقایسه آموزش از راه دور در کشورهای دیگر در می یابیم که این نوع آموزش به دلایل زیادی به وجود آمده است از جمله در کشورهای آفریقایی به دلیل تنگناهای اقتصادی و نارسایی های موسسات آموزشی است و در جایی مثل استرالیا به دلیل گستردگی و پراکندگی کشور است، در برخی جاها به دلیل ناکافی بودن ظرفیت های آموزش حضوری مثل چین و هندوستان است و در برخی کشورها آموزش را به عنوان یک آموزش مادام العمر تلقی می کنند مثل کشورهای اروپایی و آمریکایی.
در کشور ما هم به دلیل وسعت زیاد به این آموزش نیاز داریم و طبیعتا آموزش و پرورش هر چقدر هم تلاش کند باز در تامین منابع مشکل دارد و نکته دیگر اینکه اگر بخواهیم فلسفه آموزش از راه دور را داشته باشیم در مبانی دینی می توانیم آن را جستجو کنیم.
بنابراین به دلایل زیادی، آموزش از راه دور در مجموعه آموزش و پرورش یک ضرورت است از سال 1383 که این فعالیت شروع شده به تدریج مراحلی را طی کرده من در سه زمان و شش دسته آموزش از راه دور را خدمتتان عرض می کنم.
در گذشته و حال و آینده، در گذشته آموزش از راه دور دو مرحله را پشت سر گذاشته، یکی تاسیس و ایجاد و دوم توسعه. در بدو کار 120 مرکز داشتیم که این مراکز آموزش از راه دور دو هزار مرکز توسعه پیدا کرد.

س: چرا در مقطعی فعالیت مدارس آموزش از راه دور کاهش یافته است؟
- یک ابهام در سال های گذشته در ماموریت های آموزش از راه دور به وجود آمد و بعد مرحله دوم یک توقف به معنای کاهش فعالیت و یک شیب ملایم در فعالیت ها و مسایل مختلف داشتیم.
آموزش از راه دور وقتی به وجود آمد یک سری زیرساخت های قانونی و شرایط اساسی لازم داشت که سال های اول به تدریج تکمیل شد، اکنون این مراکز تغییر نام داده و به آنها مدارس آموزش از راه دور گفته می شود چون تمام مولفه های یک مدرسه در این مراکز وجود دارد بنابراین طبق مصوبه شورای عالی اداری، مراکز به مدرسه تغییر نام پیدا کرد.
در اوایل به تدریج میل به آموزش های نیمه حضوری و غیر حضوری شدت پیدا کرد و این مراکز افزایش یافت ، تعداد مراکز باعث شد که آن نظارت و کنترل لازم اعمال نشود و این مساله باعث شد در شرایط حال ابهام به وجود آمد که آیا این تعداد مدرسه ضرورت دارد در کشور فعالیت کند یا خیر؟
این ابهام به عنوان یک بحث کارشناسی در دستور کار آموزش و پرورش قرار گرفت و دو اتفاق افتاد که روند کار را کاهش داد اول اینکه مصوبه ای در جلسه 145 شورای عالی اداری گذشت که بر اساس آن موسسات آموزش از راه دور مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به آموزش وپرورش انتقال داده شد، نکته دیگر این بود که مصوبات گذشته شورای عالی آموزش و پرورش محدوده فعالیت این مدارس را محدودتر کرد، یک گروه دانش آموزانی که می توانستند در این سیستم فعالیت کنند از این مجموعه حذف کرد و تعدادی از مراکز هم وقتی به تدریج دانش آموزان خود را از دست دادند، متوقف شدند.
انتقال مدارس آموزش از راه دور به مدارس بازتاب های زیادی داشت از جمله اینکه چون این مدارس به صورت غیر دولتی اداره می شوند، وقتی با کاهش دانش آموز مواجه شدند عملا فعالیت آنها متوقف شد.

س: آقای پورسلیمان از نظر شما چه دلایل دیگری در کاهش فعالیت مدارس آموزش از راه دور دخیل است؟
- شما از آقای شاهمرادی پرسیدید دلایل کاهش فعالیت مدارس آموزش از راه دور چه بوده است؟ آقای شاهمرادی از کنار این موضوع گذرا رد شدند و علت را متوجه مشکلات و مسایل بیرونی آموزش و پرورش عنوان کردند در حالی که خودشان هم اشاره کردند که بر اساس مصوبه 849 شورای عالی آموزش و پرورش، این مراکز حق ندارند بازماندگان از تحصیل را شناسایی کنند و اعلام کردند ادارات و مناطق آموزش و پرورش باید نیاز سنجی کنند و افراد بازمانده از تحصیل را به مرجع مربوطه معرفی کنند و در واقع مسوولیت را از این مراکز گرفتند و دیگر اینکه قبلا این موسسات امتحانات را خودشان برگزار می کردند اما اینها را محول کردند به بزرگسالان، که آنها این امتحانات را برگزار کنند.
سوم این بود که گفتند شما حق ندارید در مدارس کار دانش مهارت ارایه کنید و این حق را از آنها گرفتند این تمرکزگرایی باعث شد موسسات آموزش از راه دور سیر نزولی پیدا کنند قبلا اینها ساختار مستقل داشتند اما بر اساس برخی مصوبات به زیر چتر آموزش و پرورش آمدند.

س: آقای شاهمرادی برای رفع ابهامات و آسیب شناسی فعالیت مدارس آموزش از راه دور چه گام های عملی برداشته اید ؟
- در شرایط حال که بیش از یک سال است کار می کنیم اولین کار بعد از توقف و یا کاهش فعالیت مدارس آموزش از راه دور، آسیب شناسی بود به گونه ای که با کمک دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش ابهاماتی که در این سیستم ایجاد شده بود را با در نظر گرفتن قوت ها، ضعف ها، فرصت ها و تهدیدها احصا کردیم و به گونه ای ما بعد از جمع بندی به این نتیجه رسیدیم که مشکلات آموزش از راه دور را در چهار دسته می توان تقسیم کرد یک سری مشکلات فرهنگی است، یک سری مشکلات ساختاری، یک سری محتوایی و یک سری مشکلات پشتیبانی است.
حدود 200 عنوان در این قسمت مشکل شناسایی کردیم متناسب با اینها راهکار پیشنهاد شد و دو نکته باعث شد که آموزش از راه دور فعالیت هایش کاهش یابد یکی مصوبه شورای عالی اداری بود که باعث تغییر این ساختار شد، ساختاری که قبلا به عنوان یک موسسه با اختیارات کافی بود، به یک مدیریت ذیل یک سازمان تبدیل شد، و ساختار را از نظر عملکردی دچار مشکل کرد.
مصوبه 849 آموزش و پرورش نیز چند نکته داشت یکی اینکه ما دانش آموزان لازم التعلیم یعنی کسانی که امکان حضورشان در آموزش رسمی و حضوری فراهم نیست را در این مدارس داشته باشیم طبق قانون هم آموزش و پرورش مکلف است سرانه اینها را پرداخت کند.
آموزش و پرورش در آن شرایط با تنگناهای مالی مواجه بود و امکان تامین سرانه مالی را نداشت و گفتند از این ظرفیت نمی خواهیم استفاده شود.
به همین دلیل رویه ورود دانش آموز لازم التعلیم را تغییر دادند قبلا موسس به عنوان بخش غیر دولتی افراد را شناسایی و به کمیسیون خاص در ادارات آموزش و پرورش معرفی کرد و آنها تشخیص می دادند که این دانش آموز شرایط حضور در مدرسه روزانه را ندارد یا خیر؟
نکته دوم این بود که دانش آموزان متاهل دختر و پسر که در آموزش رسمی با محدودیت مواجه بودند می توانستند از امکانات آموزش از راه دور استفاده کنند که البته با مصوبات جدید بخش پسران حذف شد یعنی فرزندان کار و پسرانی که کار می کنند شرایط روزانه را دارند و طبق این مصوبه دیگر نمی توانستند در مدارس آموزش از راه دور تحصیل کنند و باید وارد مدارس روزانه می شدند.
نکته سوم اینکه اجازه برگزاری امتحانات بنا به دلایلی که قابل بررسی است از مدارس سلب شد و طبق دستور العمل جدید باید امتحانات در مدارس دولتی برگزار می شد یکی از دلایلی که باعث شد این مصوبه انجام گیرد عده ای معتقد بودند که امتحانات در مدارس آموزش از راه دور آسان گرفته می شود و ممکن است خروجی دانش آموز این مدارس مد نظر آموزش و پرورش نباشد.
البته این موضوع یک نظریه و دیدگاه بود و هیچ تحقیق کاملی دراین رابطه صورت نگرفته بود
آموزش از راه دور یک شعار خوبی داشت و آن آموزش آسان، کیفیت، همه جا و برای همه، بود و یکی از دغدغه مسوولان آموزش و پرورش این بود که جایی امتحانات برگزار شود که نظارت آموزش و پرورش بیشتر باشد به همین جهت این مصوبه انجام شد.
نکته دیگر در آموزش از راه دور در متوسطه اول و متوسطه دوم این بود که در رشته های نظری و کار دانش اجازه فعالیت داشتیم اما اجازه فعالیت فنی و حرفه ای داده نشده بود، در کار دانش گذشته به این شکل بود که مدارس ما اگر امکان ارایه مهارت داشتند کارگاه های مهارت را مهیا می کردند و دانش آموز پس از گذراندن بخش مهارتی به صورت حضوری و پاس دروس عمومی، منجر به صدور مدرک تحصیلی می شد.لذا در مصوبه 849 مهارت را از مدارس سلب کردند و گفتند دانش آموزی که می خواهد در کار دانش تحصیل کند گواهی مهارت را از مراکزی که تحت فنی و حرفه ای یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان تبلیغات هستند را از آنجا بیاورد و دروس عمومی را در مدرسه سپری کند تا بتواند مدرک تحصیلی دریافت کند.
این قضیه باعث کاهش دانش آموز در مدارس آموزش از راه دور شد به گونه ای که در سال تحصیلی 89-88 ، حدود 400 هزار دانش آموز تحت پوشش بود که در سال 92 به 206 هزار دانش آموز کاهش یافت و تعداد مراکز از دو هزار مرکز به یک هزار و 751 مرکز یا مدرسه رسید.
برای بازنگری درباره دلایل این کاهش هفت کارگروه به شکل تخصصی مشغول کار شدند تا زیر ساخت های آموزش از راه دور را با تجربه 10 ساله با شرایط بومی آموزش و پرورش در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد بازنگری قرار دهند تا از این ظرفیت برای آموزش و پرورش کشور استفاده شود.
یکی از این کارگروه ها برنامه ریزی و پژوهش است ما می خواهیم کارها مبنای پژوهشی داشته باشد، کارگروه دوم توانمندسازی نیروی انسانی متناسب با شرایط این بخش، کارگروه سوم آموزش های مجازی و اکترونیکی است.
آنچه که در مستندات قانونی برای فعالیت مدارس آموزش از راه دور آمده استفاده از سه روش کتاب محور، دیداری ، شنیداری و آموزش های الکترونیکی است که ما اکنون بیشتر در بخش اول و دوم مانده ایم و هنوز از ظرفیت های بخش سوم به خوبی استفاده نکرده ایم. در بخش سوم از مجموع یک هزار و 751 مدرسه، تنها 10 مدرسه یا مرکز ما که فعالیت های خارج از کشور انجام می دهند از آموزش های الکترونیکی برخوردارند و مدارس داخل کشور بنا به تشخیص شورای عالی آموزش و پرورش هنوز به طور رسمی وارد این آموزش ها نشده اند.
از مجموع 206 هزار دانش آموز زیر پوشش مدارس آموزش از راه دور، 570 دانش آموز در این 10 مرکز خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند.
ما می خواهیم بخش زیرساخت های آموزش های الکترونیکی را در بحث آموزش نیمه حضوری و حتی به عنوان کمک به مدارس روزانه آماده کنیم.
کارگروه دیگر تولید محتوا است ما در مدارس آموزش از راه دور همان محتویات آموزش رسمی که کتاب مورد نظر آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامه ریزی است را پی گیری می کنیم اما از آنجا که فراگیر ما شرایط متفاوتی دارد لازمه آن این است که تنوع سفره محتوایی دانش آموزان را غنا ببخشیم.
در گذشته تعدادی از کتاب های درسی را به صورت خودآموز چاپ کردیم که دانش آموزان از این ظرفیت استفاده می کنند این کتاب ها بدون معلم هم قابلیت فراگیری دارد، همچنین تعدادی سی دی آموزشی تولید کردیم و در گذشته 92 عنوان کتاب درسی کتاب خودآموز و 256 عنوان نرم افزار آموزشی تولید شده است.
کارگروه دیگر فعالیت های فرهنگی و پرورشی است براساس آسیب شناسی صورت گرفته در بخش های فرهنگی و پرورشی کمتر کار شده که بنا داریم با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی و تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش این بخش را غنا بخشیم.
کارگروه دیگر مدارس خارج از کشور است از آنجا که تعداد زیادی دانش آموزان ایرانی خارج از کشور داریم که ممکن است در مدارس ما تحصیل نکنند رسالت این مجموعه آن است که این دانش آموزان را جذب کند.
آیین نامه های آن اکنون در حال بازنگری است و حرکت های اولیه در این بازنگری آن است که در سال های گذشته در دستور العمل ساماندهی نیروی انسانی آموزش و پرورش، نیروی انسانی به این مدارس مامور نمی شد، اولین اتفاقی که افتاد این است که برای سال تحصیلی 94-93 برای مدارس آموزش از راه دور، مدیری مامور از آموزش و پرورش می گیرند این مدیر هم به مدارس کمک می کند و هم بعد نظارت را تقویت می کند.
قدم بعد اصلاح مصوبه 849 است که در دستور کار شورای عالی است پیش نویس آماده شده که با مامور شدن مدیر به این مدارس، امتحانات به این مدارس انتقال می یابد.

س: آقای پورسلیمان از نظر شما آیا آموزش از راه دور کشور ما با استانداردهای جهانی مطابقت دارد؟
- در ادامه سخنان آقای شاهمرادی باید گفت که در آموزش و پرورش بحث آزمون خطاست مصوبه 849 یک بار اجرا می شود و بعد از چند سال پس رفت بار دیگر سعی داریم به نقطه اول برگردیم که البته نقطه اول هم مطلوب نبوده است.
نوع نگاه و نگرش مسوولان ستاد نسبت به بحث آموزش دو نوع نگرش است، نگرش شناخت گرایی و رفتارگرایی که هر یک طیف خاص خود را دارند و اینها پشت درهای بسته تصمیم می گیرند و خودشان هم اجرا می کنند.
نظام آموزشی ما با اینکه باید یک روال نظام مند داشته باشد هر چند سند تحول وجود دارد اما در برخی موارد اجرا نمی شود و آنچه در پیش نویس بوده و آنچه که تصویب شده تفاوت ماهوی پیدا کرده است و بازهم سلیقه و تشخیص مسوولان ملاک قرار می گیرد.
آنچه که تعریف آموزش از راه دور و استاندارد جهانی است با آنچه که در کشور ما اجرا می شود بسیار متفاوت است، آموزش از راه دور که از دهه 80 در آمریکا و کشورهای توسعه یافته اجرا شد و ما نیز آن را بعد از سال ها اجرا کردیم اما به صورت ناقص. که ناشی از نوع نگرش ها است.
نگرشی درکشور می گوید اینترنت نوین تهدید است که اثر خود را روی آموزش الکترونیک می گذارد اکنون عده ای در آموزش و پرورش معتقدند که آموزش باید حضوری باشد و اصولا شورای عالی انقلاب فرهنگی آموزش غیرحضوری را تصویب نکرده و گفته نیمه حضوری و خود همین هم مشکلاتی دارد که می گویند آموزش باید حضوری باشد.
در آمریکا هم که آموزش الکترونیک اجرا شد گفتند آموزش الکترونیک فرصت خلاقیت و شکوفایی را از بین می برد.

س: آقای شاهمرادی با توجه به توضیحات خوبی که تاکنون ارایه کردید به نظر شما در نهایت هدف اصلی تاسیس مدارس آموزش از راه دور چیست ؟
- اساسا در ورود به پدیده های جدید همواره برخی مقاومت می کنند و هنوز هم عده ای از کارشناسان آموزش از راه دور را کامل نمی دانند و معتقدند که فعل و انفعالات تربیتی در این نوع آموزش اتفاق نمی افتد.
در مدتی که آموزش از راه دور توانست خودش را حفظ کند حقانیت و مفید بودن آن ثابت شد، تمام دغدغه این سیستم دانش آموز بازمانده از تحصیل است ما هنوز هم افرادی را داریم در نقاط مختلف کشور که از فرصت های آموزشی بهره مند نیستند.

س : آقای پورسلیمان برای کیفیت بخشی مدارس آموزش از راه دور چه باید کرد؟
- می گویند سیستم آموزشی ما با ساز و کارهایی که دارد دچار مرگ مغزی شده به این معنا که مدرسه عملا در بحث آموزش نقش چندانی ندارد و تعلیم و تربیت غیر رسمی دارد جای مدرسه را پر می کند و مدرسه دیگر کاره ای نیست.
ما باید نگرش ها را بررسی کنیم بحث مدرسه محوری در مقطعی مطرح شد و اکنون مدیران مدارس برای کوچکترین مسایل به دنبال بخشنامه هستند و خودشان نقشه راه ندارند که این نگرش باید اصلاح شود. از دیرباز بین صف و ستاد در آموزش و پرورش شکاف وجود داشته و معلمان اعتمادی به بخش ستاد ندارند ، باید این شکاف را پر کنیم که منوط به اصلاح نگرش است.

س: آقای شاهمرادی از نگاه شما آموزش از راه دور چه مسیری را دنبال می کند؟
- معتقدیم آموزش از راه دور می تواند در بحث عدالت آموزشی موثر باشد و مساله دیگر اینکه در نقشه راه ارایه خدمات نوین آموزشی و الکترونیک است که معتقدم آموزش از راه دور باید به سمتی برود که علمدار آموزش الکترونیکی و آموزش از راه دو باشد با زیرساخت های لازم.

س: اصلاحات در روش آموزش از راه دور باید در چه بخش هایی اتفاق بیافتد؟ آقای پورسلیمان نظر شما دراین باره چیست ؟
- آموزش از راه دور قرابت زیادی با آموزش شهروندی دارد ما باید آموزش را در کل جامعه تسری بدهیم تا بتوانیم شهروندانی مسوول بار آوریم که به دلایل مختلف این کار انجام نشده است. اتاق فکر آموزش و پرورش که شورای عالی آموزش و پرورش است باید اصلاح شود و تفکرات نو و تحول گرا به این اتاق تزریق وارد شوند تا مشکلات آموزش و پرورش را بشناسند.

س: آقای شاهمرادی همانگونه که مستحضرید نظرات موافق و مخالفی درباره فعالیت مدارس آموزش از راه دور مطرح می شود نظر شما چیست ؟
- آموزش و پرورش با تصویب سند تحول بنیادین در مسیر خوبی قرار گرفته است، سند محتوای غنی دارد تمام آموزش و پرورش باید در این سمت قرار گیرند.
آموزش و پرورش بخش فکور جامعه است و طرح دیدگاه های متفاوت به پختگی آن کمک می کند ما در این مسیر بنا داریم اشکالات در آموزش اصلاح شود. یکی از اهداف آموزش از راه دور توسعه فرهنگ مشارکت مردم در آموزش و پرورش است و علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز سیاست هایی چون توانمندسازی نیروی انسانی، عملیاتی کردن بودجه، توسعه مشارکت های مردمی و تمرکز زادیی را برای ادامه فعالیت ها اعلام کرده اند.
ما نه در مقام تقلید بلکه به عنوان یک نیاز آموزش از راه دور را ضروری می دانیم اما این آموزش از راه دور باید آموزش مجازی را در مجموعه آموزش و پرورش مدیریت کند معتقدم در تعاریف اولیه ظرفیت های خوب آموزش نیمه حضوری و غیرحضوری ایجاد شده منتهی ما ظرفیت نیمه حضوری را استفاده کرده ایم و اکنون شیوه متداول ما مدارس نیمه حضوری است.
با توجه به اینکه ما در بین دانش آموزان باز مانده از تحصیل هم دانش آموز لازم التعلیم و هم بزرگسال داریم به این آموزش نیاز داریم.

س: چرا آمار دانش آموزان لازم التعلیم در کشور بالاست؟
- ما به جای اینکه دانش آموزان لازم التعلیم را زیر چتر آموزش بیاوریم آنها را رها می کنیم بعد که بزرگ شدند می گوییم بیایید نهضت سواد آموزی، این چه کاری است اگر آموزش از راه دور را تقویت کنیم این دوباره کاری ها اتفاق نمی افتد.

س: مدارس آموزش از راه دور برای آینده خود چه برنامه هایی را پی ریزی کرده اند؟
- رویکرد اخیر نهضت سواد آموزی استفاده از ظرفیت آموزش و پرورش است و اکنون شورای عالی آموزش و پرورش درصدد است با انجام کارهای کارشناسی، ظرفیت آموزش از راه دور را به گونه ای تعریف کند که دوره ابتدایی را نیز پوشش دهد.
در اصلاح ساختارها آموزش و پرورش به تناسب شرایط قدم هایی برمی دارد و بحث آموزش از راه دور مرتب کارشناسی می شود و برای استفاده بهینه در آینده کارشناسی خواهد شد.

س: آماری از تعداد مدارس و دانش آموزان آموزش از راه دور به تفکیک جنسیت دارید ؟
- تعداد مدارس آموزش از راه دور در نیمسال دوم سال تحصیلی 93 -92، یک هزار و 751 مدرسه بوده است که از این تعداد 966 مدرسه ما در بخش شهری دخترانه است و یک هزار و 105 مدرسه شهری پسرانه بوده و 59 مدرسه روستایی دخترانه و 81 مدرسه روستایی پسر بوده است. در مجموع دو هزار و 71 مدرسه ما شهری و 140 مدرسه ما روستایی است.
آمار دانش آموزان ما 206 هزار و 668 نفر است که از این تعداد چهار هزار و 164 نفر لازم التعلیم و 202 هزار و 504 نفر بزرگسال هستند، از مجموع تعداد دانش آموزان مدارس آموزش از راه دور، 171 هزار و 403 در نقاط شهری و 35 هزار و 265 در نقاط روستایی و 93 هزار و 894 آنها دختر و 112 هزار و 774 نفر پسر هستند.
در این مدارس 25 هزار و 642 نفر مشغول به کار هستند، سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت داریم.
اوج آمار ما در سال تحصیلی 89 - 88 بوده که 408 هزار و 322 نفر را در 202 مرکز تحت پوشش داشتیم و در آن زمان آمار لازم التعلیم 102 هزار و 530 نفر و بزرگسال 305 هزار و 796 نفر بوده است.
از 206 هزار دانش آموز، 20 هزار و 776 نفر در دوره متوسطه اول، و 124 هزار و 379 نفر در دوره متوسطه دوم و 60 هزار و 727 نفر نیز در دوره پیش دانشگاهی مشغول به تحصیل هستند.از سال گذشته و در نظام جدید نیز 786 نفر در پایه هفتم داشتیم.
با مقایسه آمار درمی یابیم که تعداد دانش آموزان و مراکز آموزش از راه دور به مرور کاهش داشته که در بازنگری ها در برنامه کوتاه مدت درصدد رفع مشکلات ان مدارس هستیم و برای توسعه این مدارس پژوهش هایی را در دست انجام داریم. تا مادامی که این پژوهش به پایان نرسد توسعه مدارس را نخواهیم داشت.
اما در بخش پذیرش دانش آموز به استان ها اعلام شده نهایت تلاش خود را کرده و دانش آموزان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل را شناسایی کنند.
در برنامه بلندمدت نیز ما باید تعریف درستی از آموزش از راه دور به عنوان یک مدل آموزشی داشته باشیم زیرساخت های قانون و مقررات آن را تعریف کنیم، برخی خلاءها باید اصلاح شود.
ما اکنون در بخشی از این مجموعه آیین نامه های خاص داریم اما در بخش هایی که آیین نامه نداریم باید از قوانین مدارس غیردولتی تبعیت کنیم.
ما باید یک عرصه رقابتی خوب برای سال تحصیلی جدید ایجاد کنیم از این رو بنا داریم با برگزاری جشنواره های رقابتی در ابعاد علمی - پرورشی از تمام ظرفیت مدارس آموزش از راه دور استفاده کنیم.

س: تامین هزینه و دریافت شهریه افراد لازم التعلیم و بزرگسالان چگونه است؟
- براساس قانون هزینه سرانه افرادلازم التعلیم را آموزش و پرورش تامین می کند که تاکنون ردیف بودجه خاص نداشته و از فصول مختلف بودجه ای تامین شده است و امکان جذب همه دانش آموزان لازم التعلیم به شرط تامین منابع وجود دارد.
اکنون برای هر دانش آموز در مدارس روزانه یک میلیون و350 هزار سرانه آموزشی در نظر گرفته می شود که در مدارس آموزش از راه دور با 40 درصد این مبلغ نیز امکان تحصیل دانش آموزان بازمانده از تحصیل وجود دارد.
بزرگسالان هم شهریه تحصیل را باید پرداخت کنند که البته رقم بسیار پایینی است، شهریه بزرگسالان تا سال 88 به صورت متمرکز اعلام می شده و از آن سال به استان ها تفویض اختیار شده و استان ها حدود 27 هزار تومان شهریه ثابت هر نیمسال و هر واحد درسی بین چهار تا پنج هزار تومان در نظر گرفته بودند. دانش آموزانی که کمتر از هشت واحد درسی گرفته بودند نیز شهریه ثابت را نصف پرداخت می کردند.

س: چه برنامه هایی برای آسیب شناسی ترک تحصیل دانش آموزان پیش بینی شده است ؟
- آسیب شناسی ترک تحصیل در استان های مختلف متفاوت است ما 16 استان مرزی داریم که مسایل اقتصادی تاثیر می گذارد و مسایل فرهنگی هم وجود دارد به گونه ای که برخی روستاییان حاضر نیستند دانش آموزان دختر در مدارس شبانه روزی حضور پیدا کنند.
تجربه نشان داده هر جایی که آموزش و پرورش پررنگ حضور یافته مشکلات کاهش یافته است و در آسیب شناسی به این نتیجه رسیده اند افرادی که مدرک تحصیلی دیپلم دارند در بحث آسیب های اجتماعی تمایل کمتری به کارهای خلاف دارند.
اکنون حدود هفت هزار دانش آموز در زندان ها وجود دارند که اداره زندان ها درخواست تحت پوشش قرار دادن این افراد در آموزش از راه دور را داشته است ، ما می توانیم این ظرفیت را در توافق با نیروهای نظامی و انتظامی برای ادامه تحصیل این افراد ایجاد کنیم.
همچنین بر اساس آمار نهضت سواد آموزی حدود هشت میلیون نفر از افراد 10 تا 49 سال دارای تحصیلات ابتدایی هستند که مدارس آموزش از راه دور این ظرفیت را دارند تا در راستای ارتقا سطح تحصیلات این افراد اقدام کنند.

در هر حال باید بگوییم که هیچ سیستمی بدون اشکال نیست اما نیت موسسان آموزش از راه دور خیر است آنها افرادی دلسوز هستند و سوابقشان نشان می دهد که نسبت به سرنوشت دانش آموزان علاقه مند هستند.
در سال تحصیلی جدیدی با بازنگری برخی فعالیت ها امید است سال خوبی به لحاظ کیفیت بخشی داشته باشیم.
در سال تحصیلی جدید بخش نظارت را به شدت تقویت می کنیم در رویکرد نظارتی هم به ظرفیت های درون سیستمی و برون سیستمی توجه خواهیم کرد و امید است نتیجه پژوهش های خود را امسال ببینیم و برای سال بعد از این تجربیات استفاده کنیم.

وسخن پایانی شما آقای پور سلیمان
- آموزش و توسعه دو مقوله در هم تنیده هستند بدون آموزش از راه دور نمی توانیم جامعه شهروند مدار داشته باشیم، آموزش یک پدیده فراگیر است و باید کشور به سمتی حرکت کند که تعلیم و تربیت رسمی و غیررسمی در یک بردار قرار گیرند.
اکنون این هم راستایی وجود ندارد نوع نگاه به آموزش باید متحول شود، اتاق فکر آموزش و پرورش باید صاحب یک تئوری منسجم و تحول نگر درباره رویدادهای آموزش و پرورش باشد آموزش و پرورش برای اعمال نقش موثر خود نیازمند یک هسته متحرک اقتضایی نگر است که حاصل نمی شود مگر اینکه نقش مدرسه را پررنگ ببینیم.
ما باید به این سمت حرکت کنیم که هسته اصلی در آموزش و پرورش مدرسه باشد.
گفت وگو از : مریم جلوداران
فراهنگ (5)**1883**1601**
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





25/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن