تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799206143




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لاکپشت مهمیزدار در استان مرکزی در معرض انقراض است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob لاکپشت مهمیزدار در استان مرکزی در معرض انقراض است اراک - ایرنا - معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط استان مرکزی گفت: لاکپشت مهمیز دار غربی از گونه های جانوری در معرض انقراض این استان است که تقویت دایره حفاظتی از آن با مشارکت مردم ضروری است.


ˈمهرداد حاج حسینیˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: لاکپشت مهمیزدار غربی در استان مرکزی در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست( IUCN )قرار دارد و در صورت ادامه روند تخریب زیستگاهی و آسیب رسانی عمومی نابود می شود.
وی بیان کرد: اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست به عنوان مرجع حوزه حفاظت زیستی و منابع طبیعی در جهان، هر ساله فهرستی از گیاهان و جانوران رو به انقراض مناطق مختلف جهان را با نام فهرست قرمز منتشر می کند که وجود تعدادی از گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری استان مرکزی در آخرین فهرست آن زنگ خطری جدی است.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: لاکپشت مهمیزدار جانوری کندرو و گیاهخوار است که اغلب در دشت های خشک و بی حفاظ، تپه ماهور، جنگلها و باغها دیده می شود.
حاج حسینی بیان کرد: این گونه نادر در ایران با دو زیر گونه مهمیزدار شرقی و غربی وجود دارد که پراکنش لاکپشت مهمیزدار شرقی بیشتر در استانهای کرمان، خراسان و سیستان و بلوچستان و مهمیزدار غربی در استانهای حاشیه زاگرس است.
وی اظهار کرد: این گونه به همراه آگامای سروزغی به عنوان گونه های در معرض انقراض خزندگان استان مرکزی در فهرست IUCN ثبت شده است.
معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: حذف و یا آسیب دیدن گونه های جانوری و گیاهی بر کل چرخه زیستی استان اثرگذاری مستقیم دارد و اقدامات خاص برای محافظت این گونه در اولویت برنامه های استان است.
حاج حسینی توضیح داد: این گونه دارای لاکی سخت و گنبدی و پوشیده با صفحات شاخی بزرگ در دایره های متحدالمرکز است و پاهای جلویی این خزنده دارای پنج و پاهای عقبی چهار چنگک پوشیده با پولکهای شاخی است.
وی ادامه داد: علت نامگذاری این لاکپشت به مهمیزدار این است که در سطح پشتی پاهای این خزنده یک غده مخروطی بزرگ به شکل مهمیز وجود دارد.
غذای لاکپشت مهمیزدار از گیاهان آبدار است و انگور و گوجه فرنگی دو میوه پر طرفدار در رژیم غذایی این خزنده محسوب می شود.
لاکپشت مهمیزدار غربی ادریبهشت ماه جفت گیری و در حد فاصل خرداد تا تیرماه با چاله کنی در بوته زارها تخمگذاری می کند که معمولا تخمهای این جانور بین دو تا هشت عدد بوده و پوسته محکمی دارد.
در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست همچنین در حوزه پستانداران استان مرکزی یوزپلنگ ایرانی به عنوان گونه در معرض خطر انقراض و هفت گونه زرده بره، پلنگ، پازن، خفاش نعل اسبی مدیترانه ای و خفاش نعل اسبی کوچک، قوچ ارمنی و آهوی ایرانی در رده گونه های آسیب پذیر معرفی شده اند.
بر اساس اطلاعات ثبت شده فهرست قرمز این اتحادیه کرکس کوچک نیز در استان مرکزی در زمره گونه های در معرض خطر انقراض و سه گونه عقاب شاهی، هوبره و دلیچه کوچک در رده گونه های آسیب پذیر معرفی شده اند.
گون، موسیر، بادرنجویه و آنغوزه چهار گونه گیاهی در معرض انقراض استان مرکزی است که در فهرست اتحادیه بین المللی حفاظت محیط زیست به ثبت رسیده است.
استان مرکزی با دارا بودن یک و هشت صدم درصد مساحت کشور و اقلیم معتدل کوهستانی در کنار عرصه های کویری و دشت، محیطی مستعد در پذیرش و پروش تنوع زیستی را دارد به طوری که هم اینک یکهزار و 336 گونه گیاهی و 335 گونه جانوری در آن شناسایی شده است.
این استان در عرصه تنوع جانوری خود 205 گونه پرنده، 53 گونه پستاندار، 54 گونه خزنده، چهار گونه دوزیست و 19 گونه ماهیان را جای داده که گنجینه ای با ارزش و کم دارد.
هم اینک 12 و نیم درصد از مساحت استان مرکزی در قالب 11 منطقه تحت مدیریت زیست محیطی قرار دارد که دو منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک و الوند خمین، دو پناهگاه حیات وحش راسوند شازند و جاسب دلیجان، شش منطقه شکار ممنوع شامل بازرجان تفرش، کلاهه آشتیان، چال خاتون شازند، پلنگاب خنداب، خرقان زرندیه و تالاب میقان و اثر ملی طبیعی غار نخجیر استان مرکزی را شامل می شود.ک/3
560/

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





25/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن