واضح آرشیو وب فارسی:الف: شرط اعتقاد به ولایت فقیه در قانون جدید احزاب
محسن مهدیان، 24 تیر 93
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۵
طی هفته جاری بخش هایی از طرح نحوه فعالیت احزاب و گروههای سیاسی در صحن علنی مجلس تصویب شد. در جریان رسیدگی به این طرح، روز یکشنبه ماده ۴ آن با ۱۶۰ رای موافق بدین شکل تصویب شد که هیات موسس احزاب باید اعتقاد و التزام عملی به قانون اساسی و ولایت فقیه داشته باشند.در این رابطه ذکر چند نکته ضروری است:یکم. التزام به قانون و به تبع آن التزام به ولایت فقیه برای هر نوع فعالیت اجتماعی الزامی روشن و منطقی است. به همین دلیل در جریان بررسی همین طرح در مجلس شورای اسلامی در بخش نحوه تاسیس و تشکیل حزب آمده است: براساس تبصره ۵ ماده ۲ این طرح احزاب متقاضی پروانه باید در مرامنامه و اساسنامه خود صراحتاً التزام خود را نسبت به قانون اساسی و اصل ولایت مطلقه فقیه اعلام دارند.منطق این بحث کاملا روشن است. التزام به ولایت فقیه یعنی التزام به قانون و اصلی منطقی و قابل فهم است و به درستی در بخش تاسیس حزب بر آن تصریح شده است. اما مجددا چرا در بخش موسسین حزب، التزام به ولایت فقیه به "اعتقاد و التزام" تبدیل شده است؟ آیا اساسا این دو بخش با هم تقابل ندارند؟گفتنی است در قانون فعالیت احزاب، جمعیت ها و انجمن های سیاسی مصوب سال ۸۴ نیز احزاب بر التزام به قانون اساسی مکلف شده اند و آمده است: گروههای متقاضی پروانه باید در اساسنامه و مرامنامه خود صراحتاً التزام خود را نسبت به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیانکنند.دوم. چرا باید همه کسانی که درخواست حزب سیاسی می دهند، اعتقاد به قانون اساسی و ولایت فقیه داشته باشند؟ یعنی ممکن نیست فردی به هر دلیل بخشی از قانون اساسی را اعتقاد نداشته باشد اما خود را ملزم به اجرای آن بداند؟ یک نفر به هر دلیل ممکن است قرائت رایج از ولایت فقیه را علما و تحقیقا نپذیرد اما خود را ملزم به تبعیت از احکام حکومتی رهبری بداند. آیا چنین فردی باید از فعالیت در عرصه های سیاسی محروم شود؟رهبرانقلاب در استفتائی صریح می فرمایند : «اگر کسی به نظر خود بر اساس استدلال و برهان به عدم لزوم اعتقاد به آن ولایتفقیه رسیده باشد؛ معذور است.»سپس در بخش التزام به ولایت فقیه می فرمایند: «همین که از دستورات حکومتی ولی امر مسلمین اطاعت کنید؛ نشانگر التزام کامل به آن است».رهبری در خصوص کسانی که اعتقادی به اصول سیاسی و دینی انقلاب ندارند و بخواهند فعالیت سیاسی هم داشته باشند می فرمانید: «نظام با دگراندیشان کاری ندارد؛ این همه دگراندیش هست؛ دگر اندیش سیاسی که بالاتر از دگراندیش دینی نیست؛ خوب، ما اقلیتهای دینی داریم که دگراندیشاند؛ در مجلس شورای اسلامی هم عضو دارند؛ در مناصب مختلف هم حضور دارند.»نحوه برخورد حضرت امام نیز با احزاب مختلف با گرایشات گوناگون به همین شکل بوده است. حضرت امام در همین خصوص می فرمایند: اقليت هاي مذهبي نه تنها آزادند ، بلكه دولت اسلامي موظف است از حقوق آنان دفاع كند و ديگر اين كه هر ايراني حق دارد كه مانند همه افراد از حقوق اجتماعي برخوردار باشد. مسلمان و... يا مذهب ديگر فرقي ندارد.اما تعبیر رهبر انقلاب در جائی دیگر صراحت بیشتری دارند و می فرمایند حتا گروه های الحادی نیز حق فعالیت تبلیغی دارند: "یک جمعیتی تشکیل دادند با آرمان و ایده های الحادی .مشغول تبلیغات شدند.تبلیغات مانعی ندارد،این را بارها گفتیم،باز هم می گوییم جمهوری اسلامی آزادی بیان را برای همه تامین کرده است.آن کسانی که به نحوی از انحاء آزادی بیان را از افراد و گروه ها می گیرند،کاری بر وفق خط مشی جمهوری اسلامی انجام نمی دهند.حمله به گروهها،حمله به کسانی که کاری جز تبلیغات فکری و زبانی ندارند را ما بارها و بارها تخطئه کردیم."با این وصف چه توجیهی دارد که اعتقاد به ولایت فقیه به عنوان یک شرط و ضرورت برای فعالیت های سیاسی و اجتماعی مطرح شود؟ آیا این طرح محدودیت جدید برای فعالیت و آزادی جریانات سیاسی در کشور نیست؟ آیا این تصمیم برخلاف رویه بزرگان نظام طی سالهای گذشته نمی باشد؟سوم. التزام افراد و گروه ها به قانون اساسی و ولایت فقیه قابل فهم و تشخیص است. همانطور که در استفتا رهبرانقلاب نیز آمده است، اطاعت از دستورات حکومتی نشانگر التزام کامل است. اما سنجش اعتقاد افراد به ولایت فقیه با چه ابزاری است؟ جز اعتراف خود آنها؟ با این وصف اعتراف افراد چه ضمانتی دارد؟ اگر ندارد راه تشخیص اعتقادات آدم ها چیست؟ آیا قرار است شورای نگهبانی دیگر برای حصول به نیات افراد تاسیس شود؟ آیا چنین برخوردی باعث رواج نفاق در کشور نمی شود؟ نفاق بدتر است یا بی اعتقادی به ولایت فقیه؟به نظر می رسد فارغ از سوء تفاهم بزرگی که این طرح در مقیاس اهداف متعالی انقلاب اسلامی ایجاد می کند، اجرای آن، نیت قانون گذار را هم نمی تواند برآورده سازد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]