تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):خدايا ... نيّتم را به بهترين نيّت ها و عملم را به بهترين اعمال برسان، خدايا به لطف خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815339210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توقف گودبرداری در زمین بوستان مادر


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: توقف گودبرداری در زمین بوستان مادر
قرار است با تشکیل کمیته‌ای در شورای شهر پرونده این زمین را از گذشته پیگیری کنیم. با وجود اینکه پهنه این زمین در طرح جامع و حتی طرح تفصیلی G۱۱۲ بوده و باید اینجا به پارک و فضای سبز تبدیل می‌شده بدون صدور پروانه رسمی اقدام به گودبرداری در سطح بسیار گسترده‌ای شده و تمام روندی که طی شده از نظر ما غیرقانونی است
کد خبر: ۴۱۶۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳ - 15 July 2014


با گذشت بیش از دوماه، کش‌وقوس شهرداری و شورای شهر، روز گذشته با رای شورایعالی معماری و شهرسازی به پایان رسید. موضوع، کاربری قطعه‌زمینی هفت‌هکتاری بود؛ بوستان مادر یا مجتمع تجاری نور. قطعه‌زمینی که تا سال 88 و طبق طرح تفصیلی قرار بود پارکی شود برای اهالی شهرک فرهنگیان اما در ادامه تغییر کاربری یافته، فروخته می‌شود تا به‌جای درخت و فواره هشت برج 17طبقه در آن سبز شوند.

به گزارش شرق، کش‌وقوس‌ها ادامه داشت و طومارهای اهالی محل جمع‌آوری می‌شد و گودبرداری ادامه داشت تا اینکه دیروز شورایعالی شهرسازی بر تثبیت کاربری بوستان مادر در منطقه پنج شهرداری تهران (پروژه نور) به کاربری فضای سبز تاکید کرد و دستور بر توقف همه فعالیت‌ها داد و در مصوبه‌ای شهرداری را مسوول هرگونه تخلف از ضوابط مذکور، معرفی کرد.

اعضای شورای عالی شهرسازی و معماری در مصوبه خود تاکید کردند: «موضوع تخلف شهرداری از اجرای مصوبه شورایعالی شهرسازی و معماری مبنی بر توقف فعالیت ساختمانی در صورت اصرار بر تخلف، جهت پیگیری حقوقی از طریق دبیرخانه شورایعالی به مراجع نظارتی ارجاع می‌شود.»
در ادامه مصوبه وزارت راه‌وشهرسازی آمده است نظر به طرح تغییر کاربری بوستان مادر در منطقه پنج شهرداری تهران (پروژه نور) به کاربری خدماتی و مسکونی (تغییر پهنه G در خیابان آیت‌الله کاشانی جنب ساختمان شهرداری منطقه 5، به پهنه M وR) بدون طی اقدامات قانونی و پیرو جلسات مورخ پنجم خرداد و 19 خرداد 93 شورای عالی شهرسازی و معماری و اعلام مصوبه مبنی بر توقف پروژه ساخت‌و‌ساز و پس از بازدید نمایندگان شورا و ارایه گزارش مبنی بر ادامه فعالیت ساختمانی در حجم وسیع، این موضوع مجددا در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری مورخ 23 تیر 93 قرار گرفت.

حالا علاوه بر این بوستان مادر موضوع سوال از شهردار تهران است در شورای شهر که باید همین روزها برای پاسخ‌دادن به آن در صحن شورای شهر حضور یابد. چراکه اعضا معتقدند این تغییر کاربری غیرقانونی بوده و در آن طرح تفصیلی دور زده شده است و زمینی هفت‌هکتاری که قرار بود پارکی شود برای شهروندان منطقه پنج، اکنون به برج و پاساژ تبدیل می‌شود. تنها برای 470میلیاردتومان. زمینی که 71هزارمترمربع مساحت دارد؛ جایی درست بغل گوش شهرداری منطقه پنج بین خیابان شهید الهی، بهنام و بزرگراه کاشانی در غرب تهران.

محمد حقانی گفته «کمیسیون ماده 5 شهرداری هم در فرآیندی که جزییات آن برای شورای شهر دوره چهارم روشن نیست، رای به تغییر کاربری این پارک و ساخت‌وساز در آن داده است، در حالی که این کار غیرقانونی است و کمیسیون ماده 5 نمی‌تواند زمینی که کاربری سبز داشته و دارد را با یک مصوبه، تبدیل به ساختمان و برج کند.»

اهالی طومار پشت طومار امضا می‌کردند و می‌گفتند برای پیگیری این موضوع دست‌به‌دامان شورایعالی شهرسازی و معماری خواهند شد و حالا شورایعالی به دادشان رسیده است تا زمینی را که مال خودشان بوده و به شهرداری واگذار کرده‌اند تا پارک شود برج و بارو نشود. زمینی که حتی دوره‌ای تابلو بوستان مادر را بر خود داشته و طبق گفته اهالی تا همین دو‌سال پیش زمانی که طرح تفصیلی تهران را رونمایی کردند هم هنوز قرار بود این زمین پارک باشد، درخت و گل و گیاه داشته باشد و جایی باشد که مردم نفس بکشند. پژمان پشمچی‌زاده، شهردار منطقه پنج اما معتقد است «چه‌کسی گفته که اینجا پارک بوده؟ البته این امکان وجود دارد که بسیاری آرزوی داشتن بوستان مادر در این محوطه را داشته باشند ولی هیچ پروژه ابلاغیه‌ای مبنی بر اینکه در محوطه ذکر‌شده، بوستان مادر داشته باشیم، وجود ندارد و بحث تبدیل‌شدن این زمین به پارک در حد حرف بوده است.»

 ساکنان شهرک فرهنگیان در منطقه پنج تهران که سال‌ها در کنار این زمین هفت‌هکتاری زندگی کرده‌اند اما حرف‌های دیگری می‌زنند: «این زمین متعلق به تعاونی فرهنگیان و مال خود ما بوده است اما شهرداری این زمین را از ما گرفت به شرط اینکه آن را تبدیل به فضای سبز و پارک کند.»

سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران اما گفته بود: «فعلا پروانه‌ای برای ساخت این زمین صادر نمی‌شود و قرار است با تشکیل کمیته‌ای در شورای شهر پرونده این زمین را از گذشته پیگیری کنیم. با وجود اینکه پهنه این زمین در طرح جامع و حتی طرح تفصیلی G۱۱۲ بوده و باید اینجا به پارک و فضای سبز تبدیل می‌شده بدون صدور پروانه رسمی اقدام به گودبرداری در سطح بسیار گسترده‌ای شده و تمام روندی که طی شده از نظر ما غیرقانونی است اگر قرار بود شهرداری تهران تقاضای این را داشته باشد که کاربری‌اش عوض شود باید از روند قانونی پیگیری می‌کرد و تنها مرجعی که می‌تواند نسبت به تغییر کاربری‌ها اقدام کند، شورایعالی شهرسازی و معماری است که نه‌تنها آن فرآیند طی نشده بلکه این موضوع حتی در شورای شهر هم مطرح نشده و ما تلاش می‌کنیم با هماهنگی سایر نهادها جلو پروژه را بگیریم.»
او افزود: «آنطور که ما پیگیری کردیم این زمین پروانه هم ندارد، می‌گویند برای این ساخت‌وسازها پیش‌پروانه صادر شده است.»

سالاری با بیان اینکه بر اساس اسناد و مدارک این زمین ابتدا 11 هکتار بوده است که پنج هکتار آن در سال 73 به تعاونی مسکن آموزش‌وپرورش و بانک ملی واگذار می‌شود، گفت: «قرار بود فرآیند ساخت‌وساز در این زمین بر اساس فرمول 30، 70 باشد و باقی زمین را نیز شهرداری تهران تبدیل به پارک عمومی کند.»

سالاری با اشاره به اینکه طی سال‌های گذشته اقداماتی برای احداث این پارک صورت گرفت و حتی تابلو احداث بوستان مادر نیز در منطقه نصب شده است، گفت: «شهردار منطقه پنج طی مکاتبه‌ای که با شهردار تهران انجام می‌دهد مبنی بر اینکه با توجه به بالاتربودن سرانه‌های فضای سبز منطقه با تغییر کاربری این زمین می‌توان برای منطقه درآمدزایی کرد و بر اساس شواهد این زمین به پهنه تجاری و اداری تبدیل شده و به نهادی در مقابل مطالباتی که از شهرداری داشته واگذار می‌شود.» وی تاکید کرد: «هنوز پروانه ساخت برای این زمین صادر نشده و خریدار زمین با یک پیش‌پروانه خاکبرداری از زمین را آغاز کرده است. همین موضوع باعث اعتراض اعضای تعاونی مسکن و ساکنان منطقه که منتظر احداث بوستان در محل زندگی‌شان بودند شد.»

اما با وجود نبود پروانه، گودبرداری‌ها ادامه داشت و حالا با حکم شورایعالی متوقف می‌شود. حالا شهرداری باز هم باید فکری برای طلب پیمانکار بابت پروژه متوقف‌شده و پرکردن گود کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن