واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری : موسیقی با بهره گیری از فرهنگ بومی و ملی ارتقا پیدا می کند تهران بزرگ-ایرنا-مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: هدف دوره جدید مدیریت موسیقی این سازمان، ارتقای سطح کیفی موسیقی با بهره گیری از فرهنگ بومی و ملی ایران است.
به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابک ربوخه شامگاه یکشنبه در ویژه برنامه سحری خوانی که با حضور گروه های مقامی سماچ از استان بوشهر و یاسین از استان کردستان در فرهنگسرای بهمن برگزار شد، اظهار کرد: هدف دوره جدید مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ارتقای سطح کیفی موسیقی با بهره گیری از فرهنگ بومی و ملی ایران است.
وی افزود: اجرای ویژه برنامه سحری خوانی به عنوان یکی از آیین های سنتی در موسیقی ایران از این فعالیت ها است که شهروندان تا پایان سال شاهد برگزاری برنامه های بیشتری در همین راستا خواهند بود.
هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و آیینی نیز در این ویژه برنامه با اشاره به تفاوت های موسیقی شرق و غرب گفت: یکی از ویژگی های اصلی موسیقی شرق این است که با تمام لحظات زندگی ما از بدو تولد تا مرگ عجین است، این در حالی است که امروز از واژه موسیقی ترس داریم و تعریفی برای آن ارائه نداده ایم.
وی افزود: برخلاف تصور عامه مردم و جوانان، موسیقی مذهبی فقط مرثیه و نوحه خوانی نیست و در حال حاضر این نوع موسیقی در ایران 32 شاخه با شیوه های اجرایی مختلف دارد.
وی ادامه داد: اکنون جوانان ما بیشتر از آنکه اصالت ها و پیشینه غنی فرهنگی ایران را بشناسند با موسیقی پاپ، موسیقی وارداتی و سازهای غربی آشنا هستند.
این پژوهشگر موسیقی بیان کرد: اگر ما به این شیوه های اجرایی همچون سحری خوانی در موسیقی مذهبی خود توجه کنیم دیگر نیاز به آوازها و موسیقیهای غربی نداریم، این صحبتم مخالفت با موسیقی پاپ نیست بلکه متاسفم جوانان ما را با ساده ترین سطح موسیقی آشنا میکنند.
جاوید با تاکید بر اینکه دستی پنهان رنگ و استقلال موسیقی ایرانی را از بین برد، اظهار کرد: اکنون استادانی همچون مصطفی رحیم پور به دلیل نبود حمایت و توجه مسوولان نه شاگردی دارند نه امکاناتی برای تربیت شاگرد و اگر روزی این عزیزان را از دست بدهیم، جز تاسف کار دیگری نمی توانیم بکنیم.
وی از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و گروه های فعال در حوزه موسیقی آیینی ایران درخواست کرد تا در مقابل این تهاجم فرهنگی، کاری را که آغاز کرده اند جدی بگیرند و به فعالیت های خود ادامه بدهند.
این پژوهشگر با بررسی سحری خوانی در پیشینه تاریخ ایران گفت: سحری خوانی از افراد مختلف ایرانی و خارجی در سندهای گوناگون روایت شده و این مراسم سنتی پیش از اسلام در آیین های مختلف و پس از اسلام اجرا شده است.
پژوهشگر موسیقی نواحی تصریح کرد: نیاکان ما با بهره گیری از هنر راهی بهتر برای ارتباط با عالم بالا برگزیده بودند و ما علاوه بر مناجات سحر، مناجات افطار و نیم شب هم داشتیم که بسیاری از مردم از این مناجات ها بی خبرند.
در ادامه برنامه سحری خوانی، هنرمندان برتر موسیقی مقامی ایران در قالب گروه های یاسین به سرپرستی سید تاج الدین حسینی از سنندج، سماچ به سرپرستی عبدالرضا اخلاقی از بوشهر و استاد رحیم پور سیاهکلی از سحری خوانان برتر استان گیلان به هنرنمایی پرداختند.
همزمان با میلاد مسعود امام حسن مجتبی(ع)، ویژه برنامه سحری خوانی شامگاه یکشنبه با حضور معاون هنری و مدیر امور موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هوشنگ جاوید پژوهشگر موسیقی نواحی و استاد مصطفی رحیم پور سیاهکلی در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.
تهرام/7245/564
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
23/04/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]