تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817923631




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برخی آداب و رسوم اهالی فارس در ماه رمضان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برخی آداب و رسوم اهالی فارس در ماه رمضان شیراز- ایرنا- مومنین فارس رمضان را که ماه عبادت و بندگی است با خانه تکانی و زدودن گرد و غبار از دیوار خانه ها قبل از ماه مبارک شروع می کنند تا در این ایام برای طهارت بخشیدن به جسم و جان آماده باشند.


غالب روزه داران ، یک روز قبل از شروع ماه مبارک روزه می گرفتند که هنوز این مهم در بیشتر مناطق انجام می شود.
با شروع ماه رمضان ، در هر محله ای مناجات خوانان زمان سحر را با خواندن ابیات مناجات نامه به فارسی اعلام می کردند ، هر همسایه ای که بیدار می شد، همسایه های دیگر را از زمان سحر باخبر می کرد.
در گذشته که امکانات ارتباطی و رسانه ای بدین گونه نبود ، طبالان نوید آغاز سحر و اعلان قبل از سحر را در کوچه ها با طبل می نواختند .
در جنوب فارس مردم در مساجد ، خانه ها ، پارک ها ، حتی سایه سار دیوارها و درختان، بصورت فردی قرآن می خوانند ، شاید در این ماه برخی از افراد بیش از 30 دور قرآن را ختم می کنند.
همچنین ساعتی مانده به غروب آفتاب ، افراد در خانه ها جمع می شوند و دعای صلوات می خوانند و بعد از افطار دسته جمعی دعای افتتاح را تلاوت می کنند.
مجالس قرآن خوانی دسته جمعی از ساعت 10 تا 12 شب در مساجد برپاست ، در لیالی قدر مردم تا سحر در مسجد می مانند و هر خانه ای با توان ، وسع و نذرخود ، سینی های سحری را به مسجد می فرستند تا روزه داران در مسجد سحری را میل کنند و به عبادت بپردازند.
در مجالس ختم قرآن هر کس که به سوره الرحمن و توحید رسید ، مانند جشن تولد برایش ارزشمند است و به همگان شیرینی می دهد.
در سنت برخی از فارسی هاست زمانی که هلال ماه دیده شد و شروع ماه رمضان نوید داده شد، بر آیینه نگاه می کنند و مقداری پول و یا آذوقه را به عنوان صدقه این ماه کنار می گذارند.
از ابتدای ماه مبارک رمضان تا 15 رمضان و تولد امام حسن (ع) ، دید و بازدید و جشن در فارس رواج دارد.
در شیراز مرسوم است ، شب تولد امام حسن (ع) در برخی خانه ها ، سفره نذری گسترده می شود و جشن و مولود خوانی بر پا می کنند.
سفره این مراسم سبز است ، بشقاب ها و لیوان ها ، شمع ها و بسته ها همه سبز است ، غذاهایش سبزی پلو ، کلم پلو ، آش رشته ، کوکوی سبزی ، کوفته سبزی ، نان و پنیر سبزی ، ترشی سبزی.
صاحبخانه در زیر سفره ، اسکناس های نو چیده است ، پس از افطار و جمع شدن وسایل هر کس با چشم بسته نیت می کند و دست زیر سفره می چرخاند اگر اسکناسی یافت ، برای برکت روزی در کیف پول نگه می دارند ، نان و پنیر سفره را می خورند تا هوودار نشوند ، دخترکان دم بخت را زیر سفره جمع کرده می نشانند و سفره سبز را بر سرشان می کشند تا بختشان باز شود.
در برخی خانواده ها مرسوم است اگر دختری را به عقد پسر خود درآورده اند، شب اول ماه مبارک رمضان برای عروس خود خنچه ای شامل پارچه، لباس، قطعه ای طلا، شیرینی، حلوا، رنگینک که به روزه داران معروف است ، می فرستند.
شیرازی ها براساس اعتقاد،روز اول ماه مبارک رمضان به زیارت شاهچراغ (ع) و سیدعلاء الدین حسین (ع) برادران امام هشتم می روند و برخی خانواده ها تا نماز مغرب و عشا در آنجا می مانند و روزه خود را باز می کنند.
برخی معتقدند : خرید چادر و یک قطعه طلا در ماه مبارک رمضان شگون دارد، اگر خانواده ای دختر دم بخت داشته باشد حتما در این ماه برای او چادرنماز و طلا می خرند.
در استان فارس بیش از هر کجا غذاهای سنتی هنوز رواج دارد ، رنگینک، ترحلوا، شله زرد، کوفته هلو، مرصع پلو، شیش انداز، قنبرپلو و آش های متنوع ، حلواها و نانهای مخصوص برای سفره های افطار و سحری تهیه می شود.
در مساجد فارس ، به همت بزرگان محل ، بسته های مواد غذایی تهیه می شود و به نیازمندان می رسانند تا در این ماه هیچ سفره ای خالی نماند ، همه باهم گرد سفره های افطار جمع شوند و به دعای ربنا ˈ ربنا لا تزع قلوبنا بعد اذ هدیتنا وهب لنا من لدنک رحمه انک انت الوهاب ...ˈ گوش دهند و با اذانش روزه را باز کنند .
لیالی قدر ، شبهای پربرکتی است ، شب زنده داری ، خلوت با حضرت دوست ، در این شبها مساجد فارس از غروب آفتاب تا صبح پذیرای عبادت کنندگان ، حلاوتی دارد ، شبهای احیا همه دستها در دست هم ، مراسم را شکل می دهند ، زمین آماده تا وصل شوی به ورای آسمان ها.
680/ 667 /675

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن