تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820285198




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زمینه‌سازی برای قیام امام‌ حسین بهترین دستاورد صلح امام حسن بود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:



استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری:
زمینه‌سازی برای قیام امام‌ حسین بهترین دستاورد صلح امام حسن بود خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که با توجه به شرایط حاکم آن روز مهم‌ترین اقدام سیاسی آن حضرت بیعت با معاویه بود، گفت: زمینه‌سازی برای قیام امام‌ حسین(ع)بهترین دستاورد صلح امام حسن(ع) با معاویه بود.



حجت الاسلام سیدمحمدتقی غضنفری، استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، با بیان این که بزرگواری و کرامات امام حسن(ع) بسیار بی‌نظیر است، اظهار داشت: فضل و احسانی که ایشان نسبت به مردم و به‌ویژه ایتام و فقرا داشتند سبب شد که به آن حضرت لقب کریم اهل بیت(ع) داده شود.
 
حجت‌الاسلام غضنفری در رابطه با کرامات آن حضرت، افزود: امام حسن(ع) در طول عمر پربرکت خویش سه‌ بار همه اموال خود را بین فقرا و نیازمندان تقسیم کرد.
 
وی ابراز داشت: امام‌ حسن(ع) 25 بار به حج عمره مشرف شدند و با پای پیاده فاصله طولانی بین مکه و مدینه را طی کردند؛ در حالی‌که بهترین مرکب‌های سواری آن عصر همچون اسب و شترهای بسیار راهوار در خدمت آن حضرت بود اما به سبب تواضع و فروتنی بسیار زیادی که داشت پیاده به زیارت خانه خدا مشرف می‌شدند.
 
امام جمعه بن در ادامه ولایت‌مداری و اطاعت‌پذیری محض ایشان از پدر گرامی شان حضرت علی(ع) را از دیگر نکات برجسته شخصیتی امام‌ حسن مجتبی(ع) برشمرد و افزود: آن حضرت در جنگ‌های گوناگون همواره در کنار پدر بزرگوارشان بودند و برای صیانت از دین مبین اسلام با کفار و دشمنان مقابله می‌کردند.
 
این مقام مسؤول یادآور شد: پس از شهادت امیرالمؤمنان‌ علی(ع)، آن حضرت با بیان خطبه‌ای دشمن‌شکن مردم را به مقابله با معاویه دعوت و مردم نیز با ایشان بیعت کردند.
 
حجت‌الاسلام غضنفری ادامه داد: متأسفانه هنوز مدتی از این جریان نگذشته بود که سست‌عنصری برخی از افرادی که در جنگ‌های جمل، نهروان و خوارج حضور داشتند، سبب شد که امام‌ حسن مجتبی(ع) بر‌خلاف میل باطنی صلح‌نامه بیعت با معاویه را بپذیرد.
 
وی با اشاره به این که با توجه به شرایط حاکم آن روز مهم‌ترین اقدام سیاسی آن حضرت بیعت با معاویه بود، گفت: زمینه‌سازی برای قیام امام‌ حسین(ع) بهترین دستاورد صلح امام حسن(ع) با معاویه بود.
 
رییس شورای فرهنگ عمومی شهرستان بن با بیان این که عواملی سبب شد که ایشان برای این صلح رضایت دهند، مطرح کرد: از جمله علل این اقدام این بود که مردم از جنگ‌های پی در پی خسته شده بودند.
 
حجت‌الاسلام غضنفری، وجود خائنان و منافقان ‌بین یاران حضرت را از دیگر علل رضایت آن حضرت برای صلح با معاویه دانست و افزود: معاویه انسانی مکار و حیله‌گر بود که همواره جاسوسانی را به داخل یاران امام‌ حسن(ع) می‌فرستاد و مرزهای حکومت آن حضرت را نا‌امن می‌کرد؛ بنابراین آن حضرت تحت شرایطی مجبور به صلح با معاویه شدند.
 
وی افزود: معاویه همه شرایط و مفاد صلح‌نامه را زیر پا گذاشت که این مسأله موجب رسوایی و بی‌اعتباری او بین مردم آن روزگار شد.
 
امام جمعه بن مطرح کرد: این صلح مقدمه‌ای برای قیام امام حسین(ع) بود؛ چراکه مردم را نسبت به خاندان بنی‌امیه بی‌اعتماد کرد و ارزش اجتماعی آن‌ها را از بین برد.
 
استاد حوزه علمیه چهارمحال و بختیاری به مفاد صلح نامه امام حسن(ع) با معاویه اشاره کرد و افزود: از جمله مفاد صلح‌نامه این بود که معاویه پس از خود کسی را به‌عنوان جانشین انتخاب نکند و پس از او امام حسن(ع) و در صورت نبود ایشان امام حسین‌(ع)عهده‌دار حکومت شوند.
 
حجت‌الاسلام غضنفری با اشاره به این که همچنین در این عهدنامه ذکر شده بود که بخشی از مالیات و درآمد دولت‌ در دست امام‌ حسن‌(ع) قرار داده شود، اظهار داشت: از سوی دیگر در این عهد‌نامه ذکر شده بود که باید آبادانی کشور و خدمت به مردم در رأس برنامه‌های معاویه باشد و بین شیعه و غیرشیعه تفاوتی نباشد.
 
امام جمعه بن در پایان یاد آور شد: معاویه در ابتدا تمامی مفاد صلح‌نامه را پذیرفت و امضا کرد؛ اما در نهایت به هیچ یک از بندهای آن عمل نکرد و همین امر مسأله رسوایی و مقدمه سقوط آن‌ها شد./9457/ت302/ب2




۱۳۹۳/۴/۲۲






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[مشاهده در: www.rasanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن