واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری رسا:
معاون امور خانواده جامعة المصطفی:
صلح امام حسن ماهیت دستگاه ظلم را افشا کرد خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی با تشریح ابعاد شخصیتی امام حسن(ع) گفت: پیامبران و امامان برای بصیرت بخشی به مردم قدم برمی دارند و در آن شرایط اگر امام صلح را نمی پذیرفتند و شهید می شدند ماهیت معاویه نمایان نمی شد چون معاویه با دورویی با مردم سخن می گفت.
حجت الاسلام داود زارع، معاون امور خانواده جامعة المصطفی العالمیه، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با سالروز ولادت امام حسن مجتبی(ع) به تبیین شخصیت ایشان پرداخت و گفت: درباره شخصیت امام حسن(ع) باید به جایگاه شان در نزد پیامبر نگاه کنیم چرا که مسلمانان هرگاه ببینند پیامبر نسبت به کسی دوستی و سفارش به محبت بکنند برای ما حجت است که دستور ایشان را اطاعت کنیم.
جایگاه امام حسن(ع) در نزد پیامبر(ص)
وی با بیان روایتی از رسول اسلام مبنی بر این که «یا علی این دو پسر(حسن و حسین) به گونه ای قلب مرا تسخیر کرده اند که دیگر نمی توانم بعد از آنها فرزند دیگری را دوست داشته باشم» تاکید کرد: این محبت پیامبر نسبت به آن دو امام از جانب خداوند متعال بر ایشان وحی شده است و محبتی فرای محبت پدربزرگ به نوه است همچنان که پیامبر در ادامه این حدیث می فرمایند «همانا خداوند به محبت آنها و محبت کسانی که آن دو را دوست دارند مرا امر کرده است».
کارشناس مسائل دینی با بیان اهمیت جایگاه امام در نزد پیامبر اعظم(ص) حدیث دیگری از ایشان نقل کرد و گفت: کسی که خالصانه محبت حسن و حسین و فرزندان ایشان را داشته باشد از آتش جهنم ایمن است.
وی رابطه امام حسین با برادرشان در زمان امامت امام حسن را این گونه بیان کرد: ایشان در 10 سال امامت برادرشان هیچ گونه اختلافی با ایشان نداشتند و هر دستوری از امام خود دریافت می کردند مطیعانه انجام می دادند و از سوی دیگر احترام امام حسن به برادر کوچک شان همان گونه بود که به پدرشان احترام می گذاشتند و این نشانه عظمت و علم امام حسن(ع) نسبت به جایگاه امام حسین(ع) بود.
چگونگی صلح امام حسن(ع) با معاویه
معاون امور خانواده جامعة المصطفی با بیان حدیثی از پیامبر اسلام مبنی بر این که «لو کان العقل رجلا لکان حسنا» به درایت و هوشمندی امام حسن اشاره کرد و گفت: امام با درایتی که داشتند تشخیص دادند چنانچه جنگ ادامه پیدا کند هیچ نفعی برای اسلام ندارد و حتی اسلام حقیقی نیز از بین می رفت.
وی با بیان این که امام با اسوه قرار دادن پیامبر و امیرمؤمنان(ع) در مقابله با تفرقه افکنان و ظالمان افزود: اولین اقدام امام به عنوان یک رهبر جامعه اسلامی مقابله و ایستادگی در مقابل کسانی است که موجب تفرقه و ظلم هستند.
این مبلغ دینی حوزه قم با رد شبهه «امام مرد صلح است نه جنگ» افزود: به شواهد تاریخی، امام یکی از شجاع ترین افراد آن زمان بود و با اشاره به جنگ جمل و جنگ آوری ها و دلیری های امام این شبهه رد می شود.
وی اضافه کرد: تعبیر امام حسن(ع) درباره صلح با معاویه این است «ظاهر این صلح ناخوشایند است اما باطن آن به مصلحت مسلمانان است» و امام، صلح خود را به کار حضرت خضر تشبیه کردند که کشتی را در ظاهر خراب کردند اما در باطن اصل کشتی حفظ شد امام نیز اصل اسلام را حفظ کردند.
حجت الاسلام زارع با اشاره به عوامل داخلی و بیرونی صلح امام ابراز داشت: از عوامل مهم داخلی گروه هایی بودند که لشکر امام حسن(ع) را تشکیل می دادند، اولین گروه شیعیان و دوستداران خاص حضرت بودند، گروه دومین خوارجی بودند که به علت مخالفتی که با معاویه داشتند داخل در لشکر شده بودند نه برای جهاد، سومین گروه کسانی بودند که هدف شان مادیات و امور دنیایی بود که معاویه کمال استفاده را از این گروه برد و آنها را تطمیع کرد.
وی اظهار داشت: گروه چهارم کسانی بودند که به شخصیت امام شک و تردید داشتند یعنی نزد آنان، امام حسن(ع) با معاویه ترجیحی وجود نداشت اینان به تعبیر رهبر معظم انقلاب «افراد بی بصیرت» هستند، آخرین گروهی که در لشکر امام حضور داشتند افرادی بودند که از روی تعصبات قبیله ای و اجبار رییس قبیله آمده بودند و اگر رئیس قبیله ای از لشکر جدا می شد هزاران نفر را با خود می برد.
معاون امور خانواده جامعة المصطفی با اشاره به عامل دیگر که خطر حمله احتمالی روم بود خاطرنشان کرد: از دیگر عوامل صلح امام، خستگی مسلمانان از جنگ های پیشین جمل، نهروان و صفین است که تلفات زیادی را به مسلمانان تحمیل کرده بود.
مفاد صلحنامه امام با معاویه
حجت الاسلام زارع با بیان این که امام به گونه ای صلحنامه را نوشتند که باعث روشنگری شخصیت معاویه باشد، یادآور شد: بندهای این صلحنامه هم چون، حکومت به معاویه واگذار می شود مشروط به این که عمل به قرآن و سیره پیامبر شود، حکومت بعد از او به امام حسن و یا امام حسین برسد و حق انتخاب جانشین ندارد، سب و لعن امیرمومنان در نمازها و خطبه ها ترک شود، بیت المال کوفه در اختیار امام باشد، معاویه در تعیین مقرری، بنی هاشم را بر بنی امیه ترجیح دهد و یک میلیون درهم به بازماندگان شهدای صفین و جمل پرداخت شود و در آخر تامین جانی شیعیان در شام، عراق و حجاز و بنی هاشم درنظر گرفته شود.
وی افزود: هیچ جای این مفاد صلح جای ضعف ندارد یعنی امام با تمام شرایطی که برایشان پیش آمد با این حال نگذاشتند معاویه به هدف خود برسد و معاویه نیز بعد از به قدرت رسیدن هیچ یک از این مفاد را عمل نکرد و ماهیت خود را با این کار به جامعه اسلامی نشان داد و امام به نتیجه ای که می خواست رسید.
معاون امور خانواده جامعة المصطفی در پایان به پاسخ این سوال پرداخت که اگر امام جنگ می کرد و همانند امام حسین شهید می شدند، گفت: امام یک معصوم است و تمام شرایط را سنجیده بودند و حتی افراد عادی نیز به نتیجه هدر رفتن خون امام در این شرایط واقف بودند و در نتیجه اصحاب امام نیز به شهادت می رسیدند افزون بر این که پیامبران و امامان برای بصیرت بخشی به مردم قدم برمی دارند و در آن شرایط اگر امام صلح را نمی پذیرفتند و شهید می شدند ماهیت معاویه نمایان نمی شد چون معاویه با دورویی با مردم سخن می گفت./921/ت301/س
۱۳۹۳/۴/۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاری رسا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]