تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799191007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

میراث شش هزار ساله در انتظار ثبت جهانی/ مالک خصوصی محوطه تپه ازبکی همچنان کوتاه نمی آید


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > مرکز > البرز
میراث شش هزار ساله در انتظار ثبت جهانی/ مالک خصوصی محوطه تپه ازبکی همچنان کوتاه نمی آید
کرج - خبرگزاری مهر: رئیس انجمن تاریخ و میراث فرهنگی ایران ازآغاز روند ثبت جهانی محوطه ازبکی خبر داد و این در حالیست که همچنان میراث فرهنگی گرفتار کش و قوس های رفع مشکل مالک خصوصی  محوطه این اثر شش هزارساله باستانی  است.



سیامک صحافی درگفتگو با خبرنگار مهر از آغاز روند ثبت محوطه ازبکی خبر داد و اظهار داشت: محوطه باستانی ازبکی با وسعتی بیش از 120 هکتار می باشد که بخش‌هایی از این محوطه باستانی نه هزار ساله توسط کارشناسان مرکز باستان شناسی ایران در سال ۱۳۴۸خورشیدی مورد شناسایی قرار گرفته و در سال۱۳۵۲ به شماره ۹۵۵در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. رئیس انجمن تاریخ ومیراث فرهنگی ایران تصریح کرد براساس کاوش‌های صورت گرفته، محوطه باستانی ازبکی در برگیرنده شش هزار سال بقایای فرهنگی پیش ند.از تاریخ و و اوایل دوران تاریخی ایران از نیمه اول هزاره هفتم تا نیمه نخست هزاره اول پیش از میلاد مسیح یعنی دوره مادها می باشد که باید گفت : یکی از مهمترین نمادهای مدنیت فرهنگی بشر به شمار می آید.

 
وی در ادامه گفت:یان تپه ؛ جیران تپه ؛ دوشان تپه ؛ گوموش تپه ؛ مارال تپه و تپه بزرگ یا دژ مادی معروف به تپه ازبکی از مهمترین بخشهای این محوطه بی نظیر باستانی به شمار می آیند و دارای شگفتیهای برجسته ای در حوزه علم باستان شناسی هست.
 
این فعال فرهنگی افزود: خوشبختانه در دولت تدبیر و امید فضای خوبی برای تعامل با مالک محوطه که اتفاقا انسانی شریف النفس هستند می توان ایجاد نمود و به همراهی ایشان در جهت گسترش کاوشها با هدف شناخت بیشتر از محوطه و همچنین حرکت در مسیر ثبت جهانی محوطه که دارای قابلیتهای درخور توجهی جهت طرح در اجلاس جهانی یونسکو می باشد حرکت نمود.
 



سیامک صحافی اظهار داشت:محوطه ازبکی از منظر دسته بندیهای باستانی جزء آثار پیش از تاریخی قرار میگیرد و ما در انجمن از تمامی ظرفیتهای موجود در سطح شهرستان نظرآباد ؛ استان البرز و سطح ملی بهره خواهیم گرفت تا این محوطه بی نظیر باستانی را با حمایتهای ویژه مدیران ارشد سیاسی فرهنگی کشور در مسیر درست قرار دهیم.  وی افزود:در این خصوص فرماندار نظرآباد نیز به صورت ویژه جریان محوطه ازبکی را پیگیری می کنند و در این راستا  ستادی ویژه نیز در خصوص محوطه ازبکی تشکیل داده اند و در روزهای آتی نیز امیدواریم بتوانیم نماینده محترم ولی فقیه،  استاندار محترم  و سایر  مدیران ارشد استان البرز را در خصوص تشکیل ستاد استانی ترغیب و همراه کنیم.

رئیس انجمن تاریخ ومیراث فرهنگی ایران اظهار داشت: می توان با درایت و حفظ حرمت مالک زمینهای اطراف محوطه جریان اختلافی این چند دهه را به صورتی صحیح حل و فصل کرد.و خوشبختانه در سطح ملی نیز در حال جذب حمایتهای ویژه و نظرات مساعد نیز هستیم. و امیدواریم نظرگاه مدیران منطقه ای نیز به همین سمت پیش برود تا بتوانیم به اتفاق در سالی که مزین به فرمایش رهبری فرزانه نظام اسلامی مبنی بر نامگذاری سال 1393 به اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی حرکتی ماندگار در راستای ارتقاء فرهنگی استان دیرپایمان البرز انجام داده باشیم . صحافی تاکید کرد: اگر محوطه ازبکی در عرصه های جهانی مطرح و در اجلاس یونسکو ثبت گردد نتایج ارزنده ای را برای شهرستان مانند شناساندن شهرستان نظرآباد به کشور و عرصه های بین المللی در زمینه تاریخ، حضور گردشگران داخلی و به ویژه خارجی در سطح شهرستان و استان در بر خواهد داشت.

وی در ادامه بیان داشت: رئیس محترم سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور و معاون میراث فرهنگی هم مجدانه هم از بحث حل و فصل جریان کش و قوس دار محوطه ازبکی و هم از برنامه های مربوط به میراث فرهنگی حمایت می کنند اما ضمن احترام به مدیر سازمان در استان البرز باید عرض کنم رفتار ایشان در ارتباط با محوطه ازبکی و موارد دیگر مانند حوزه گردشگری و صنایع دستی  مورد نقد جدی ما است. رئیس انجمن تاریخ ومیراث فرهنگی ایران تصریح کرد: یکی از مهمترین سیاستهای دولت آقای دکتر روحانی که بعد از مدتها نور امید را در دلها روشن نمود و آرامش را به عرصه مدیریت فرهنگی دولت برگرداند ، حمایت منطقی و درخور توجه از تحرکات مدنی و تلاشهای فرهنگی می باشد و در این میان برخی افراد رفتارهایی بر خلاف سیاستهای دولت در پیش دارند که باید در نوع تفکر و رفتارهای اداری  خود تجدید نظر کنند. صحافی در پایان اظهار داشت: محوطه ازبکی بی نظیر است و یکی از مهمترین آثار قبل از تاریخ جهان و ایران به شمار می آید.نظر آباد با برخورداری از محوطه های ارزشمند تاریخی و ماقبل تاریخی از ظرفیت بالائی در راستای جذب گردشگر برخوردار است.  ........................... گفتگو : امین قنبری












۱۳۹۳/۴/۲۲ - ۰۷:۵۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن