تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از مرد يا زن مسلمانى غيبت كند، خداوند تا چهل شبانه روز نماز و روزه او را نپذير...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815451169




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک؛ مالزی و دو دیدگاه متضاد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک؛ مالزی و دو دیدگاه متضاد کوالالامپور- ایرنا – ˈماهاتیر محمدˈ نخست وزیر اسبق مالزی در حالی که ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر کنونی این کشور بر پیوستن کوالالامپور به پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک اصرار دارد بار دیگر مخالفت خود را با این طرح نشان داد.


به گزارش ایرنا، هم اکنون دو دیدگاه کاملا متضاد در مالزی در خصوص پیوستن این کشور به ˈ پیمان مشارکت ترانس پاسیفیکˈ وجود دارد، دولت خواستار ورود مالزی به این پیمان است که آمریکا آن را پیگیری می کند اما گروهی ضمن مخالفت با ورود کوالالامپور به این پیمان تاکید دارند ˈمالزی فروشی نیستˈ.
از جمله مخالفان ورود مالزی به این پیمان ˈماهاتیر محمدˈ نخست وزیر اسبق مالزی است که روز گذشته در مراسم رونمایی از کتابی با عنوان ˈ پیمان مشارکت ترانس پاسفیک: مالزی فروشی نیستˈ، بار دیگر مخالفت خود را با این طرح نشان داد.
این کتاب نیز توسط شورای اقتصاد مالزی نگاشته شده است.
نخست وزیر اسبق مالزی بر این باور است که این کشور نیازی به پیوستن به این پیمان ندارد و معتقد است به محض امضای این پیمان همکاری، بازار مالزی بازتر خواهد شد و این امر به نفع مردم نیست.
این پیمان همکاری متشکل از 12 کشور به رهبری آمریکا است و هدف آن آزادسازی اقتصادی منطقه آسیا اقیانوسیه عنوان شده است.
ماهاتیر محمد از جمله مخالفان اصلی این طرح اقتصادی است و شرکت ندادن کشورهایی همچون چین به عنوان قدرت بزرگ اقتصادی جهان را در این طرح تلاش مغرضانه و هدفمند آمریکا برای مقابله با چین می داند و تاکید دارند مالزی طرف بازنده این پیمان است.
برخی کارشناسان نیز معتقدند آمریکا به مالزی برای امضای این پیمان فشار وارد کرده است تا رشد روابط تجاری چین در منطقه را زیر نظر بگیرد.
این کارشناسان می گویند محتویات این پیمان شفاف نشده و در پرده ای از ابهام است و به این دلیل کارشناسان نیز اطلاع ندارند که پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک تا چه اندازه بر زندگی مردم مالزی تاثیر می گذارد.
آمریکا، استرالیا، نیوزیلند، پرو، شیلی، مالزی، سنگاپور، ژاپن، برونئی، ویتنام، مکزیک و کانادا 12 کشور حاضر در این طرح هستند.
علاوه بر مقامات مالزی برخی گروهای مردمی نیز مخالف پیوستن این کشور به این پیمان اقتصادی هستند.
این گروه ها معتقدند مالزی تحت فشار آمریکا برای امضای این پیمان قرار گرفته است و سفر اردیبهشت ماه ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور آمریکا به مالزی را نیز در راستای فشار بر این کشور برای ورود به پیمان فرا اقیانوسیه ای (تی.پی.پی) می دانند.
این گروه ها نگرانند این پیمان تجاری منجر به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان مالزی به منظور دسترسی به داروهای ارزان قیمت شود.
برخی کارشناسان مالایی نیز معتقدند آمریکا با تشکیل این پیمان بدنبال دخالت در بسیاری از مسائل مهم اقتصادی و تجاری مانند قیمت دارو و مقررات مربوط به امور مالی و پولی برای جلوگیری از بحران های مالی و حقوقی سرمایه گذاران خارجی و آمریکایی است .
در آن سوی این دیوار ˈنجیب تون رزاقˈ نخست وزیر و کابینه مالزی قرار دارند که پیگیر پیوستن کوالالامپور به این پیمان تجاری – اقتصادی هستند.
نخست وزیر مالزی مطمئن است که منافع ورود این کشور به پیمان همکاری های فرا اقیانوسیه ای بیشتر از معایب آن است.
وی بازنده بودن برخی طرف های این پیمان را رد نمی کند و اخیرا گفت 12 اقتصاد حاشیه اقیانوس آرام در حال مذاکره هستند و برخی بازنده و برخی برنده هستند.
وی نگفت که مالزی طرف برنده یا بازنده این پیمان است اما اصرار نجیب به پیوستن مالزی به این پیمان نشان می دهد وی فکر می کند مالزی طرف برنده است.
نخست وزیر مالزی گفته است اردیبهشت ماه در مذاکره با اوباما حساسیت های داخلی مالزی را در مورد این پیمان با رییس جمهور آمریکا در میان گذاشته است.
پیمان مشارکت ترانس پاسیفیک بیش از 800 میلیون نفر از جمعیت جهان را دربر می گیرد و 40 درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص خواهد داد.
آساق**1611

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




21/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن