تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 11 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798951836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ادبیات، نیاز فراموش شده کودکان و نوجوانان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ادبیات، نیاز فراموش شده کودکان و نوجوانان زنجان - ایرنا - ادبیات کودکان و نوجوانان ظرفیتی فراموش شده و مغفولی است که ضرورت آن برای پرورش و تربیت این قشر از جامعه غیر قابل انکار است.


به گزارش ایرنا، کودکان و نوجوانان قشر مهم و حساس هر جامعه ای به شمار می روند که بهره گیری از توانمندی و استعداد آنها نیازمند توجه و برنامه ریزی ویِژه در تمام بخش ها است.
ادبیات کودک و نوجوان در این زمینه نقش مهمی در پرورش قدرت تخیل و ابتکار عمل کودکان نوجوانان بازی کرده و برنامه ریزی در آن از ضروریات جامعه محسوب می شود.
از همین رو از سه سال قبل مسوولان با چنین دغدغه ای اقدام به نامگذاری روزی با عنوان ˈادبیات کودک و نوجوانˈ کردند، اما برخلاف آنچه انتظار می رفت، اقدامی شایسته و قابل توجه در این بخش انجام نشد.
گسترش وسایل ارتباط جمعی و دسترسی آسان تمامی مردم به آن، ادبیات جدیدی را در جامعه تعریف کرده که شکل و قالبی متفاوت از ادبیات سنتی و مکتوب دارد و در نتیجه کودکان و نوجوانان نیز به تبع قرار گرفتن در چنین فضایی، از روحیات، خواسته ها و علاقه مندی های متفاوتی برخوردار شده اند.
در چنین فضایی لزوم برنامه ریزی برای ارایه ادبیاتی که آکنده از آموزه های مختلف و مورد نیاز جامعه برای کودکان و نوجوانان باشد، بیش از پیش خودنمایی می کند.
یک کارشناس و مدرس امور فرهنگی آموزش های غیرمستقیم را نیاز اساسی رشد و تعالی فکری کودکان و نوجوانان عنوان کرد و گفت: مطالب آموزشی آماده شده باید توانایی تربیت کودکان و نوجوانان متناسب با نیازهای جامعه و مهارت های ضروری زندگی را داشته باشد.
علی اکبر زارع افزود: آثار ادبیات کودک و نوجوان نقش موثر و ویِِژه ای در آموزش مهارت های زندگی ایفا می کند.
به گفته وی، آشنا سازی جوانان و نوجوانان با نمادهای ایرانی زمینه ساز تقویت فرهنگ ایرانی - اسلامی است.
زارع تولید محصولات فرهنگی همچون فیلم و انتشار آن را فرصتی مغتنم برای معرفی فرهنگ ایرانی - اسلامی عنوان کرد و استفاده از ظرفیت هنرهای تصویری را دارای بیشترین تاثیر در این بخش برشمرد.
این استاد دانشگاه گفت: نویسندگان کتابهای کودک و نوجوان باید متوجه باشند که تولیدات ادبی در کنار برخورداری از جنبه سرگرمی، در انتقال غیر مستقیم ارزش و آموزش گروه هدف می تواند تاثیر به سزایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: گنجاندن مطالب پر محتوا و غنی، کودک و نوجوان را بیش از گذشته برای ورود به اجتماع آماده می کند.
یک منتقد کتاب نیز با اشاره به رشد بالای تیراژ کتاب برای گروه های مختلف به ویژه کودکان و نوجوانان در جوامع پیشرفته، گفت: با نگاهی گذرا به آمار فزاینده چاپ انواع کتاب در این کشورها، می توان به خوبی دریافت که این روند متناسب با نیازهای سنی و علاقه مندی مخاطبان و همراه با محتوای لازم جریان دارد.
محمد خامه پرست افزود: تیراژ کتب منتشر شده در ایران به ویِژه در بخش کودک و نوجوانان غیر قابل مقایسه با کشورهای پیشرفته است.
به گفته وی گرایش خانواده به مطالعه کتاب می تواند انگیزه بهره گیری از منابع مکتوب را در کودکان افزایش دهد و تقویت کند.
این نویسنده با تاکید بر اینکه کتاب های حوزه کودک به ویژه ادبیات باید با نگرشی کارشناسانه نوشته و تالیف شوند، گفت: نویسندگان، مولفان و متولیان کتابهای کودک و نوجوان باید محصولات خود را متناسب با ویژگی های روحی و روانی جامعه هدف خود تولید و اقدام به انتشار مطالب کنند.
خامه پرست یادآورشد: ادبیات نوجوان جایگاه خاصی در کشور دارد، ولی برخلاف پیشرفت رخ داده طی سال های گذشته در این بخش، محصولات قابل توجهی تولید نشده است.
این منتقد کتاب گفت: برای ارایه آثار فاخربه منظور اثر گذاری و ایجاد رغبت در مخاطبی همچون کودک و نوجوان، باید برای رفع موانع و مشکلات موجود بررسی و آسیب شناسی کارشناسی مناسب انجام شود.
وی به جذاب بودن فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان نسل کنونی اشاره کرد و ادامه داد: در فضای مجازی با قرار دادن کتاب ها در حوزه های مختلف می توان علاوه بر گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی بین دو رسانه ارتباط برقرار کرد.
خامه پرست خاطرنشان کرد: با بهره گیری از امکانات موجود می توان اقدامات بهتری در حوزه ادبیات کودک و نوجوان انجام داد.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان نیز با بیان اینکه ادبیات کودکان و نوجوانان از جایگاه خاص و ویژه ای در هر کشور برخوردار است، گفت: طی سالهای گذشته تولید ادبیات به ویژه داستان های بلند در حوزه کودک و نوجوان در مقایسه با گذشته روند روبه رشدی داشته و از رشد کیفی مناسبی برخوردار بوده است.
غلامحسین نظری افزود: کیفی سازی مطالب آموزشی حوزه کودک و نوجوان از اهمیت بسیار بالایی برخودار است.
وی یادآورشد:در این حوزه با وجود سرمایه گذاری های انجام شده، کاستی ها و نواقص متعددی وجود دارد.
نظری اظهار کرد: کانون های پرورش فکری کودکان و نوجوانان پایگاه بسیار مناسبی برای رشد و بروز خلاقیت های کودک و نوجوانان است.
مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان زنجان با بیان اینکه تولید محتوا برای کودکان و نوجوانان باید با دقت نظر بیشتری انجام شود، گفت: کودکان و نوجوانان علاقه مند به مطالعه و شیفته فراگیری مطالب جدید متناسب با نیازهای روحی و روانی هستند و باید به این نیاز پاسخ مناسبی ارایه کرد.
وی خاطرنشان کرد: ادبیات کودک در یک چرخه به هم پیوسته، باید در کنار سایر مسایل مهم مورد توجه قرار گیرد و مطالبات آن از درون جامعه شروع شود.
نظری ادامه داد: به این طریق می توان در نخستین گام نویسندگان و مولفان را نسبت به نقش مهم و حیاتی ادبیات کودکان حساس و به دنبال آن توجه خانواده ها را به این بخش جلب کرد.
هجدهم تیرماه روز ملی ادبیات کودکان و نوجوانان، همزمان با سالروز درگذشت ˈمهدی آذریزدیˈ، نویسنده و پژوهشگر بزرگ کشور است.
نامگذاری این روز فرصتی برای ارج نهادن به تلاش پدیدآورندگانی است که نوشتن برای کودکان و نوجوانان را کاری بزرگ می دانند.
596/7320

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




18/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن