واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجتالاسلام رفیعی:
«سبحانالله» عصاره تعالیم انبیای الهی است
عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی «سبحانالله» را عصاره تعالیم انبیای الهی دانست و گفت: سبحانالله به معنای آن است که خداوند منزه از هرگونه نقص و عیب است و نباید سوءظن به او داشت.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در جمع نمازگزاران در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) با اشاره به بیان حقایق علمی و واقعیتهای طبیعی در قرآن و روایات اظهار کرد: در قرآن چند سوره به نام «مسبحات» وجود دارد که یکی از آنها سوره مبارکه «حدید» است. وی افزود: روایت است هر کس پیش از خواب سورههای مسبحات را بخواند امام عصر(عج) را درک میکند و جزو یارانش خواهد بود. عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی با اشاره به روایت دیگری خاطرنشان کرد: آیهای در سوره «حدید» وجود دارد که قرائت آن از هزار آیه افضل است؛ شب قدر هم همین ویژگی را دارد و از هزار ماه برتر است. وی ادامه داد: مفسران قرآن در مورد این آیه اختلاف نظر دارند زیرا به طور دقیق مشخص نشده که کدام آیه از سوره حدید منظور بوده است البته برخی آخرین آیه را به این عنوان میشناسند. رفیعی به معنای واژه «تسبیح» اشاره کرد و گفت: در قرآن آمده هر چه در آسمان و زمین است تسبیح خداوند را میگویند؛ این مسئله آنقدر اهمیت دارد که خداوند 16 بار در قرآن به پیامبر اکرم(ص) میفرماید تسبیح من را بگو. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه توکل و عبادت تنها هشت و پنج مرتبه در قرآن آمدهاند و تعداد سفارش به آنها از تسبیح خداوند کمتر است، تصریح کرد: خداوند فرموده است اگر حضرت یونس(ع) تسبیح خداوند را در شکم ماهی نمیگفت تا قیامت در آنجا باقی میماند. وی ادامه داد: روزی شخصی از حضرت سلیمان(ع) پرسید خداوند همه نعمتها را به تو داده است چه چیز کم داری؟ و این پیامبر الهی جواب داد اگر یک تسبیح خداوند و یک سبحانالله در پرونده اعمال من ثبت شود بهتر از همه این نعمتهای مادی خواهد بود. رفیعی با اشاره به داستان گفتوگوی شیطان و حضرت عیسی(ع) خاطرنشان کرد: شیطان در آغاز پیامبری ایشان به او گفت چرا مردم را به سوی خداوند دعوت میکنی؟ مردم را به سوی خودت دعوت کن زیرا همه کارها را میتوانی انجام دهی و حضرت عیسی(ع) نیز در پاسخ به تسبیح خداوند پرداختند و همین سبحانالله عامل دور شدن شیطان شد. عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه «سبحانالله» را عصاره تعالیم انبیای الهی دانست و افزود: سبحانالله به معنای آن است که خداوند منزه از هرگونه نقص و عیب است و نباید سوء ظن به او داشت؛ همه ما خداوند را قبول داریم ولی گاهی اوقات عیبی را به او نسبت میدهیم و به عنوان مثال میگوییم میان ما و دیگران فرق گذاشته است و نعمتهایی را به او داده و ما را بی نصیب گذاشته است. وی با بیان اینکه محدودیت قائل شدن برای خداوند و شرک ورزیدن به او در نقطه مقابل تسبیح قرار دارد، گفت: شیطان هم خداوند را قبول داشت و 6 هزار سال عبادت او را به جا آورد و معاد را هم قبول دارد ولی جرمش این بود که گفت من از انسان بالاتر هستم و به او سجده نمیکنم؛ در حقیقت عقیده داشت که خداوند اشتباه کرده که امر به سجده انسان کرده است. رفیعی با تاکید بر تداوم بر ذکر سبحانالله و تسبیح خداوند خاطرنشان کرد: در نخستین آیه از سوره مبارکه حدید آمده است که تمام اجزای این جهان تسبیح خداوند را میگویند؛ وقتی حضرت داود به ذکر خداوند میپرداخت کوهها با او همصدا میشدند. استاد حوزه علمیه با اشاره به معنای تسبیح موجودات غیر زنده گفت: در تفسیر نخست نظم موجود در میان اجزای عالم را نوعی تسبیح میدانند ولی این معنا چندان به واقعیت نزدیک نیست زیرا قرآن میگوید شما تسبیح کوهها را در نمییابید. وی تسلیم همه اجزای عالم در برابر امر الهی را معنای دیگر تسبیح آنها دانست و تصریح کرد: در معنای سوم که توسط ملاصدرا عنوان شده و ارتباط بیشتری با روایات دارد و علامه طباطبایی هم آن را تایید کرده این است که موجودات عالم همگی دارای تسبیحی هستند که ما آن را نمیشنویم. انتهای پیام/78004/ر40
93/04/18 - 14:36
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]