واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:
اعتدال در امر به معروف و نهی از منکر، شرط اصلاح دیگران است مشهد - ایرنا - مدیر حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) با بیان اینکه اعتدال شرط اصلاح دیگران است، گفت: امر به معروف و نهی منکر فقط با غضبناکی چهره، امکان پذیر نیست بلکه غضب باید توام با نشاط و محبت باشد.
به گزارش ایرنا، حجت الاسلام ˈمحمد جواد نظافتˈ در سلسله نشست های نهج البلاغه و زندگی که روز سه شنبه در حرم مطهر رضوی برگزار شد، افزود: امر به معروف در سایه محبت امکان پذیر است.
وی بیان کرد: اصلاح امور دنیوی منوط به اصلاح آخرت است، هنگامی که آخرت فراموش شود و دغدغه آخرت از بین رود دنیا ترجیح پیدا کرده و اصلاح اسلامی بی معنا می شود و همه اصلاحات دنیوی بدون در نظر داشتن شرع انجام می گیرد.
وی با بیان اینکه انسان نیاز به واعظ درونی و بیرونی دارد، افزود: انسان در تمام مراحل زندگی احتیاج به واعظی دارد که انرژی و حرارت معنوی آن را ترغیب دهد.
وی افزود: وجدان، واعظ درونی انسان است که باعث حیای وی در ارتکاب گناه می شود و اگر بیدار نباشد سخن و نصیحت هیچ واعظی باعث رشد و کمال انسان نمی شود.
این نهج البلاغه پژوه با بیان اینکه تبلیغ دین کار مشکلی است، افزود: مبلغ دینی در امر ترویج اسلام نباید مردم را از رحمت الهی مایوس کند، بلکه باید مردم را به رحمت الهی امیدوار سازد و از عذاب الهی بترساند.
نظافت به تبیین حکمت های 88، 89 و 90 نهج البلاغه پرداخت و گفت: حضرت امام علی (ع) در حکمت 88 می فرمایند،ˈدر روی زمین دو وسیله امان از عذاب خداوند وجود داشت، که
یکی از آن دو به عالم بالا برده شده و آن رسول خدا (ص) است و امانی که در روی زمین باقی است، توبه و بازگشت به سوی خداست، لذا به آن باقی مانده تمسک بجوییدˈ.
این کارشناس امور تربیتی افزود: وجود مبارک رسول مکرم اسلام (ص) رحمت للعالمین و مانع عذاب بود، با وفات حیات جسمانی ایشان وسیله امان الهی بر بندگان برداشته شد.
نظافت با بیان اینکه استغفار آثار گناه را از بین می برد، افزود: گناه آثاری دارد که باعث نزول عذاب الهی می شود، وقتی مومنان توبه و استغفار می کنند آثار گناه از بین می رود و در نتیجه عذاب نازل نمی شود.
مدیر حوزه علمیه حضرت مهدی (عج) با بیان اینکه دو نوع عذاب وجود دارد، گفت: عذاب هایی که باعث از بین رفتن همه افراد یک امت می شود از امت پیامبر (ص) برداشته شده است و فقط بخاطر گناهان بندگان، عذاب هایی مثل قحطی، خشکسالی و کم شدن نعمت، نازل می شود.
نظافت اظهار کرد: عذابی که بر کفار و مشرکین نازل می شود از خشم و غضب الهی است، اما عذاب مومنان از باب رحمت الهی است تا بندگان متذکر گناهان خود شده و در درگاه الهی استغفار کنند.
وی تاکید کرد: برای استغفار باید زمینه سازی کرد، تفکر به گناهان خویش و شناسایی آنها زمینه استغفار و توبه می باشد.
7489 /664
انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير
[email protected]
17/04/1393
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]