تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816296946




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برای ثبت نام فرزند ،با موتورسیکلت به مدرسه بروید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

برای ثبت نام فرزند ،با موتورسیکلت به مدرسه بروید شیراز- ایرنا- هیچ مقام آموزش و پرورش حاضر نیست بگوید با وجود اصل رایگان بودن آموزش در قانون اساسی، هنگام ثبت نام، مدرسه از دانش آموزان پول بگیرد اما سال ها است که این پول به اجبار گرفته می شود چرا که اگر پرداخت نشود دانش آموز از تحصیل باز می ماند.


کافی است که به مدارس سر بزنید تا آنچه امروز برخی والدین آن را ˈ پول زورˈ می خوانند عینا ببینید.
واژگان اتوکشیده چونˈ کلاس های فوق برنامهˈ و ˈمشارکت مردمیˈ از جمله مواردی است که هنگام دریافت وجه از والدین دانش آموزان پیش کشیده می شود.
هرچند مفهوم مشارکت، امری داوطلبانه را در ذهن تداعی می کند نوع فراخوان از والدین بیانگر این است که مشارکت از سر اجبار است چرا که اگر پرداختی نباشد ثبت نامی در کار نیست.
دریافت وجه از والدین هنگام ثبت نام با وجود نکوهش ها و منع های برخی مسوولان آموزشی اختصاص به بالاشهر و پایین شهر ندارد و تنها ممکن است رقم دریافتی با توجه به توانایی مالی مردم در نقاط برخوردار و محروم متفاوت باشد.
در حالی این رویه در جامعه امروز جریان دارد که مسوولان امر تاکید دارند که نباید گرفت؛ نباید داد؛ مردم گزارش دهند.
خبر آغاز فرایند ثبت نام دانش آموزان ابتدایی و متوسطه در استان فارس را معاونان آموزش و پرورش این استان اعلام کردند.
رسانه ها به نقل از این مسوولان نوشتند که نباید وجهی بابت ثبت نام در مدرسه پرداخت شود.
از آن جمله، علی عسکر جمشیدی معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بیستم خردادماه با اشاره به آغاز ثبت نام دانش آموزان ابتدایی این استان برای سال تحصیلی آینده، از والدین خواست هرگونه پرداخت وجه اجباری بابت ثبت نام فرزندان دانش آموز خود را گزارش کنند.
با این وجود، آنچه که در غالب مدارس دولتی شهر شیراز جریان دارد موضوعی متفاوت با این دستورالعمل شفاهی است.
در گذر در منطقه ای نسبتا برخوردار در شهر شیراز با والدین دانش آموزانی روبرو می شویم که برای ثبت نام فرزندانشان ناگزیر به پرداخت مبلغ سه میلیون و پانصد هزار ریال شده اند.
والدین یکی از دانش آموزان که به دلیل همراه نداشتن وجه نقد در حال بازگشت به منزل بود، به خبرنگار ما گفت: این مبلغ را به بهانه کلاس های فوق برنامه از ما به صورت اجباری و در آغاز سال تحصیلی می خواهند حال آن که کلاس های فوق برنامه در آخر سال تحصیلی تشکیل می شود.
شماری از والدین نیز که در گرمای تابستان برای ثبت نام فرزند خود مراجعه کرده اند این بند از مدارک مورد نیاز ثبت نام را نداشته اند: تصویر ˈرنگیˈ شناسنامه پدر و مادر دانش آموز.
هاشمی یکی از والدین به خبرنگار ما گفت: در عصر اطلاعات انتظار است از بروکراسی و کاغذبازی خبری نباشد اما مدارس ما از این موضوع عقب مانده اند و انتظاری هم نیست که فرزندانمان در مدرسه با الفبای فناوری اطلاعات آشنا شوند.
وی افزود: در جایی که سخن از مدارس هوشمند بلند است و به این موضوع می بالند اما در یک فرایند ثبت نام معمولی می توان یک دوربین عکاسی مدل پایین دیجیتال را مستقر کرد که عکس روز فرزند ما را بگیرد و در طول سال تحصیلی استفاده کند نه این که 12 قطعه عکس از ما بخواهند که هزینه ای برای ما دارد و در عمل هم استفاده ای از همه عکس ها در طول سال تحصیلی نمی شود.
هاشمی بر این باور است: اگر مدرکی لازم است آموزش و پرورش باید در عصر اطلاعات سامانه ثبت نام خود را ارتقا دهد و به جای ارایه تصویر کاغذی رنگی شناسنامه والدین و دانش آموزان، آنها را اسکن و در بانک اطلاعاتی خود نگهداری کند.
سبوکی والدین یکی از دانش آموزان نیز تجربیات جالبی دارد.
او می گوید: هنگام ثبت نام در مدرسه نباید با ظاهر معمول زندگی در واحد آموزشی حاضر شد بلکه اگر ماشین شاسی بلند هم دارید، با موتورسیکلت بروید تا رقم درخواستی مدیر مدرسه از شما برای ثبت نام فرزند کمتر شود. البته این وضعیت به همه مدارس شهر عمومیت ندارد.
برخی گزارش های دریافتی به خبرنگار ایرنا از آن حکایت دارد که رقم درخواستی از والدین دانش آموزان در شهر شیراز از پانصد هزار ریال تا حدود ده میلیون ریال در مدارس دولتی متغیر است.
جلب اجباری مشارکت مردمی در مدارس شیراز در حالی ادامه دارد که می توان با فرهنگسازی و تغییر مواضع اعلامی مسوولان، با مردم از سر رویکرد صادقانه برخورد کرد؛ آن زمان نیز شاهد مشارکت های پرخیر و برکت آنان خواهیم بود.
عباس ر. از والدین دانش آموزان می گوید: هرچند در قانون اساسی مترقی کشور ما آمده است که آموزش و پرورش رایگان است اما در میان مردم، شماری نیز هستند که تمایل دارند داوطلبانه در فرایند کمک به مدرسه مشارکت کنند اما این وضعیت شامل همه مردم نمی شود و نباید به دریافت اجباری وجه از مردم اقدام کرد.
در روزهای اخیر، شاهد چراغ سبز و تلویحی مدیرکل آموزش و پرورش فارس به دریافت وجه هنگام ثبت نام از دانش آموزان بودیم.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس هفته گذشته در نخستین برنامه حضور مدیران این اداره کل در مساجد شهر شیراز گفت: طبق اصل صریح قانون اساسی کشور آموزش برای همه رایگان است اما همه می دانیم وضع مالی مدارس خوب نیست و باید همه با هم برای تعلیم وتربیت تلاش کنیم.
حمیدرضا آذری از واژه ˈبایدˈ استفاده کرد: ˈباید همه با هم برای تعلیم و تربیت تلاش کنیمˈ.
این مقام مسوول در ادامه گفت: همه انتظار دارند فرزندانشان در مدارس مناسب که مشکلی از نظر کلاس، نیمکت و صندلی و میز نداشته باشد تحصیل کنند و این مستلزم هزینه است، اگرچه ما پول گرفتن را به هیچ مدرسه ای توصیه نمی کنیم.
در همین حال گزارش های دریافتی از اجرای طرح آدرس محوری در ثبت نام دانش آموزان از بروز تخلفاتی در این حوزه حکایت دارد.
بر اساس این طرح، اگر منزل دانش آموز در نقشه ترسیمی آموزش و پرورش در محدوده مدرسه باشد، او قادر به ثبت نام در آن مدرسه است.
در قالب اجرای این طرح، اگر دانش آموزی یک خیابان آن سوی مدرسه ساکن باشد اما در نقشه ترسیمی آموزش و پرورش در حوزه جغرافیایی مدرسه نزدیک نباشد قادر به ثبت نام در این مدرسه نیست و باید در مدرسه دورتر ثبت نام کند.
والدین یکی از دانش آموزان منطقه شهرک سعدی شیراز به خبرنگار ما گفت: هنگام مراجعه برای ثبت نام فرزندم در مدرسه ای در نزدیکی مرکز شهر، مدیر مدرسه طرح آدرس محوری را به من متذکر شد و گفت که نمی توانیم ثبت نام کنیم مگر این که شما هفت میلیون ریال پول پرداخت کنید.
وضعیت جاری در مدارس شهر شیراز در حالی است که مسوولان اداره کل آموزش و پرورش فارس در نشست اخیر با مدیران دوره متوسطه شیراز بر مردمداری تاکید بسیار کرده اند.
از آن جمله، معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش فارس نیز دراین مراسم داشتن سعه صدر را از ویژگی های بارز مدیران مدارس در هنگام ثبت نام دانش آموزان دانست.
محمود رضا نصیری خواستاراحترام ورعایت حقوق اولیا ودانش آموزان در هنگام ثبت نام شد و گفت: از مدیران مدارس انتظار می رود تا مردم داری را شاخص کار خود قرار دهند.
معاون آموزش متوسطه آموزش وپرورش فارس در باره ویژگی های مدیر مردم دار گفت: یک مدیرمردم دار باید صداقت و راستی در کار را در راس فعالیت خود قراردهد
نصیری گفت: مردم اگر بدانند که با همه آنها برخورد یکسان می شود حتی اگر مشکل آنها حل نشود از ما نگران نخواهند شد.
وی همچنین با اشاره به اینکه آموزش وپرورش با مشکلات عدیده ای از جمله کمبود منابع مالی مواجه است کار با تدبیر از سوی مدیران مدارس را خواستار شد.
سخن از نداری و بی توجهی سال های گذشته به بودجه آموزش و پرورش استان در جای خود جای تامل است. همچنانکه مدیرکل آموزش و پرورش فارس در نشست اخیر شورای برنامه ریزی استان فارس به این واقعیت اشاره کرد که در هشت سال گذشته به بودجه استانی این اداره کل کم لطفی شده است و سهم 24 درصدی اعتبارات آموزش و پرورش در سال 91 به چهار درصد اعتبارات استان تنزل یافته است.
به گفته حمیدرضا آذری، آموزش و پرورش استان فارس با وجود دربرگیری افزون بر هشت هزار مدرسه و واحد آموزشی پرورشی و حدود 60 اداره منطقه ای، از نظر برخورداری از اعتبارات استانی، در رده 29 استان های کشور قرار دارد.
به اعتراف ناظران خارجی، مردم ایران از قدرت تحلیل و سطح آگاهی بالایی نسبت به کشورهای منطقه برخوردار هستند و در این میان، جفا به نظر می رسد که در موضوعی کوچک مانند ثبت نام دانش آموزان آنان را به همفکری فرانخوانیم.
اگر قرار است شهریه ای گرفته شود اعلام شود که در شرایط تحریم و اقتصاد مقاومتی، مردم دست یاری بدهند و نه این که رویکردی متناقض در پیش گرفته شود؛ چرا که مردم درانتخابات 24 خرداد 92 به رویکردهای متناقض در سخن و عمل ˈ نهˈ گفته اند.ک/4
گزارش: سید احمد نجفی
2026 /675

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن