تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820219938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شاعره نوسواد شیروانی 12 هزار بیت شعر سروده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شاعره نوسواد شیروانی 12 هزار بیت شعر سروده است بجنورد - ایرنا - ˈفاطمه بیگم حسینیˈ شاعره روستایی در شهرستان شیروان، بدون سواد خواندن و نوشتن هزاران بیت شعر سروده بود که در سال 71 با شرکت در کلاس های نهضت سوادآموزی توانست مسیر جدیدی پیش روی قریحه خود باز کند.


به گزارش ایرنا، این شاعره اهل روستای ˈمشهد طرقیˈ شیروان در خراسان شمالی اکنون در 56 سالگی یک مجموعه از اشعار خود را به چاپ رسانده و شش مجموعه دیگر نیز آماده چاپ دارد.
وی که مادر 9 فرزند است و دوشادوش شوهرش در زمینه های تولید صنایع دستی، دامداری و کشاورزی فعالیت می کند، می گوید: تاکنون بیش از 12 هزار بیت شعر سروده است که بخش اعظم آن هنوز به چاپ نرسیده است.
حسینی می افزاید: از زمان کودکی به شعر گفتن علاقه بسیاری داشتم و هرگاه در دامان طبیعت قرار می گرفتم چشمه ذوقم به جوش آمده و اشعاری به ذهنم خطور می کرد اما تا سالیان سال، چون سواد نوشتن نداشتم قادر به ثبت و جمع آوری سروده های خود نبودم.
این شاعره روستایی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از همان زمان کودکی اشتیاق خاصی به خواندن و نوشتن داشتم اما مشکلات مالی خانواده، مانند بسیاری از دیگر کودکان روستایی آن زمان، اجازه تحصیل را از من گرفت.
وی اصلی ترین مشوق خود برای سرودن شعر را معلم نهضتی خود ˈزهره علی محمدزادهˈ عنوان کرد و افزود: تا سال 77 اشعارم جنبه تفننی داشت اما پس از ابتلای پسر هفت ساله ام به سرطان خون و درگذشت وی، انگیزه ام برای سرودن بیشتر شد.
وی با چشمانی اشکبار می گوید: در مدت یک سالی که در بیمارستان بر بالین فرزند بیمارم حاضر می شدم، با سرودن شعر، خود را به خداوند نزدیکتر یافته و از این راه به آرامش می رسیدم که حال و روز من پزشکان بیمارستان را متعجب می ساخت.
وی قالب اشعار سروده شده اش را قصیده، غزل، دوبیتی و شعر نو و عمدتا در زمینه های مذهبی، حماسی، فرهنگی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: سرودن در زمینه جوانان و دردهای آنان از جمله اعتیاد بخش زیادی از سروده های مرا دربرمی گیرد.
وی که نخستین مجموعه شعری خود را با عنوان ˈاشعاری در کوچه های دلˈ با 10 هزار جلد شمارگان در سال 91 روانه بازار کرده می گوید: این اثر را با هزینه شخصی خود به چاپ رساندم که تاکنون 50 درصد آن به فروش رفته، اما برای چاپ 6 دفتر شعری دیگرم، که به تایید نیز رسیده، با مشکل مالی مواجهم.
این شاعره روستایی که دارای کارت هنرمندی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از آموزش و پرورش نیز لوح تقدیر گرفته، می افزاید: با وجود پیگیری فراوان از طریق ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی، آنان حاضر به حمایت مالی برای چاپ آثارم نشده اند.
حسینی این دفاتر شعری خود را شامل نوحه های مذهبی، شعر نو، اشعار کودکان، شهدا، دوبیتی و نیز اشعار متفرقه عنوان می کند.
حسینی اضافه می کند: از مسوولان ادارات و نهادهای فرهنگی انتظار دارم با توجه به اینکه عمده دغدغه من در سروده هایم مسایل اجتماعی و فرهنگی جوانان است مرا برای انتشار اشعارم یاری دهند.
وی در عین حال بر این تاکید دارد که نگاه وی به هنر شعر اصلا جنبه مادی و درآمدزایی ندارد و می افزاید: اگر نگاه مادی به قضیه داشتم تاکنون باید بارها سرودن را رها می کردم، اما عشق به کشورم و دغدغه جوانان نمی گذارد از این کار دست بکشم.
این شاعره روستایی عمدتا اشعار فردوسی، سعدی، حافظ، پروین اعتصامی و باباطاهر را مطالعه می کند و به گفته خود بیشتر از همه به سروده های استاد شهریار علاقه دارد.
کارشناس فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شیروان در گفت و گو با ایرنا در خصوص عدم حمایت از این شاعره روستایی، گفت: این اداره می تواند در قالب پرداخت تسهیلات از طریق صندوق حمایت از هنرمندان، این شاعر را برای چاپ آثارش یاری کند.
ˈسارا سلامتیˈ افزود: اصولا حمایتی که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرمندان می کند در همین چهارچوب است و البته پس از چاپ اثر نیز می تواند با خریداری بخشی از آثار، هنرمندان را در فروش آثارشان یاری کند.
شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت، دومین شهر پرجمعیت استان خراسان شمالی است که مرکز آن در 60 کیلومتری شرق بجنورد واقع است. ک/3
7186/626/330

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




17/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن