تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشان منافق سه چیز است: 1 - سخن به دروغ بگوید . 2 - از وعده تخلف کند .3 - در اما...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816992483




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باغي ديگر زيبايي خود را به زمختي آهن و سيمان داد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: باغي ديگر زيبايي خود را به زمختي آهن و سيمان داد
حتماً تاكنون تبليغات گسترده «ارگ تجاري تجريش» را در جاي‌جاي شهر ملاحظه كرده‌ايد. ارگ تجاري بسيار عظيمي با 75 هزار مترمربع در چهار طبقه و با 200 واحد تجاري، 9 كافي‌شاپ، يك واحد رستوران سرپوشيده، آمفي‌تئاتر 200 نفره، شهربازي، كارواش، فست‌فود و فودكورت عمده‌ترين مكان‌هاي اين ارگ مسئله‌دار است؛ مسئله‌دار از اين جهت كه مانند بسياري از بناهاي بتني و سيماني مهمان‌هاي ناخوانده باغات و فضاي سبز پايتخت هستند و ارگ تجاري تجريش هم مهمان ناخوانده و غصب‌كننده «باغ گياهي» تجريش است.
حتماً تاكنون تبليغات گسترده «ارگ تجاري تجريش» را در جاي‌جاي شهر ملاحظه كرده‌ايد. ارگ تجاري بسيار عظيمي با 75 هزار مترمربع در چهار طبقه و با 200 واحد تجاري، 9 كافي‌شاپ، يك واحد رستوران سرپوشيده، آمفي‌تئاتر 200 نفره، شهربازي، كارواش، فست‌فود و فودكورت عمده‌ترين مكان‌هاي اين ارگ مسئله‌دار است؛ مسئله‌دار از اين جهت كه مانند بسياري از بناهاي بتني و سيماني مهمان‌هاي ناخوانده باغات و فضاي سبز پايتخت هستند و ارگ تجاري تجريش هم مهمان ناخوانده و غصب‌كننده «باغ گياهي» تجريش است.
قضيه از آنجا شروع شد كه بيستم اسفندماه سال 1387 در صفحه 6 روزنامه ايران گزارشي در اين خصوص منتشر شد.
خبرنگار در بخشي از اين گزارش از زبان خود نوشته: با همكاري برخي از اهالي به پشت بام منزل آنها رفتيم و از آنجا بود كه مي‌شد عمليات تخريب باغ را به طور واضح و زنده مشاهده و از آن عكسبرداري كرد. اهالي مي‌گفتند در اين 20 روز (از اول تا بيستم سال 87) حداقل 50 تا 70 اصله درخت با سن 100 تا 350 سال قطع و از اين باغ خارج شده است. دور تا دور باغ پر از لاشه‌هاي دسته‌جمعي درختچه‌ها بود و طبق برآورد ما حدود 500 تا 600 درختچه در اين باغ به طور غيراصولي از ريشه كنده شده بود.
اگرچه به خبرنگار روزنامه ايران گفته مي‌شود كه اين پروژه متعلق به «يك نهاد بسيار مهم» است و بهتر است پيگيري نكند ولي وي با مسئولان شهرداري منطقه يك تماس مي‌گيرد و از آنها توضيح مي‌خواهد. بخشي از گفت‌وگوي داوودي، مدير وقت روابط عمومي منطقه يك با اين روزنامه عيناً نقل مي‌شود: «به گفته داوودي به محض اينكه از اين موضوع مطلع شديم، ‌همه چيز را تحت كنترل درآورديم. درختي قطع نشده بلكه فقط چند درخت خشك را از آنجا خارج كرده و از جا كنده‌اند. داوودي اظهارات و گواهي‌هاي مردمي درباره قطع و خارج شدن 50 تا 70 اصله درخت را رد كرد.»  
عاقبت در مقابل خواسته مردم و فشار رسانه‌ها تخريب باغ گياهي در شب عيد سال 88 متوقف و در تاريخ هشتم آذر موضوع اين باغ در سطح گسترده‌اي در رسانه‌ها منعكس مي‌شود و دكتر حمزه شكيب عضو شوراي شهر دوره سوم موضوع تخريب باغ گياهي را در اوايل آذر در صحن علني شورا مطرح مي‌كند. به گفته دكتر شكيب،‌مساحت باغ گياهي 10هزار متر مربع است و پيمانكار پروژه قبل از اخذ پروانه از شهرداري اقدام به تخريب بيش از 200‌اصله درخت نموده و بيش از 70 درصد مساحت باغ گودبرداري شده است. دكتر شكيب با اشاره به قانون حفظ فضاي سبز و با توجه به قطع عمدي 200 درخت،‌ خواستار مصادره باغ به نفع شهرداري مي‌شود. در همين جلسه مهدي چمران،‌ رئيس وقت شوراي شهر با تأييد ضمني اظهارات شكيب چنين مي‌گويد: «در مورد اين ملك چندين نامه پيگيري به شهرداري تهران داده شد و يك جلسه با حضور شهردار منطقه و نيمي از اعضاي شورا در منطقه يك برگزار كرديم. اما متأسفانه زمان مهلت داده شده گذشته و هنوز اقدام قابل توجهي صورت نگرفته است.»
بنابراين در آذرماه 1388 مسئله به طور كامل در شوراي شهر تهران نيز مطرح گرديد و رئيس كميسيون عمران و رئيس وقت شورا به تخريب غيرقانوني باغ اذعان كردند ولي ظاهراً كنترل شهرداري منطقه يك و جلسات شوراي شهر سوم نيز فايده‌اي به حال باغ 10هزار متري گياهي نكرد، اما دست‌اندركاران تخريب براي ساكت كردن اهالي كه نگران بر هم خوردن بافت طبيعي منطقه و محل زندگي خود بودند، انگيزه تخريب را ساخت پاركينگي طبقاتي عنوان كردند كه نياز زائران امامزاده صالح را در پايان هفته پاسخ دهد و ترافيك سنگين منطقه را با احداث اين پاركينگ رفع و رجوع نمايد. اين بهانه همان رگ خواب مردم بود كه به دست تخريبگران باغ افتاده بود چرا كه مردم در مقابل اين بهانه ساكت و راضي شدند اما ماجرا به اينجا ختم نشد و به مرور زمان و در جريان ساخت سازه مزاحم به مرور زمان محتواي تابلو‌هاي راهنما از پاركينگ طبقاتي به ارگ تجاري تجريش تغيير يافت و به موازات آن براي تأمين زمين مورد نياز 75 هزار متري به دور از چشم مردم درخت‌ها و درختچه‌هاي ديگري قلع و قمع شد.
در سال 1391 تابلوي «پاركينگ طبقاتي اميركبير» به «پاركينگ طبقاتي، تجاري و فرهنگي» تغيير يافت و در سال 1392 عنوان «فرهنگي» نيز از تابلو حذف شد و ماهيت تابلو نوشته «مجمع تجاري ارگ» را نمايش داد و حالا مجتمعي عظيم چون اژدهايي بر فضاي سبز اطراف مسجد گياهي چنبره زده و براي تجسم آن فضاي سبزي كه ادامه مجموعه تاريخي كاخ سعدآباد بود، بايد به تصاوير مراجعه كرد. حالا بايد سؤالاتي كه در خصوص تغيير كاربري و فروش تراكم و... به ذهن متبادر مي‌شود را به خيل پرسش‌هاي پاسخ نگفته‌اي افزود كه درخصوص تخريب و تغيير كاربري باغ حكمت،‌ باغ معنوي، باغ سوهانك و ساير باغ‌هاي ريز و درشت پايتخت مطرح است. با اين اوصاف به نظر مي‌رسد تنها اقدامي كه مي‌تواند موج بازدارنده‌اي در اين خصوص ايجاد كند، برخورد قاطع و صدالبته عاجل دستگاه قضاست، آن هم با توجه به دستور مستقيم رئيس محترم قوه قضائيه به دادستان اين پرونده و نصب‌العين قرار دادن منويات مقام معظم رهبري در خصوص حفظ باغات و فضاي سبز. انتظار مي‌رود دستگاه قضا در اسرع وقت با متخلفان اين پروژه برخورد قانوني نمايد.

نویسنده : علي خدايي‌بيجاري 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن