واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی
آموزش موسیقی پاپ با همکاری نوازندگان آلمانی
فرزاد فخرالدینی نوازنده و آهنگساز موسیقی پاپ کشورمان به زودی کارگاه آموزشی نوازندگی درامز را با حضور3 استاد برجسته آلمانی برگزار می کند.
این نوازنده و آهنگساز در گفتگو با خبرنگار مهر در تشریح تازه ترین فعالیتهای خود در عرصه موسیقی با اعلام این خبر افزود: در حال حاضر مشغول ثبت نام دوره آموزشی « بَند کَمپ» توسط 3 استاد برجسته آلمانی با نام های پیتر ولپل (گیتار)، اشتفان هرگن رودر (باسیست) و کلاوس هسلر (درامز) با همکاری شرکت سرنا و علیرضا طباطبایی هستیم. ثبت نام این کارگاه از طریق وبسایت آکادمی گیتار رنگین کمان انجام می شود و به شرکت کنندگان گواهینامه معتبر این اساتید اعطا می شود. فرزند فرهاد فخرالدینی ادامه داد: از دیگر دغدغه های فعلی مان تهیه فیلم های آموزشی در سطح گسترده و با همکاری «موسسه رها فیلم» است و انگیزه اصلی مان از این کار گسترش فضای آموزشی برای هنرمندان ساکن شهرستان هاست. البته 3سال گذشته تقریباً تمام وقت مشغول برنامه ریزی های آموزشی در آکادمی گیتار رنگین کمان بوده ام. نهایت سعی خود را کرده ام تا از بهترین نیروهای در دسترس، البته در حد توانایی ها و امکانات موسسه ام استفاده کنم و در این اثنا تمرکز اصلی ام بر روی کارگاه ها و دوره های آموزشی گروهی بوده است. وی افزود: کلینیک جز، لاتین، فیوژن» توسط ماهان میرعرب و شایان فتحی از اتریش و همچنین «کارگاه گیتارهارمونی» توسط میلاد زنده نام فارغ اتحصیل دانشگاه برکلی از جمله فعالیتهایی هستند که تاکنون در عرصه آموزش موسیقی داشته ام که خوشبختانه با استقبال خوبی از سوی اهالی موسیقی نیز مواجه شده است. فخرالدینی در ارزیابی وضعیت موسیقی پاپ کشورمان توضیح داد:در حال حاضر تولیدات موسیقی پاپ در سطح کشور بیش از چند برابر مجموع تولیدات سایر سبک هاست و جالب این که تمرکز واحدهای رسمی آموزشی بر این نوع موسیقی در ضعیف ترین سطح است. معمولاً عوامل اصلی تولید موسیقی پاپ را نوازندگان و آهنگسازانی تشکیل می دهند که معلومات آنها مربوط به سبک های مدرن غربی می شود. در واقع اسلوب اصلی یک گروه موسیقی پاپ متشکل است از سازهای مدرن غربی مانند گیتار الکتریک، گیتار باس، کیبورد و درامز که هیچ کدام از این سازها به صورت رسمی در دانشگاه ها و موسسات آکادمیک کشور ما تدریس نمی شوند. این در حالی است که تدریس سازهای مدرن در دانشگاه ها و کنسرواتوارهای کشورهای پیشرفته در کنار سازهای کلاسیک با همان کیفیت، ده ها سال است که با جدیت دنبال می شود. این آهنگساز درباره دلایل نادیده گرفتن سازهای غربی تصریح کرد: در دهه های 20 و 30 شمسی موسیقی ایرانی تحت تاثیر سازهای غربی و نحوه آموزش مدرن قرار گرفت، به طوری که امروزه سازهایی از قبیل ویولون و پیانو را در ساختار موسیقی ایرانی کاملاً پذیرفته ایم و جالب اینکه بزرگانی چون استاد ابولحسن صبا و استاد مرتضی محجوبی نقش به سزایی در وارد کردن این سازها به موسیقی ایرانی داشته اند. وی گفت: هارمونیزه شدن موسیقی ایرانی با روش و متدهای غربی آغاز شد. شاید در آن دوره نیز افرادی بوده اند که تمایلی به پذیرش این فاکتورها در موسیقی ایرانی نداشته اند. از سوی دیگر امروزه سازهایی از قبیل گیتار الکتریک و درامز در وضعیت مشابهی قرار دارند که حتی از نظر برخی اساتید پیشکسوت و همچنین مخاطبین نسل پیشین ما کاملاً پذیرفته نیستند. در حالی که گرایش نسل جوان به سبک های مدرن تر موسیقی انکار ناپذیر است و همانطور که شاهد هستیم این سازها آنسامبل اصلی گروه های پاپ ایرانی را تشکیل می دهند. فخرالدینی تاکید کرد: وجود فضای آموزشی سالم برای هنرجویان سبک های مدرن تاثیر زیادی در جلوگیری از پاره ای انحرافات حاشیه ای دارد که می تواند به مرور زمان باعث پذیرش بیشتر این سازها در میان نسل پیشین ما شود.شاید این دوره با حمایت های ضمنی دولت یازدهم از مقوله هنر و آموزش موسیقی موقعیت مناسبی باشد تا بتوانیم سطح علمی موسیقی پاپ کشور را بالاتر ببریم.
۱۳۹۳/۴/۱۶ - ۱۲:۰۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]