تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على! از ارجمندى مؤمن در نزد خدا اين است كه برايش وقت مرگ، معيّن نفرموده است...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833110639




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معرفی شخصیت های سریال مدینه


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:



معرفی شخصیت های سریال مدینه
سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم با ایجاد شخصیت پردازی ساده و تاثیرگذار توانسته تا در این چند روز مخاطبان را با خود همراه کند.



به این مطلب امتیاز دهید

  به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز؛ سریال «مدینه» چند شخصیت اصلی دارد که همه آن‌ها کم وبیش خاکستری هستند. یعنی نه سیاه مطلق‌اند. نه سفیدکامل. به عنوان مثال خود «مدینه» اگرچه زنی آرام، با ایمان و مهربان و دلسوز به نظرمی‌رسد اما از نگاه روحی همسر سابق جهان چهره زنی را دارد که شوهرش را از چنگش درآورده است وگاهی اوقات نیز در تصمیم گیری‌ها همانند هر فرد دیگر اشتباه می‌کند و یا عجولانه قضاوت می‌کند. شخصیت «عبدی» با بازی خوب و تاثیرگذار مهدی سلطانی هم اگرچه تلاش دارد به عنوان شخصیت منفی موتور متحرک درام را روشن نگه دارد اما از همین شخصیت به ظاهر منفور هم گاهی اوقات چهره‌ای می‌بینیم که قضاوتمان را درباره‌اش تغییر می‌دهد. سکانس‌هایی همچون مراقبت او از خواهر پیرش و یا تلاش صادقانه‌ای که وی برای ابراز عشق به روحی انجام می‌دهد. دراین میان شخصیت «روحی» با بازی شبنم مقدمی خود یک برگ برنده است. شخصیتی چند بعدی که با بازی درخشان مقدمی به یک شخصیت ماندگار و به یادماندنی تبدیل شده است. از این رو نه وقتی زیرگوش هانیه می‌زند یا با صدای بلند مدینه را ازخانه‌اش بیرون می‌کند به نظر منفورمی آید، نه وقتی کار مدینه در لو دادن بهمن به پلیس را تایید می‌کند آدمی منطقی و بی‌کینه جلوه می‌کند. روحی نماد شخصیتی کامل با همه ضعف‌ها و قوت‌های یک شخصیت واقعی است. از این رو واکنش‌هایش در موقعیت‌های مختلف نه در راستای خواست نویسنده ونه در جهت پیشبرد غیر اصولی داستان است. ازطرف دیگر شخصیت «بهمن»، «هانیه» وحتی «عزیز» با اعتیادی که اصلا شکل و شمایل کلیشه‌های مرسوم را ندارد همگی نشان می‌دهد، مدینه در شخصیت‌پردازی و شخصیت سازی چه از جنبه فیلمنامه چه از نظر اجرا در کارگردانی و بازیگری موفق عمل کرده است. اما درمیان این همه شخصیت چند بعدی صیقل خورده و کارآمد نویسنده و کارگردان «مدینه» ناگهان شخصیتی را رونمایی می‌کنند که هیچ سنخیتی با کلیت اثر و توانایی‌های آن‌ها ندارد. آن هم شخصیتی است با نام «افلاطون» که قرار است نقش منفی و موتور محرک درام این سریال باشد. شخصیت یک نزول خور که در یک خانه متحرک زندگی می‌کند. حرف نمی‌زند. مو‌هایش را شرابی رنگ می‌کند و اصلا معلوم نیست آدمی با سرو شکل او چگونه می‌تواند هفت میلیارد تومان پول را نقدا پرداخت کند. آری، افلاطون چنان تیپ است که وصله‌ای ناجور در کلیت درام خوش ساخت «مدینه» به نظر می‌رسد. تیپ بودن و تک بعدی نمایش داده شدن این شخصیت چنان در نگاه اول توی ذوق می‌زند که حتی فضای دلنشین و خوش ریتم اثر را نیز برهم می‌زند. نگاهی به دکوپاژ سکانس‌های مربوط به شخصیت افلاطون و نوع طراحی صحنه و لباس و حتی تدوین این سکانس‌ها یک بافت نچسب در کلیت سریال مدینه است. اما چرا؟ چرا وقتی دریک سریال با چندین شخصیت پرداخت شده و صیقل خورده و باور پذیر مواجه‌ایم ناگهان شخصیتی اینگونه دم دستی و تک بعدی ظاهر می‌شود. دلیل آن هرچه باشد ناتوانی نویسنده و کارگردان نیست. چون آن‌ها پیش از این توانایی خود را در خلق شخصیت‌های قابل قبول ثابت کرده‌اند. بنابراین دلیل این کاستی خودخواسته یک تعمد آگاهانه است. نگاهی به شخصیت افلاطون و کارکرد آن در درامی که موضوع اصلی آن نمایش نزول خواری و اثرات و تبعات این عمل ناپسند است نشان می‌دهد نویسنده و کارگردان «مدینه» آگاهانه و با چشم پوشی از توانایی‌هایشان در خلق شخصیت‌های استاندارد چنین شخصیتی را خلق کرده‌اند. آن‌ها می‌دانسته‌اند که این شخصیت قراراست بار تمامی بدی‌ها و پلیدی‌های درام را بردوش بکشد. ازسوی دیگر افلاطون نماد فرد نزول خوری است که می‌خواهد تمام پلشتی و پلیدی این عمل شنیع را به نمایش بگذارد. بنابراین چنین شخصیتی نمی‌تواند شغل مشخصی داشته باشد یا رفتاری کاملا عادی و نرمال ازخود نشان دهد زیرا در چنین شرایطی مابه ازایی واقعی در جامعه پیدا می‌کند و گذشته از برانگیختن برخی حساسیت‌ها در بین اصناف و اقشار مختلف جامعه، فراگیر بودن این شخصیت را نیز مخدوش می‌کند. بنابراین سازندگان سریال «مدینه» با زیرکی خاصی علاوه برخلق این شخصیت و پیش برد داستان سریال کاری کرده‌اند تا شخصیت افلاطون نه قابلیت انتصاب به گروه و طبقه‌ای خاص را داشته باشد که حساسیت و اعتراضی را برانگیزد و نه کارکرد خویش به عنوان نمادی از آدم‌های نزول خور را از دست بدهد. ازسوی دیگر چنین شخصیت عامی سبب شده تا مخاطب آن را به هر قشر و طبقه‌ای منتسب کند و سازندگان سریال این هشدار را به مخاطب خود بدهند که فرد نزول خور هیچ مولفه و ویژگی خاصی ندارد و هرکس و در هر موقعیت و جایگاهی خطر سقوط به این ورطه را داراست. این زیرکی در انتخاب اسم این شخصیت هم دیده می‌شود. نام این شخصیت آگاهانه نامی انتخاب شده که اصلا ایرانی نیست. افلاطون. تا حتی در نام هم این شخصیت مابه ازایی در ذهن مخاطب ایجاد نکند. از طرف دیگر حضور این شخصیت تیپ گونه و تک بعدی در جمع شخصیت‌های پرداخته شده سریال شاید نوعی اعتراض سازندگان سریال به محدودیت‌ها نیز باشد. محدودیت‌هایی که گاهی اوقات خارج از ضوابط و قوانین جاری تلویزیون وحتی با نظر مخالف مدیران سیما از فضایی خارج از شرایط کار‌شناسی حاکم بر صداوسیما به سازندگان آثار نمایشی تحمیل می‌شود که دست هنرمندان را در خلق اثری خوش ساخت و کم نقص می‌بندد. این محدودیت‌ها که بیشتر ناشی از وابستگی‌های سیاسی، صنفی و گروهی است گاهی اوقات چنان پر زور می‌شوند که ممکن است به غیر قابل پخش شدن یک اثر بیانجامد. بنابراین سازندگان مدینه با خلق شخصیت افلاطون تلاش کرده‌اند تا ضمن برانگیخته نساختن احساسات و دلمشغولی‌هایی گروههای دلواپس، طعنه‌ای نیش دار به اینگونه برخوردهای غیر منطقی و بی‌حساب و کتاب هم بزنند. شاید یک آه که سال هاست در دل سازندگان سریال‌های تلویزیونی و حتی مدیران رسانه ملی مانده است. آهی که طنزی تلخ در خود دارد. طنزی تلخ در عدول آگاهانه از توانایی‌ها و سرپوش گذاشتن بر خلاقیت‌ها. به هرحال نیت سازندگان سریال «مدینه» هرکدام از این دو که باشد، قابل قبول و حتی شایسته تحسین است.   منبع: تسنیم   130




۱۶/۰۴/۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن