تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820237774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ضرورت بهره گیری از همفکری گروه کاری محلی برای نجات چشمه بل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ضرورت بهره گیری از همفکری گروه کاری محلی برای نجات چشمه بل سنندج - ایرنا - اگرچه تلاش ها و هزینه های زیادی از سوی کارفرمای سد داریان برای نجات چشمه بل انجام شده است اما ˈگروه کاری نجات بخشی چشمه بلˈ که از متخصصین و دستگاه های اجرایی زیادی تشکیل شده است، طرح فعلی نجات کانی بل را چندان عملی نمی داند.


به گزارش خبرنگار ایرنا، این گروه کاری تنها راه نجات این چشمه را همکاری مسوولین ساخت سد با آنها و رسیدن به یک نتیجه علمی از طریق همفکری دو طرفه می داند.
یکی از مسوولین سد در نشستی که با حضور مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان، نمایندگان سازمان های مردم نهاد زیست محیطی و خبرنگاران برگزار شد، در مورد اقدامات و مطالعات انجام شده برای نجات چشمه بل گفت: برای اجرای طرح های مطالعاتی نجات کانی بل از توان متخصصان حوزه مهندسی آب و نیرو کشور استفاده شده و پنج هزار صفحه گزارش در این رابطه تهیه شده است.
به گفته وی برای رسیدن به طرح نجات چشمه بل، قراردادهایی با دانشگاه تهران، دانشگاه کرمانشاه، موسسه زلزله شناسی و شرکت مهاب قدس منعقد شده است.
وی افزود: از میان سه طرح آب بندی، پلاگ مجرای سیفونی و تونل زهکشی، در نهایت طرح پلاگ مجرای سیفونی به دلیل زمان کمتر و کیفیت مناسب انتخاب شد.
به گفته وی گزینه تونل زهکشی به دلیل نیاز به پنج کیلومتر تونل، دشواری و طولانی بودن زمان احداث تونل، حذف شد اگرچه این طرح از لحاظ کیفیت، مطلبوترین گزینه بود و تداخلی با آب سد ایجاد نمی شد.
وی با اشاره به اینکه در هر دو طرح آب بندی و پلاگ مجرای سیفونی چشمه، اختلاط آب چشمه با آب سد وجود دارد، گفت: طرح پلاگ مجرای سیفونی به دلیل امکان اختلاط کمتر آب به عنوان راهکار نجات چشمه بل انتخاب شد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان کردستان نیز در این نشست، خواستار شفافیت بیشتر در زمینه شیوه نجات چشمه بل شد و گفت: اگر وزارت نیرو پویاتر عمل می کرد و مسوولین دو استان کرمانشاه و کردستان را برای همفکری دعوت می کرد احتمال به نتیجه رسیدن بیشتر می شد.
ناصح قادری افزود: تلاش های زیادی برای نجات چشمه بل انجام شده است اما همچنان انتظارات و خواسته هایی وجود دارد.
وی اظهار کرد: در استنتاج ها و صحبت های گفته شده ناهمگونی و تناقض وجود دارد که شاید در فرصت کم موجود قابل رفع نباشد.
قادری احتمال نفوذ آب مخزن سد به مجراهای تامین آب چشمه را یکی از احتمالات طرح انتخابی دانست و گفت: به نظر می رسد به دلیل حجم کمتر کار و کوتاه بودن از نظر زمانی، این گزینه برای نجات چشمه بل انتخاب شده باشد.
مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان، مشکلات ارزیابی اولیه پیش از آغاز ساخت سد را یکی از نقایص اجرای این طرح بیان کرد و گفت: برای اجرای این طرح باید ناظر ارزیاب در نظر گرفته می شد تا گزارش ارزیابی دقیق تر بود.
وی سپس گزارش های تهیه شده در رابطه با نحوه نجات چشمه بل را دریافت کرد تا برای بررسی دقیق تر به سازمان حفاظت از محیط زیست کشور ارسال کند.
در پایان این نشست مصوب شد تا اتمام بررسی طرح های نجات چشمه کانی بل از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست، انجام فعالیت ها در رابطه با نجات این چشمه متوقف شود.
گروه کاری نجات چشمه بل که از نمایندگان دستگاه های اجرایی مانند جهاد کشاورزی، استانداری کردستان، حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی، آب منطقه ای استان های کردستان و کرمانشاه، خانه کشاورز، چند انجمن محیط زیستی و اساتید دانشگاهی تشکیل شده است بارها خواستار تشکیل جلساتی میان مسوولین ساخت سد و این کارگروه شده بود که تاکنون میسر نشده است.
سرپرست گروه کاری نجات چشمه بل در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: ضروری است با برگزاری نشست های مشترک، فرایند امکانپذیری برای نجات این چشمه مورد بررسی قرار گیرد.
دکتر مختار هاشمی افزود: بر اساس بند ج ماده 214 قانون برنامه پنجم توسعه نیز در هر مرحله ای می توان طرح ها را از لحاظ مهندسی ارزش، مورد ارزیابی قرار داد.
وی اظهار کرد: چند سال است که همزمان با انجام مطالعات طرحی را در رابطه با چشمه بل اجرا می کنند، این در حالی است که باید تا پیش از اتمام مطالعاتی که خود در دست داشتند صبر می کردند.
وی با اشاره به طرح پلاگ مجرای سیفونی که به عنوان تنها طرح نجات چشمه بل از سوی مسوولین ساخت سد انتخاب شده است، گفت: انتقال آب چشمه به ارتفاع 150 متر، کاری علمی و عملی نیست.
وی افزود: شاید تا ارتفاعی آب خود به بالا برود اما از آن به بعد نیاز به پمپاژ دارد که هزینه بر است.
هاشمی با اشاره به اینکه ارزان ترین و کم اثرترین گزینه برای نجات چشمه بل انتخاب شده است، گفت: امکان اختلاط متوسط آب چشمه و آب سد وجود دارد و از سوی دیگر تعادل هیدرواستاتیکی و ایمنی برای دیواره ایی که از کف، عبور چشمه را به سمت مخزن سد (رودخانه سیروان) متوقف می کند، وجود نخواهد داشت.
چشمه آب معدنی ˈبلˈ با آبدهی بیش از هزار و 100 لیتر در ثانیه و سالانه 150 میلیون متر مکعب، یکی از پر آب ترین چشمه های غرب کشور است که در فاصله دو کیلومتری روستای هجیج شهرستان پاوه واقع شده است.ک/4
570/533

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




16/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن