محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831300742
یادداشت/ محمدکاظم انبارلویی مردمسالاری و مفهوم بیعت
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ محمدکاظم انبارلویی
مردمسالاری و مفهوم بیعت
آن زمان که غرب در توحش زندگی میکرد و در نظامات سیاسی آنها اساسا بحث مردم و رای ملت معنا نداشت، در جهان اسلام این مفاهیم مطرح بود.
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری فارس، محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله شماره امروز روزنامه رسالت در مطلبی تحت عنوان «مردمسالاری و مفهوم بیعت» به موضوع نسبت شریعت اسلامی با مردمسالاری پرداخته است: مقام معظم رهبری در بیانات روشنگرانه خود در مراسم چهاردهم خرداد، سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در باب نسبت شریعت اسلامی با مردمسالاری در فلسفه سیاسی امام (ره) فرمودند: "برخی گمان نکنند که امام بزرگوار ما انتخابات را از فرهنگ غربی گرفت و آن را قاطی کرد با تفکر اسلامی و شریعت اسلامی. نه، اگر انتخابات و مردمسالاری و تکیه به آرای مردم جزء دین نبود و از شریعت اسلامی استفاده نمیشد امام هیچ تقیدی نداشت. آن آدم صریح و قاطع مطالب را بیان میکرد. این جزء دین است. لذا شریعت اسلامی چارچوب است؛ در همه قانونگذاریها و اجراها و عزل و نصبها و رفتارهای عمومی که تابع یک نظم سیاسی و مدنی است، باید چارچوب شریعت اسلامی رعایت شود. گردش کار در این نظام به وسیله مردمسالاری است... این پایه اصلی حرکت امام بزرگوار است."(1) و نیز فرمودند: "هیچ قدرت و غلبهای در مکتب امام که از تغلب و از اعمال زور حاصل شود مورد قبول نیست. قدرتی که از انتخاب مردم به وجود آید، محترم است. در برابر این قدرت هرکس سینه سپر کند... اسم کار او فتنه است. این نسخه جدیدی است که امام بزرگوار ما به دنیا عرضه کرد و به ادبیات سیاسی عالم این فصل را افزود." (2) نسبت شریعت اسلامی با مردمسالاری مدتها بین فیلسوفان سیاسی مطرح بود. برخی اعتقاد داشتند که وقتی سخن از مردمسالاری است شریعت معنا ندارد و در مردمسالاری حکم مردم (بخوانید اکثریت) مطرح است. در شریعت حکم خدا مطرح است و این دو گاهی قابل جمع نیست. پس سخن از مردمسالاری در یک جامعه دینی بیمعناست. پاسخ این است که ما از کدامین مردم سخن میگوییم؟ مردمی که پایبند به شریعت الهی هستند یا مردمی که اعتقادی به احکام الهی و یا اصلا خود خدا ندارند؟ طبیعی است در یک جامعه دینی که مردم به خدا معتقدند و احکام الهی را گردن نهادهاند پیشاپیش در اداره خود در حوزه خصوصی و عمومی، حکم خدا را بر حکم خود ترجیح میدهند. اساسا وجه تمایز مردمسالاری دینی با دیگر قرائتهای مردمسالار، همین است. ما در مردمسالاری دینی با یک نظم جدید براساس عقلانیت اسلامی روبهرو هستیم؟ اما در مردمسالاری با قرائتهای مختلف به تعداد اقوام و ملل و کشورها مواجه هستیم. هیچ یک از دموکراسیهای اروپایی به لحاظ علمی و نظری شبیه هم نیستند. همچنین هیچ یک از دموکراسیهای موجود در قاره آمریکا و حتی در هر یک از ایالات آمریکا شبیه هم نمیباشند. هر کدام استانداردهای خاص خودشان براساس اراده مردم، آن هم بخشی از مردم (که گاه در انتخابات به زیر 40 درصد تنزل مییابد) را دارند. بحث اصلی این مقال، وجوه تمایز مردمسالاری دینی با دیگر دموکراسیهای جهان نیست. بحث اصلی این است که مردمسالاری را از دین گرفتهایم یا وامدار غرب هستیم. مقام معظم رهبری معتقدند در مکتب امام (ره) موضوع مردمسالاری رجوع به آرای مردم و ترتیب نظامات سیاسی براساس آرای مردم در متن شریعت بوده و ما وامدار غرب نیستیم. ما اگر به متون سیاسی اسلام و منطق قرآن و سیره معصومین برگردیم، میبینیم آن زمان که غرب در توحش زندگی میکرد و در نظامات سیاسی آنها اساسا بحث مردم و رای ملت معنا نداشت، در جهان اسلام این مفاهیم مطرح بود. مفهوم بیعت در اسلام، ما را به مفاهیم مردمسالاری دینی در عصر حاضر پیوند میدهد. "بیعت" یک اصطلاح سیاسی-حقوقی و تاسیسی است و رابطه حقوقی، اخلاقی و سیاسی خاص را بین مردم و رهبران جامعه تعریف میکند. در بیعت، ما با سه رکن روبهرو هستیم؛ 1- بیعت کننده (مردم) 2- بیعت شونده(منتخبین مردم) 3- موضوع بیعت(یعنی اداره جامعه براساس احکام شریعت الهی و عقلانیت اسلامی) کلمه و مفهوم "بیعت" به شکل صریح در قرآن پنج بار در سه آیه آمده است. (فتح آیه 10و18/ ممتحنه آیه 12 و توبه آیه 111) در برخی از آیات از طریق شأن نزول با موضوع بیعت آشنا میشویم. برای نمونه آیه "یا ایهاالرسول بلغ ما انزل الیک من ربک" (مائده 67) که درباره بیعت با امیرمومنان(ع) در واقعه غدیر است. پیامبر اعظم (ص) در حوادث گوناگون از مسلمانان بیعت میگرفتند که برخی از آنها نیز در قرآن آمده است. "بیعت عشیره"، "بیعت عقبه اول"، "بیعت عقبه دوم"، "بیعت رضوان"، "بیت نساء" و بالاخره "بیعت غدیر" از جمله آنان است.آنچه از سیره پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) در موضوع بیعت ادراک میشود اصل "شرایط آزادانه بودن بیعت" است. علی (ع) در احتجاج با جناب طلحه و زبیر در جنگ جمل میفرمایند: "مردم با زور با من بیعت نکردند. شما دو نفر هم از کسانی بودید که مرا خواستید و بیعت کردید. مردم به سراغ من آمدند، من به دنبال مردم نرفتم. باید برگردید و توبه کنید و اگر هم از روی اکراه بیعت کردید شما با دست خود این راه را بر من گشودید و بیعت مرا به گردن گرفتید." (نهجالبلاغه نامه 54) حضرت هیچگاه به دنبال گرفتن بیعت با زور یا حتی دعوت نبودند. به عنوان مثال وقتی عمار پیشنهاد میکند به حضرت: حال که مردم داوطلبانه و بدون اکراه با تو بیعت کردند خوب است از "اسامه بن زید" و "عبدالله بن عمر" دعوت کنیم آنها هم همانند مردم بیعت کنند. حضرت در پاسخ میفرمایند: نیازی به بیعت با کسی که تمایلی به ما ندارد، نیست. (ابن اعثم کوفی، الفتوح، ج 2، ص 441) بیعت در نظام سیاسی اسلام به مفهوم حقوقی آن، اختیاری است. بیعت کننده باید بالغ و عاقل باشد. بیعتشونده هم باید مشروعیت الهی داشته باشد یعنی شرایط حاکم عادل، عالم، مدیر و مدبر و آگاه به زمان را داشته باشد. از سیره علی (ع) این طور میفهمیم که اگر کسی واجدشرایط رهبری بود و عموم مردم با او بیعت کردند و عملا او زمام امور را به دست گرفت حتی کسانی که با او بیعت نکردند لازم است از او تبعیت کنند و به معارضه نپردازند. اشکال مختلف بیعت در صدر اسلام به صورت نام نوشتن، دست دادن یا دست فرو بردن در ظرف آب توسط بیعت کننده و بیعت شونده هنگامی که بیعت کنندگان زن هستند، وجود داشته است. با این توصیف نمیتوان گفت که ملت ما در تاسیس نظام اسلامی موضوع مردمسالاری را از غرب گرفتهاند. آن هنگام که بویی از رای و انتخابات در تعیین حاکم به مشام نمیرسید، اسلام بحث آزادانه انتخاب کردن و اختیاری بودن رای را مطرح کرد.حتی آن زمان که در فلسفه سیاسی غرب موضوع چه کسی حاکم باید باشد به غفلت و فراموشی سپرده شده بود، اسلام از شرایط حاکم سخن گفته و اینکه چه کسی و چگونه باید انتخاب شود را مطرح کرده است. آن زمان که در غرب موضوع چه کسی باید انتخاب کند، مطرح بود دهها قرن قبل موضوع بلوغ عقلی و بلوغ طبیعی انتخاب کننده در اسلام مطرح بود. در فلسفه سیاسی غرب چون اساس و پایه "اومانیسم" بود سر از فاشیسم، لیبرالیسم و سوسیالیسم در آوردند و میلیونها نفر را در سراسر جهان در دو جنگ جهانی به خاک و خون کشیدند.در فلسفه سیاسی اسلام چون اساس، شریعت الهی است و ترجیح حکم خدا بر حکم انسان (بخوانید بخشی از انسانها) مطرح است، حیات طیبه، صلح، دوستی، محبت و جامعه دینی در انتظار بشر است. امام پرچمدار جامعه دینی در عصر ماست. جامعه دینی او را در ایران نمیتوان به سمت خشونت سوق داد. بشریت در انتظار پدیداری چنین جامعهای است. بشر را نمیتوان از مردمسالاری دینی و مدینه فاضله امام خمینی (ره) با فتنه و فتنهگری و ایستادن در برابر جمهوریت و اسلامیت دور کرد. سال 88 مشتی تبهکار و روسیاه با پشت کردن به مردم و نظام و امام که در اندیشه سیاسی آنها سمومات مدرنیسم رسوخ پیدا کرده بود میخواستند با اسم رمز "تقلب" با عبور از جمهوریت نظام و بیعت مردم، پروژه "تغلب" را عملیاتی کنند. در مکتب امام (ره) میزان رای ملت است. " تغلب" و اعمال زور "استبداد رای" و "رای استبداد" راه ندارد. کسانی که در برابر بیعت مردم میایستند "منتقد" محسوب نمیشوند. اگر به اردوکشی خیابانی و اخلال در نظم عمومی روی آورند فتنهگر و محاربند و تردیدی در آن نیست. آنچه در مکتب امام (ره) در نسبت شریعت و مردمسالاری یاد میشود ریشه در مدرنیسم ندارد. مردمسالاری در مکتب امام، ریشه در مفهوم بیعت از منظر قرآن و سیره ائمه معصومین (ع) دارد. پینوشتها: 1 و 2- پایگاهاطلاعرسانی مقام معظم رهبری- مشروح سخنان معظمله در مرقد مطهر امام (ره) انتهای پیام/ز
93/04/16 - 02:15
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]
صفحات پیشنهادی
یادداشت/ محمدکاظم انبارلویی آقای مطهری معنای «محاربه» را از فقیه و مرجع خود بپذیرد/ به آتش کشیدن مسج
یادداشت محمدکاظم انبارلوییآقای مطهری معنای محاربه را از فقیه و مرجع خود بپذیرد به آتش کشیدن مسجد و قرآن انتقاد نیستبد نیست آقای مطهری معنای محاربه را حداقل از فقیه و مرجع مورد قبول خودشان بپذیرند و اینقدر روی منتقد بودن محارب تکیه نکنند محمدکاظم انبارلویی طی یادداشتی در روزنایادداشت / محمدکاظم انبارلویی به بهانه بزرگداشت شهدای هفتم تیر
یادداشت محمدکاظم انبارلوییبه بهانه بزرگداشت شهدای هفتم تیردر سال 60 ما گرفتار جمعیتی بودیم که سر در آخور سرمایهداری آمریکا و مبانی خشونت در مکتب فاشیسم و صهیونیسم داشتند اما دم از "سوسیالیسم" و "حقوق بشر" می زدند به گزارش گروه فضای مجازی فارس محمدکاظم انبانبارلویی با انتشار یادداشتی مفصل مطرح کرد مطهری مخالفان نظام را منتقد مینامد؛ این «تردستی» نهایت ب
انبارلویی با انتشار یادداشتی مفصل مطرح کردمطهری مخالفان نظام را منتقد مینامد این تردستی نهایت بیمهری به امام است ماجرای حصر سران فتنه بعد از جنگ جملانبارلویی تصریح کرد آقای مطهری که در این دنیا میخواهد مفری برای فتنهگران با پاک کردن صورت مسئله پیدا کند آیا فکری هم برای آخیادداشت/ حسین شیخالاسلام وقتی درندگان به جان مردمسالاری میافتند
یادداشت حسین شیخالاسلاموقتی درندگان به جان مردمسالاری میافتنداینکه آمریکا مطرح میکند که به دنبال دموکراسی در منطقه است دروغ بزرگی است چرا که تلاش آمریکا توسعه و حفظ اسرائیل است در حالی که نظر مردم منطقه مخالف اسرائیل و ضداسرائیلی است حسین شیخالاسلام مشاور بین الملل رئیس مپاسخ علی مطهری به یادداشت انبارلویی+ جوابیه رسالت
پاسخ علی مطهری به یادداشت انبارلویی جوابیه رسالتتوصیه میکنیم آقای مطهری یک بار دیگر سرمقاله رسالت را بخواند جوابیه ایشان ناظر به اصل مطالب سرمقاله رسالت نیست علی مطهری باانتشار مطلبی در خصوص یادداشت روز گذشته انبارلویی در روزنامه رسالت واکنش نشان داد مدیر مسئول محترم روزنادانلود مجموعه ۵۲ والپیپر با کیفیت از طبیعت HQ Nature Wallpapers
مجموعه ۵۲ والپیپر با کیفیت از طبیعت HQ Nature Wallpapers والپیپرها تصاویر با کیفیتی هستند که بیشتر برای استفاده در دسکتاپ مناسب می باشند و در سایزها و کیفیت های مختلفی یافت می شوند این بار برای شما علاقه مندان مجموعه ای از ۵۲ والپیپر با موضوع طبیعت را آماده کرده ایم که داراعکس: طبیعت چشمنواز «شکردشت»
عکس طبیعت چشمنواز شکردشت شکردشت یکی از زیباترین و بکرترین روستاهای تالش است که با آب و هوای مرطوب و خنک کوهستانیاش در روزهای بلند تابستان یکی از بهترین پیشنهادهای سفر است فرارو شکردشت یکی از زیباترین و بکرترین روستاهای تالش است که با آب و هوای مرطوب و خنک کوهستانیاش در روالنصره دست بیعت با داعش داد
النصره دست بیعت با داعش دادتاریخ انتشار پنجشنبه ۵ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۳ ۵۳ جبهه النصره در منطقه مرزی "بوکمال" در خاک سوریه با نیروهای داعش بیعت کرد به گزارش الشرق الاوسط نیروهای وابسته به شاخه جبهه النصره وابسته به تشکیلات تروریستی القاعده در سوریه با نیروهای تشکیلات تریادداشت/ روزنامه کیهان اقتدار و افتخار قوه قضائیه
یادداشت روزنامه کیهاناقتدار و افتخار قوه قضائیهدستگاه قضایی جمهوری اسلامی طی عمر 35 ساله خود آماج حملات تهمتها و تخریبهای بسیاری بوده است اما این حملات و تخریبها طی سالهای اخیر شدت و حدت بیشتری گرفتهاند روزنامه کیهان طی یادداشتی نوشت امروز پایان هفته قوه قضائیه است قطبیعت بهاری گردنه حیران و جنگل های فندقلو اردبیل/ تصاویر
طبیعت بهاری گردنه حیران و جنگل های فندقلو اردبیل تصاویر عکس مهر ۰۵ ۰۴ ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۶جانی ها باهم بیعت کردند/ النصره دست بیعت با داعش داد
جانی ها باهم بیعت کردند النصره دست بیعت با داعش داد دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که شاخه جبهه النصره در بوکمال که به نام "جنود حق" شناخته میشوند با نیروهای داعش بیعت کردهاند به گزارش نامه نیوز جبهه النصره در منطقه مرزی بوکمال در خاک سوریه با نیروهای داعش بیعتیادداشت؛ حقوق ملت در قانون اساسی از نگاه شهید بهشتی - سید جواد ورعی
یادداشت حقوق ملت در قانون اساسی از نگاه شهید بهشتی - سید جواد ورعی قم - ایرنا - نقش بی مانند شهید آیت الله بهشتی در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی بر کسی پوشیده نیست شهید بهشتی تنها در تدوین و تصویب تعدادی از این اصول در مجلس خبرگان قانون اساسی اظهار نظر کرده است ولی همین مواعضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه: تالاب «هشیلان» یک سوءتفاهم در طبیعت است
عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تالاب هشیلان یک سوءتفاهم در طبیعت استعضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه تالاب هشیلان را یک سوءتفاهم در طبیعت دانست و گفت این تالاب الگو یافته مختص به مناطق سرد و مرطوب جهان بوده و بیشتر در نوار شمالی کره زمین دیده شده است به گزارش خبرگزاری فاستاندار اردبیل: پروژه راکد طبیعت سبز سرعین دوباره جان می گیرد
استاندار اردبیل پروژه راکد طبیعت سبز سرعین دوباره جان می گیرد اردبیل - ایرنا - استاندار اردبیل گفت پروژه مشارکتی عظیم طبیعت سبز در سرعین که سال ها غیرفعال بوده دوباره رونق گرفته و فعال می شود به گزارش ایرنا مجید خدابخش روز جمعه در بازدید از پروژه های سرمایه گذاری سرعین افزودبیعت سرکردگان جبههالنصره با داعش در غوطه شرقی دمشق
بیعت سرکردگان جبههالنصره با داعش در غوطه شرقی دمشقمنابع محلی از ادامه جدایی سرکردگان گروه تروریستی جبهه النصره و پیوستن آنها به گروه داعش به ویژه در منطقه غوطه شرقی دمشق خبر میدهند به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دمشق منابع محلی در ریف دمشق تصریح کردند که شکافهای تازهطبیعت روستای زیریان
طبیعت روستای زیریانطبیعت روستای زیریان شهرستان کلیبر استان آذربایجان شرقیعکس سعید قاسمی1393 04 06 - 11 28 دریافت کل گزارش تصویرییادداشت مهمان/ حجتالاسلام کفیل «زیارت آلیس» هدیه امام زمان(عج) به محبانش
یادداشت مهمان حجتالاسلام کفیلزیارت آلیس هدیه امام زمان عج به محبانشیارت آلیس اوج ولایتپذیری است در این زیارت به زیبایی بیان میشود ملاک خوشبختی اطاعت از اهل بیت است و خوشبختترین انسانها در دنیا برزخ و قیامت کسانی هستند که که مطیع اهل بیت باشند و به هر مقدار که مخالفت ک-
گوناگون
پربازدیدترینها