تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند در بهشت هفتاد هزار قصر از يا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814698146




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

و 32 سال چشم انتظاری کاظم اخوان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

ایرنا و 32 سال چشم انتظاری کاظم اخوان تهران - ایرنا - روایت «کاظم اخوان»، روایت خبرنگار - عکاسی است که 32 سال پیش برای مستند کردن جنایات رژیم صهیونیستی بار سفر به لبنان اشغال شده بست؛ روایتگر فرهیخته ای که ایرنا پس از این همه سال همچنان چشم انتظار اوست، او که عکس هایش، حماسه دوران دفاع مقدس را زنده نگهداشته است.


اخوان، خبرنگار و عکاس دلاور خبرگزاری جمهوری اسلامی، لحظه ای به خطرها و تهدیدهایی که در لبنان انتظارش را می کشید، نیاندیشید زیرا تفکر بسیجی وی سبب می شد، رسالت خبری و انسانی خود را بر هر چیزی ترجیح دهد.
اکنون پس از گذر سال ها، همچنان سرنوشت این خبرنگار حماسه ساز در هاله ای از ابهام است و او که روزگاری از مظلومیت ها و حقانیت ها خبر و عکس می گرفت، اینک خود فریاد مظلومیتی شده که قلم به دستان، جویای احوالش هستند.
خبرنگار و عکاس ایرنا در 1338 هجری خورشیدی در مشهد مقدس متولد شد. او در خانواده ای مذهبی رشد و پرورش یافت و تحصیلات خویش را با دریافت دو مدرک دیپلم طبیعی و ریاضی پایان داد.
او با شروع مبارزه مردم در برابر رژیم پهلوی، با آنان همراه و پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خدمت برای این مرز و بوم مشغول شد.
هنگامی که حزب بعث عراق به ایران حمله کرد، او راهی اهواز شد و با حضور در ستاد جنگ های نامنظم به دفاع از میهن پرداخت.
او در عملیات گوناگون در کنار مبارزه با تجاوزگران به تصویربرداری و عکاسی از رویدادهای جبهه نبرد مشغول بود تا آیندگان رخدادهای گوناگون جنگ هشت ساله ایران و عراق را شاهد باشند.
کاظم اخوان که در دوران انقلاب همگام با مردم در پیروزی انقلاب اسلامی نقش خود را ایفا کرده بود با شروع جنگ تحمیلی به مناطق جنگی رفت و با هنر خود به دفاع از حریم انقلاب پرداخت.
در جبهه های جنوب کشور همرزم مبارز فداکار شهید دکتر مصطفی چمران شد و از همان زمان بود که همکاری خود را با خبرگزاری ایرنا آغاز کرد.
خاطرات تصویری فراوانی از ایثار، مقاومت و رشادت آن دوران از کاظم و دریچه دوربین او به جا مانده است.
پس از شهادت دکتر چمران، اخوان با روحیه انقلابی و پرتلاش خود و تاثیرپذیری از رفتارهای سردار شهیدش، عازم لبنان شد تا تصاویری از تجاوز و جنایات غاصبان مسجدالاقصی را به ثبت رساند.
این آغاز ماجرایی بود که کاظم را مانند عکس هایش جاودانه ساخت.
در چهاردهم تیر سال 1361 یعنی 32 سال پیش، فالانژهای مرتبط با نیروهای مسلح رژیم صهیونیستی، چهار دیپلمات ایرانی را در راه بیروت به طرابلس برخلاف قانون بین المللی و مصونیت دیپلماتیک ربودند و قواعد جهانی را به سخره گرفتند.
کاظم اخوان خبرنگار و عکاس ایرنا، سیدمحسن موسوی کاردار سفارت، حاج احمد متوسلیان وابسته نظامی و تقی رستگار مقـدم کارمند سفارت چهار دیپلمات ربوده شده بودند.
روزهای نخست این واقعه اخباری مبنی بر شهادت آنان منتشر شد اما مدرک ها و اطلاعات به دست آمده نشان از آن داشت که این افراد در اسارت رژیم صهیونیستی هستند.
برپایه شواهد گوناگون، شبه نظامیان فالانژ مسوول این آدم ربایی عنوان شدند.
در آن زمان آنان با رژیم صهیونیستی همکاری و ارتباطی نزدیک داشتند و گفته شده که «سمیر جعجع» فرمانده نیروهای لبنانی (فالانژ های پیشین) چندین بار اعلام کرده که این افراد را نیروهایش ربوده و تحویل رژیم صهیونیستی داده اند.
جمهوری اسلامی ایران سالهاست که برای آزادی دیپلمات ها و شهروندان خویش از اسارات رژیم صهیونیستی تلاش و کوشش می کند تا به انتظار طولانی خانواده ربوده شدگان پایان دهد و بدین منظور کمیته‏ای را برای پیگیری وضعیت پرونده دیپلمات‏های ربوده شده تعیین کرده اما به رغم کوشش فراوان، هنوز وضعیت آنان مشخص نیست.
سازمان‏های بین ‏المللی نیز در این زمینه سکوت کردند و از رژیم صهیونیستی نخواستند اطلاعات و اسناد روشنی درباره وضعیت دیپلمات‏های ربوده شده ارایه دهد.
اکنون چندین سال است که از ربوده شدن دیپلمات های ایرانی در خاک لبنان می گذرد اما مردمان این دیار با امید به پروردگار و تلاش مسوولان هنوز چشم به راه بازگشت آنان هستند.
به راستی کاظم جان تو و دوستانت کجا هستید که هر از گاهی یاد و خاطره شما همچون گلی خوشبو و معطر فضای ایرنا را عطرآگین می کند و نسیم این رایحه خوشبوی حضور تو و دوستانت در تحریریه ایرنا به همکارانت این نوید را می دهد که تو روزی باز خواهی گشت و دوباره خبر، گزارش و عکس خواهی شد.
از: فرهاد شرف پور
اجتمام(2) ** 7029 ** 1071

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن