واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
اخوانالمسلمین بحرین؛ فلسفه و چشمانداز آتی باوجود اظهارات شیخ عیسی بن محمد آل خلیفه رئیس جمعیت اصلاح و پدر معنوی آن که در سال 1936 گفته بود «وابستگی ما به جماعت اخوانالمسلمین چیزی نیست که بخواهیم به آن افتخار کنیم، اما آن را انکار هم نمیکنیم»، این موضوع نمیتواند به معنای تغییر رویکرد جماعتی باشد که 73 سال پیش شکل گرفت. زیرا این گروه همان ویژگیهای اخوانالمسلمین را دارد که در بحرین فعالیت میکند.
یکی از اعضای برجسته جمعیت اصلاح بحرین گفته بود که این جمعیت عضوی از اخوان المسلمین نیست، اما جمعیت اصلاح در سال 2012 با صدور بیانیه ای با عنوان «گفتمان فکری» به روابط خود با اخوان المسلمین اذعان و بر استفاده از تجارب گذشتگان مانند حسن البنا تاکید کرد. ویژگی های اخوان بحرین مهم ترین ویژگی جمعیت اخوان بحرین طی هفت دهه گذشته این بوده است که برخی رهبران برجسته و تاریخی آن جزو خاندان حاکم بوده اند؛ به طوری که مورخان شیخ خالد بن محمد آل خلیفه و شیخ دعیج بن علی آل خلیفه، نخستین روسای این جمعیت از زمان تاسیس آن در سال 1941 را از جمله مهم ترین بنیانگذاران «نادی الطلبه» هسته اولیه اخوان که بعدا در سال 1991 به جمعیت اصلاح تغییر نام داد، برشمرده اند. البته بعدها شیخ عیسی بن محمد آل خلیفه نیز که از سال 1963 ریاست این جمعیت را به عهده داشت و در سال 2013 پنجمین دهه ریاست وی بر این تشکیلات به پایان رسید، به این جمع اضافه شد. شاید این ریاست طولانی مدت شیخ عیسی در کنار شخصیت کاریزماتیک وی یکی از مقتضیات اصلی ایجاد توازن میان خاندان حاکم در بحرین و جمعیتی باشد که پیوندهای گسترده ای با یکی از جنجالی ترین جنبش های جهان، یعنی همان جماعت اخوان المسلمین دارد. ورود به عرصه سیاسی جمعیت اصلاح بحرین طی دهه های گذشته و حتی پس از اوج گرفتن اخوان المسلمین در دوره موسوم به «بیداری» و بویژه در اواسط دهه 70 تا اواخر قرن بیستم، هیچ دخالتی در عرصه سیاسی بحرین نداشت و شاید این مساله ناشی از فضای حاکم بر عرصه سیاسی این کشور باشد که اجازه تشکیل جنبش های سیاسی را نمی داد. بنابراین جمعیت اصلاح بیشتر فعالیت های خود را روی تبلیغ متمرکز کرد و بیشترین تعداد ممکن از طرفداران را بویژه در میان جوانان برای خود جمع کرد. اما در عین حال، جمعیت اصلاح فعالیت های سیاسی مطلوبی درباره مسائل خارجی بویژه مساله فلسطین، مساله افغانستان و اشغال این کشور از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق داشت و حتی در مسائل مربوط به اعمال ظلم و ستم و محدودیت علیه اخوان یا اوضاع مسلمانان در کشورهای آسیایی و آفریقایی نقش موثری ایفا می کرد. اقدام سیاسی بعدی جمعیت اصلاح در دوره آغاز تحرکات سیاسی رسمی تشکل ها و احزاب در بحرین، تشکیل کمیته عالی تدوین منشور ملی مورد قبول ملت بود که قرار بود نقشه راه آینده این جمعیت باشد. این منشور بر اساس دیدگاه های کمیته مذکور درباره امور سیاسی، دینی، اقتصادی و روابط خارجی تدوین شد و شیخ عیسی بن محمد آل خلیفه نقش اساسی در تدوین آن بویژه رعایت مسائل دینی در آن داشت و سعی کرد نظر توافقی با شیعیان را در این منشور اعمال کند.جمعیت اصلاح بحرین سیاست را بخشی اساسی از اصول دین مبین اسلام و جزولاینفک مولفه های وحی نازل شده بر پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) می داند و معتقد است که اسلام هم دین و هم حاکمیت را در بر می گیرد و از همین رو، اجرای بخش اعظم احکام اسلامی و شرع الهی را نیازمند وجود حاکم مسلمان یا دولت و نظام حکومتی می داند. جمعیت اصلاح در همین زمینه وظیفه خود می بیند که با هر گونه تلاش برای دور کردن اسلام از مسائل سیاسی و تبدیل آن به صرف شعائر یا رابطه تعبدی میان بنده و خدای خود، مقابله کند. این جمعیت مشروعیت نظام حکومتی کنونی را قبول دارد و آن را مبتنی بر توافق تاریخی حاصل شده در سال 1783 می داند و فعالیت سیاسی در زیر مجموعه این نهاد مشروع را قبول دارد. همچنین این گروه معتقد به همکاری جدی و مخلصانه با نظام حکومتی بحرین به منظور حفظ هویت اسلامی و عربی این کشور و نیز حفظ وحدت و استقلال آن و مقابله با همه چالش های مذهبی و طمع ورزی های طرف های خارجی است. این سیاست جمعیت اصلاح به معنای سکوت آن در قبال ظلم و فساد و توزیع ناعادلانه ثروت و مزایا نیست؛ زیرا ظلم زمینه ساز ظلمت و شقاوت در روز قیامت است. اخوان المسلمین بحرین طی دوره های اول و دوم مجلس بحرین، 17.5 درصد از کرسی های پارلمان را به خود اختصاص داده بود، اما در دوره سوم این میزان به 5 درصد کاهش یافت که ضربه بزرگی به پیکره این جمعیت وارد کرد. تحلیلگران سیاسی، عملکرد اخوان المسلمین در پارلمان تشکیل شده پس از سال 2006 را که اسباب ناخرسندی برخی مراجع تصمیم گیری شده بود، از جمله دلایل کاهش آرای اخوانی ها می دانند. فراکسیون اخوان در پارلمان بحرین توانست برخی قوانین مورد نظر خود را به تصویب رسانده و نقش موثری برای بهبود اوضاع معیشتی شهروندان ایفا کند. علاوه بر این، فاطمه بلوشی یکی از اعضای اخوان المسلمین بحرین نیز که در سال 2005 به سمت وزارت رسید، نقش مهم و موثری در این زمینه ایفا کرد؛ زیرا در کنار تصدی وزارت توسعه اجتماعی، مسئولیت رسیدگی به حقوق بشر را نیز به عهده گرفت و به این ترتیب، نام وزارتخانه مذکور به وزارت حقوق بشر و توسعه اجتماعی تغییر کرد. چشم انداز آینده بعید است دولت بحرین برخلاف دیگر دولت های حوزه خلیج فارس دست به هر گونه اقدامی در راستای حذف جماعت اخوان المسلمین بزند؛ چون این جماعت هیچ خطر یا تهدیدی را متوجه آن نمی کند و از سوی دیگر، بحرین وضع منحصر به فردی دارد که بیشتر ناشی از ترکیب جمعیتی و ساختار مذهبی این کشور است. در همین حال، انتظار می رود انتخابات امسال بحرین باعث شکل گیری رویکردهای مهمی در آینده اخوان المسلمین شود. این انتخابات مشخص خواهد کرد که آیا اخوان المسلمین از دلایل شکست های خود در انتخابات سال 2010 درس عبرت گرفته و خط مشی خود را تغییر داده است یا نه؟ نکته پایانی این که گفته می شود برخی کشورهای عربی و بویژه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس سعی در محدود کردن حجم نفوذ اخوانی ها و مقابله با افزایش تعداد مسئولان و مقامات اخوانی و حتی کاهش شمار آنها دارند. علاوه بر این، نخست وزیر بحرین می امسال (2014) دستور احیای کمیته عالی هماهنگی در امور حقوق بشری را صادر کرد و مسئولیت این کمیته را به جای صلاح علی، وزیر امور حقوق بشری به وزیر خارجه سپرد؛ اقدامی که برخی طرف ها آن را مقدمه ای برای برکناری صلاح علی یا حذف وزارتخانه مذکور در دولت آتی توصیف کردند. منبع:سماء نیوز
سه شنبه 03 تیر 1393 5:30 بازدید:3
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]