تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس كارى او را اندوهگين و به خود مشغول كند و او با اخلاص براى خدا بسم اللّه‏ ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820141193




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهریه نامی برخاسته از مهر، داغی نشسته بر دل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

مهریه نامی برخاسته از مهر، داغی نشسته بر دل سمنان - ایرنا - شاید در گذشته این عبارت که ˈکی داده، کی گرفتهˈ در موردش صدق می کرد، اما حالا خیلی ها را می شود دید که به خاطرش به نوعی درگیرند، ˈمهریهˈ.


اگرچه در عرف جامعه قبلا اینطور تلقی می شد که زنی که با همسرش به خوبی و خوشی زندگی می کند، نیازی به دریافت مهریه ندارد اما همه این را می دانستند که مهریه ˈعندالمطالبهˈ است و البته مردها هم خیالشان راحت بود که خانم هایشان این تقاضا را نمی کنند.
اما حالا کم نیستند مردهایی که به دلیل پرداخت نکردن مهریه در زندان به سر می برند و یا موظف به پرداخت آن به همسرانشان شده اند و باید ماهانه بخشی از درآمدشان را به دلیل مهری که به زنشان داشتند، بپردازند.
اگر مهریه به عنوان ضامنی برای بقای یک زندگی تلقی می شود، اما آیا واقعا در حال حاضر می تواند زندگی ها را حفظ کند، پس چرا آْمار طلاق در جامعه رو به افزایش است و چرا بر اساس آمار موجود، بیش از دو هزار نفر به دلیل پرداخت نکردن مهریه در زندان هستند؟
مهریه بالا، عرف نامعقولی که باب شده
یک شهروند با بیان اینکه افرادی که رسم و رسوم غلط در جامعه را باب می کنند، بدترین نوع ظلم را به آیندگان می کنند، گفت: دختر من به دلیل رسم غلط ˈتعیین مهریه بالاˈ تا کنون نتوانسته ازدواج کند.
ˈمحمد . حˈ افزود: متاسفانه در اطرافیان و فامیل ما باب شده آخرین دختری که ازدواج می کند، بالاترین رقم مهریه را نسبت به نفر قبل داشته باشد و همین موضوع باعث شد که چند خواستگار آخر به دلیل اصرار دخترم به تعیین مهریه به تعداد سالهای تولدش، از ازدواج با او منصرف شوند.
او جدیدترین رقم مهریه یکی از بستگانش را 1373 سکه عنوان کرد و گفت: من اعتقادی به تعداد بالای مهریه ندارم اما همسر و دخترم، مهریه پایین را باعث خجالت و آبروریزی می دانند.
ˈمژگان . خˈ خانمی 35 ساله و مدتی است که از همسرش جدا شده، او بر دریافت مهریه اصرار دارد و می خواهد از نظر خودش شوهرش را تنبیه کند.
او علت طلاقشان را بی وفایی و خیانت همسرش عنوان کرد و گفت: اگرچه برای دریافت مهریه وکیل گرفته و روزهایی زیادی را صرف گرفتن حقم کرده ام اما شوهرم با اعلام اینکه دارایی شخصی و درآمد چندانی ندارد، دادگاه را متقاعد کرده و الان ماهانه یک ربع سکه دریافت می کنم.
او که مهرش 600 سکه بوده، می گوید: کسی که به زندگی مشترک پایبند نباشد، مهریه سنگین هم مانع او نمی شود.
ˈاحسان. وˈ جوانی است که به دلیل تقاضای مهریه بالا از سوی دختران، قید ازدواج را زده، او از تجربه تلخ دوستانش و مشکلاتی که به دلیل مهریه برای آنها پیش آمده به قول خودش درس گرفته و نمی خواهد زیر بار مهریه سنگین برود.
او مهریه پیشنهادی اش برای آغاز زندگی مشترک، 110 سکه است و می گوید: همین تعداد هم اگر همسرم تقاضای دریافتش را داشته باشد، خیلی زیاد است.
احسان به گفته خودش تاکنون به خواستگاری چهار دختر رفته و همگی آنها بیشتر به درآمد و داشته هایش و به خصوص مهریه بالا توجه داشته اند.
او می گوید: به نظرم این موضوع به معضلی اجتماعی تبدیل شده و کارشناسان امور اجتماعی و خانواده باید برای حل آن راهکار ارائه کنند.
تعیین میزان مهریه محدودیت ندارد
ˈآذر افشاریˈ کارشناس حقوق قضایی با بیان اینکه تعیین میزان مهریه طبق ماده 10 قانون مدنی از توافقات شخصی در قرارداد است و تعیین میزان آن با رضایت طرفین (زوجین) صورت می گیرد، گفت: قانون در این خصوص محدودیتی قایل نشده و تنها مساله مهم ارزش مالی داشتن مهریه است.
وی افزود: مهریه می تواند طلا، سکه، پول نقد یا اموال غیر منقول مثل خانه و زمین یا هر چیزی که طرفین آنرا بپذیرند تعیین شود ولی چیزهایی که در بازار و عرف ارزش مالی ندارند و در دسترس نیستند را قانونگذار به عنوان موضوع مهریه نمی پذیرد.
افشاری با ابراز تعجب از اینکه تعیین ˈبال حشراتˈ به عنوان مهریه مدتی شایع بود، گفت: حتی اگر بال حشرات هم در نظر طرفین ارزش مالی داشته باشد باز هم قانونگذار سختگیری کرده تا از ایجاد عرف های نامعقول جلوگیری کند .
وی با بیان اینکه در دین اسلام نیز از مهریه به نام ˈصداقˈ نامبرده شده، افزود: مهر باید در زمان عقد، ازدواج وجود داشته باشد و اگر در عقدی مهر قید نشود دادگاه می تواند به درخواست زوجه میزان مهریه را تعیین کند.
وی گفت: ˈعند المطالبهˈ یا ˈعند الاستطاعهˈ بودن مهریه در سند ازدواج قید می شود و آن هم بسته به توافق ضمن عقد زوجین است و قانون اجباری بر آن ندارد.
وی افزود: به طور معمول مشکل از آنجا آغاز می شود که زوج می خواهد به اجبار مهریه بدهد و یا زوجه می خواهد مهریه بگیرد و کار به دادگاه می کشد.
حمایت قانون از مهریه ها تا 110 سکه، مابقی در صورت تمکن مرد
این وکیل افزود: قانونگذار برای جلوگیری از بروز مشکلات در زمینه عدم توافق در پرداخت مهریه، در سال 92 اقدام به تصویب قانون حمایت خانواده کرده است و بر اساس این ماده اگر مهریه تا 110 سکه تمام بهارآزادی یا معادل آن باشد، باید پرداخت شود و در صورت پرداخت نشدن، محکومیت حبس برای زوج در نظر گرفته می شود ولی پرداخت بیشتر از آن به توانایی مالی زوج بستگی دارد و هیچگونه حبسی هم برای آن در نظر گرفته نشده است.
وی گفت: چنانچه مهریه بیش از 110 سکه باشد و در صورتی که مرد توانایی مالی نیز داشته باشد، گرفتن مابقی قابل پیگیری است.
وی با تاکید بر اینکه در صورتی که مرد تمکن مالی داشته باشد، قانونگذار از زوجه حمایت کرده و نسبت به توقیف اموال زوج با رعایت مثتسنیات اقدام می کند، گفت: در خصوص موفقیت این قانون جدید که در تکمیل قانون قبلی آمده است، نکته قابل توجه این است که آیا امنیت روانی برای زنان بیشتر شده است یا راهی برای فرار آقایان از پرداخت مهریه باز شده است.
برخی از قوانین کشور در مورد ازدواج نیاز به بازنگری دارند
وی با بیان اینکه برخی از قوانین کشور در مورد ازدواج نیاز به بازنگری دارند، گفت: به عنوان مثال ماده 1133 قانون، به مرد اجازه می دهد هر وقت خواست زنش را طلاق دهد و شاید مهریه بتواند مانعی در برابر این اقدام آقایان باشد.
افشاری با بیان اینکه تعیین سقف برای زندانی شدن ناشی از مهریه، چاره اساسی نیست، اظهار داشت: این تصمیم علاوه بر این که ممکن است به روابط و مناسبات خانوادگی آسیب بزند، تبعات اجتماعی خاص خود را هم به همراه دارد.
وی افزود: در ایران، زنان تا زمانی که ازدواج کرده و اسم همسر در شناسنامه آنهاست نمی توانند ازدواج مجدد داشته باشند و در نتیجه در صورت بروز مشکل و طلاق، سعی می کنند از بخشش مهریه به عنوان اهرمی برای کسب موافقت طلاق از سوی همسر استفاده کنند و این در حالی است که از نظر شرعی این امکان برای مردان فراهم شده است که می توانند تعدد ازدواج داشته باشند و هر چقدر روند پرداخت مهریه را طولانی کنند بازهم مشکلی نخواهند داشت.
مهریه سنتی حسنه که برخی، ابزار سوء استفاده مادی کرده اند
ˈعلیرضا یوسفی اصفهانیˈ کارشناس ارشد علوم تربیتی نیز گفت: بدون تردید سنت حسنه اهدای مهریه توسط مرد از سوی رهبران دینی به عنوان نشانه ای از صداقت در محبت و ثبات در طلب، وضع شده است ولی امروزه برخی افراد و خانواده ها از آن ابزاری ساخته اند برای سوء استفاده های مادی و جذب منافع مالی!
وی افزود: سنت های اجتماعی صحیح که ریشه در فرهنگ اعتقادی و دینی یک ملت دارند، در وهله نخست به منظور تحکیم پایه های زندگی اجتماعی وضع شده اند اما متاسفانه بسیاری از آنان در اثر تاثیرات فرهنگی ناشی از مسایل و تحولات اجتماعی مانند مشکلات اقتصادی، شیوع آسیب های اجتماعی، القای سبک زندگی سایرجوامع بر روی فرهنگ جامعه میزبان و نیزکاهش سطح نفوذ معنویت، ماهیتی دگرگون یافته وتبدیل به «ضد» خود می شوند.
این مدرس آموزش خانواده با بیان اینکه یکی از رسم های زیبا و ریشه دار درتعمیق پیوستگی یک زن و مرد درقالب ازدواج، ˈمهریهˈ است، گفت: همانطور که اشاره شد این سنت حسنه متاسفانه بدلیل تحولات ناهنجار اجتماعی ناشی از عواملی چون فناوری های جدید ارتباطی و رسانه ای، مانند بسیاری از آیین های ملی و مذهبی دیگرمان، می رود که با حفظ ظاهری از آن سنت ، ارزش های ذاتی خود را از دست بدهد.
وی افزود: مهریه که نام خود را از مهر و محبت وام گرفته، در اصل به عنوان عاملی برای ایجاد روابطی پایدار در تشکیل زندگی محسوب می شد ولی امروزه به ابزاری بدل شده تا برخی خانواده ها از آن برای رقابت، سودجویی، چشم و هم چشمی و گروکشی بهره ببرند.
یوسفی معتقد است: این نگرش نسبت به مهریه و درخواست پرداخت مبالغ هنگفت یا تعهدات مادی سنگین، ریشه در رشد تفکرات مادی، زیاده طلبی، نبود احساس امنیت روانی و همچنین طرز فکر سطحی نسبت به سنت مقدس ازدواج دارد.
تعیین مهریه معقول، نیاز به فرهنگ سازی و آموزش دارد
وی راهکار مقابله با معضل اجتماعی فراگیر شدن فرهنگ مخرب تمایل به تعیین مهریه هایی با میزان بالا و پیشگیری از بروز آسیب های فردی و اجتماعی ناشی از آن را در وهله نخست و در اقدامی برنامه ریزی شده و جامع، فرهنگ سازی در خصوص ضرورت های سبُک گرفتن مهریه عنوان کرد و گفت: به اقشار مختلف اجتماع در این خصوص باید آموزش داده شود.
این کارشناس ارشد علوم تربیتی، تصویب و اجرای قوانینی با هدف کنترل تعیین سطح و میزان مهریه، توسط مراجع ذیربط قضایی را از دیگر راهکارهای کنترل معضل مهریه عنوان کرد.
حال باید دید، کارشناسان امور اجتماعی و خانواده در دولت تدبیر و امید چه تدبیری برای معضل اجتماعی مهریه می اندیشند تا امیدوار باشیم که به قول معروف نه سیخ بسوزد و نه کباب.ک/4
7342/599

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن