تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815080186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اسیر برندهای بیگانگان - میترا عبدالهی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

اسیر برندهای بیگانگان - میترا عبدالهی اگر نگاهی به وسایل اطراف خانه خود بیاندازیم، از آشپزخانه گرفته تا اتاق خواب، به این نکته پی می بریم که تا چه حد اسیر برندهای بیگانگان شده ایم در حالی که مشابه این کالاها که دست ساخته هموطنان است در انبار کارخانه ها خاک می خورند.


اطرافمان را کالاهای خارجی با برندهای گوناگون که بارها تبلیغات آنها را در ماهواره ها و اینترنت دیده یا شنیده ایم، پر کرده اند، برندهایی که می توانند در ایجاد و تغییر گرایشات فکری، شیوه و راه و روش زندگی، رغبت ما نسبت به خرید تولید داخلی نقش تعیین کننده ای داشته باشند.
بررسی ها نشان می دهد که دلیل عمده گرایش به خرید و مصرف کالاها با برندهای خارجی، تبلیغات گسترده و واردات بی رویه قانونی یا غیرقانونی کالاهاست که موجب شده، سلیقه مصرف و ذائقه فرهنگی مردم نسبت به خرید کالاهای داخلی تغییر کند.
انواع و اقسام تبلیغات کالاهای خارجی را می توان بر در و دیوار شهر مشاهده کرد که روز به روز باعث فاصله گرفتن جوانان و خانواده ها از سبک زندگی سنتی و ساده زیستی و گرایش به سوی تجمل گرایی و داشتن رفاه بیشتر می شود و رغبت بیشتری را نسبت به خرید کالاهای خارجی پیدا می کنند.
تغییر ذائقه و سلیقه مردم و به نوعی تقلید از نوع پوشش و سبک زندگی بیگانگان، تولید کنندگان داخلی را به سوی تولید کالاهای جدید مشابه خارجی سوق داده است.
تبلیغات ناکافی و عدم برندسازی کالاهایی که ایران سابقه طولانی در تولید آن دارد و انصافا تولیدات داخلی کیفیت و مرغوبیت بیشتری دارد نظیر فرش یا زعفران باعث شده کشورهایی مانند چین با کپی برداری از نقش، رنگ و طرح کالاهای ایرانی و عرضه گسترده آن، بازار این نوع کالاها را از دست تولیدکنندگان داخلی بگیرند به طوری که هم اکنون حتی جانماز و مهر چینی را نیز می توان در بازار کشور مشاهده کرد.
اکنون تفکر غالب در جامعه این است که کالای خارجی کیفیت و دوام بیشتری نسبت به نوع داخلی آن دارد و این نوع نگاه نسبت به تولید داخلی باعث شده که دلالان و تجار نسبت به وارادت بی رویه کالاهایی از قبیل میوه، پوشاک، خودرو، صنایع دستی و صنایع معدنی که مشابه آن در داخل وجود دارد، مبادرت بورزند و این عمل مصداق تیشه زدن به ریشه تولید ملی است.
براساس اعلام سازمان توسعه تجارت، ایران بیش از چهار هزار قلم کالا به 163 کشور جهان صادر می کند و این امر نشان می دهد کالای داخلی می تواند جای خود را در خانه و محل کار ما باز کند همانگونه که مورد اقبال مردم کشورهای خارجی قرار گرفته و جایگاه خود را در این کشورها پیدا کرده است.
ایران اسلامی از نظر موقعیت ژئوپلتیکی و برخورداری از منابع داخلی اعم از معادن غنی، نیروی انسانی کارآمد، نفت، منابع کشاورزی و هزاران ثروت خدادادی دیگر از شرایط ممتاز برخوردار است و باید با استفاده عالمانه از مزیت های نسبی در صادرات کالا ارزش افزوده ایجاد کرد.
امروز برخی تحریم های اقتصادی برای کشور نعمتی هستند تا به ارزش تولید داخلی پی ببریم و خود را در زمینه اقتصاد تقویت کنیم زیرا در سایه همین تحریم ها بوده که در زمینه صنایع هوا و فضا، داروهای نیازمند تکنولوژی پیشرفته و سلولهای بنیادی، خودکفا شدیم و این موفقیت ها آغازی برای تقویت تولید ملی و باور شعار ˈما می توانیمˈ است.
مصرف کالاهای خارجی منجر به تعطیلی صنایع و کارخانجات و در نهایت بیکاری جوانان و تضعیف روحیه خودباوری در جامعه می شود، از سوی دیگر وابستگی کشور به بیگانگان را افزایش داده و به آنها اجازه دخالت در امور کشور را می دهد که این مساله استقلال و عزت ملی را خدشه دار می کند.
بی شک حمایت از تولید ملی نیازمند تحقق بسترهای فرهنگی در جامعه توسط متولیان است و باید فرهنگ مصرف در کشور اصلاح شود تا به موازات آن تولیدکنندگان نسبت به تولید کالای دارای کیفیت مطلوب و تبلیغات بیشتر در زمینه آن ترغیب شده و از اسارت در برند بیگانگان رهایی یابیم.
* خبرنگار ایرنا مرکز مشهد
7489 /664

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 298]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن