تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):گويا مؤمنان همان فقيهان (فرزانگان دين فهم) و اهل انديشيدن وپند گرفتن هستند. شنيد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809928637




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شکوفایی دیرهنگام ورزش دیرینه شمشیربازی در اردبیل


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

شکوفایی دیرهنگام ورزش دیرینه شمشیربازی در اردبیل اردبیل – ایرنا- روند پرشتاب و خیره کننده گرایش و درخشش نوجوانان اردبیلی به شمشیربازی در چند سال اخیر عقب ماندگی های تاریخی منطقه را در این ورزش جبران نموده و اردبیل را از استان های مطرح ایران زمین در این رشته قرار داده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا ، شمشیربازی که در کنار معدودی از رشته های ورزشی به خاطر خصوصیات کاربردی خود در رفتارهای زندگی اجتماعی انسان ریشه دارد به همین سبب از ورزش های پرسابقه در اکثر کشورهای دنیا می باشد ولی این ورزش برخلاف سابقه تاریخی خود در جهان و سابقه 66 ساله فعالیت رسمی آن در ایران به دلایل نامعلومی تا سال 1387 در اردبیل گمنام مانده بود.
انسان از زمان آفرینش خویش تاکنون به خاطر مقتضیات شیوه زندگی در زمینه های گوناگون از مبارزه انفرادی برای دفاع از طمع دیگران به جان و مال خویش گرفته تا شرکت در جنگ های گروهی برای حفاظت از مرزهای کشور و حریم منازلش در برابر متجاوزان و نیز از دفاع در برابر حمله حیوان های وحشی و یا انجام شکار برای تامین مواد خوراکی خود تا حفاظت از قلعه ها و مراکز حساس در برابر شیادان و دزدان با شمشیر کار داشته و از آن استفاده می نموده است.
به موازات پیشرفت زمان و پیچیده شدن زندگی ؛ انسان از این ابزار برای موارد سرگرمی ؛ تفریح و انجام مسابقه نیز استفاده نمود ولی منظور از مسابقه شمشیربازی در قرن ها قبل برپایی مسابقه های رسمی ورزشی به شیوه ای که اکنون در کشورهای گوناگون برگزار می شوند، نبود.
مسابقه های شمشیربازی در آن دوران اغلب بین دو مرد که به خاطر تعصب های نژادی ، فامیلی ، وابستگی های حکومتی ، رقابت های عشقی و مانند آن ها رقیب همدیگر محسوب می شدند، باحضور شخصیت های بزرگ کشور و سران قوم انجام می شدند و گاهی جوایز برد در این رقابت ها واگذاری قسمتی از یک سرزمین به کشور فردی که در مبارزه برنده بود و یا قبول ازدواج او با دختر پادشاه و یا یک خانواده ثروتمند و به اصطلاح نجیبزاده بود و در مواردی مجازات فرد بازنده دادن جان خودش بود.
بعدها با تشکیل دولت ها و حاکمیت های مستقل به عنوان یک کشور توجه به شمشیربازی به اندازه ای رسید که از آن برای برپایی مسابقه های رسمی به شکل امروزی در سطوح ایالتی ، کشوری و جهانی استفاده گردید.
شمـشیـرها در آغاز بـزرگ بودند و با دو دست گـرفته می شدند ولی پس از اصـلاح هایی که در فلز فـولاد به وجود آمد به تدریج نازک تر و سبک تر و به اسلحه های ظـریفی تبدیل شدند.
نقش برجسته ای در اهرام مصر باستان برجای مانده است که در زمان رامسس سوم مسابقه شمشیربازی را در 1190 سال پیش از میلاد تصویر می کند و با استناد به این نقش می توان سابقه پرداختن به این رشته ورزشی در جهان را به آن سال و یا حتی سال های قبل از آن نسبت داد.
بعضی منابع تاریخی بهره گیری از شمشیر به عنوان یک ابزار ورزشی و شرکت در مسابقه شمشیربازی را به رم باستان نسبت می دهند و در اسناد و مدارک قدیمی به نقاطی مانند ایران ، چین و هند به رواج فراگیری هنر شمشیربازی در بین طبقه های مرفه جامعه اشاره شده است.
تمام منابع معتبر بر این موضوع اتفاق نظر دارند که شمشیربازی به عنوان ورزش در ابتدای قرن چهارم میلادی در اروپا پا به عرصه میدان های مسابقه های گوناکون در این رشته ورزشی گذاشته است.
صاحبنظران؛ کشور آلمان را در این زمینه پیشگام می دانند و تاریخ نگاران رویدادهای ورزشی نوشته اند در ابتدای قرن 15 میلادی شمشیربازی از آلمان به ایتالیا راه یافت و در قرن شانزدهم ، این ورزش تا به آن اندازه در اروپا رواج یافت که مدرسه های شمشیربازی به افراد علاقه مند این ورزش آموزش داده شد.
شمشیر و شمشیربازی در اسلام جایگاه و منزلت خاصی دارد و شمشیربازی یکی از ورزش های رزمی اسلامی و رسول اکرم (ص) و ائمه اطهار (ع) مردم را به فراگیری آن سفارش کرده اند. خود این بزرگواران در طول زندگانیشان آن را انجام داده و در یاد دادن آن به دیگران نیز پیشقدم بوده اند.
بدون شک اگر شمشیرهای نیرومند و خداجوی رزمندگانی مانند امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) و حمزه سیدالشهدا (ع) نبود دین مبین اسلام دارای چنان پیشرفتی در جهان نمی شد.
ضربه های شمشیر مولا علی علیه السلام از ضربه های شمشیر همه شمشیرزنان دیگر متمایز و در نوع خود بی سابقه بود. امیر مومنان (ع) گاهی وقتها فنون شمشیرزنی و نحوه غلبه بر حریف را به نیروها و فرزندان خویش آموزش می دادند.
شمشیربازی در ایران
*********************
سن شمشیربازی در ایران که بتوان از آن به عنوان یک فعالیت رسمی ورزشی یاد نمود از 66 سال فراتر نمی رود. ورزش شمشیربازی برای نخستین بار توسط میرمهدی ورزنده در ایران معرفی و در دارالمعلمین ورزش و سپس در مدرسه نظام آن زمان آموزش داده می شد.
در سال 1328 سه نفر از جوانان ایرانی به نام های مهندس ابتهاج ، مهندس نیرنوری و دکتر بصیر که برای تحصیل به اروپا رفته بودند با ورزش شمشیربازی آشنا شدند و پس از بازگشت به ایران، برای گسترش هرچه بیشتر این ورزش کوشش فراوان کردند و جا دارد که از این سه نفر به عنوان پایه گذاران اولیه شمشیربازی در ایران یاد شود.
در همین سال فدراسیون شمشیربازی ایران تأسیس شد و مهندس ابتهاج به عنوان اولین رییس فدراسیون شمشیربازی معرفی و از آن پس دوران شکوفایی شمشیربازی به تدریج در ایران آغاز شد.

شمشیربازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران
**********************************************
پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، فدراسیون شمشیربازی به صورت شورایی و به ریاست مرتضی خانمحمدی اداره می شد تا اینکه در اواخر سال 1359 با تصمیم سازمان تربیت بدنی وقت ایران فعالیت شمشیربازی متوقف شد و این وقفه 10 سال به طول انجامید. سپس از سال 1368 شمشیربازی دوباره فعالیتهای خود را از سر گرفت.
اولین تیم شمشیربازی پس از بازگشایی مجدد به بازیهای آسیایی پکن اعزام گردید و در اسلحه سابر در جایگاه سوم آسیا قرار گرفت.
در فاصله سال های 1373 تا 1377 فعالیت های خوبی در زمینه گسترش ورزش شمشیربازی در ایران انجام شد که برگزاری مسابقه های بین المللی دهه فجر و جام های ستارخان ؛ خزر ؛ نقش جهان ؛ اولین دوره مسابقه های شمشیربازی کلاس A جهانی در سال 1375 در تهران و قهرمانی مردان آسیا (جام ذوالفقار) و شمشیربازی غرب آسیا در سال 1376 ؛ و چند کار مهم دیگر در این ارتباط از آن جمله می باشند.
در دوره کنونی ورزشکاران فعال و حرفه ای جمهوری اسلامی ایران در ورزش شمشیربازی حرف های زیادی برای گفتن در سطح جهانی دارند و به خوبی می درخشند.
شمیربازی در اردبیل
**********************
براساس گفته مسوولان و دست اندرکاران ذیربط ، تا پنج شش سال قبل از شمشیربازی به شکل یک ورزش سازمان یافته در استان اردبیل خبری نبوده است.
حال چرا شمشیربازی در استانی مانند اردبیل که از نقاط باستانی و تاریخی کشور است این چنین برای سال های متمادی به فراموشی سپرده شده ، سوالی است که شاید به لحاظ نبود اسناد و شواهد متقن نتوان پاسخ درست آن را یافت
ولی حتی بدون یافتن پاسخ درست برای این سوال طرح آن به لحاظ پیشینه تاریخی اردبیل دارای اهمیت است شهری که حتی نه در طول دوران بسیار قدیم بلکه در حدود هفت تا هشت قرن اخیر ، دلاورمردانی مانند شاه اسماعیل از آن برخاسته اند که لوله های قطور توپ های لشکریان عثمانی را در جنگ چالدران با تیغه برنده و قدرتمند شمشیر خویش از وسط نصف می کرده است.
اینک علاقه و استعدادهای فراوان نوجوانان و جوانان اردبیلی به شمشیربازی توانسته در زمانی حدود پنج سال ؛ اردبیل را هرچند دیرهنگام به عنوان یکی از کانون های این رشته ورزشی در کشورمان مطرح نماید.
رییس هیات شمشیربازی استان اردبیل با اشاره به سابقه فعالیت رشته ورزشی شمشیربازی در این استان می گوید : در سال 1383 یک مربی از کشور ارمنستان برای آموزش شمشیربازی به چند نفر از ورزشکاران علاقه مند به اردبیل آمد.
هادی صباغی ، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این فعالیت ها داوم زیادی نیافت و از آن زمان تا سال 1387 فقط چند ورزشکار انگشت شمار در این استان وجود داشتند که هر از گاهی در بعضی مسابقه ها شرکت می کردند.
وی بیان کرد : فعالیت های مربوط به ورزش شمشیربازی در استان اردبیل تا سال 1387 به گونه ای کم رنگ بود که می توان سابقه فعالیت این رشته ورزشی در منطقه را به پس از آن سال مربوط دانست.
وی افزود : تا سال 1391 مشکل خاص مالی در این هیات وجود نداشت ولی از این سال تنگناهای مالی گریبان هیات شمشیربازی اردبیل را گرفته است.
وی ادامه داد : به موازات مشکل مالی ، کمبود امکانات و تجهیزات لازم بر تمرین ها و نیز مسابقه های اعضای تیم شمشیربازی استان اردبیل تاثیر منفی گذاشته است.
وی اظهار کرد: با این حال استعداد ، علاقه و پشتکار نوجوانان و جوانان فعال در ورزش شمشیربازی اردبیل به اندازه ای بود که باوجود انجام تمرین با تیغه های شکسته اوج افتخارهای شمشیربازی اردبیل در سال های 1391 و 1392 رقم خورد.
او گفت : استان اردبیل برای اولین بار توانست در رده سنی بزرگسالان عنوان نایب قهرمانی را در ایران را به دست آورد و در رده های سنی نوجوانان و جوانان نیز دارای مقام های خوبی شود.
وی اظهار کرد که نوجوانان و جوانان اردبیلی دارای استعداد و توان بسیار زیادی در رشته ورزشی هستند و در صورت اندکی حمایت به موفقیت های خوبی در این زمینه دست خواهند یافت و برای مردم استان اردبیل افتخارهای زیادی در عرصه های ملی و بین المللی به دست خواهند آورد.
صباغی ؛ با اشاره به اینکه در رده سنی نونهالان نیز رشته شمشیربازی استان اردبیل شاهد درخشش های خوبی بوده است، ابراز امیدواری کرد در صورتی که اتفاق های خاص ونادر ورزشی روی ندهند در آینده شاهد درخشش چند شمشیرباز اردبیلی در این رده سنی خواهیم بود.
وی از نونهالان شمشیربازی در اردبیل به عنوان پشتوانه محکم برای آینده این رشته ورزشی در این استان یاد و خاطرنشان کرد: در صورت رفع مشکل مالی بطور یقین شمشیربازی اردبیل در عرصه های گوناگون حرف های زیادی برای گفتن خواهد داشت.
وی گفت: براساس آمار مربوط به پایان پارسال تعداد 250 نفر ورزشکار بیمه شده در استان اردبیل در رشته شمشیربازی فعالیت دارند که از این تعداد حدود یکصد نفر به شکل رسمی و حرفه ای در شمشیربازی فعالیت می نمایند و به مسابقه های سطوح گوناگون اعزام می شوند.
او با اشاره به اینکه فعالیت و درخشش دختران علاقه مند به شمشیربازی در اردبیل در ایران کم سابقه است خاطرنشان کرد که حدود یک سوم از مجموع ورزشکاران فعال در رشته شمشیربازی در استان اردبیل را دختران تشکیل می دهند.
یک دختر شمشیرباز اردبیلی می گوید: به لحاظ کمبود مالی با شمشیرهای شکسته تمرین می کنیم و هنگام تمرین حواسمان بر خطرهای جانبی ناشی از این موضوع متمرکز می شود.
زهرا آقازاده افزود : باوجود کمبود امکانات و تجهیزات لازم شمشیربازان دختر اردبیلی با تمام وجود خود در تمرین ها حضور می یابند و در صورت اندکی توجه از سوی مسوولان ذیربط در مسابقه های کشوری به عناوین خوبی دست خواهند یافت.
یک مربی شمشیربازی در اردبیل نیز می گوید : لطمه اصلی ناشی از کمبود های مالی بر دوش بازیکنان فعال در این رشته سنگینی می کند به گونه ای که از 80 بازیکن توانستیم تعداد پنج بازیکن را نگهداریم و باوجود تحمل پنج ماه زحمت مداوم از این پنج نفر نیز یک بازیکن به نام مصطفی اکبری باقی مانده است.
فردین مجرد آزاد افزود : استهلاک تجهیزات لازم شمشیربازی مانند قرقره و قطع مکرر آن سبب درازا کشیدن زمان مسابقه ها می شود.
به گفته او به خاطر مشکل کمبود مالی هیات شمشیربازی استان اردبیل ، در مواردی مربیان و داوران ملی این رشته که عازم مسابقه ها می شوند از دریافت هزینه سفر رفت و برگشت محروم می مانند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل در این باره می گوید : ورزش شمشیربازی در این استان در چند سال اخیر شاهد موفقیت هایی بوده است ولی باتوجه به استعدادهای فراوان نوجوانان و جوانان علاقه مند منطقه به این رشته هنوز با نقطه مطلوب فاصله وجود دارد.
ایوب بهتاج افزود : از مجموع هیات های ورزشی استان اردبیل سعی می نماییم تعدادی از رشته های مهم مورد توجه بیشتری قرار بگیرد که یکی از این رشته ها شمشیربازی است.
وی از دست اندرکاران ورزش شمشیربازی در استان اردبیل خواست تا نیازهای ورزشکاران فعال و موفق این رشته را در منطقه شناسایی و به اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل اطلاع دهند تا در حد امکان نسبت به تامین آنها اقدام شود.
گزارش : مسعود وسیله
592/530

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




15/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن