تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى‏گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820303493




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از تصویب لایحه تقسیمات کشوری در مجلس تا تولد خالق اثر ماندگار «کمدی الهی»


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از تصویب لایحه تقسیمات کشوری در مجلس تا تولد خالق اثر ماندگار «کمدی الهی»
الحاق ایران به سازمان یونسکو، تصویب لایحه تقسیمات کشوری در مجلس، رحلت پدر بزرگوار مقام معظم رهبری، تولد خالق اثر ماندگار «کمدی الهی» و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 15 تیر 1393 خورشیدی برابر با 8 رمضان 1435 هجری و 6 جولای 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



تصویب قرارداد الحاق ایران به سازمان یونسکو در پاریس توسط مجلس شورای ملی (1327 ش)
سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، پس از پایان جنگ جهانی دوم در پاریس با حضور نمایندگان 43 کشور تاسیس شد. یونسکو علاوه بر توجه به امور علمی، تربیتی و فرهنگی کشورهای عضو، به مرمت خسارات فرهنگی ناشی از جنگ و نیز کوشش در راستای گسترش صلح و رفع سوء تفاهمات بین‌المللی می‌پردازد. از این رو، دولت ایران در 30 اردیبهشت ماه سال 1325 ش، قبول اساسنامه یونسکو را در هیئت وزیران به تصویب رساند.




در نهایت قرارداد الحاق ایران به این سازمان در نیمه تیرماه سال 1327 ش از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و کمیسیون مزبور، فعالیت رسمی خود را شروع کرد. تالیف و چاپ کتاب ایران به زبان انگلیسی، شناسایی و معرفی ارزش‌های فرهنگی ایران برای دیگر کشورها و حفظ میراث فرهنگی کشور و دیگر فعالیت‌های فرهنگی، از جمله کارهای این کمیسیون به شمار می‌رفت.

شهادت مهندس "علی انصاری" استاندار انقلابی گیلان به دست منافقین (1360 ش)
شهید علی انصاری در سال 1323 ش در شهرستان رودسر در استان گیلان به دنیا آمد. وی پس از قبولی در دانشگاه وارد دانشکده افسری شد ولی به خاطر فعالیت‌های سیاسی و مذهبی از آن دانشکده اخراج شد و به آموزگاری روی آورد. شهید انصاری پس از ده سال معلمی توانست همزمان دروس دانشگاهی را ادامه داده و فارغ التحصیل گردد. وی در سال 1354 ش برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و تاپایان دوره دکترا، تحصیلات خود را گذراند، اما به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع از رساله دکترای خود را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت. شهید انصاری همچنین در سال 1355 ش، سفری به لبنان داشت و با شهید چمران و امام موسی صدر دیدار نمود. وی در سال 1358، عهده‌دار استانداری گیلان شد و در برخورد با گروه‌های سیاسی مخالف نظام و منحرف، بسیار سخت گیر و فعال بود. سرانجام این انقلابی فداکار در بامداد پانزدهم تیرماه 1360 ش، بر اساس راهبرد ترور فیزیکی یاران انقلاب از سوی منافقینِ تروریست، مورد هجوم آنان واقع گردید و در 37 سالگی شربت شهادت را نوشید.

تصویب لایحه تقسیمات کشوری در مجلس شورای اسلامی (1362 ش)
پس از بحث و بررسی جزئیات و ضوابط تقسیمات کشوری، نظام کلی تقسیمات با این شرح تصویب شد. از لحاظ نظام اداری، دهستان تابع بخش، بخش تابع شهرستان، شهرستان تابع استان و استان تابع تشکیلات مرکزی است. هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد، ادغام و نیز تعیین و تغییر مرکزیت و تغییر نام و نامگذاری واحدهای تقسیمات کشوری به جز استان، بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود و رعایت محدوده کلیه واحدهای تقسیماتی برای تمامی واحدها و سازمان‌های اداری (اجرایی و قضایی) و نهادهای انقلاب اسلامی کشور لازم است.

ثبت قلعه نهبندان (خراسان) در فهرست آثار ملی ایران (1376 ش)
قلعه عظیم نهبندان که از خشت و چینه ساخته شده، در داخل شهر نهبندان قرار گرفته است. با توجه به نقشه بنا و اشیاء سفالی بدست آمده از قلعه، سابقة تاریخی آن به دوران قبل از اسلام یعنی دوران اشکانی و ساسانی برمی‌گردد. قلعه در دوران اسلامی تا دوران صفویه فعال بوده و در دوره صفویه به طور کامل متروک شده است. وجود این قلعه صحت ادعای بعضی منابع تاریخی که سابقه شهر نهبندان را به دوران پیش از اسلام می‌رسانند. تأیید می‌کند این بنا از دوره اشکانی به شماره 1934 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

امام در پیامی خطاب به مردم ایران درباره برپایی جشن های مرسوم سوم و پانزدهم شعبان گفتند: (1357 ش)
«ما روزی را عید می گیریم که بنیان ظلم و ظالم را منهدم کنیم و دست دودمان ستمکار پهلوی را از ایران قطع نماییم و آن روز ان شاءالله تعالی نزدیک است و روز عید اسلامی است و عید ولی عصر (عجل الله فرجه).»

رحلت آیت اللَّه "سیدجواد خامنه ای" پدر بزرگوار مقام معظم رهبری (1365 ش)
آیت‌اللَّه سیدجواد حسینی خامنه‌ای، در حدود سال 1274 ش در شهرستان خامنه در آذربایجان شرقی زاده شد. وی در جوانی سفری به عتبات عالیات و مشهد مقدس انجام داد و در همین سفر بود که معنویت و صفای روحانی حوزه علمیه مشهد او را مجذوب ساخت و رَحل اقامت دائمی در آن شهر افکند. سید جواد در مشهد از حوزه درسی آیت‌اللَّه آقازاده خراسانی و حاج آقا حسین قمی کسب فیض نمود و به مدارج عالی رسید. ایشان در سال 1305 ش برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت نمود و در درس حضرات آیات: میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی شرکت جست.




آیت‌اللَّه سید جواد خامنه‌ای در روزهای سیاه اختناق رژیم ستم‌شاهی، رنج و فشار روزافزون آن دستگاه جبار را بر خانواده و فرزندان خود تحمل کرد و در همه عمر، روی خوش به دشمنان اسلام نشان نداد. از دامان این عالم بزرگوار، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌اللَّه سید علی خامنه‌ای برخاسته است. این فقیه فرزانه سرانجام پس از سال‌ها تدریس و زندگی فقیرانه و در کمال زهد و قناعت در پانزدهم تیر 1365 ش برابر با 27 شوال 1406 ق در 91 سالگی وفات یافت و در جوار مرقد مطهر امام رضا (ع) به خاک سپرده شد. در هنگام فوت این عالم بزرگوار، فرزند برومند ایشان، حضرت آیت‌اللَّه "خامنه‌ای" مدظله، دوران ریاست جمهوری خود را می‌گذراندند.

درگذشت "کاتبی" حکیم و منجم برجستهٔ ایرانی (675 ق)
نجم الدین علی دبیران، معروف به کاتبی از حکیمان و منجمان برجستهٔ ایرانی است. ازنخستین سال‌های زندگی او اطلاع چندانی در دست نیست، اما از احوال او معلوم است که خواجه نصیر الدین طوسی از کاتبی درخواست کرد که او را در کار رصدخانهٔ مراغه که از رصدخانه‌های مشهور آن زمان بود، یاری کند و این دانشمند مسلمان، مدت‌ها در آن رصدخانه به فعالیت علمی پرداخت. از کاتبی آثار متعددی در علم حکمت و منطق برجای مانده است که از آن جمله می‌توان به جامِعُ‌الدقایق و حکمةُ العین اشاره کرد.

مرگ "سلطان طغرل سلجوقی" بنیانگذار سلسلهٔ سلجوقیان در ری (455 ق)
طغرل، سلطان قدرتمند سلجوقیان با براندازی حکومت غزنویان، ایران را در استیلای خویش قرار داد. او با هجوم به عراق و تصرف بغداد، حکومت شیعی مذهب "آل بویه" را برانداخت و به حمایت خلیفهٔ عباسی پرداخت. طغرل تمام حرکت‌هایی را که از سوی مخالفان خلافت در سراسر حکومت اسلامی برخاسته بود، دفع نمود. وی در اواخر عُمر، بغداد را که به تصرف خلیفهٔ فاطمی درآمده بود، آزاد ساخت و القائم بامراللَّه، خلیفهٔ عباسی را به قدرت باز گرداند. چون زنِ طغرل در 452 ق درگذشته بود، طغرل دختر خلیفه رابه زنی خواست. هرچند خلیفه از این امر امتناع کرد ولی سرانجام به این ازدواج رضایت داد و قرار شد دختر خلیفهٔ عباسی در ذیقعدهٔ سال 455 به عقد طغرل درآید. ولی این عقد به عروسی منجر نشد و داماد پیر در هفتاد سالگی درگذشت. طغرل در اواخر عمر از بغداد راهی ری بود و در بین راه به بیماری رُعاف (خون دماغ) مبتلا گشت و در هشتم رمضان 455 ق در نزدیکی ری درگذشت. جسد وی را به ری برده و در مقبره‌ای که امروز به برج طغرل معروف است به خاک سپردند.

آغاز حرکت پیامبر اسلام (ص) به سوی منطقهٔ بدر (2 ق)

مرگ "توماس مور" فیلسوف و متفکر معروف انگلیسی (1535 م)
توماس مور، متفکر برجسته در سال 1529 میلادی توسط هنری هشتم پادشاه انگلستان به مقام صدراعظمی سلطنت انگلستان منصوب شد. این انتصاب علی رغم این که توماس مور اقدام هنری هشتم در طلاق دادن ملکه کاترین آراگون و ازدواج با آن بولین را تقبیح کرده بود، صورت گرفت. توماس مور نخستین فرد غیرروحانی بود که به مقام صدراعظمی انگلستان منصوب شد. روابط توماس مور و هنری هشتم از هنگامی که شاه قانون جدایی از کلیسای کاتولیک و تاسیس کلیسای مستقل انگلستان را تصویب کرد، تیره شد. سرتوماس مور علاوه بر نقشی که در تاریخ انگلستان داشت بیشتر به دلیل نوشتن کتاب مشهور «اتوپیا» (جامعه آرمانی) نامش تا به امروز باقی مانده است. این متفکر برجسته به دستور هنری هشتم پادشاه خودخواه و بوالهوس انگلستان گردن زده شد، زیرا حاضر نبود تحت هیچ شرایطی تسلیم خواسته های این پادشاه مستبد و خونخوار شود.

مرگ "ویلیام فاکنِر" ادیب و نویسنده معروف امریکایی (1963 م)
فاکنر در سال ۱۸۹۷ میلادی در نیو آلبانی میسی‌سیپی به دنیا آمد. در ۱۹۰۲ خانواده‌اش به آکسفورد، مرکز دانشگاهی میسی‌سیپی، نقل مکان کرد. به دلیل وزن کم و قد کوتاه در ارتش ایالات متحده پذیرفته نشد ولی به عنوان دانشجوی دانشگاه افسری در یگان پرواز سلطنتی در تورنتوی کانادا نام نویسی کرد و در ۲ دسامبر ۱۹۱۸ به عنوان افتخاری ستوان دومی نایل شد. فاکنر وارد دانشگاه می سی‌سی پی شد و در سال ۱۹۲۴ از دانشگاه انصراف داد و در ۱۹۲۵ همراه با دوستش با یک کشتی باربری به ایتالیا رفت و از آنجا پای پیاده رهسپار آلمان و فرانسه شد. در ژوئن ۱۹۲۹ با استل اولدم ازدواج کرد. سفرهایی به هالیوود و نیویورک داشت و درین فاصله چندین فیلمنامه و نمایشنامه نوشت. مطالعات در مورد فاکنر در ۱۹۴۶ به صورت جدی توسط ملکم کاوی آغاز شد. در ۱۹۴۹ جایزه نوبل ادبیات به او داده شد و خطابهٔ مشهور خود را در آنجا خواند. بعداً نیز جایزه پولیتزر را برای کتاب شهر در سال ۱۹۵۷ دریافت نمود. او در ۶ ژوئیه ۱۹۶۲، سه هفته بعد از آنکه از اسب افتاد، بر اثر سکته قلبی در آکسفورد میسی‌سیپی در گذشت.

تولد "دانته الیگیری" ادیب و شاعر بلندآوازه ایتالیا (1265 م)
دانته آلیگیری، ادیب شهیر و نامدار ایتالیایی در 6 ژوئیه 1265 م در شهر فلورانس ایتالیا به دنیا آمد و تحصیلات خود را در دانشگاه زادگاه خود به پایان رساند. وی سپس وارد ارتش شد و پس از مدتی با فعالیت در مشاغل سیاسی به مدارج بالایی دست یافت اما با توطئه‌چینی دشمنانش، از کارها برکنار شد. او به رشته‌های مختلف دانش و ادب علاقه‌مند بود و همه دانش‌های زمان خودش را آموخت و سرآمد اقران گردید. دانته در جوانی دل درگرو بئاتریس نهاد و به خاطر این عشق که از تاریخی‌ترین عشق‌های دنیاست، قطعه زیبای زندگی نو را سرود. هم‌چنین عشق به بئاتریس بود که مایه اصلی شاه‌کار بدیع کمدی الهی دانته گردید. این کتاب که در سه قسمت دوزخ، برزخ و بهشت و هر کدام در 33 بند سروده شده است، به عنوان بزرگ‌ترین اثر دانته، در جهانْ بی‌مانند استدانته در این اثر، از سفر یک روح حکایت می‌کند که دو مظهر فلسفه و دین، آن را هدایت می‌کنند.




اشعار فلسفی این کتاب، ترکیبی است از جریان اندیشه‌ای خاص با بیانی بسیار درخشان در وجود فردی مؤمن و شاعر. کمدی الهی، تصویر مردی است که در عین حال، تصویر جهان است. در کتاب "سلطنت"، وی رفتار انسانی را از زاویه تقدیر ماورای طبیعی می‌نگرد اما از طبیعت آدمی نیز غافل نمی‌شود. از نظر دانته، انسان، فردی است در دولت و عضوی از هیأت اجتماعی که باید در صورت ضرورتْ جان خود را نیز فدای مصلحت اجتماع نماید، اگرچه تصریح می‌نماید خیر نهایی خداست و انسان اخلاقی به طور مستقیم تابع خداست. اشعار او به موسیقی شباهت دارد و او را یکی از بزرگ‌ترین شاعران عهد باستان و عصر جدید نموده است. سال‌های پایانی زندگی دانته به فعالیت‌های سیاسی و نیز تبعید و آوارگی گذشت تا این‌که پس از بیست سال دربدری، سرانجام در 14 سپتامبر 1321 م در 56 سالگی درگذشت. زندگی نوین، کمدیا، منازعه آب و خاک و نامه‌های منظوم از دیگر آثار اوست.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن