تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):بهترین چیزی را که دوست دارید درباره شما بگویند ، درباره مردم بگویید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805111744




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بازی وسایل غیراستاندارد شهرهای بازی استان کرمان با جان افراد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

بازی وسایل غیراستاندارد شهرهای بازی استان کرمان با جان افراد کرمان - ایرنا - ازدحام جمعیت در صف شهرهای بازی استان کرمان و همچنین فریاد افراد سوار بر وسایل بازی درحالی است که آن ها متوجه استاندارد یا غیراستاندارد بودن این نوع وسایل نیستند.


به گزارش ایرنا، شماری از شهروندان استان کرمان بازی و سرگرمی در هر سن و سالی بخصوص ایام کودکی و جوانی را ضرورت می دانند که بخشی از این شور و نشاط باید در شهرهای بازی به وجود آید.
یک شهروند شهر بافت که تعطیلات تابستانی خود را در کرمان سپری می کند به خبرنگار ایرنا گفت: دو فرزندم اصرار بر رفتن به شهربازی مرکز استان دارند.
ˈعلی شمسیˈ افزود: دلیل اصرار فرزندان برای رفتن به شهربازی کرمان نبود شهربازی و پارک در شهر خودمان است.
وی بیان کرد: با وجود این، پارسال فرزندانم را به شهربازی کرمان بردم که حادثه ای تلخ نگرانم کرد.
شمسی گفت: آن شب یک پسر جوان که ترن هوایی سوار شده بود و حرکات نامعقولی از خود در می آورد به زمین افتاد و غرق خون شد.
این شهروند ادامه داد: اپراتور دستگاه با آنکه حرکات نادرست این پسر جوان را می دید اما اقدام به خاموش کردن دستگاه و پیاده کردن وی نمی کرد.
وی افزود: ترن هوایی نیز حصار کاملی نداشت و این جوان با اقدام ناپخته خود به زمین پرت و بعد از آن روانه بیمارستان شد.
خانمی که با دو دخترش به بوستان مادر کرمان آمده بود نیز تابستان را فصل بازی و هیجان می داند و می گوید: منزلمان به این بوستان نزدیک است و شب ها گاهی برای گذراندن اوقاتمان با دخترهایم به پارک می آیم.
ˈمهری محمدیˈ با اشاره به اینکه وسایل بازی موجود در بوستان مادر بیشتر از سوی بخش خصوصی تامین شده گفت: بارها شاهد ضربه خوردن کودکان در بوستان ها بوده ام و به همین دلیل هنگام بازی کنار فرزندانم حضور دارم.
وی همچنین با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از وسایل بازی بوستان ها و شهربازی کرمان قدیمی و غیراستاندارد هستند، گفت: شهرداری وسایل بازی تعدادی از بوستان های شهر را با وسایل استاندارد تعویض کرده که البته در استاندارد سازی گروه سنی دختران من فراموش شده است.
وی ادامه داد: این وسایل بازی به علت جنس پلاستیکی کم استقامت هستند و برای گروه سنی بزرگ تر قابل استفاده نیستند.
یکی دیگر از شهروندان کرمانی که فرزندش را برای بازی به شهربازی کرمان آورده است، گفت: با اصرار فرزندانم به شهربازی می آیم.
ˈصمدالله عنایتیˈ افزود: حدود دو سال است که محکم در برابر این خواسته فرزندانم ایستاده ام و آن ها را برای بازی به شهربازی نمی آوردم تا امشب که اصرار فرزندانم موجب شد با قول اینکه فقط وسایلی را که من تشخیص دهم سوار شوند آن ها را به این مکان بیاورم.
وی که سه پسر و یک دختر دارد، گفت: فرزندانم در سن نوجوانی و کودکی به سر می برند و یکی از نیازهایشان بازی کردن است و من نیز این را بخوبی می دانم از طرفی نمی خواهم حادثه تلخ تابستان دو سال قبل برایمان تکرار شود.
وی البته این حادثه را مربوط به شهربازی مشهد مقدس و استفاده از چرخ و فلک آن عنوان کرد و افزود: اگر این دستگاه کاملا محصور بود چنین حادثه ای برای فرزندم که بسیار پر جنب و جوش است روی نمی داد.
وی گفت: چرخ و فلک موجود در شهربازی کرمان نیز حصار لازم را ندارد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان هم در این باره گفت: بیش از 150 پارک و بوستان و بیش از 350 قطعه فضای سبز در شهر کرمان وجود دارد که حدود 800 هکتار فضای سبز را شامل می شود.
ˈایمان سیف الهیˈ افزود: حدود 12 تا 13 مترمربع سرانه فضای سبز برای جمعیت حدود 700 هزار نفر جمعیت شهر کرمان وجود دارد.
وی ادامه داد: با وجود شرایط کم آبی این مقدار فضای سبز از حد نرمال بیشتر است.
وی تصریح کرد: یک گروه از وسایل بازی موجود در بوستان های شهر کرمان بدون مشارکت بخش خصوصی و برخی دیگر با مشارکت بخش خصوصی در حال فعالیت است.
سیف الهی گفت: ترامپولین، استخر توپ، استخر بادی، ماشین شارژی و غیره از سوی بخش خصوصی در بوستان ها در حال فعالیت است.
وی بیان کرد: تمامی این وسایل بازی بخش خصوصی از نظر قانونی مجوز اداره استاندارد را دارند و بیمه هستند.
وی گفت: برخی وسایل بازی موجود در پارک های شهر کرمان مانند تاب و سرسره های قدیمی به صورت غیر استاندارد وجود دارند و درصدد جمع آوری آن ها هستیم.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان ادامه داد: وسایل قدیمی و غیراستاندارد بازی برخی بوستان های شهر کرمان جمع آوری و با مشارکت بخش خصوصی وسایل استاندارد دیگر جایگزین آن ها شده است.
وی افزود: به جای تاب و سرسره های آهنی در این بوستان ها وسایل بازی با پلاستیک فشرده استاندارد برای سنین زیر 10 تا 11 سال جایگزین شده است.
سیف الهی، گفت: کف پارک ها نیز در محوطه بازی با وسایل با فوم پوشانده شده است.
وی با بیان اینکه تجهیز پارک ها به عهده شهرداری های مناطق است، تصریح کرد: امسال به کمک شهرداری های مناطق چهارگانه شهر کرمان وسایل بازی فلزی جمع آوری و وسایل استاندارد جایگزین آنها شده که این طرح در حدود 60 تا 70 درصد پارک ها اجرا شده است.
وی گفت: هنوز وسایل غیر استاندارد و قدیمی در حدود 30 تا 40 درصد پارک های کرمان وجود دارد.
وی با اشاره به افزایش قیمت کالا و خدمات در بخش های مختلف، گفت: افزایش قیمت در زمینه وسایل بازی نیز مانع از تعویض کامل وسایل بازی در پارک های شهر کرمان شد.
مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری کرمان، تصریح کرد: با توجه به کمبود منابع مالی، مشخص نیست تا چه زمانی موفق به اجرای طرح تعویض وسایل بازی فرسوده در بوستان ها شویم.
وی افزود:250 پیمانکار بخش خصوصی در بوستان های کرمان در بخش وسایل بازی وجود دارد که با حدود هزار قطعه وسیله بازی در بوستان های عمومی فعال است.
وی از مردم خواست از وسایل بازی بوستان ها نگهداری و اخلاق شهروندی را رعایت کنند.
کارشناس شهربازی ها در اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کرمان نیز
با بیان اینکه استاندارد شهربازی ها در سه قسمت و از سال 87 اجباری شد، گفت:
سازمان ملی استاندارد نیز از سال 88 فعالیت خود را در این عرصه آغاز کرد.
ˈاحسان ذکریاییˈادامه داد: کار استاندارد سازی شهربازی ها به دو بخش تقسیم که در بخش نخست تا پایان سال 89 به شناسایی شهربازی ها و وسایل موجود در آنها پرداخته شد.
وی تصریح کرد: فرهنگ سازی در مورد استاندارد سازی وسایل بازی در شهربازی ها تا سال 90 ادامه پیدا کرد و پس از آن بازرسی های اولیه از این مکان تفریحی انجام شد.
کارشناس شهربازی ها در اداره کل استاندارد کرمان، وضعیت شهربازی های این استان را در آغاز بازرسی ها در حد بحرانی عنوان کرد و گفت: تا همان زمان هم که اتفاقی بدی در شهربازی ها هنگام بازی فرزندانمان با آن وسایل فرسوده نیفتاده بود باید شاکر خدا باشیم.
وی با اشاره به برگزاری کلاس های آموزشی و مشاوره ای برای مسوولان و پیمانکاران بخش خصوصی وسایل بازی در شهربازی ها و پارک ها، گفت: از این افراد خواستیم اداره کل استاندارد و کارشناسان این اداره کل را در کنار خود نه در مقابل خود ببینند.
ذکریایی، با اشاره به اینکه تمام شهربازی های استان کرمان از سه تا شش مرتبه بازرسی شده اند، گفت: شهربازی کرمان سال گذشته برای 70 تا 80 درصد وسایل بازی موجود در این مکان استاندارد گرفت.
وی تاکید کرد: 20 تا 30 درصد وسایل شهربازی کرمان استاندارد نیستند.
وی ادامه داد: شهربازی سیرجان، رفسنجان، زرند، بم، سرچشمه و دیگر وسایل شهربازی کرمان قرار بود تا پایان خرداد سال جاری برای تجهیزات فاقد استاندارد خود مجوز دریافت کنند.
ذکریایی، وسایل موجود در شهربازی شهرستان زرند را غیر استاندارد، معرفی کرد و گفت: مسوولان این شهربازی همکاری خوبی با اداره کل استاندارد استان کرمان نداشته اند.
کارشناس شهربازی ها در اداره کل استاندارد استان کرمان، تصریح کرد: وسایل بازی فاقد استاندارد اخطار کتبی دریافت کرده اند و آن دسته از وسایل که نتوانستند تا پایان خرداد سال جاری مجوز دریافت کنند پلمپ شدند.
وی اظهار کرد: شهربازی ها و وسایل غیر استاندارد بعد از پلمپ به دادگاه معرفی خواهند شد.
وی گفت: شهربازی شهر سرچشمه نیز تا پایان سال گذشته غیر استاندارد بود و بعد از تغییر شهردار درصدد استاندارد کردن وسایل هستند.
وی با بیان اینکه 160 تجهیز بازی در استان کرمان شناسایی شده است، گفت: حدود 22 مورد از این تجهیزات تا پایان سال 92 مجوز استاندارد را دریافت کردند.
کارشناس شهربازی ها در اداره کل استاندارد استان کرمان، گفت: یکی از تجهیزات بازی شهربازی رفسنجان سال گذشته مجوز دریافت کرد.
وی شمار شهربازی های استان کرمان را شش مورد اعلام کرد و افزود: مدیریت شهربازی ها در استان کرمان در اختیار شهرداری هاست و فقط در رفسنجان در اختیار بخش خصوصی است.
وی تصریح کرد: برخی از تجهیزات بازی در شهربازی های استان کرمان نیز توسط پیمانکاران بخش خصوصی اداره می شوند.
وی قدمت فعالیت شهربازی های استان کرمان را به طور متوسط حدود 20 سال عنوان و اظهار کرد: بیشتر این اماکن در دهه 70 افتتاح شده اند.
به گفته کارشناس شهربازی ها در اداره کل استاندارد استان کرمان، سازمان استاندارد علاوه بر استاندارد بر میزان فرسودگی و عمر مفید دستگاه های بازی در شهربازی ها نظارت کافی دارند.
وی گفت: سال گذشته دستگاه آفتاب مهتاب شهربازی کرمان به دلیل فرسوده شدن جمع آوری شد و حدود پنج درصد تجهیزات بازی موجود در شهربازی های استان کرمان به دلیل فرسوده بودن باید جمع آوری شود که برخی نیز جمع آوری شده اند.
زکریایی، با بیان اینکه بیمه مرکزی ایران تفاهم نامه ای با اداره کل استاندارد مبنی بر اینکه تجهیزات فاقد استاندارد نباید بیمه شوند، امضا کرده است، گفت: این در حالی است که این کار در حال انجام است و ممکن است بیمه در صورت بروز حادثه به دلیل غیراستاندارد بودن وسایل بازی زیر بار تعهداتش نرود.
وی تاکید کرد: حدود 90 تا صد درصد تجهیزات بازی در شهربازی های استان کرمان بیمه هستند.
وی گفت: بازدید از وسایل بازی شهربازی ها و تایید استاندارد بودن آنها با وجود نیروهای اندک این اداره کل به طور پیوسته امکان پذیر نیست و این امر نظارت را با مشکل روبرو می کند.
وی از آموزش اپراتور دستگاه های بازی در شهربازی ها نیز به عنوان امری مهم یاد کرد و گفت: سال گذشته حادثه ای به دلیل آموزش ندیدن اپراتور یکی از دستگاه های بازی در شهربازی این شهر به وقوع پیوست.
زکرایایی، خواستار ثبت حوادث جزئی و غیره توسط شهربازی ها به منظور رصد مشکلات و جلوگیری از بروز مجدد این گونه مخاطرات شد و گفت: دو سال قبل برای دخترم نیز در شهربازی حادثه ای رخ داد که اکنون به عنوان کارشناس اداره کل استاندارد در حوزه شهربازی ها خودم را مکلف به انجام وظیفه می دانم.
وی به بازدید از وسایل بازی پارک مطهری کرمان نیز اشاره کرد و گفت: به جز یک وسیله بازی تمام وسایل بازی این پارک غیر استاندارد و پلمپ شدند.
زکریایی، تصریح کرد: شهربازی زرند و 50 درصد بخش خصوصی شهربازی سیرجان نیز بزودی پلمپ می شود.
وی گفت: شهربازی شهرستان زرند یک سال است برای استاندارد کردن وسایل خود اقدام نکرده است.
وی با بیان اینکه شهربازی سرچشمه کار استاندارد کردن وسایل بازی را دیر آغاز کرده است، افزود: استاندارد وسایل بازی در این شهربازی تا حدودی انجام شده ولی به طور قانونی این شهربازی نیز باید پلمپ شود.
وی با اشاره به وجود دو شهربازی در شهرستان بم، گفت: شهربازی سرپوشیده این شهر مجوز گرفته است و دیگر شهربازی بم نیز در صورتی که گزارش مالک و بازدید قانع کننده نباشد پلمپ می شود.
به گفته وی وسایل بازی شهربازی های شهرستان رفسنجان، سیرجان و کرمان در بخش شهرداری مشکل ندارند و همه استاندارد هستند در حالی که بهره برداران بخش خصوصی در این شهربازی ها برای استاندارد سازی وسایل بازی این بخش مهلت گرفته اند.
وی با تاکید بر اینکه بازدید از وسایل بازی شهربازی های استان کرمان و پارک ها تا چهاردهم تیر سال جاری ادامه دارد، گفت:به منظور استاندارد کردن وسایل شهربازی ها و پارک های استان کرمان مصرانه ایستاده ایم.
مدیر زیباسازی ترافیک شهرداری رفسنجان هم گفت: طی دو هفته گذشته سه مجموعه تفریحی استاندارد که همه وسایل بازی در یک محدوده و از جنس پلی اتیلن (پلاستیک) است از شرکت های معتبر و دارای گواهینامه استاندارد خریداری و در پارک های لاله، خلیل آباد و آزادگان شهر رفسنجان نصب شده است.
ˈحسین مغویی نژادˈ در گفت و گو با ایرنا، گفت: تاکنون مجموعه وسایل بازی و تفریحی پلی اتیلن استاندارد در بوستان معلم، پارک مس (شهرک هزار واحدی)، پارک ترنج، بهشت و پارک جوان شهر رفسنجان نصب شده و این اقدام در سایر پارک ها نیز در حال اجراست.
وی گفت: برخی مجموعه های بازی پلی اتیلن بستگی به ابعاد زمین و فضای بوستان ها، تعداد وسایل بازی به کار رفته در آن ها دارد که کوچک یا بزرگ هستند و میزان ارزش آن ها از 100 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال است.
وی تصریح کرد: وسایل قدیمی برای بازی از جنس فلز بودند که امکان خطر برای فرزندان وجود داشت.
وی با تاکید بر جمع آوری وسایل فرسوده و غیراستاندارد بوستان ها و با اشاره به اینکه تاکنون مورد مرگ یا آسیب دیدگی شدید در پارک ها، بوستان ها و شهربازی رفسنجان اتفاق نیفتاده است، گفت: مجموعه های جدید بازی پلی اتیلن (پلاستیکی) در محل بازی بچه ها در آینده و با تامین اعتبار نصب می شود که بی خطر هستند.
به گفته وی یک شهربازی و 14 پارک و بوستان در رفسنجان وجود دارد و از سال 88 بهسازی کل بوستان ها در دست اقدام است.
وی اظهار کرد: بهسازی در بوستان های معلم، آزادگان، جوان، مطهری، شقایق، تلاش، بهشت، ارغوان، یاسمن، نماز، لاله و ترنج رفسنجان شامل احداث معابر، پیاده رو سازی، سنگ فرش، روشنایی و تجهیز وسایل بازی است.
رییس اداره استاندارد رفسنجان نیز در مورد چگونگی وضعیت وسایل بازی موجود در شهربازی این شهرستان می گوید: وسایل بازی و تجهیزات شهربازی و پارک ها مشمول استاندارد اجباری هستند و بهره برداران بخش خصوصی و دولتی موظفند از عملکرد مطابق استاندارد این وسایل اطمینان حاصل کنند.
ˈناهید سربازپورˈ، گفت: در بازدید پارسال که با هدف شناسایی وضعیت موجود در 42 پارک و زمین این شهرستان انجام گرفت، از مجموع 262 وسیله بازی و 15 وسیله دیگر شناسایی شد که فاقد مجوز استاندارد بودند.
وی تصریح کرد: فقط شش زمین بازی از 42 پارک و زمین بازی موجود در رفسنجان با کف پوش ضربه گیر پوشیده شده اند.
سربازپور، گفت: با توجه به اینکه ایمنی این تجهیزات و انطباقشان با استاندارد بسیار اهمیت دارد توافقنامه ای پارسال پس از پایان این بازدید ها به منظور حفظ حقوق شهروندان با شهرداری منعقد شد.
وی افزود: طبق این تفاهمنامه استاندارد کردن وسایل بازی و دریافت مجوز برای تجهیزات شهربازی و پارک ها در دستور کار قرار گرفت.
مسوول اداره استاندارد شهرستان بم نیز، گفت: همه وسایل بازی شهربازی بم غیر استاندارد هستند.
ˈپیمان آزمونˈ گفت: همه وسایل محوطه بیرونی و داخل سالن شهربازی بم فاقد گواهینامه یا تاییدیه نهایی استاندارد هستند.
وی افزود: با تعاملی که با مسوولان داشتیم و در شرایطی ویِژه اجازه بهره برداری از وسایل داخل سالن شهربازی صادر شده است.
به گفته وی برخی دستگاه های بازی در زمینه جوش پایه ها توانسته اند استاندارد جوش بگیرند اما دستگاه ها و وسایل بازی فاقد تاییدیه استاندارد هستند.
وی افزود: استفاده از وسایل بازی در شهربازی بم قرار است با نظارت و کنترل انجام شود.
مسوول اداره استاندارد بم با اشاره به اینکه دریافت گواهی و تاییدیه استاندارد وسایل شهربازی بم پروسه ای طولانی در پیش دارد، گفت: این پروسه بزودی آغاز می شود.
وی گفت: با توجه به اینکه کار استاندارد سازی وسایل شهربازی توسط سه شرکت در کشور انجام می شود، تصریح کرد: حداقل هشت دستگاه و وسیله بازی داخل سالن شهربازی و تجهیزات مستقر در فضای روباز شهربازی بم مثل چرخ و فلک، باید استاندارد سازی شوند.
وی افزود: وسایل داخل سالن شهربازی بم زمان کمتری برای استاندارد سازی می گیرند اما وسایل بیرونی هم هزینه بر و هم زمان بر هستند و این احتمال وجود دارد با در نظر گرفتن پروانه بهره برداری، تا زمان فرارسیدن نوبت استانداردسازی، برخی وسایل از لحاظ عمر مفید از رده خارج شوند.
آزمون، گفت: محل استقرار دستگاه های بازی، محوطه ها، محل عبور و مرور افراد و خروجی های وسایل بازی در شهربازی بم باید استانداردسازی شود.
مسوول اداره استاندارد سیرجان نیز گفت: استاندارد اجباری برای دستگاه های بازی موجود در شهر بازی ها است.
ˈمحمد یزدی میر مخلصونیˈ ادامه داد: شهربازی سیرجان دارای 34 دستگاه است که از این تعداد 15 دستگاه در حال رفع نقص است و اگر تا پایان تیرماه رفع نقص از مرحله فونداسیون نصب تا کارکرد دستگاه نشوند پلمپ خواهند شد.
وی افزود: هم اکنون مشکلی در زمینه وسایل بازی در این شهرستان وجود ندارند و وسایل ورزشی فضاهای سبز هم مشمول طرح استاندارد اجباری نیستند و اخیرا هم برای دریافت گواهی استاندارد شرکت هایی از طریق ثبت نام در سایت اینترنت فعال هستند که پس از قرارداد اقدام می شود.ک/4
7433/8154/330

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




14/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن