تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 18 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعاى شخص روزه‏دار هنگام افطار مستجاب مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1810062432




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به ظرفیتهای طبیعت گردی یزد و چالش های پیش رو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نگاهی به ظرفیتهای طبیعت گردی یزد و چالش های پیش رو یزد - ایرنا - باوجود قرار گرفتن استان یزد در منطقه بیابانی کشور علاوه بر ظرفیت های فرهنگی و تاریخی قابلیت های فروانی نیز برای گردشگری طبیعی (اکو توریسم) دارد.


به گزارش ایرنا، در استان یزد علاوه بر بناهای تاریخی، چشم اندازهای طبیعی و زیستگاه های حیات وحش وجود دارد که چندان برای علاقه مندان به طبیعت گردی در استان شناخته شده نیست.
با توجه به اهمیت زیستگاه های طبیعی حیات وحش، تلاش هایی برای معرفی این قابلیت ها انجام شده و کافی نبوده و نیازمند گسترش این برنامه ها است.
معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: ظرفیت های گردشگری طبیعی زیادی در استان وجود دارد که تعدادی از آنها گستره ملی و حتی فرا ملی دارند.
حسن اکبری افزود: از جمله این مولفه ها می توان به عرصه های بیابانی و کویری، ریگزارها، تپه های شنی، مناطق ییلاقی شیر کوه و شب های پرستاره در بیابان اشاره کرد.
به گفته وی غار، چشمه، کوه و جنگل های باغ شادی شهرستان خاتم هم از دیگر جاذبه های طبیعی این استان است.
این کارشناس ارشد محیط زیست خاطرنشان کرد: زمستان ها در آبگیر های طبیعی و مصنوعی منطقه می توان گونه های وسیعی از پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی را مشاهده کرد که برای علاقه مندان به طبیعت گردی مناسب است.
وی اظهار کرد: از دیگر ظرفیت ها، پرندگان ویژه مناطق بیابانی مانند ˈهوبرهˈ و ˈزاغ بورˈ وˈ بالابانˈ است که راحت تر از بقیه نقاط ایران می توان آنها را مشاهده کرد.
این مسوول ادامه داد: در طبیعت استان کل، بز، میش، آهو، یوز پلنگ آسیایی، پلنگ، جبیر، آهو، گورخر، گوزن زرد ایرانی و کاراکال زندگی می کنند که بخشی از ظرفیت های گردشگری طبیعی یزد است.
اکبری، از فعالیت مراکز احیای گونه های جانوری خبر داد و حضور بخش خصوصی را در تکثیر حیات وحش مکمل جاذبه های طبیعی اعلام کرد.
وی اضافه کرد: برای استفاده مطلوب از چشم انداز های طبیعی باید دستگاه های گردشگری نگاه فنی تر و کابردی تری نسبت به موضوع داشته باشند.
این مسوول اکوتوریسم را شمشیر دوبله ای توصیف کرد و افزود: اکو توریسم می تواند آثار مثبت زیادی برای کشور و حفظ طبیعت داشته باشد، اگر صحیح اجرا نشود زیان بار خواهد بود.

** حفظ محیط زیست طبیعی با کمک مردم
اکبری ادامه داد: در یزد ظرفیت های مردمی بسیار زیادی برای حفظ طبیعت وجود دارد که چنانچه دولت این ظرفیت ها را بکار گیرد نه تنها حیات وحش حفظ می شود بلکه نیازی به هزینه دولت نخواهد داشت.
این کارشناس ارشد محیط زیست اظهار داشت: کسانی که مایل به سرمایه گذاری و استفاده از ظرفیت های مردمی در حفظ محیط زیست هستند، می توانند از راه گردشگری طبیعی درآمد کسب کنند.
وی گفت: مشکل این است که چارچوب حقوقی این کار فراهم نشده درحالی که دولت می تواند در این رابطه از مردم کمک بخواهد.

** فعالیت های معدنی عامل تهدید محیط زیست
معاون مدیرکل کل حفاظت محیط زیست استان یزد، مهمترین عامل فرسایش محیط زیست طبیعی را افزایش روز افزون فعالیت های معدنی اعلام و اظهار کرد: در گذشته امکان دسترسی به بسیاری از زیستگاه های حیات وحش استان وجود نداشت.
اکبری خاطرنشان کرد: بسیاری از گونه های جانوری در معرض تهدید در گذشته در مناطق آزاد یا شکار ممنوع زندگی می کردند که بدلیل توسعه فعالیت های معدنی استان در معرض تهدید قرار گرفته اند.
این کارشناس ارشد محیط زیست تاکید کرد: با توجه به فعالیت معدنی و احداث جاده های دسترسی به معادن، تهدید محیط زیست افزایش یافته، و امکان دسترسی همگان به زیستگاه های حیات وحش هم بیشتر شده است.
به گفته اکبری، شکار غیر مجاز و اجرای طرح های توسعه ای در گذشته از دیگر عوامل تهدید حیات وحش استان بشمار می آید.

** مناطق 15 گانه تحت پوشش حفاظت محیط زیست
معاون فنی مدیرکل حفاظت محیط زیست از وجود 15منطقه تحت پوشش این اداره کل خبر داد و گفت: از این تعداد هشت مورد منطقه حفاظت شده و بقیه مناطق شکار ممنوع است.
اکبری وسعت مناطق حفاظت شده استان را 745 هزار هکتار اعلام و اظهار کرد: با احتساب وسعت مناطق شکار ممنوع این رقم به یک میلیون و 200 هزار هکتار می رسد.
به گفته وی، مناطق شکار ممنوع تحت پوشش مدیریت عرصه ملی قرار دارد و قانون اراضی ملی بر آن حاکم است و مقررات منع شکار در آن اعمال می شود.
این مسوول با اشاره به تنوع گونه های جانوری و گیاهی اضافه کرد: تاکنون 160گونه پرنده، 60 گونه پستاندار،40 گونه خزنده و بیش از 800 گونه گیاهی در استان شناسایی شده است.
همچنین کارشناس اداره نظارت بر معادن اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان یزد، برای پیشگیری از تهدید و تخریب محیط زیست از راه فعالیت های معدنی به خبرنگار ایرنا گفت: شیوه کار این گونه است که برای صدور پروانه اکتشاف معدن در محدوده جغرافیایی خاص از اداره های ذیربط استعلام می شود.
ˈمحمدحسن باقریˈ، این اداره ها را شامل محیط زیست، منابع طبیعی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنوان کرد.
به گفته وی در صورت مخالفت یکی از اداره ها، پروانه اکتشاف در بدو کار صادر نمی شود و این اداره ها بابت زیان وارده به طبیعت و بناها و زیرساخت ها مبالغی برای بازسای دریافت می کنند.
این کارشناس ادامه داد: پس از اتمام اکتشاف و تعیین ذخیره قطعی معدن نسبت به صدور پروانه بهره برداری اقدام می شود.
معاون گردشگری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: باوجود قابلیت های استان در این بخش، حفظ و شناخت طبیعت لازمه توسعه و رونق طبیعت گردی است.
سید ˈمصطفی فاطمیˈ افزود: کسانی که برای گردشگری وارد عرصه های طبیعی می شوند می توانند با کار فرهنگی و آموزش مبلغی برای حفظ محیط زیست باشند.
وی با اشاره به عرصه های بیابانی، گونه های متنوع جانوری و گیاهی استان اضافه کرد: این اداره کل توافق نامه سه جانبه ای را با اداره های کل منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست استان امضا کرد که گردشگران همراه با راهنما وارد محیط های طبیعی شوند.
این مسوول، به ارایه آموزش به راهنمایان تورهای طبیعت گردی با هدف حفظ طبیعت و مخاطره هایی که در طبیعت گردشگران را تهدید می کند، نیز خبر داد.
فاطمی یادآور شد: واحد گردشگری برای صخره نوردی، اتومبیل رانی در کویر و استفاده از پاراگلایدر در استان فعال است. ک 4
2047/616

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




13/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن