تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مبادا جز حق، با تو اُنس بگيرد و جز باطل، از تو بهراسد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814736594




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وین6 و چالش های پیش رو


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

وین6 و چالش های پیش رو تهران - ایرنا- طبق قرار قبلی، اجلاس وین6 از 11 تیرماه جاری به منظور تلاش اصلی برای نگارش متن برنامه جامع هسته یی ایران شروع می شود تا همه مذاکره کنندگان هفت کشور شامل ایران و گروه 1+5 گردهم آیند و در مدتی طولانی و مبسوط به بحث در مورد همه موضوعات مطروحه در چهار ماه گذشته بپردازند.


در ادامه یادداشت «علی خرم» که روز سه شنبه در روزنامه اعتماد منتشر شد آمده است: چنین مذاکرات طولانی در تاریخ مذاکرات چندجانبه بین کشورها بی سابقه است.
تا قبل از وین4 سرفصل های متعددی از سوی کشورهای عضو گروه 1+5 مطرح شد که اغلب خلاصه نشده و حتی بعضا کارشناسی نشده بود.
از اجلاس وین4 بحث های کلی به تدریج روی موضوعات فوق باز شد و زمینه برای طرح دیدگاه های متفاوت فراهم شد.
اگر برخی موانع بین المللی بر سر راه برخی از اعضای گروه 1+5 نبود، آنان تمایل داشتند یک خانه تکانی در روابط خود با ایران انجام دهند و هر موضوع معوقه و بلاتکلیفی را مطرح کردند تا ماه ها یا حتی سال ها بحث پرونده هسته یی ایران ادامه یابد.
وجه مشترک این قبیل مانع تراشی ها، جا انداختن محرومیت ایران از توان هسته یی بوده که به لطف پروردگار موفق نشدند و کشورمان نیز سخت ایستاده است.
از این رو جدای از میدان مذاکرات در وین یا ژنو، سیاست بین الملل و چالش ها و فرصت هایش، میدان مذاکرات هسته یی را تحت تاثیر و مورد نظارت قرار می دهد و استراتژی های کشورهای گروه 1+5 را تعیین یا تعدیل می کند.
مذاکره کنندگان ایرانی نیز در محدوده منافع و امنیت ملی کشورمان فرصت مانور نامحدودی ندارند و ضمن حفظ خطوط اصلی فعالیت های هسته یی و سایر صنایع کشور، باید به منافع و امنیت ملی کشورهای مذاکره کننده نیز پاسخ های قانع کننده در حدی بدهند که تک تک آن کشورها با احساس رضایت صحنه مذاکرات را ترک کنند.
چه در غیر این صورت تضاد منافع با گروه 1+5 پیش آمده و مذاکرات در بن بست قرار می گیرد. طبیعی است که چنین میدان مذاکره یی بسیار سخت و مدیریت آن مشکل می نماید.
اما تا بدین جا شرایط بین المللی نه تنها مانعی جدی در سر راه مذاکرات به وجود نیاورده بلکه حامی مذاکرات پرونده هسته یی بوده و تیم مذاکره هم از حداکثر توان کارشناسی و مهارت های دیپلماتیک خود استفاده کرده تا این مذاکرات را به نتیجه برساند.
در اجلاس وین5 مقدمه یی در حدود یک صفحه و نیم نگارش شد که دارای پرانتزهای زیادی بود و اکنون در نوشتن متن جامع هسته یی نیز تعداد این پرانتزها در ابتدا زیاد خواهد بود تا با مصالحه و رضایت طرفین به تدریج از تعداد پرانتزها کسر شود و یا با تغییر جملات داخل پرانتزها رضایت همه کشورها فراهم شود.
روش معمول مذاکرات چند جانبه این است که متنی از کنار هم قرار دادن همه جملات پیشنهادی همه اعضای گروه فراهم می شود که آنها که مورد اعتراض هستند در پرانتز قرار گرفته تا با بحث های چندجانبه، همه مذاکره کنندگان در حدی قانع شوند تا پرانتز حذف شود یا جمله داخل آن حذف شده یا تصحیح شود.
اجلاس وین 6 محلی است که بارها جملات پیشنهادی هر هفت کشور نگارش شود و سپس در بحث های دو یا چندجانبه برخی از جملات پالایش شده و در نهایت به یک متن نهایی دست یابند. تدوین متن برنامه جامع و نهایی کردن آن به عهده وزیر امور خارجه کشورمان و وزیر امور خارجه اتحادیه اروپا خواهد بود که از حاصل بحث های کارشناسی و کاهش پرانتزها به دست می آید.
هرگاه بحث های کارشناسی در مورد متن به نتایج نسبتا مطلوبی نزدیک شود نهایی کردن آن به دو وزیر امور خارجه فوق احاله می شود متن نهایی شده توسط این دو وزیر خارجه آماده عرضه به اجلاس وزرای هفت کشور خواهد شد که معمولاعمده متن مورد پذیرش وزرا قرار گرفته و پس از رفع برخی جزییات به عنوان متن نهایی وزرای هفت کشور مورد توافق و امضا قرار می گیرد.
در صورتی که دکتر ظریف و خانم اشتون موفق به تهیه متن نهایی شوند از وزرای خارجه هفت کشور، دعوت به اجلاس وین می شود تا برنامه اقدام مشترک با توافق خود متن مزبور به عنوان یک سند بین المللی به جهان عرضه شود.
در صورتی که در این 19 روز مذاکره کنندگان ایرانی نتوانند به یک متن نهایی در مورد برنامه جامع به نتیجه برسند به طور طبیعی مذاکرات برای اجلاس های بعدی تمدید می شود و مانعی در این کار وجود ندارد زیرا مذاکرات بین المللی همواره طولانی بوده و برنامه اقدام مشترک آن را پیش بینی کرده تا به نتیجه مطلوب برسد.
به هر طریق اجلاس وین 6 به رغم چالش هایش از اصل یک گام تعیین کننده در پیشبرد مذاکرات برنامه جامع محسوب می شود که دسترسی به متن نهایی دور از انتظار نخواهد بود.
اول**1104

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن